Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 15327
Da har det skjedd igjen Israel har funnet en ny måte å herje med Palestinerene på.
Hvor langt kan Israel egentlig gå før FN reagerer?
Vi har da sanksjoner mot Nordkorea og Iran, Irak ble jo angrepet uten grunn og hadde gjort mye mindre en Israel.
Hvorfor reagerer ikke nabolandene?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=506768
Israel ble "dannet" av FN.

Vil tro dette på mange områder gjør Israel til tabu for mange land.

Selv håper jeg Iran gjør alvor av trusslene sine og bomber Israel.
Buhu vi ble dårlig behandlet under andre verdenskrig så vi må få landet gud lovet oss...
Hm trodde da virkelig ikke at de som bodde i landet vi tok skulle bli sure fordi vi jaget dem vekk...
Jaja, da begynner vi med folkemord akkurat som tyskerene gjorde, Gud lovet oss landet så da er jo det greit. :-)
Resten av veredens holdning til dette er vel litt som frosken og det kokende vannet. (Frosken vil hoppe ut igjen med en gang om vi slipper den oppi en kjele kokende vann. Slipper vi den oppi mens vannet er kaldt derimot, og varmer vannet sakte opp til kokepunktet vil frosken bare bli sittende i kjelen til den dør.).

Poenget er at konflikten der nede gradvis har trappet seg opp, men vi er blitt "vandt" med den, og reagerer derfor ikke. Hadde dette skjedd helt plutselig er jeg sikker på at det ville blitt ramaskrik til tusen.


Anyway, mitt syn på saken er at jødene aldri skulle ha fått noe eget land. Joda, de har hatt mye å stri med gjennom årene, men etter WW2 har jødehatet stilnet så og si helt, i den vestlige verden i alle fall. Hvorfor skal vi da gi dem et eget land? De kan jo bo i vestlige land uten fare for liv og helse og bli behandlet som vanlige folk. Å gi dem et land bare fordi de bodde der for noen tusen år siden - og som idag er (og i lang lang tid har vært) befolket av et annet folkeslag - en idiotisk idè. Hvem kunne ikke forutse at det ville skape problemer? Selvfølgelig ville muslimene bli sure for å bli kastet ut fra landet sitt - og som har vært deres i over tusen år.

Jeg mener også at måten Israel har håndtert sin egen eksistens i forhold til naboland og muslimene har vært utrolig dårlig. Hadde de latt være å okkupere mer land enn de fikk tildelt tviler jeg på at det ville vært så mye problemer idag. Isralittene har jo ropt jødehat hver gang de har blitt angrepet og gått inn for å knuse motstanderen, istedenfor å bare beskytte seg. At de bare vil være trygge er en ting, og selvfølgelig mener jeg de har rett til å forsvare seg. Men de må da skjønne at å gå inn for å knuse statsapparatet og infrastrukturen i et "fiendtlig" land ikke stopper terroren, tvert imot.

Framover mener jeg vesten må gå inn en gang for alle og tegne opp en skikkelig grense mellom Israel og Palestina. Det må være klinkende klart at der går grensen, og at begge land har å holde seg i sine landområder, basta bom. Om nødvendig sette inn FN soldater for å sikre grensen.
Til dere som lurer på hvorfor vestlige land reagerer, det er fordi USA støtter Israel no matter fuckings what. De står bak dem uansett hva. Derfor.
Greit nok at vi i vesten ikke bryr oss, men hva med Syria, Iran, Saudi Arabia, Jordan og egypt de må jo reagere på at to av nabolandene blir angrepet på denne måten, inkluderer da libanon.
De er jo nermere Russland og Kina og burde da ikke pisse på seg hvær gang Usa kommer med en krass kommentar.
Iran reagerer jo?

tilgi meg om jeg siterer feil, men mener det var Irans president som ville "Bombe Israel til steinalderen" eller noe lignende
Sitat av Nubeland
Iran reagerer jo?

tilgi meg om jeg siterer feil, men mener det var Irans president som ville "Bombe Israel til steinalderen" eller noe lignende
Vis hele sitatet...
Det begynner å bli ganske lenge siden nå.
Var på den tiden han var mye i media for å benekte holocaust og forskjellige andre ekstreme utalelser som ikke ble tatt spesielt serriøst.
Og med å reagere mener jeg med fysiske tiltak ikke en slengbemerkning.
Sitat av Nubeland
Iran reagerer jo?

tilgi meg om jeg siterer feil, men mener det var Irans president som ville "Bombe Israel til steinalderen" eller noe lignende
Vis hele sitatet...
en løgn spunnet av media, det han sa var sionistenes regime må bli slettet fra tidens bok, eller noe i den dur.

jødene har alltid vært paranoide, det er det de blir når de blir fortalt at de er ett forfulgt folkeslag fra tidlig av i oppveksten, de forfølger andre, de tror de har en rett til å være ignorante.

med fare for å virke som en nazi, jeg er drittlei jødisk adferd.
Sitat av mujahedning
jødene har alltid vært paranoide, det er det de blir når de blir fortalt at de er ett forfulgt folkeslag fra tidlig av i oppveksten, de forfølger andre, de tror de har en rett til å være ignorante.
Vis hele sitatet...
Jødene har tydeligvis hatt grunn til å være paranoide. Den som kan et fnugg historie (der holocaust står som en tragisk kulminasjon) vet at de hadde god grunn.

Sitat av mujahedning
med fare for å virke som en nazi, jeg er drittlei jødisk adferd.
Vis hele sitatet...
Foruten at du framstår som en nazi, så virker du også som en idiot. Men det går som regel hand i hand. Er det rart jøder kan finne til å bli mistenksomme på folk som deg som lett kan skjære over hele gjengen med idiotiske fraser som "jødisk adferd" og "jødene har alltid vært paranoide".
Sist endret av Kinseek; 23. januar 2008 kl. 19:52.
hvilke følelser..

mere navnekalling i vente?

hvorfor er jeg automatisk nazist når jeg våger å kritiserere en annen relgion enn islam?

hr 1955
Sist endret av mujahedning; 23. januar 2008 kl. 19:53.
Sitat av mujahedning
hvorfor er jeg automatisk nazist når jeg våger å kritiserere en annen relgion enn islam?
Vis hele sitatet...
Fordi du kritiserte mennesker, ikke religionen, og på en fordummende måte. Når noen mener at jøder ikke har noen grunn til å være en smule paranoide med tanke på historien deres, så vitner det enten om utrolig ignorans fra din side, eller simpelthen at du ikke hadde noe imot det som har skjedd mot jøder, ergo nazist.


Sitat av mujahedning
Vis hele sitatet...
Og?

Uansett forventer jeg ikke stort fra deg. Du framstår som en tullete surmuler med tastatur som er frustrert over disse skrekkelige jødene vi har i verden.
Sist endret av Kinseek; 23. januar 2008 kl. 20:00.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kinseek: Det at du uten videre kaller mujahedning for en nazi vitner jo om at du vet jævla lite om hva nazisme dreier seg om. Måten du argumenterer på gjør at jeg verken tar deg eller argumentene dine for seriøse.
Hr1955 vil i gjøre det ulovlig å stille spørsmål anngående ellevte september og er ett forsøk på å koble f.eks ae911truth.org opp mot terrorisme. den er satt til verks av sionisten Jane Harmann, venninne av speaker of the house Nancy Pelosi

alt for israel selvsagt, men jeg vet på forhånd at du ikke vil se dette, for apen som befinner seg i ræva di er for sterk til å bli dradd ut derfra

lykke til videre med din forståelse av den sekulære historien
Sitat av zlamaniac
Greit nok at vi i vesten ikke bryr oss
Vis hele sitatet...
Hadde "vi" turt å bry oss, og si noe imot verdenspolitiet USA så kunne det kanskje skjedd noe... Norge er faktisk de eneste som har løftet en lillefinger for Palestinerne.
Føler jeg blir provosert nå. "Håper at Iran bomber Isreael til helvette" eller hva faen du sa. FUCK deg, dine og alle de andre jævlene du er glad i. Jeg har familie i Israel. Det eneste Israel har bombet i Iran er et atomkraftverk som garantert IKKE var ment som en energi ressurs.

Tror du/dere at det bare er Israel som er urettferdige og onde her?! Hver jævla dag ramler det ned raketter i nabobyen til familien. Hamas i nord og palestinere i sør. Klager de? NEI.

Før handlet konflikten om at noen ortodokse jøder stjal landområder fra palestinerene som Israel ikke hadde noe som helst krav på. Jævlig dårlig gjort - men nå er det desverre mye mer komplisert.

Har noen her besøkt Israel? Vell, da la dere sikkert merke til hvor langt "tilbake" de omkring liggende arabiske landene er. Dette har selvfølgelig litt med USA å gjøre, men det er fakta at jøder er meget gode forhandlere.
Mens i de andre arabiske landene og arbiske bydelene er det mye skitnere og slik. Det er en ond sirkel - muslimene vil ha tillgang til de fruktbare områdene og industriene som Israel har gjennomført - Israel vil ikke det samme fordi at de er redd for at landet skal forfalle.

Dessuten: nesten samtlige av alle fredsavtaler har blitt avbrutt av selvmordbombere.
Dere kan si hva dere vil - det faktum at en mor er stolt når hennes barn har sprengt seg selv i filler for å hevne seg på jødene, ja da er noe galt, UANSETT hvordan man vrir og vender på det.

Det har seg også slik at jødene og muslimene blir fortalt en del propaganda mot hverandre.
Desverre.

Det er så utrolig mye mer man må ta hennsyn i om denne saken, kommer ikke på mer.
Fakta er at ting er så sammenflettet at det ikke går ann å beskylde et av "partiene" for all jævelskapen..
Begge har rimelig mye dritt å rense opp i for å si det slik.

Og anngående de som sier at jøder er alt for paranoide, bla,bla, bla. Jeg blir mobbet ca. hver dag fordi at jeg er jøde. Thats a fact. Og det er flere muslimer som har truet med å banke meg. SÅ: det er en grunn til at noen er paranoide.

Det er liksom mer akseptert å mobbe jøder.
Sist endret av Joachimsen; 23. januar 2008 kl. 20:22.
Jeg har vært i både Israel, Palestina, Syria, Jordan og følte meg så uendelig mye mer velkommen i de andre landene enn Israel. Fikk noen spørsmål om hvor vi var fra og når vi svarte Norge så ristet mange bare på hodet. "Norway...? Nooo way!" fikk jeg høre da jeg ville kjøpe noe i en bod... Prøver ikke å si at det er synd på meg, men hvordan tilstandene er der nede.

Var på en tur langs separasjonsmuren ("sikkerhetsgjerdet") og så hvordan folk levde og det var ganske sykt. Israelittene som tømmer søppel tar for eksempel ikke med seg søplet der det bor palestinere så det kan bli liggende i flere uker før det blir hentet.

En norsk dame som bodde på Vestbredden og drev et hotell der skulle gifte seg med en palestinsk mann, men fikk ganske klare signaler fra israelsk hold om at det ikke var en god idé. Hun trosset dette og giftet seg og noen dager etter hadde IDF bombet ut hotellet hennes og satt opp et gjerde med vaktpost rundt for å sikre at ingen skulle bygge det opp igjen. Dette er bare en av mange historier.
Sitat av Krister
Jeg har vært i både Israel, Palestina, Syria, Jordan og følte meg så uendelig mye mer velkommen i de andre landene enn Israel. Fikk noen spørsmål om hvor vi var fra og når vi svarte Norge så ristet mange bare på hodet. "Norway...? Nooo way!" fikk jeg høre da jeg ville kjøpe noe i en bod... Prøver ikke å si at det er synd på meg, men hvordan tilstandene er der nede.

Var på en tur langs separasjonsmuren ("sikkerhetsgjerdet") og så hvordan folk levde og det var ganske sykt. Israelittene som tømmer søppel tar for eksempel ikke med seg søplet der det bor palestinere så det kan bli liggende i flere uker før det blir hentet.

En norsk dame som bodde på Vestbredden og drev et hotell der skulle gifte seg med en palestinsk mann, men fikk ganske klare signaler fra israelsk hold om at det ikke var en god idé. Hun trosset dette og giftet seg og noen dager etter hadde IDF bombet ut hotellet hennes og satt opp et gjerde med vaktpost rundt for å sikre at ingen skulle bygge det opp igjen. Dette er bare en av mange historier.
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg egentlig garantere deg at jøder er mer vennlige mot nordmenn enn muslimer.. Hvorfor kan du kanskje tenke deg. Jeg har de samme historiene - disse taler MOT muslimene. Så med slike påstander kommer vi ingen vei.
Men du utdypet jo noe - begge parter har mye shit de må ta annsvar for.

Og det er poenget - det er ikke så enkelt lengre..

Edit: det om forsøpling.. Mener du at det har seg slik at jøder går inn i palestinske bydeler, hiver søppel fra seg for å så stikke? Da klikker noe i hodet mitt.. Mildt sagt usannsynlig.
Sist endret av Joachimsen; 23. januar 2008 kl. 20:44.
Alle folkeslag har idioter. Det er også som regel de mest radikale på begge sider som lager dette helvetet. Men personlig synes jeg det er ganske unødvendig å ødelegge et helt folk på grunn av disse landegrensene. Men George W har jo lovet at det skal bli årnings på sakene der nede før han går av, så det er jo en stor trygghet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Joachimsen
Føler jeg blir provosert nå. "Håper at Iran bomber Isreael til helvette" eller hva faen du sa. FUCK deg, dine og alle de andre jævlene du er glad i. Jeg har familie i Israel. Det eneste Israel har bombet i Iran er et atomkraftverk som garantert IKKE var ment som en energi ressurs.
Vis hele sitatet...
Eg meiner det staten Israel gjer er statsterrorisme. Dei undertrykker med vitande og vilje ei stor folkegruppe, totalt i strid med folkeretten. Det er *forkasteleg* i mine auge. Endå meir forkasteleg blir det når ein ser på kva Israel gjer for å rettferdiggjere aksjonane. Behov for tryggheit? Har ikkje palestinske menneske samme rett på tryggheit som Israelske borgarar? Har ikkje Hamas full rett til å skyte på ei okkupasjonsmakt?

Om du ser litt på tapstalla så døyr det ti gongar så mange sivile palestinarar som israelarar. Det er ein ond sirkel, som fører til meir militante grupperinger (for om du har alternativet mellom å krige mot dei som okkuperer landet ditt, og døy eit par år seinare utan utsikter til jobb så er det lett å ty til våpen).

Og kven i *helvete* har gitt Israel rett til å bombe iranske atomkraftverk? Skal Noreg ha rett til å bombe Three mile island, fordi USA potensielt kan bruke det til å lage atomvåpen? Noko USA faktisk har bevist at dei er villige til å gjere. Eller kva med Sellafield, som er eit anlegg som historisk har vore tett involvert i atomvåpenindustri og i tillegg ført til utslepp av technetium?
Sitat av Joachimsen
Tror du/dere at det bare er Israel som er urettferdige og onde her?! Hver jævla dag ramler det ned raketter i nabobyen til familien. Hamas i nord og palestinere i sør. Klager de? NEI.
Vis hele sitatet...
Hirr, kvar jævla dag bomber israelske fly palestinsk territorium. Faktisk så har eg rimelig liten medfølelse med israel.
Sitat av Joachimsen
Før handlet konflikten om at noen ortodokse jøder stjal landområder fra palestinerene som Israel ikke hadde noe som helst krav på. Jævlig dårlig gjort - men nå er det desverre mye mer komplisert.

Har noen her besøkt Israel? Vell, da la dere sikkert merke til hvor langt "tilbake" de omkring liggende arabiske landene er. Dette har selvfølgelig litt med USA å gjøre, men det er fakta at jøder er meget gode forhandlere.
Mens i de andre arabiske landene og arbiske bydelene er det mye skitnere og slik. Det er en ond sirkel - muslimene vil ha tillgang til de fruktbare områdene og industriene som Israel har gjennomført - Israel vil ikke det samme fordi at de er redd for at landet skal forfalle.
Vis hele sitatet...
No høyrest du heilt ærleg ein tanke rasistisk ut, men vi lar det ligge.
Sitat av Joachimsen
Dessuten: nesten samtlige av alle fredsavtaler har blitt avbrutt av selvmordbombere.
Dere kan si hva dere vil - det faktum at en mor er stolt når hennes barn har sprengt seg selv i filler for å hevne seg på jødene, ja da er noe galt, UANSETT hvordan man vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Ja, for Israel har jo stortsett ignorert sin del av fredsavtaler, og m.a bygd ein mur. I 2000 vitja Ariel Sharon tempelhøgda, som er svært heilag for alle religionar, *UNDER EI MUSLIMSK HØGTID*. Kvifor gjorde han det? For å provosere? Det førte til opprør i dei palestinske områda, med god grunn.

Merk at eg bryr meg faen om det er jøder eller ikkje, har ingenting imot dei, men eg har noko imot staten Israel.
Det er viktig å skille mellom jøder og sionister. Jøder er en religiøs folkegruppe, mens sionisme er en politisk bevegelse som mener Israel er et hellig land som er gitt til det jødiske folket av Gud, og at de har en gudegitt rett til å fjerne alle andre folkegrupper (altså araberene) fra Israel.

Det finner mange fredelige flotte folk blant jødene, mens de fleste sionister er voldelige reaksjonære svin som fortjener en kule i panna.
Jøder mere vennlige enn muslimer? Som Krister sier.. alle har idioter, dessuten spørst det og på hvor i landet man befinner seg. Selv irriterer Israel meg, få inn litt likestilling i det minste?
Sitat av Joachimsen
Før handlet konflikten om at noen ortodokse jøder stjal landområder fra palestinerene som Israel ikke hadde noe som helst krav på. Jævlig dårlig gjort - men nå er det desverre mye mer komplisert.
Vis hele sitatet...

Selvsagt er det mer komplisert idag enn for 20 eller 40 år siden. Men det er en grunn til at situasjonen har utviklet seg, og det er fordi det første problemet aldri ble løst. Alt bygger på sinnet og missnøyed som oppstod da Palestinerne ble kastet ut av landet sitt, og det er her problemet ligger mener jeg. Om det ble en rettferdig landdeling er jeg sikker på at sinnet ville roet seg en del hakk hos palestinerne.

Fredsavtaler kommer ikke til å hjelpe stort før man tar tak i landdelingen og gjør opp en grense begge parter kan akseptere. Alt kommer selvsagt ikke til å bli bra av seg selv bare rettferdige grenser blir trukket opp, men da har man fjernet det store problemet som har skapt sinnet og holdningene som har ført palestinerne og israelittene der vi er idag.
Og kven i *helvete* har gitt Israel rett til å bombe iranske atomkraftverk? Skal Noreg ha rett til å bombe Three mile island, fordi USA potensielt kan bruke det til å lage atomvåpen? Noko USA faktisk har bevist at dei er villige til.
Vis hele sitatet...
USA har ingen planer med å sprenge Norge til helvette. Iran derimot, hater Israel. Iran er et mildt sagt ustabilt land. Og de er jo ganske frammpå med å demonstrere og påpeke det.


Hirr, kvar jævla dag bomber israelske fly palestinsk territorium. Faktisk så har eg rimelig liten medfølelse med israel.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi at det er flere ekstremist organisasjoner som koker sammen her.
De utgjør en trussel for jøder så vell som palestinerene.
Ja, Israel utgjør også en trussel, men de dreper ikke uskyldige folk for å skremme motparten.
Der er jeg uenig med deg.. Det er ikke slik at alle som driver staten Israel vil terrorisere palestinere.

No høyrest du heilt ærleg ein tanke rasistisk ut, men vi lar det ligge.
Vis hele sitatet...
Vi lar det ikke ligge fordi at det IKKE var ment rasistisk, og hvis noen oppfattet det slik beklager jeg.
Det er da ikke rasistisk å påpeke at levestandaren til en nasjon er høyere enn en annen?!
Og det om søppel - hva har det med rasisme å gjøre?

Ja, for Israel har jo stortsett ignorert sin del av fredsavtaler, og m.a bygd ein mur. I 2000 vitja Ariel Sharon tempelhøgda, som er svært heilag for alle religionar, *UNDER EI MUSLIMSK HØGTID*. Kvifor gjorde han det? For å provosere? Det førte til opprør i dei palestinske områda, med god grunn.
Vis hele sitatet...
Det har palestinerene også, det med freds avtaler. Og de er flinke med å provosere de også.


Merk at eg bryr meg faen om det er jøder eller ikkje, har ingenting imot dei, men eg har noko imot staten Israel.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke på, men det går alikevell veldig mye ut over jøder som folkesalg. Takk til Don Tomaso som påpekte forskjellen mellom religion og folk.


Eg meiner det staten Israel gjer er statsterrorisme. Dei undertrykker med vitande og vilje ei stor folkegruppe, totalt i strid med folkeretten. Det er *forkasteleg* i mine auge. Endå meir forkasteleg blir det når ein ser på kva Israel gjer for å rettferdiggjere aksjonane. Behov for tryggheit? Har ikkje palestinske menneske samme rett på tryggheit som Israelske borgarar? Har ikkje Hamas full rett til å skyte på ei okkupasjonsmakt?
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ikke så stort hull mellom jøder og palestinere der jeg har vert. Hvordan det er på vestbredden vet jeg ikke så mye om, men regner nok med at det er verre der ja. Dette skal jeg selvfølgelig ikke forsvare.
Men det er da ikke stats terrorisme...
Og det med å rettferdiggjøre - islam rettferdiggjør i guds navn, det er ikke bedre i mine ører.

Og emphi: er helt enig med deg - poenget mitt var at folk ikke pleier å tenke på det.

Til slutt: poenget mitt er ikke å forsvare Israels jævelskap - jeg forsvarer i den grad at jeg bare påpeker at det er for lett å bare skylde på en side når begge har mye dritt i mente.

Edit:
Om du ser litt på tapstalla så døyr det ti gongar så mange sivile palestinarar som israelarar. Det er ein ond sirkel, som fører til meir militante grupperinger (for om du har alternativet mellom å krige mot dei som okkuperer landet ditt, og døy eit par år seinare utan utsikter til jobb så er det lett å ty til våpen).
Vis hele sitatet...
Sjekk ut på wikipedia alle terroristanngrepene som har forekommet i Israel.
Dette blir slått hardt til bake på av Israel. Og hva skjer da? Nye terroranngrep..
Dette er en ond sirkel. Noe begge, men spesielt palestinerene bør forstå.
Sist endret av Joachimsen; 23. januar 2008 kl. 21:28.
viss israel ikke hadde drivi å satt opp grenser bombet palestinerne så tror jeg nokke det hadde blitt en smule bedere!!! i palestina har de ikke et orndtlig forsvar mens israel har det "! hver gang en palestiner dreper en israeler er det såkalt muslimske terorister .. mens derimot hvis israel bomber palestinske mål så er det ikke det i media jeg kaller det de driver med for statligterorisme !
Sitat av z0p
Kinseek: Det at du uten videre kaller mujahedning for en nazi vitner jo om at du vet jævla lite om hva nazisme dreier seg om. Måten du argumenterer på gjør at jeg verken tar deg eller argumentene dine for seriøse.
Vis hele sitatet...
Var slett ikke uten videre. Han sa jøder (og jøder er mennesker som enten bekjenner seg til den jødiske religion, eller er av jødisk slekt) alltid hadde vært paranoide. Dette er å feie alle over med en kam, og som jeg sa hvis man hadde litt historieforståelse så vet man at jøder har god grunn til å historisk sett føle seg forfulgt. Folk som setter spørsmål med det har etter mitt skjønn ofte nazi-sympatier gående. Blir som om han sa "jeg er ikke rasist men jeg synes alle disse negerene i verden bør slutte å oppføre seg så gangsta".

Sitat av mujahedning
Hr1955 vil i gjøre det ulovlig å stille spørsmål anngående ellevte september og er ett forsøk på å koble f.eks ae911truth.org opp mot terrorisme. den er satt til verks av sionisten Jane Harmann, venninne av speaker of the house Nancy Pelosi
Vis hele sitatet...
Kan du finne de vesentlige utrdagene fra den lovteksten som tilhører, som underbygger det du sier?

Sitat av mujahedning
alt for israel selvsagt, men jeg vet på forhånd at du ikke vil se dette, for apen som befinner seg i ræva di er for sterk til å bli dradd ut derfra
Vis hele sitatet...
Jeg er på ingen måte en "alt for israel"-type. Selv synes jeg Israel forsømmer det ansvaret de har som okkupasjonsmakt. Men det kan være greit å evne seg til å se om ikke nyansene, så iallefall litt mer konturer enn bare svart.
Sist endret av Kinseek; 23. januar 2008 kl. 21:40.
jeg synes norske ungdommer ikke burde drat til konsetrasjonsleirene i polen ! de kunne heller drat til gaza stripen og sett hva som skjer der!!!
Jeg synes kanskje de burde gjort begge deler. Fordi staten Israel gjør forferdelige ting betyr ikke det at vi skal glemme andre forferdelige ting.
Sist endret av Kinseek; 23. januar 2008 kl. 21:34.
Wow, helt utrolig hvor ensidig de fleste her inne oppfatter konflikten mellom Israel og Palestina.

Jeg er blant dem som alltid har vært skeptisk sin Israel sin oppførsel; ikke så veldig rart med tanke på budskapet så godt som alle norske medier serverer. Inntil jeg leste wikipedia artikkelen om konflikten, da oppdaget jeg at mange "sannheter" jeg ble servert i barndommen var veldig feil.

Eksempelvis har mange inntrykk av at FN etter krigen syns "synd" på jødene og "gav" dem Israel, nesten tilfeldig ved å spinne en globus. Dette er feil. Det har bodd jøder i Israel i lange tider og det var uroligheter mellom de muslimske og jødiske mineoritene i hele første halvdel av andre århundre. Staten Israel ble opprettet av jøder fordi de var i stort flertall i det området som i dag er Israel. Alt FN gjorde var å anerkjenne staten, noe de fleste andre land i verden også gjorde samtidig.

For det andre så er situasjonen i Israel i dag langt i fra så ensidig som mange vil ha det til. I 2005, som mange vet, tvangsflyttet Israel sine egne innbyggere fra Gaza for at Palestinerene skulle få dette landet i fred og opprettet det palestinske selvstyret. (Det palenstisnek selvstyret forøvrig, er nesten hundre prosent finansiert av Israelske myndigheter - en interessant twist). Siden 2005 har det vært sendt raketter inn i Israel fra de palestinske områdene daglig. Dere kan selv tenke dere hvordan det er å bo i en by sm daglig blir angrepet av raketter.

Så for å oppsummere, mange israelere føler heller at sine myndigheter har vært alt for passive når de ikke har gjort noe med de daglige rakettangrepene i årevis annet enn dialog og gaver. Men nå har de altså fått nok og bestemt seg for å prøve hardere lut for å stoppe angrepene.

For face it, ingen andre land i verden ville latt et annet land sende raketter på byene deres i årevis uten å reagere. Når hele landet i tillegg er drevet veldedig av ditt land blir det hele enda mer absurd. Dere har kanskje lest at Israel "kuttet strømmen", vel det er naturligvis fordi Israel gir gratis strøm til de palestinske selvstyreområdene, de kuttet ikke gjorde ikke noe på palestinsk område. Nå skrudde de den altså på igjen etter internasjonalt press.

Så som dere sikkert skjønner er dette langt ifra en ensidig og enkel situasjon. Men å ikke støtte Israel blir ihvertfall helt absurd. Det er tross alt et velfungerende demokrati med masse både teknologiske og kulturelle nyvinninger hvert eneste år. Og det mot alle odds i et region preget av krig, brudd på menneskerettigheter og diktaturer.
kanskje gaza føsrt også polen?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Kinseek
Var slett ikke uten videre. Han sa jøder (og jøder er mennesker som enten bekjenner seg til den jødiske religion, eller er av jødisk slekt) alltid hadde vært paranoide. Dette er å feie alle over med en kam, og som jeg sa hvis man hadde litt historieforståelse så vet man at jøder har god grunn til å historisk sett føle seg forfulgt. Folk som setter spørsmål med det har etter mitt skjønn ofte nazi-sympatier gående. Blir som om han sa "jeg er ikke rasist men jeg synes alle disse negerene i verden bør slutte å oppføre seg så gangsta".
Vis hele sitatet...
Så du mener at nazismen i hovedsak handlet om å utrydde jøder?
Nei det ville jeg ikke mene, men hovedsakelig så var jødeutryddelsen det verste nazistene gjorde. Hadde ikke nazismen slaktet millioner av mennesker og gått til krig mot halve verden så hadde vi nok sagt de var flinke til å bygge veier. Poenget mitt var at når han sier "jeg vil sikkert bli kalt nazi" og så legge trykk på jøder og jødenes ansvar for at de gjennom hele historien har følt seg forfulgt så legger nettopp det ordet seg langt ute på tungen min (eller tastaturet da). "Jødisk atferd" er et begrep jeg forbinder med nazistene ialefall når det blir brukt i slik en negativ sammenheng.
Synd på jødene? Den skal du lengre opp i dalene for å få inn. Islam, kristendom og jødedom har hatt sine terrorvelder. Så ikke si det er synd på dem. Hvem forfulgte Jesus og ALLE hans tilhengere? Næmmen, det var jødene det. (Jeg tror ikke på Jesus, men jødene drepte allikevel mange som de mente var med han)

Det er ikke synd på dem eller noen andre. Jeg brakk beinet en gang, skal noen synes synd på meg og gi meg et hus? Tar gjerne imot
Sitat av Xasma
Synd på jødene? Den skal du lengre opp i dalene for å få inn. Islam, kristendom og jødedom har hatt sine terrorvelder. Så ikke si det er synd på dem. Hvem forfulgte Jesus og ALLE hans tilhengere? Næmmen, det var jødene det. (Jeg tror ikke på Jesus, men jødene drepte allikevel mange som de mente var med han)

Det er ikke synd på dem eller noen andre. Jeg brakk beinet en gang, skal noen synes synd på meg og gi meg et hus? Tar gjerne imot
Vis hele sitatet...
Sant, sant, men dette er utrolig offtopic.
Sitat av Xasma
Hvem forfulgte Jesus og ALLE hans tilhengere? Næmmen, det var jødene det. (Jeg tror ikke på Jesus, men jødene drepte allikevel mange som de mente var med han)
Vis hele sitatet...
Siden du kan si det såpass bastant antar jeg at du levde på den tiden.

Mener du forresten at noe som muligens skjedde for 2000 år siden skal kunne brukes i mot jødene, mens det som ble gjort mot dem for rundt 70 år siden skal gå i glemmeboken?
Sist endret av Gjøk; 23. januar 2008 kl. 22:26.
Kaller man Muslimer terrorister nikker folk og er enige.

Men snakker man om jødene som folkeslag er man nazist?

Jødene har vært "undertrykt" i århundrer, USA og FN leker verdenspoliti som vanlig og gir dem et land.

Hva er det første de gjør?
Jo nemlig begynne krig mot nabolandene og undertrykke et annet folkeslag.
A. § 2. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at oppdrage deres Børn i samme. Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales.

Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

hva lå til grunn for denne paragrafen i vår gamle grunnlov? var våre forfedre simpelthen uvitende?
Sitat av Nubeland
Kaller man Muslimer terrorister nikker folk og er enige.
Vis hele sitatet...
Og da er folk faktisk rasister. Jeg er ikke enig.

Sitat av mujahedning
A. § 2. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at oppdrage deres Børn i samme. Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales.

Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

hva lå til grunn for denne paragrafen i vår gamle grunnlov? var våre forfedre simpelthen uvitende?
Vis hele sitatet...
Dette poenget tok jeg ikke. Selvsagt var de uvitende, derfor tok vi vekk (deler av) paragrafen. Grunnen var nok at jøder ble sett på som mennesker som fornektet jesus i enda større grad enn andre, og det var jo fy fy og ikke ha hederlige evangelisk-luthersk tanker i hodet den gangen.
Sist endret av Kinseek; 23. januar 2008 kl. 23:11.
Kinseek, sier ikke jeg er enig, men dette er noe de fleste sier.

Jeg har personlig ikke noe til overs for religion.
En religion har aldri hjulpet noen til dags dato.
Sitat av Nubeland
En religion har aldri hjulpet noen til dags dato.
Vis hele sitatet...
å. Neivel. Bullshit. Gidder ikke engang begrunne det.
Sitat av Nubeland
Jeg har personlig ikke noe til overs for religion.
En religion har aldri hjulpet noen til dags dato.
Vis hele sitatet...
Det må være noe av det dummeste jeg har hørt? Hva med "Den vestlige verden"

Hva med den protestantiske etikk (særlig kalvinismen) som grunnlag for fremveksten av kapitalismen?

Så kan vi selvsagt diskutere hvorvidt kapitalismen er et fremskritt eller ikke, men et så bastant og tåpelig utsagn viser bare hvor kunnskapsløs og historieløs du er!

(og nei, jeg gidder ikke enda en debatt rundt hvor mye galt religion har brakt med seg, for det kan vi være skjønt enige om, vi må bare være litt mer reflekterte enn du er!)
Det kan hende jeg er litt uttafor her.. Men hva er forskjellen på jøder og muslimer?
Bortsett fra at de tror på forskjellige guder/profeter er de i prinsippet ganske like.

Jeg vil nå mene religion har vært en hindring for moderne utvikling.

Kirken henrettet nytenkende folk fordi de var vranglærde.

Vel, dette er jo ganske på kanten, men som sagt, min subjektive mening.
Sitat av Nubeland
Kaller man Muslimer terrorister nikker folk og er enige.

Men snakker man om jødene som folkeslag er man nazist?

Jødene har vært "undertrykt" i århundrer, USA og FN leker verdenspoliti som vanlig og gir dem et land.

Hva er det første de gjør?
Jo nemlig begynne krig mot nabolandene og undertrykke et annet folkeslag.
Vis hele sitatet...
En voldtektsmann synder kommer skjeldent alene.
Sitat av Nubeland
Bortsett fra at de tror på forskjellige guder/profeter er de i prinsippet ganske like.
Vis hele sitatet...
Profeter, ja. Guder, nei. Allah, Jehova og Gud er den samme guden, selv om noen jøder og muslimer kanskje har hardt for å innse det iblant.
Sitat av xtapolapocetl
Profeter, ja. Guder, nei. Allah, Jehova og Gud er den samme guden, selv om noen jøder og muslimer kanskje har hardt for å innse det iblant.
Vis hele sitatet...
Det er en religionshistorisk interessant utsagn, men jeg ser hvor du vil henn...

Dog tror jeg muslimene (ikke så mye jødene siden det er mer Guds sønn de har problemer med å akseptere) vil bli rimelig hissig om du hevder dette til dem, det vil vel sågard overgå Selbekk sine tegninger...
Er ikke usa og israel samma skiten da? Usa leverer bomber til israel, så de ikke trenger å fly inn over palestina og bombe sivile selv. Eller hamas som de kaller dem. De sparer drivstoff på det. Drivstoff som de igjen har stjålet av irak...

Hele dritten er et resultat av us'ass trang til å ha et nytt sted å leke sjef. Så lenge det finnes usa, finnes det israel, finnes det jævelskap på denne jorda. Nato har jeg gitt opp for lengst.

Dette kan ikke lenger reddes av politikk. Det kan kun reddes hvis det legges ned våpen og makt.
Er det egentlig noen konfliktområder de siste 100-ish årene hvor USA ikke har solgt våpen til en eller flere sider i mange år før det smeller?
Sitat av Cikey
Det er en religionshistorisk interessant utsagn, men jeg ser hvor du vil henn...

Dog tror jeg muslimene (ikke så mye jødene siden det er mer Guds sønn de har problemer med å akseptere) vil bli rimelig hissig om du hevder dette til dem, det vil vel sågard overgå Selbekk sine tegninger...
Vis hele sitatet...
Tja, den kristne og den jødiske guden er da den samme. Og muslimer innrømmer åpent at den kristne og muslimske guden er den samme (de tror bare ikke at Jesus var Guds sønn), så jeg ser ikke helt problemet, annet enn århundrer med krig, plaging og pining..
Sist endret av xtapolapocetl; 24. januar 2008 kl. 02:08. Grunn: quote
Sitat av xtapolapocetl
Tja, den kristne og den jødiske guden er da den samme. Og muslimer innrømmer åpent at den kristne og muslimske guden er den samme (de tror bare ikke at Jesus var Guds sønn), så jeg ser ikke helt problemet, annet enn århundrer med krig, plaging og pining..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på at Muslimer går åpent med på den, men fra et religionshistorisk ståsted er det greit å se det samme utgangspunktet...