Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5738
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Yo,

etter å ha jobbet med Biip v3.0 i over en måned nå, så er vi nå endelig klare for å avdekke resultatet:

http://www.biip.no

Endringene er blant annet:
- Ny grafisk profil (litt mer web2.0)
- Nytt design
- Ny forside
- Nytt rammeverk (i større grad CSS/DIV-basert)
- Utvidet funksjonalitet (tags, etc)

Hva syntes dere? Fortsatt en del bugs her og der, fordi sidene er ikke blitt tilstrekkelig testet i alle browsere.

Setter pris på ros, ris, testing i din browser, forslag, etc... :-)

PS: Det er en del bugs enda, så ikke slakt meg totalt.
Sist endret av Stormen; 23. mars 2007 kl. 16:47.
Dette var mye mer diggere enn den gamle. Bedre oversikt, og alt var ikke trykt så mye sammen lengre.

Bra

Edit: er det en bug at alle er pålogget nå?
Sist endret av 3RD; 23. mars 2007 kl. 16:51.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Er alle pålogget? Hos meg står det "2325 pålogget nå"?
Enig med mr. kenneth. Det er blitt mye mer oversiktlig, og syns det er mer behagelig. Keep up the good work!
blir hele tiden logget av fordi det er noe feil elr no.. sykt irriterende.. ellers bra
Ser veldig bra ut, ja. off topic gikk på linken til xspill.no du burde seriøst gjøre noe med logoen snart, ser ut som det står "kspillx.no" prøv å ta den bakerste "x" og bytt den ut med det forsøket på en "x" i starten av logoen.
Sitat av Stormen
Er alle pålogget? Hos meg står det "2325 pålogget nå"?
Vis hele sitatet...
nei, det jeg mente var hvis man går inn på profilen sin, så er alle pålogget både de som har skrevet i gjesteboka og de 10 siste som har besøkt profilen din. Tviler på at alle de jeg kjenner er pålogget samtidig.
Synes det var litt rotete og kanskje litt for mange forskjellige farger. Men så er jo jeg litt minimalistisk.
Under tags så funker ikke "vis flere" knappen hos meg kjører opera 9.00 på mac osx.

Siden var veldig fin, oversiktlig. Og kult at den har samme looken som xmobil.no
Sitat av Stormen
Er alle pålogget? Hos meg står det "2325 pålogget nå"?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert dette han mener!
Liker fortsatt designet. Vet ikke om "tags-skyen" er ny (har ikke sett den før), men likte den også.
Designet var ikke akkurat noe man får nobelpris for, men siden har en enkel og fin oversikt noe som brukere foretrekker. Finner ikke noe jeg kan klage på siden, bortsett fra... reklamen til piracykillsmusic.no? Jeg håper at de betalte dere godt
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Njaaa. Må si jeg likte det gamle designet mye mer, men nå er jeg en fan av denslags design. Synes også siden var litt roteet, og designet var kjedelig. Ligner ganske mye på youtube syntes nå jeg, men har vel jeg ganske sær smak..
Jeg må si jeg likte det, bedre enn det forrige. Eneste jeg hadde som problem, var linkene i den tag-skyen. Linkene var rett og slett litt for lyse, og jeg måtte konsentrere meg for å se hva den inneholdt. Ellers meget bra =)

Btw, skriveleif på inboks-siden. Motatt skal være mottatt =)
Sist endret av droopi; 23. mars 2007 kl. 23:50.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hehe.. Jeg må si at jeg egentlig er veldig godt fornøyd med tilbakemeldingene hittil.

Når man endrer noe så vesentlig som site-design, så er det alltid svært mange som vil være misfornøyde; rett og slett fordi man er vant til å se en ting på en spesiell måte. Det blir som hvis man tegner en tegning; og så holder den opp mot et speil. Da vil du straks se alle de grovene feilene du har gjort, og hvor dårlig tegningen egentlig er (som du først trodde var bra)...

Så at såpass mange enten direkte liker, eller i hvert fall ikke hater designet, det ser jeg på som en ren suksess :-)

droopi, tagskyen er ny ja!

Freaken, om designet ligner på en side som nettopp ble solgt for 4 milliarder, så er jeg fornøyd.

marsboer, man får ikke Nobelprisen for design. Bare sånn til info. Men regner med at du tullet Ellers tror jeg ikke piracykillsmusic har betalt oss direkte; de ligger i rotasjon hos en av annonsepartnerne våres - men jeg er helt enig med deg ellers :-)
Synes den er mye bedre enn den gamle. Det var digg at den ruta som viser at man har felles venner ble mindre, for før tok den halve skjermen og blinket som et strobelys. Det eneste jeg ikke liker (kanskje det bare er uvant) er den ruten som viser "Sist Besøkende", det er ALT for stort mellomrom mellom linjene..
jeg synes kolonnestrukturen virker litt lite gjennomtenkt. ser ofte at det er et misforhold mellom antall gjestebokinnlegg, blogginnlegg og bilder, itillegg kommer kolonnen med reklame, slik at du ender opp med fire kolonner som alle slutter på forskjellig sted. foruten disse kolonnene er resten av siden helt hvit, noe som iallefall jeg finner meget rotete og strukturløst.

videre synes jeg høyre- og venstremargene i kolonneboksene også er en kilde til rot, den første raden med kolonner ser smalere ut enn den neste, fordi kolonnens egentlig bredde forsvinner med grandienten og ellers er alt bare hvitt. de skeive grandientene er jeg heller ikke særlig begeistret for, fordi de gir ikke akkurat følelsen av mer struktur. generelt synes jeg bruken av grandient er litt overdrevet, men det er kanskje bare meg.

er det noen spesiell grunn til at du bruker arial? jeg synes verdana og tahoma ligger milevis foran arial, og jeg tror den oppfatningen er ganske generell. uansett hvor bra resten av siden er, vil iallefall jeg hatt problemer med å få web2.0- eller wowfølelse når arial brukes.

utførelsen av toppnavigasjonen med logoet bærer preg av kvalitet. avstanden mellom tab-ene er kanskje litt stor, og kanskje noe bør gjøres med resten av linjen, siden den nesten er helt fylt med knapper. undersider med bare to kolonner er oversiktlig og pene, og her faller alt det hvite mye mer naturlig og gir et profesjonelt preg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
frittjaaff, når man har 280.000 medlemmer, som alle kan legge inn ulikt antall bilder, blogg-innlegg og evnt. får skrevet ting i gjesteboken, så finner man snart ut at det er umulig å få disse til å slutte på samme sted. Så det er nok heller et spørsmål om nødvendighet; men dersom du har konstruktive forslag til hvordan det kan løses, så kom gjerne med ditt innspill. :-)

Arial brukes fordi den har høy lesbarhet, og fordi vi oppfatter den som mer profesjonell enn Verdana (vi brukte Verdana før). Tahoma har litt dårlig lesbarhet når den blir liten.
Så bra ut dette, har ikke konto der så får ikke prøvd ut de private sidene men ellers ser det jo bra ut.
Men jeg fikk en litt mystisk feil, en reklame kom opp to ganger og blandet seg innimellom noen bilder på siden.
(se vedlegg)
Feilen oppsto i Opera 9.10 med flash skrudd av.
(win xp)
For å være helt ærlig syns jeg det er fryktelig rotete. Alt skriker like mye om oppmerksomhet og drukner derfor i de andre delene.

Forøvrig brukte jeg ikke gamle biip.no heller, så jeg har igrunn ikke noe grunnlag for å si "den gamle versjonen er bedre"
Sitat av Stormen
frittjaaff, når man har 280.000 medlemmer, som alle kan legge inn ulikt antall bilder, blogg-innlegg og evnt. får skrevet ting i gjesteboken, så finner man snart ut at det er umulig å få disse til å slutte på samme sted. Så det er nok heller et spørsmål om nødvendighet; men dersom du har konstruktive forslag til hvordan det kan løses, så kom gjerne med ditt innspill. :-)

Arial brukes fordi den har høy lesbarhet, og fordi vi oppfatter den som mer profesjonell enn Verdana (vi brukte Verdana før). Tahoma har litt dårlig lesbarhet når den blir liten.
Vis hele sitatet...

mitt forslag er å redusere antall kolonner til to, og la ting komme under hverandre i rader istedenfor ved siden av hverandre i kolonner. hvis noen for eksempel ikke har skrevet noen blogginnlegg, så blir den en tom rad, og den vil ikke ødelegge noe. jeg tror også at blogginneggene hadde blitt tatt mer seriøst hvis de ble presentert på en bredere form enn 300 piksler. itillegg er det vel mest naturlig for brukeren å scrolle nedover og å konsentrere seg om én kolonne av gangen, og da vil de andre kolonnene oppfattes som forstyrrende elementer, samt at man må gå til toppen av siden for å ta for seg neste kolonne, slik at man må scrolle gjennom fem ganger isteden for én for å få med seg all informasjonen.

når kantutgjevning er avslått synes iallefall jeg at lesbarheten til arial ligger langt under verdana. har du tall på bruk av kantutgjevning? jeg synes også at en eventuell profesjonalitetsgevinst du oppnår ved å bruke arial forsvinner når du bruker trebuchet på samme side.
Å helsiken man, information overflow! Førsteinntrykket er altfor mye informasjon på en side!

Jeg må si jeg likte det gamle mye bedre.

Når man først er logget inn er det mye bedre synes jeg hvertfall, førstesiden var litt for greæll for min del
Erling, Jesper...siden deres er strålende og dere gjør en veldig bra jobb i NIU alle mann. Likevel har jeg noen issues med biip.no - som ihvertfall hindrer MEG i å bli en fast bruker.

jeg skjønner at dere vil annonsere for funksjonene deres, men det er - som noen allerede har påpekt - veldig mye informasjon om gangen. Hva med en funksjon som gjør at man kollapse segmenter man ikke bryr seg om?

Liker også "Hjelp"-siden, med den store snakkeboblen. Jeg tror sånne virkemidler (altså sterke kontraster mellom segmentene) hjelper til med å avgrense bedre, og det kan være noe av løsningen.
Slik som det er nå synes jeg at ting er litt tett oppi hverandre, som en stor masse. Det er bare en illusjon, for det er jo ryddig satt opp, men jeg tror det kan hjelpe med tydeligere skiller

Når dette er sagt vil jeg likevel si at alt ser dødsbra ut isolert sett, og jeg liker siden mye bedre når jeg er logget inn.

Eksempel på noe dere kunne prøvd ut: Gjør "Utforsk - Del - Delta" på en annen bakgrunn (f.eks. rød, slik som "Velkommen til Biip nettsamfunn" for å avgrense tydeligere mot "Søk i medlemmer".
Sier ikke at dette er noe som må skje NÅ, dere har jo nettopp lansert, men det kan være noe å ha i bakhodet for fremtidige revisjoner.

Lykke til videre
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
tore-, Loud: Vi er klar over at det er mye informasjon på forsiden, men det er også veldig tiltenkt. Når man driver kommersielle sider, så er hver pixel verdt penger. Selv om whitespace er viktig for å bygge opp designs, så er det også bortkastede penger. Se på VG, Dagbladet, Aftenposten eller omtrent hvem som helst av Norges største nettsider - så vil dere se om at det omtrent ikke finnes noe ledig areale.

Den gamle Biip-siden hadde svært dårlig arealutnyttelse. Nå har vi f.eks klart å få inn et ekstra 180x150px annonseformat (øverst i høyre hjørne) + muligheten til å legge inn en tynn stripe Google-annonser (like under) - på nøyaktig samme areale som den gamle nettsiden.

Samtidig SÅ man egentlig svært lite av Biip.no på den gamle nettsiden: På forsiden var det kun produktnyheter + siste innloggede medlemmer. Nå kan man søke i medlemmer, vi har linker til ofte brukte tjenester, vi trekker frem blogger, siste registrerte, siste albumbilder, tagcloud, vi trekker frem de andre sidene (xmobil og xspill), vi har produktnyheter OG vi får fortalt hvor mange meldinger/medlemmer osv vi har.

Som dere forstår, så var dette en nødvendig omlegging for å:
a) maksimere plassutnyttelsen på nettsiden
b) få trukket frem mer av innholdet på Biip.no

Så det at det er information-overflow på forsiden, det er tiltenkt. Det som er unyttige linker eller uinteressant informasjon for DEG, det er det viktigste ved Biip for noen helt andre; og vice versa
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror ikke jeg har sett den gamle versjonen, så har veldig lite grunnlag til å sammeligne på, men jeg kan værtfall si førsteuttrykket mitt.

Noe jeg ikke syntest fungerte så veldig bra er selve innloggingen på siden, det kan være på grunn av at jeg var uheldig med en annonse, men den virket VELDIG kamuflert.

( eks. http://img.photobucket.com/albums/v4...album/biip.jpg )

Det første jeg kjente når jeg gikk innpå siden var at jeg ble veldig stresset. Tekst som skulle bli lest, bilder, (flashende) annonser, som sagt ; INFORMATION OVERFLOW. Helt greit at dere har gjort det med vilje, men for meg så virket det bare som et stress element.

Mener også at teksten på aldersgruppene burde være noe sterkere på de som ikke er valgt, litt for transparent IMO.

Håper dette kan hjelpe, prøver å gi så konstruktivt jeg kan slik at dere eventuelt kan se hva dere synst det :P

Vil bare legge vekt på at det ikke bare var en måte å uttrykke meg på, jeg blir helt ærlig stresset av å se på siden, noe som første gang jeg så på den fikk meg til å lukke vinduet på under 5 sec.
Sist endret av yeey?; 5. april 2007 kl. 14:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Man blir fortsatt logget ut hele tiden da!!:P det synes jeg er teit..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stormen? Kan du forklare meg hvorfor spamboksen min blir full av e-poster fra biip.no når jeg ikke er medlem der en gang? I flere måneder har jeg fått e-poster regelmessig om at noen har lagt meg til som venn. Samme personene hver gang også.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av dico
Stormen? Kan du forklare meg hvorfor spamboksen min blir full av e-poster fra biip.no når jeg ikke er medlem der en gang? I flere måneder har jeg fått e-poster regelmessig om at noen har lagt meg til som venn. Samme personene hver gang også.
Vis hele sitatet...
Du svarte jo på spørsmålet ditt selv...?

Sitat av dico
I flere måneder har jeg fått e-poster regelmessig om at noen har lagt meg til som venn.
Vis hele sitatet...
dico: kan tenke meg at det der er nettopp fordi biip IKKE lagrer epostadresser osv, sannsynligvis (er ikke medlem så jeg vet ikke sikkert, bare gjetter) er det en eller annen funksjon som lar brukerne importere kontaktene sine, og så er det en av kompisene dine som gjør dette innimellom fordi han har nye kontakter, og så blir alle invitert. Kunne selvsagt løses ved at biip lagret mailadressene, men det tror jeg egentlig det ville ha blitt mye mer bråk av, nå er det egentlig kompisen din sin skyld.
Din VIP Nice stuff
Vel, synest dette var ganske pent jeg. Litt rotete, men er vel slik en del liker det.
Det jeg vil påpeke er ene chat regelen deres.
"3. Kids under 15 år må spørre foresatte om lov før de deltar i en chat."
Er ikke noen stor sak, men men. Ihvertfall, hvorfor skal man måtte være 15 år før man joiner chatten?
Det ligger jo 1000 vis chatter opne allerede. Skjønner ikke helt poenget i denne regelen. Tar den opp, siden den står under noe lignende "hoved regler".

Uansett, du har gjort en kjempe jobb her! Stå på!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
OoM: Stormen vil ikkje få skulda om en 14-åring blir analraped på første date med Gutt45.
Det er en bug i innboksen, sliter med å slette meldinger
Vidarlo, hehe!
Bra svart.

Uansett, skulle øsnket om man kunne slette reklame som kommer i inboksen, uten å måtte lese den først.
Det er veldig irriterende. Kanskje en liten bagatell.. men, det er vel det som jeg har merket mest av.
Kanskje dette er mer "forbedring". Uansett, det omhandler biip.no
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En kan det. Det er berre boksen som er sett som disabled. Last ned Firefox web developer toolbar, og velg "Enable all form fields" så kan du krysse av all reklamen uten å lese den først. Ett tre-linjers greasemonkey-script skulle gjere samme nytta.

Sjekken er kun klientside.
Congratulations!
You are the 999,999th visitor:
Congratulations you WON!

Click here to claim
Vis hele sitatet...
Jeg blir så innmari fortvilet når jeg ser slike annonser.
Dette var vel en forbedring, vil jeg si ..

Men jeg vil også nevne at for meg ble dette veldig rotete, men ellers bra arbeid.
Er blockcheckeren snart ferdig eller?

Har hørt at Microsoft misliker denne.. Er det sant?
Sitat av Espen`
Jeg blir så innmari fortvilet når jeg ser slike annonser.
Vis hele sitatet...
Helt enig. En reklame av denne typen bærer ikke preg av proffesjonalitet. Men reklamen blir vel bestemt gjennom et mellomledd...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Unreal143
Helt enig. En reklame av denne typen bærer ikke preg av proffesjonalitet. Men reklamen blir vel bestemt gjennom et mellomledd...
Vis hele sitatet...
Hehe.. Ja, jeg også hater den reklamen - så den er på vei bort. Det som skjer, er at vi ofte får en generell "nettverks-kode" - som vi ikke alltid styrer 100% av innoldet på. Da dukker det ofte plutselig opp dritt som det - og f.eks Jamba - uten at vi kan gjøre noe med det, der og da. Men den reklamen er på vei vekk, tro meg :-)
Ok, skal nå klare å lire av meg litt kritikk selv.

Dette bildet gir veldig inntrykk av at man kan klippe på filmene for å se dem, men man blir tatt rett til biiptv-forsiden når man klikker. Det er ikke en feil på deres side, men mer som at selve bildet gir feil inntrykk.