Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 831
Jeg bor sammen med tre venner. Vi deler en 20mb/s linje. Det er det meste som går an å få i nabolaget vårt.

Nå har det seg slik at de tre andre jeg bor med laster ned en god del via torrent. Jeg starter å gå ganske lei av at jeg ikke engang kan streame en 360p video på Youtube uten stopp. Jeg vet at 360p video streamer med en hastighet på maks 160kb/s. Jeg gjorde matten å fant ut at det er 9.2% av netthastigheten våres. Så det betyr at de andre bruker over 90.8% av linja.

Det er jo ikke helt rettferdig. Så jeg lurer på om noen av dere vet om en måte man kan sperre eller begrense hvor mye data det er lov å bruke på torrent. Jeg vet at det går an å gjøre det i selve torrentprogrammet. Men jeg kan liksom ikke bare snike meg inn på pc'en dems og gjøre det. Dessuten er det jo bare for dem å skru det av igjen.

Går det feks an å dele opp hele linja i 4 deler? 5Mb/s på hver feks?
QoS er stikkordet
Sitat av 0xFF Vis innlegg
QoS er stikkordet
Vis hele sitatet...
Er det mulig å utdype litt mer?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det noen som kan forklare meg nærmere uten at jeg trenger å lese gjennom 10 A4 sider?
QOS er en funksjon som er innebygget i de fleste nye routere og sørger for prioriteringer av netttrafikk

det med oppdeling av linjen så bør du se om du har muligheter til og sette opp en pfsense router for QOS og Trafic Shaping, da det er lekende lett og dele opp nett som du ønsker med denne