Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1342
Et spørsmål jeg har grublet litt på i det siste:

Dersom Christofer Columbus i 1492 trodde at jorden var rund da han skulle reise "den andre veien" til India; hvorfor gav han da navnet "De Vestindiske Øyer" til øyer øst i det han trodde skulle være India?

Er jeg dum, eller er det noe som skurrer?
du er dum.
Christopher Columbus skrives slik
Han var uansett ikke den første i amerika. Hehe, egentlig kan skandinavia gjøre krav på amerika hvis det er det om å gjøre, men aller egentligst er det indianerene. Er dette en skoleoppgave?
q-wEr's Avatar
Trådstarter
raz:
Tror det skrivest på forskjellige måter; både Christofer og Christopher blir brukt (bare prøv å søke på "Chrisofer" på altavista). På italiensk blir mannen kallet Cristoforo, mot Cristobal på spansk.

Uansett var dette irrelevant for spørsmålet mitt.



pinnsvinet:
Nei, det er ikke en skoleoppgave.
hva het han fyren som kom dit først igjen? han kalte det vinland tror jeg!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Leif Erikson.
Men "the native americans" var jo selfølgelig før han, så hvorfor krangle om hvem som kom som nr.2 og hvem som kom som nr.3?
Der heller ikke sikre på at det var noen fra skandinavia som kom "først", det er mange myter og gruble historier om hvem som var den første. Noen sier det var en fra asia som kom "først".

Muligens fordi han dro til vest. (eller nei nå går jeg helt i spinn her)
Sist endret av Bobben; 4. januar 2004 kl. 17:06.
Han kalte det vel de vestindiske øyer fordi han var litt trøtt en morgen, og når en dekksgutt så land, sa han groggy " Faen, det må jo være Vestindia eller noe sånt!" Så skrev de det ned, selv om det var feil. Fordi Chris var sjefen, og de hadde sikkert blitt kasta til sjøs vi de protesterte, iallfall så sur han var den morgenen..
det var nok sannsynligvis en feil, eller at han trodde india lå et annet sted, eller så kan det hende fyren var en dårlig navigatør som bare seilte litt rundt og fant nye steder
Rogern: Er du sikker det var Christopher Columbus som ga øyene navnet "De Vestindiske Øyer"?

Han trodde det var India, så han kalte det vel bare India, og folket kalte han indianere. Senere fant man jo ut at det aldeles ikke var India, så de ga navnet Vestindia. For det ligger i vest.

Kan man feire post 150? JA! Hurra!
Det var samene som oppdaget amerika, eller så var det indianerne som oppdaget nord-europa.
Æ'kke noe rart i at han kalte dem de vestindiske øyer, han seilte da vestover for å komme til India.
som fxxked sa. Da han seilte vestover er det jo naturlig å kalle det vestindia.

Uansett. De infødte Amerikanerne var mest sannsynlig vandrefolk fra Asia som kom seg over oppe ved Rusland -> Alaska
Jepp, de vandret over Beringstredet for ca 30000 år siden da det var isbelagt.


Han gav navnet, kort og godt, fordi han trodde han seilte mot vest, mot India.

Det er funnet spor av vikingbosetninger på "Vinland" der islendingene/nordmennene med Leiv Erikson i spissen antageligvis kom i land en gang på 900 tallet.
Sist endret av Surrehu; 4. januar 2004 kl. 16:52.
Opprinnelig postet av trigger
Rogern: Er du sikker det var Christopher Columbus som ga øyene navnet "De Vestindiske Øyer"?

Han trodde det var India, så han kalte det vel bare India, og folket kalte han indianere. Senere fant man jo ut at det aldeles ikke var India, så de ga navnet Vestindia. For det ligger i vest.

Vis hele sitatet...
Det var amigo vesspuci som rettet på feilen, ikke columbus. Derfor heter det AMerika.
Sist endret av Bobben; 4. januar 2004 kl. 21:40.
Rettelse: Amerigo Vespucci