Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Synes dere kravene for slik hjelp er riktige eller rettferdige?
Jaja 20 60,61%
Vet ikke helt 10 30,30%
Nei, ikke egentlig 3 9,09%
Stemmegivere: 33. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  10 3034
Hei, jeg er en gutt på 15 fra Skien og jeg har jobbet som nestlder i en alkohlfri/rusfri bar i ett år nå. Jeg har kjempelyst til å videreutvikle dette og liker det kjempegodt, men jeg har prøvd å sende mail og lignende til lokale puber, barer O.L og fått svar av 2 stykker hvorav den ene svarte at det ikke kunne gjøre noe for meg siden jeg ikke er myndig.

Er det absollut ingen mulighet for meg under 18 å få hjelp innafor generell bartending (trenger lissom ikke være alkohol innblandet, men bare tips og litt trening) eller hvordan drive bar eller lignende?

Glad for alle svar!
Du kan få servitørtrening, hovmester utdannelse, hotell og restaurantdrift kan du også gå.
Finnes masse kurs innenfor det meste av dette, men det koster jo penger da.
Moret her inne på bruket har sikkert bra peiling innenfor dette emne, siden han er bartender. Men rent generellt sett så er jo en 15-åring ikke helt idëell for noen arbeidsgiver, så er nok mulig du må vente til skjegget kommer. Men om du er som du sier nestleder i en rusfri bar per dags dato, er det vel egentlig smartest og jobbe videre der inntil du er myndig og kan jobbe i en bar (Forsåvidt sett masse jobbannonser hvor arbeidsgiver spør etter 20 år eller eldre, vet ikke om det er noen regel).
Er bare rett og rimelig at du ikke får jobbe på steder med alkoholservering, hvertfall som dreier som så og si kun om alkoholservering når du er 15.
Du har ikke lov til å servere alkohol ettersom du ikke er myndig, ja.
Men det du kan gjøre er å begynne på RMA på VGS, jeg får iværtfall lov å servere alkohol på det lokale Thon hotellet ettersom jeg er under utdanning. Alle som går RMA her får lett jobb, og det er gøy

Du er i praksis på VGS, da kan du ringe hoteller og barer å spørre om du kan få utplasseringen i en bar
Sist endret av Vod0; 13. november 2012 kl. 18:06.
ryddehjelp på en bar med alkoholservering vil være ett godt utgangspunk kanskje, trur nok desverre det ikke er mange som vil ha ett "barn" i lokalet som tilskuer, trur også kundene hadde vært skeptisk til dette. Det finnes også kurs og andre ting, der man ikke smaker på råvarene å sånne ting, søk opp på google. hvis ikke er det jo mange bøker, husker når jeg dreiv å lærte meg det så leste jeg en god del, trena litt med lignende råvarer(ulike farger og tetthet, så man kan leke at det er drinken og gjøre det raskere, bli bedre på øyemål, masse ting man kan øve på hjemme.

spørsmålet er vel egentlig, hva trenger du hjelp til ? hvorfor skal noen hjelpe deg med noe du kan lære på egenhånd hvis du virkelig vil ?
Mange bartendere har ingen formell utdanning innen faget. Ofte vil du få opplæring fra arbeidsgiver, og det finnes også private skoletilbud for opplæring av bartendere.

For bartnendere vil det også være relevant med fagbrev som servitør. Utdanningsløpet i videregående opplæring er som følger:

Videregående trinn 1 (Vg1): Restaurant- og matfag
Videregående trinn 2 (Vg2): Kokk- og servitørfag
Toårig opplæring i bedrift: Servitørfaget

Gjør dette, så er du vell rundt 20 år når du får fagbrevet (da har du lov til å servere alkohol over 22%, noe som gjør deg mer attraktiv i arbeidsmarkedet) + at du har vært nestleder i en rusfri bar. Vil også anbefale deg å fortsette jobben i den baren på deltid ved siden av skolen

KILDE
Som bartender, tør jeg påstå at utdanning ikke er like viktig som prestasjoner. Du har en del tid til rådighet før du eventuelt entrer yrket, og da ville jeg øvet meg på flairing, da vil du fort bli ettertraktet.
Les deg opp på forskjellige oppskrifter på drinker, og generelle serveringregler.

Sitat av heihallohade Vis innlegg
Gjør dette, så er du vell rundt 20 år når du får fagbrevet (da har du lov til å servere alkohol over 22%, noe som gjør deg mer attraktiv i arbeidsmarkedet) + at du har vært nestleder i en rusfri bar. Vil også anbefale deg å fortsette jobben i den baren på deltid ved siden av skolen
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen fagbrev for å servere alkohol over 22%
Trådstarter
4 0
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Du har en del tid til rådighet før du eventuelt entrer yrket, og da ville jeg øvet meg på flairing, da vil du fort bli ettertraktet.
Les deg opp på forskjellige oppskrifter på drinker, og generelle serveringregler.



Du trenger ingen fagbrev for å servere alkohol over 22%
Vis hele sitatet...
Serveringsregler har jeg lest meg nøye gjennom og øver så å si en del på flairing =) lager ganske mange egne drinker og finner en del forskjellige online

Tips FarmerJoe: En alkoholfri drink jeg kaller bloddy margarita (ps, har ikke målene nå)

1. fyll glasset 2/3 opp med knust is
2. ha 1-2/5 av glasset med margarita mix
3. hell sprite opp til glasset er 4/5 fullt
4. resten grenadine som gjør drinken bloody maary rød.

ALLE ANDRE:
Tusen takk for responsen, alt hjelper egentlig ganske mye for meg =)
(a wild moret appears. he uses teach. it's super effective.)

For å ta det med alder først. Copy/paste rett fra lovverket.
Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.
Vis hele sitatet...
En litt enklere forklaring på hva som egentlig står her.
-Du har ikke lov til å servere alkoholholdig drikke om du er under 18 år.
-Du har ikke lov til å servere alkoholholdig drikke på over 22%vol om du er yngere enn 20år gammel.
-Du kan servere alkohol(uansett alder) i bedrift om drikken inneholder et sted mellom 0,7 og 2,5%vol. (Jeg har null peiling på hvorfor shitten begynner på 0,7%... strange shit...)
-Om du er servitør eller kokkelærlig kan du få lov til å servere hva du vil, bedriften har gjerne en avtale med skjenekontroll som omhandler lærlinger i arbeid(her har jeg ikke mye innsikt så jeg kan ikke svare på hva dette egentlig går ut på)
-Har du fagbrev som kokk eller fagbrev som servitør er det fritt fram.

Så hva betyr dette for deg?
Vel, i bunn og grunn at du er udugelig i bar...
Bar-regler er veldig dust så det er vanskelig å holde overblikk over hva som gjelder og hva som er svada og hva som er rykter startet av bartendere som ikke kan jobben sin.
Men, for å ta det fra toppen.
Jo, i teorien kan du jobbe i bar. Men da kun som barback(vaske glass, bære ting, rydde glass++). Dette grunnet et lite punkt i lovverket som sier at en bartender skal ha oversikt over serveringen; som basicly betyr at selv om det er en bar så er det ingen som stopper deg om du har med kidsa på uteserveringen en sommerdag. Eller, det er ingenting som stopper en bar fra å ha mindreåringe i lokalet er det det egentlig betyr.
Funny shit... Så om det står aldersgrense 20år, så er det egentlig ikke det, OM bartenderen har fullstendig overiskt over hvem som drikker hva og hvem som bestilte hva. (Til opplysning, ikke søren om jeg gidder å finne kilde på dette. Den forrige runden folk ikke trodde på meg angående lovverket mtp. bardrift tok det meg usaklig lang tid å finne kilder. Så nå får du prøve å motbevise meg med kilder eller velge om du vil tro på meg. Eventuelt avkaste deg jeg sier. i don't give a teapot.)
Det negative her er at det ikke er noen som har denne overisikten og derfor så kan du faktisk ikke oppholde deg i baren. Too bad for you.
Det at du er under 18 gjør også at du ikke kan drive en bar, siden bardrift krever at du er myndig. Too bad for you.

Så, den eneste måten for deg å få lov til å komme bak en bar i Norge på er å bli servitør eller kokk. Eventuelt vente til du blir 18. Men, som 18åring får du et annet problem; det er svært få barer som ansetter folk under 20. Men, om du er iherdig så finner du vel sikkert en

Så, over til problemløsningen:
moret's funky trick nr1:
Språkkurs!
Jess, som alle andre kids på 16år dro mister til Aya Napa(care på skrivefeil..). Her var det 0 problem å stå i bar om du var 16. Utkaster/innkaster/bartender som 16åring midt i Aya Napa-smørøyet = good times. Så, om du har noe konfirmasjonspenger liggende på lur så bestill deg en billett til syndenes øy og kos deg som bartender.
Eventuelt et annet sted der alkohollovgivningen ikke er så streng som hjemme, jeg hører Malta er fett...

moret's funky tricks nr2:
Lag en bar!
Vel, nå mener jeg ikke direkte at du skal starte en egen bar. Men, du er 16-17år: var det èn ting jeg gjorde som 16åring var det å drikke meg full i helgene. Hvor gjorde jeg dette? hjemme hos kompiser.
Det skjedde flere ganger at folka faktisk bygde bardisk når man skulle ha fest. Dette kan du også gjøre.
Du kommer nok ikke til å lære å kjøre bar på en "riktig" måte om du blander drinker på en bardisk satt sammen av gamle paller men, du får ihvertfall blandet litt drinker. Så neste gang det er party hos kompis: sett opp en provisorisk bar og lån deg selv ut som bartender.

Jeg har flere kompiser som har startet sin bartenderkarriere som bartender på undergroundfester(tenk raves og okkuperte hus) med 2typer sprit og cola.

moret's funky tricks nr3:
Lær deg drinker!
woho! Dette er kanskje det kjedeligste punktet på listen, det å pugge drinker. Dessverre så må det allikevel gjøres. Om man står i en bar og får bestilling på 1caprinia, 2mojitos, 4whisky sour, 1 old fashioned, 9 white lady og 2 øl: da kan du ikke stå å bla i oppskriftsboka. Da må du bare kjøre, og det kan du kun gjøre om du vet eksakt hvordan hver drink lages.
Det første jeg spør om om folk kommer med en CV og søker jobb hos meg er: "hvordan lager du en .....?"
Svaret trenger ikke være 100%perfekt, men om du bommer eller ikke kan svare; da ansetter jeg heller en som kan det. Jeg sier ikke at du skal kunne 1000cocktails og drinker, men du bør være godt kjent med alle de klassiske.
Om du begynner å pugge de mest kjente som dry martini, whiskey sour, margarita, mojito, bellini, long island iced tea, appletini, cosmopolitan+++ så er du godt på vei.
Det beste stedet å lære seg dette er her: http://www.diffordsguide.com/cocktails
diffordsguide er bibelen på cocktails. Her står alle cocktails. Kommer også i bokformat(anbefales).

moret's funky tricks nr4:
Skjenk far din.
For å forklare litt nærmere. Du har kanskje sett deg ut en drink du har lyst til å lage. Du vet hvordan og du vet hvor mye av hver ting som skal oppi. Lag denne til far din, mor di eller hvem-ever. Man trenger noe trening for å få til en drink perfekt. Det er fullstendig lovlig å trene hjemme Jeg vet at min mor satte pris på en bloody mary lørdag kveld når jeg var 16, derfor lagde jeg dette en gang i blant. En fordel med foreldre er at de ofte har et lite lager av de mest brukte sprit-typer. Så selv om det er greit å skjenke vodka+tonic med smuglersprit på en fest hos kompis så er det kanskje morsomere å lage en whiskey sour med noe god bourbon din far har i hjørneskapet.

Forøverig er det å drive en bar ganske kjedelige greier. Det er mye kulere å være bartender: all moroa, ikke noe ansvar

(bare å sende en pm om det er noe spørsmål, jeg svarer som regel)
Trådstarter
4 0
wow det der hjalp meg utrolig mye moret!! dette sparer jeg på og tusen takk!!