Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2799
Skal hjelpe en eldre (oppegående) kar, som er en gammel lærer av meg, til å kjøpe ny PC og sette opp nytt nettverk (enkelt hjemmenett). Skal også flytte over alle bildene og filene fra den gamle. Han sa han ikke ville betale meg som en proff, noe som er greit. Men hvor mye synes dere jeg burde ta betalt? Fikk 200 kr (konsulentgebyr som han kalte det, heh) da jeg var hos han for å se hva som må gjøres, var der i 30 min. Kan også nevne at jeg er 17 år.

Hvor mye synes dere jeg bør ta betalt?
500-1000? Eller noe slikt? det er vel en ganske simpel og grei jobb.

Slike jobber kan også skaffe deg fler jobber og ett godt rykte, om du er billig å enkel å ha med å gjøre. En lærer kan ofte ha stort nettverk, da han har truffet mange mennesker igjennom årene.
Det var i det prisområde jeg også tenkte. Ikke store jobben som du sier.
Vær "kompis" og si 500,-
500kr er en grei pris for begge parter, og sikrer deg også et fint rykte.
Dette tar deg maks 1,5 timer... Syns 500kr er mye å be for noe som faktisk er kompistjeneste.
Du får sikkert en kopp te og noe å spise mens du holder på også.

Legg deg på 300.
Ville ikkje tatt meir enn 200-300 kr for denne jobben, syns det er forderdelig ripoff å be om 1000 kr i alle fall...
Hvis dette er en kar du har en del kontakt med og er "venner" med, så synes ikke du skal sette noen pris. Ta utgangspunkt i at du gjør en vennetjeneste denne gangen. Regner med han betaler deg en helt grei sum automatisk etter jobben når du får 200 i "konsulentgebyr"
Sist endret av Fuzzybossen; 3. november 2012 kl. 22:54.
Ny PC, den er jo grei, han har vel ikke noen spesifike behov som gjør at du må gå inn å bygge eller velge komponenter selv, en kurrant komplett-pc eller noe annet holder vel het fint. Finn en som passer hans budskjett.

Valg av hjemmebettverk, går ut fra at det da er snakk om en trådløs ruter, velg noe fornuftig her, å da snakker jeg ikke om en billig sak til 500,- ... spander på ihvertfall 8-900,- på denne slik at det er en sak som holder og duger. Kanskje også sørge for at ruteren kan hackes med DD-WRT eller noe vist man tenker litt inn i framtiden. Tenker du virkelig framtidsriktig så sørger du for at han har en dual-band ruter ( 2,4Ghz + 5Ghz ) slik at han har god hastighet & dekning med nettverket sitt, da anbefaler jeg Asus eller Netgear om du går for en dual-band.

Konfigurering av nettverk tar ikke så mye tid, 20 min på å sette opp bør holde, det jeg frykter tar mere tid er kopieringa avb alle bildene etc. som han skal ha over på den nye maskinen. Du kan da ta harddisken å sette den i den nye maskinen og spare deg arbeidet, eller vist han vil ha backup slik at han har det meste på den gamle enda, så kopierer du hele greia over på den nye, men ikke gjør det via nettverket da det kan gå treigt som F, så bare flytt HDD til den nye midlertidig for å spare deg tid på kopieringa.

Du kan nok komme til å bruke noen timer på dette her. Ser ikke bort fra at det kan gå 2 timer med div. små-ting osv.
Ikke helt usannsynlig at det kan ta 3 heller om han har 1000 spørsmål som må besvares osv. ( been there, done that )

200-300,- ... nja ... det hadde nok ikke jeg orka å gjøre det for, 500,- så kanskje ... får bli litt opp til deg selv også. Bare avtal pris og hva som er ink. i denne prisen, slik at han ikke kommer å får deg til å gjøre mere eller krever mere ut av deg for den summen du skal ha.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Valg av hjemmebettverk, går ut fra at det da er snakk om en trådløs ruter, velg noe fornuftig her, å da snakker jeg ikke om en billig sak til 500,- ... spander på ihvertfall 8-900,- på denne slik at det er en sak som holder og duger. Kanskje også sørge for at ruteren kan hackes med DD-WRT eller noe vist man tenker litt inn i framtiden. Tenker du virkelig framtidsriktig så sørger du for at han har en dual-band ruter ( 2,4Ghz + 5Ghz ) slik at han har god hastighet & dekning med nettverket sitt, da anbefaler jeg Asus eller Netgear om du går for en dual-band.
Vis hele sitatet...
Okei, hva faen snakker du om?

Her er det snakk om å hjelpe en person som ikke har nok teknisk innsikt på egenhånd med å sette opp et hjemmenettverk, og det som faller deg inn er at denne personen er nødt til å ha en trådløs ruter til et par tusen kroner så han kan hacke og cracke denne på alle mulige måter med dual band 3,9 ghz og 8 gigabyte ram, blablabla....??????

Han trenger en trådløs ruter... punktum.
hadde ikke tatt mer enn 300 kroner, i og med at det er en kompis.

altså, siden jeg er fra tyrkia, så tar jeg ikke betalt fra noen tyrkere i området når de ringer og spør om jeg kan fikse internettet deres.. blir ikke tilbudt det anyway, gjerrige tyrkere
Sitat av kaan921 Vis innlegg
gjerrige tyrkere
Vis hele sitatet...
Sa tyrkeren som ikke ville ta seg betalt ;D

Nei faen, TS, 300 er kjempepris. Ser ikke for meg mange timene med arbeid (Kanskje en hel time?), du får en ekstra øl eller tre til neste helg, han får det han vil ha, og du kan (nesten) banne på at han vil anbefale deg videre til sine kjente.
Personelig ville jeg ikke tatt betalt egentlig. Har satt opp flere nettverk hos kompiser o.l. for ingenting. Det tar toppen 5 minutter å sette opp en ruter når man følger "wizarden" som følger med. Netgear er topp.

Flytte over filer, bruk minnepenn, tar ikke lang tid. Ta en kopp kaffe mens du venter.

Når alt er smekket og klart så spør han hvor mye du skal ha, da sier du "Du bestemmer selv hvor mye du har lyst å gi".
Vi har på ingen måte noen kontakt, han ville ha hjelp av meg utelukkende fordi han visste at jeg hadde teknisk innsikt. Han skulle få hjelp av IT-sjefen på skolen, men siden han bare ville ha han til å kjøpe MacBook Pro ville ikke han ha hjelp av han. Han hadde tidligere fått kona hans til å kjøpe iPhone, en telefon du ikke trenger når du _bare_ skal ringe.
Tusen spenn er hvertfall blodpris.. Stakkars fyren måtte jo ha jobbet i seks timer for å kunne betale deg det.

300,- er en bra pris. 200 er OK, mens 400 er for dyrt.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av poehzler Vis innlegg
Okei, hva faen snakker du om?

Her er det snakk om å hjelpe en person som ikke har nok teknisk innsikt på egenhånd med å sette opp et hjemmenettverk, og det som faller deg inn er at denne personen er nødt til å ha en trådløs ruter til et par tusen kroner så han kan hacke og cracke denne på alle mulige måter med dual band 3,9 ghz og 8 gigabyte ram, blablabla....??????

Han trenger en trådløs ruter... punktum.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer heller på hva du prater om? Det har aldri vært prat om at eieren av dette utstyret skal gjøre noe annet enn å bruke det, derfor TS i utgangspunktet skla hjelpe han.
Ting som Dualband og DD-WRT vil gi en mye bedre brukeropplevelse om TS faktisk setter seg ned og flasher routern og konfigurerer denne etterpå. Tror kanskje du har litt lite kunnskap rundt området? Eller så kan du ikke lese. Jeg tror det er en kombinasjon av begge.
Ikke var det prat om en router til flerfoldige tusen heller, men en rett under tusenlappen.

Mantuz har mange gode poeng, og han har nevnt punkter ingen andre har nevnt. Du har ikke tilført noe nyttig til TS overhodet i denne tråden.

ontopic:

Jeg ville gjort akkurat det samme som mantuz, og hvertfall sørget for at "kunden" får en skikkelig router som ikke kneler så fort du prøver å se på youtube men windows update går i bakgrunn.
Synes ikke 500 kr er for mye, om jobben blir skikkelig gjort. Men det er opp til TS å avgjøre

Ang router så er Asus sin "Dark Knight" helt rå! Den er dyr, men du får akkurat det du betaler for, du trenger neppe å kjøpe ny på noen år. Alle barnesykdommer er borte, og den er meget stabil og robust. Er en del anmeldelser av denne som påpeker ting som ustabilitet etc, og alt dette ble fikset i nest siste FW oppdatering. Har selv satt opp 2 stykk, og de fungerer mystisk bra... Rekkevidden er også meget bra, plukker gode opp signaler drøye 60 - 80meter bortenfor huset den står i.

LINK
Hadde det vært en totalt ukjent så hadde jeg satt en pris på 200-300,-, men siden det faktisk er en bekjent og går sånn halveis inn under kompistjeneste så ville ha sagt til ham at jeg gjør det gratis, men hvor jeg hadde tatt imot en eventuell belønning om han tilbød det.
Sist endret av Bombasa; 4. november 2012 kl. 04:39.
Sikkerhetsklarert
Jeg forstår ikke dere som sier 300kr. Er virkelig 2-3 timer fritiden deres verdt så lite? Når jeg gjør slike småjobber på fritiden vil jeg jo ikke tjene mindre enn jeg gjør i arbeidstiden. De få timene fritid jeg har bruker jeg enten sammen med familien, eller jeg gjør noe som betyr noe for meg. Og om jeg da skal hjelpe en random gammel lærer jeg ikke har noe bekjentskap med så regnes det som jobb (overtid right?) Og det må da være greit betalt om det skal være verdt det. Jeg driver jo ikke veldedighet.

Jeg har inntrykket av at dette er gjennomgående når det gjelder "datahjelp". Det er jo tiden din man betaler for, og da er det jo det samme om du fikser en pc, eller om du er elektrikker og legger opp ekstra kontakter/kobler spotter/legger varmekabler, ikke sant? Men skal gamlingene ha hjelp til pc/nettverk, nei da skal timeprisen ned til en ussel hundrelapp.

Prøv å få en elektrikker til å gjøre en 3 timers svartjobb for noe mindre enn en tusenlapp. Lykke til. Eller en bilmekaniker til å f.eks bytte en reg.reim for noe mindre enn 1500kr. Det går ikke med mindre dere er gode kompiser.

For en stund siden hjalp jeg en eldre nabo med å bytte TV, tuner, stille inn parabol, bytte modem, flytte data og epost kontoer til ny maskin. Dette tok 4-5 timer, over to kvelder. Når jeg var ferdig så spør hun hva jeg hadde tenkt meg i betaling, da holdt hun 300 kr i hånda samtidig, og spurte om dette var nok? Jeg svarte bare "...ehh tja jeg har vært her nesten 5 timer, dette hadde kostet deg 3-4.000 om du skulle brukt antennemontør+datafirma." Jeg sa videre at jeg hadde forventet en tusenlapp for en slik jobb, men siden vi har vært naboer så lenge jeg kan huske så sa at 500 var greit. Så et tips er å uansett avtale pris på forhånd! Da slipper du kleine situasjoner.

Nå er du riktignok bare 17, og er sikkert fornøyd uansett hva du får, om det er 300 eller 500. Men du må ikke legge deg for lavt, da blir det vanskelig for deg å øke prisen din om du skulle få henvendelser fra alle de pensjonerte lærervennene hans.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeg forstår ikke dere som sier 300kr. Er virkelig 2-3 timer fritiden deres verdt så lite? Når jeg gjør slike småjobber på fritiden vil jeg jo ikke tjene mindre enn jeg gjør i arbeidstiden. De få timene fritid jeg har bruker jeg enten sammen med familien, eller jeg gjør noe som betyr noe for meg. Og om jeg da skal hjelpe en random gammel lærer jeg ikke har noe bekjentskap med så regnes det som jobb (overtid right?) Og det må da være greit betalt om det skal være verdt det. Jeg driver jo ikke veldedighet.
Vis hele sitatet...
Fyren er 17 år. Han er ikke verdt mer enn 2-300 kroner for jobben.
Og hva er det du snakker om, overtid? Tett eller?

Om læreren var beredt til å betale full pris slik en kan forvente av fagfolk så ville han vel aldri spurt den tidligere eleven om hjelp.
Sikkerhetsklarert
Sitat av ompapa Vis innlegg
Fyren er 17 år. Han er ikke verdt mer enn 2-300 kroner for jobben.
Vis hele sitatet...
Det er greit, og det nevnte jeg vel også gjorde jeg ikke?

Sitat av ompapa Vis innlegg
Og hva er det du snakker om, overtid?
Vis hele sitatet...
Ikke ta det ut av sammenheng da, les hva jeg skrev. Fikser jeg pcer på fritiden er det enten en vennetjenese (gratis/symbolsk sum) eller så er det random jobb for folk jeg ikke kjenner. Og da ser jeg på det som en slags overtid. Det er arbeid jeg kun yter for pengenes del, utover arbeidstiden til min fulltidsjobb. Det jeg ville frem til er da hvorfor jeg skal ta til takke med en latterlig lav timepris når det er snakk om folk man ikke kjenner/yter venne-tjenester til.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Om læreren var beredt til å betale full pris slik en kan forvente av fagfolk så ville han vel aldri spurt den tidligere eleven om hjelp.
Vis hele sitatet...
TS skriver jo at læreren ikke vil betale full pris. Og aller her er vel inneforstått med at han ønsker innspill på hva han skal ta seg betalt, dette tatt i betraktning. Men 300kr for en slik jobb, seriøst? Der jeg jobber retter vi oss kun mot bedriftsmarkedet, men skulle vi gitt et tilbud på en slik jobb ville jeg estimert 2-3 timer, fullpris ink mva ville da kommet opp i 3500-4000,- Så når jeg foreslår en tusenlapp så er dette langt fra fullpris.

Tett eller?
Vis hele sitatet...
Usaklig eller?
Ja greit jeg var litt usaklig der. Beklager det. Ble godt fyrt av den overtid kommentaren din. Du kan jo ikke se på det som overtid. Ekstrajobb ja men ikke overtid.

Om ts ønsker flere slike jobber så vil han nok få mye mer oppdrag om han priser seg moderat. Si at han bruker kanskje 2 timer på oppdraget og får betalt 300 kroner så er det faktisk 150 kroner timen svart rett i lomma til en 17 åring. Er ikke dårlig i det hele tatt. Og dette er en jobb ts behersker og kan utføre rimelig greit. Da vil det jo være bra om det blir så mye oppdrag som mulig fremover.

Tar ts 1.000 kr for en totimers jobb så ville jeg sagt fuxk oxf til ts om jeg var læreren. 500 kr timen svart for en 17 åring? Aldri.
Sist endret av ompapa; 4. november 2012 kl. 10:14.
Begynne og sammenligne utdanna fagfolk og en 17 år gammel gutt uten utdanning i faget, (regner jeg med), hører ikke hjemme noe sted, dette er helt bak mål. 100kr i timen er da en grei pris syns nå jeg. Vil en da ikke bruke fritiden sin på det er det jo bare å takke nei. Er mange på dette forumet som hjelper f.eks en som skal sette opp sin første pc. Dette gjøres også på fritiden. Hadde en regnet ut hva en utdannet person hadde tatt for dette og satt prisen deretter, hadde det vært mange rike personer inne her. Mange hjelpsomme her inne som "arbeider" gratis. Det er ingen vanskelig oppgave TS skal utføre, og det er ganske mange som klarer den oppgaven, så anbefaler ikke å ta blodpris.