Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 996
siden rettslære var det eneste faget som interiserte meg noe som helst på vgs, så har jeg tenkt litt på å kanskje studere litt videre innen dette...

men jeg innbiller meg at dette er et studie der man må være megaflink for å komme inn? 6 i snitt på vgs osv? er det virkelig sånn?
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
for å komme inn på juristfakultetet på blinderen universitet må du ha 47 poeng (poeng regnes slik: snittkarakter fra vgs * 10=poeng)

dette vil si at du må ha 4.7 for å komme inn her...
på almenn er det oxo muligheter for å skaffe seg ekstrapoeng... dette ville jeg ha gått å snakket med rådgiver/studieveileder på din videregående skole

Ps: skal inn på juss etter vgs selv! Godt Valg
ok, var ikke så ille som jeg hadde sett for meg da...

dessuten kan man jo legge på ekstra poeng man har fått fra folkehøyskole osv også? og andre ting man får ekstrapoeng fra? hva med eksamener? hvordan var det igjen?.. hmm mange spørsmål nå
noen som har oversikt hvor mange poeng man må ha for forskjellige "linjer" på universitet/høyskoler
www.so.uio.no <-- samordna opptak, har statistikk over sånn ca alt som har med høyere utdanning å gjøre
Better than thou.
Kan legge på alderspoeng ihvertfall. 2 poeng for hvert år etter årskullet ditt skulle begynt om du forstår.
nå er det maksgrense på alderspoeng på 8, og enkelte studier disse poengene ikke teller inn på også. (medisin bl.a. om jeg ikke husker feil). 3 poeng for folkehøyskole/militærtjeneste/siviltjeneste, poeng for fordypning i fag, poeng for å være jente (møkkakvotering) osv. Uansett står alt på samordna opptak sine websider.

Bør vel også nevnes at det finnes ingen faste grenser for hvor mange poeng man trenger, disse varierer fra år til år, og en del ganger kan forandringene være rimelig ekstreme.