Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1096
Har dere tenkt over hvor få som faktisk dør i trafikkulykker i dette landet, når man ser på hvor mange som hadde førerkort og kjørte upåvirket?
I følge alkokutt er jo 25% av alle alkoholulykker forusaket av alkoholrus under kjøring. Hadde man utelukket disse, hadde man fått 25% mindre ulykker.
Så har vi de mange tullingene som ikke kan lese pakningen på medisinen sin, hvis det er merket med en stor trekant, skal man la være å kjøre. Mange gjør det alikevel, med ulykke som resultat.

Også har vi de som faktisk er alt for gamle til å ha noe bak ett ratt å gjøre. Man har jo hørt mer enn en gang hvor bestemor har klart å rote seg ut i feil kjørebane på motorveien, og blitt der i opptil flere mil.

Dessuten vet vi jo at de som har lappen, men som aldri skulle ha hatt den, bare sendte noen andre til Teoriprøven\oppkjøring, som allerede hadde førerkort fra før. Vegvesnet påstår at dette ikke forekommer, men dette skjer hver dag. Hadde folk faktisk tatt førerprøve og oppkjøring, hadde vi aldri hatt ulykker!

Hadde folk i tilegg lært seg å kjøre uten å være i påvirket tilstand, hadde man aldri i livet hatt ulykker, dermed hadde man ikke trengt forsikring, og folk har kunnet bruke penger på andre ting.
Kommentarer?

dette er ikke ment som trakkasering av "er røyking farlig-tråden, bare så det er sagt. ikke faen.
Sist endret av vidder; 13. desember 2003 kl. 01:16.
Poesi, Filosofi. *Undres*
Om man ikke er påvirket selv, kan å kjøre og i tillegg vet hva man putter i seg av piller er det jo nettopp disse som du beskriver som gjør det å være trafikant farlig. Det hjelper aldri så lite å være Petter Solberg når man får en trailer mot seg i egen veibane. Så ja, trafikken er SÅ farlig. Kanskje i tillegg farligere.
Bilturer er farlige alikevel hvis man ikke går på noe, for det kan de andre bilistene gjøre!
Dødsulykker eller ei,biler er store,stygge,bråkete forurensende klumper.Vekk med dem
Teoretisk sett, hvis alle fulgte ALLE trafikkreglene og dynket i en dose logikk, og alle brukte refleks, i tillegg til at ingen brukte noen farlige medisiner eller alkohol, og ingen overlastet bilen sin. så ville vi være ganske langt nede i "killratio" på veiene.

bare synd det aldri kommer til å skje. ikke engang refleks klarer folk å bruke.
er trafikken farlig? det kommer jo helt an på deg, er du med på å gjøre trafikken rundt deg farlig? selvsagt, du kan aldri verge deg mot narkiser som kjører rusa i gal kjørebane. Det er deg selv som stort sett velger hvor farlig trafikken skal være, ved å være "aktpågivende, varsom og hensynsfull" reduserer du risikoen i en situasjon.

Jeg skal ikke si at jeg er noe prakteksempel på dette, neida, men som unge bilister er vi faktisk en fare på veien siden vi sjelden tror _vi_ vil ende opp i en ulykke. Selv har jeg opplevd å se en nær kamerat havne i koma etter bilulykke, og komme ut som en annen person enn han var før, derfor irriterer det meg ekstra at ikke jeg lærer av det, men forsetter stort sett å kjøre som alltid.
SETTE OPP FARTSGRENSER!

Mere trafikkflyt og da også mindre muligheter for ulykker!
Selfølgelig da mer alvorligere ulykker, men de fleste ulykker skjer faktisk grunnet dårlig trafikkflyt og upassende forbikjøringer!
vidder: jeg tror du glemmer iallefall en viktig ting som forårsaker ulykker som ikke er så jævlig lett for føreren å gjøre no med: glatt og jævlig vei, selv en fult edru kar som har vært yrkessjåfør i 20år uten ulykker, kan lett havne i feil kjørebane hvis det er dårlig nok vei.

sette opp fartsgrenser?! De førerne som kjører i 70 i 90sona, tror du at de kommer til å kjøre mye fortere om fartsgrensa er 120?
er veien glatt og jævlig kan du selvfølgelig gjøre noe med det! sette ned farten eller drite i å kjøre!! (men enig i at selv med lav fart _kan_ det jo gå galt)

glemte: selvsagt hadde det var gøy med fri fart på de stakkars veien våre, men trygg hadde den definitivt ikke blitt. Det beste hadde vært bedre veier, men det koster som kjent penger
Sist endret av cule; 13. desember 2003 kl. 12:57.
Trafikken blir farlig med folk som vil jukse på teoriprøven : http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=26340
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man kjører rolig, tar hensyn og ikke oppfører seg som en dritt, skal vel det gå veldig bra. Det er jo som regel i uoppmerksomme øyeblikk at ulykken kan inntreffe!
I følge alkokutt er jo 25% av alle alkoholulykker forusaket av alkoholrus under kjøring. Hadde man utelukket disse, hadde man fått 25% mindre ulykker.
Vis hele sitatet...
Det tør jeg påstå ikke blir riktig. Man hadde selvfølgelig fått færre ulykker på veiene, men det blir ikke riktig å si at det blir 25% mindre.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av oyssle
SETTE OPP FARTSGRENSER!

Mere trafikkflyt og da også mindre muligheter for ulykker!
Selfølgelig da mer alvorligere ulykker, men de fleste ulykker skjer faktisk grunnet dårlig trafikkflyt og upassende forbikjøringer!
Vis hele sitatet...
Jada, hjelper nok mye å sette opp fartsgrensene når folka som dreper er stein eller drita fulle!
Da dreper de nok færre, tenker jeg!
Opprinnelig postet av oyssle
SETTE OPP FARTSGRENSER!

Mere trafikkflyt og da også mindre muligheter for ulykker!
Selfølgelig da mer alvorligere ulykker, men de fleste ulykker skjer faktisk grunnet dårlig trafikkflyt og upassende forbikjøringer!
Vis hele sitatet...
Helt enig. Bare se på Tyskland som et eksempel. Der kjører jo folk fort som faen, og likevel er det mye mindre ulykker enn her i Norge. Ulykkene er selvsagt mer alvorlige, men det er færre av dem. Fartsgrensene i Norge er helt latterlige, men med de veiene vi har her er det kanskje ikke så rart.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
En nylig gjennomført undersøkelse sier at 1 av 10 på veien ikke er i stand til å kjøre bil, dette være seg av grunner som: tretthet, alkohol, medikamenter, sinne, stress og andre ting..

Det er ikke norske veier som er for dårlige, det er tildels mye dårlig i den norske kjøretøyparken, men med prisraset som kommer til å komme når Norge blir tvunget til å holde EUstandard på bilene (dette er spådd å komme innem 5 år) så kan man jo håpe på en forbedring på den delen..

Som "yrkessjåfør" og sjåfør på fritiden ser jeg sinnsykt mye idioti på veiene.. jeg trodde det var gale her i Bergen hvor jeg er fra, fram til jeg flyttet til Oslo.. det er jo konstant kjøring på rødt lys, og da mener jeg ikke sånn taxi-gul kryssing, men folk som kommer mot et helrødt kryss som har hatt rødt et minutt, og har rødt enda et minutt, og bare kjører gjennom.. Er ikke rent sjelden jeg har måtte nødbremse med lastebil for å ikke kvestre noen idioter som bryter regler og fornuft.. Frister ofte å bare gi gass istedet, så kan de ha det så godt..

Det er sjåførene som er den største faren i trafikken, og selv om DU selv kan være en habil og god sjåfør, som følger aktpågivenhetsreglene man lærer på kjøreskolen, så kan du ta deg sikker på at det er andre rundt deg som ikke gjør det..
Det er nok ikke farten, men veiene som reduserer ulykkene. At å sette opp fartsgrensen vil reultere i færre ulykker klinger ikke helt i mine ører iallfall. Det er først når man har gode nok veier man kan sette opp farten.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av RipZ
Det er nok ikke farten, men veiene som reduserer ulykkene. At å sette opp fartsgrensen vil reultere i færre ulykker klinger ikke helt i mine ører iallfall. Det er først når man har gode nok veier man kan sette opp farten.
Vis hele sitatet...
Hvis folk bare kunne respektert at fartsgrensene vi har er til for å holdes hadde det ikke fantes noe problem..
La oss nå bare fastslå at veistandarden i Norge ikke kommer til å ligne dagens Tyskland.. kanskje fordi vi ikke hadde et par millioner jøder som arbeidsslaver under 2ww?
Uansett, det man ser er at der det er 80 kjører folk uten tvil i 100-120, der det er 100, 120.. og da snakker jeg ikke om enkeltpersoner, men faktisk ganske mange.. (ref. europaveiene fra ca drammen til gardermoen osv..) Folk kommer alltid til å ligge over grensene, hvis vi øker dem kommer folk bare til å heve farten enda mer, på veier som kanskje er gode nok, men i meste tilfeller ikke..
Helt enig med Devine!