Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1016
En nano forsker har allerede utviklet en nanomaskin som er funksjonell nok til å sirkulere i blodomløpet. Men ikke før om rundt 40 år vil dette bli for folk flest. Med nanoteknologi kan en lage slike mirko-maskiner som sirkulerer rundt og fikser sykdommer i kroppen, og andre saker. Greit nok å ta en injeksjon som fjerner kreft og svulster. Den maskinen som var utviklet fungerer av seg selv og trenger ikke drivstoff, mener den fikk varme av blodet i kroppen og kjørte av det.

Men en high-end maskin må vel være en (milliard) nanomaskin(er) som kobler seg til hjernen og fungerer som lagringsplass? Vi har jo nok "ram" i den forstand, men mennesket har liten mulighet til å liste opp det som er tidligere sett, som i et leksikon.

Fra en annen side, hvis nanomaskiner blir så bra at de reparerer kroppen kontinuerlig og ødelegger nedbryting i kroppen som gjør oss eldre, vil vi kunne leve ganske lenge.

Finnes det håp for at du kan leve så lenge at du ser år 2125 samtidig som at du husker et leksikon fra A til Å ?

Selv om det høres sprøtt ut så tør jeg anta en virkelighet om at det vil kommet et og annet firma som vil fryse deg ned mot et beløp for å sette deg tilbake det året du ønsker det.

Og ville du betalt en million for å se år f.eks år 2125 ?

Prof. Dr. Hugo de GARIS kjenner vi jo fra før
Sist endret av Sméagol; 4. desember 2003 kl. 00:48.
Nanoteknologi dreier seg om 'maskiner' på atomstørrelse som kan danne forskjellige molekyler etter hva slags 'beskjed' de får. Dermed kan de danne materie med samme funksjonalitet som all massen vi har rundt oss. De er altså dynamiske og kan forandre struktur etter ønske. Jeg tror dette kan skje via eletriske impulser

Et lite tanke-eksperiment:

Man spiser bare nano-mat som brytes ned i sukker, vann, vitaminer etc. Det som kommer ut er jo da nano-bæsj.
Hvor kult hadde det ikke da vært å sende en liten eletrisk impuls gjennom klumpen i do-skåla og voila, du har en flunkende ny PDA :P
Ligger nok et stykke i fremtiden, om det i det hele tatt går ann. Men tanken er morro... Sende en eletrisk impuls gjennom ei sofa-pute og du har en 42" plasma tv? hmmm
Ikke sikkert du trenger bæsje hvis det går får langt. Da ender du opp som en generator for Dr. garis's hjerne
Opprinnelig postet av eTerNity
Nanoteknologi dreier seg om 'maskiner' på atomstørrelse som kan danne forskjellige molekyler etter hva slags 'beskjed' de får.
Vis hele sitatet...
Nanoteknologi er vel mer i retning av å konstruere ting som er så små at de blir målt i nanometer...
Nanoboter, derimot, er disse små robotene som en kan få til å kjøre rundt inne i kroppen, og de som forskerene ser for seg nå, kan ikke endre på molekylers oppbygning, men fungere som for eksempel kunstig immunsystem ved å ta virus inn i seg selv og stenge det inne.

De har jo laget disse prikkene sine, som skal kunne identifisere syke celler(kreftceller), feste seg på de, og når de blir belyst med en spesiell type lys, så utvikler de så mye varme at de syke cellene blir brent bort.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vi får da endelig håpe at -noe- kommer snart. Tenk bare på hvor mye legevitenskapen kunne tjene på dette, små roboter som fjerner skumle blodpropper, strammer opp muskler og generelt sett vedlikeholder kroppen.

Men hvis dette blir aktuelt i fremtiden, er det en gevinst eller et tap? I dagens samfunn har vi allerede masssevis av hjelpemidler som skal gjøre verden lettere å leve med, men det ser ikke ut som det gjør glad...
Det resulterer vel i tap for apotekene. Men det er ikke farlig når en får enkelt på butikker.

Det koster mange hunder millioner å lage et laboratoriesystem for dette og tviler på at den norske stat spanderer dette. (vet at universitetet i tr.heim får men det er ikke nok)

Norge må stå mer frem i teknologien å slutte med homøopatpiller som ikke virker!
Tias: Tror du ikke samfunnet i dag er generelt bedre og mer lykkelige nå enn for 100 år siden. Tenk på alle gruppene som var undertrykte, utallige barn med traumatisk oppvekst, folk hadde 12 timers arbeidsdager osv. Hvorfor skulle ikke da samfunnet om 100 år være et bedre samfunn enn nå?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er nok mye lettere i dag, men jeg er ikke sikker på at alle er så mye lykkeligere. Når de jobbet hele dagen fikk de iallefall vist at de kunne noe, tenk på alle som er arbeidsledig og bare sitter hjemme å sturer... Matrielle goder er ikke alt, og jeg er rimelig sikker på at samfunnet i dag er ganske mye hardere psykisk. Var ikke så mange som tok selvmord for, ja, 400 år siden, var det?
taktisk tenkt: en emp bombe og man ville fått en del folk med masse skrap metall inni seg som bare drifter rundt skraper opp eller skaper blod propp ?
før jeg ville ha en sånn ting i kroppen må det ha vært sikret mot feks et slikt tilfelle av terrorisme.. så det er nok en GOD stund til noe slikt kommer på markedet.
men ideen er god..
De har sikkert tenkt på dette med EMP. Men det er jo litt dumt, en slik bombe kan bygges for 5000 kroner om jeg ikke tar feil. I allefall har du en bra for 50.000 med boks for flygehøydekontroll.

Først bør en droppe en atombombe i midtøsten så vi er kvitt pakket eller sende en båt med penger så de får kjøpe seg noe å leve som siviliserte. Tror ikke de reiser rundt med terrorgreier når de får seg verdisaker og kunnskap. Er bare fattigdom som bygger kriminalitet og terror.
offtopic?: de indre kofliktene i midt østen kommer ikke til å stilne før de alle er utryddet. det er jo tradisjon og en leve vei og krige der nede. det har de gjort siden vi begynte å skrive å det kommer de til å fortsette med til siste åndedrag.. sånn er det bare.. same som skjer i afrika. uansett hvor mye vi hjelper så kommer en krigsherre og skyter et par sivile og så er helvette løs igjen..
Opprinnelig postet av Tias
Det er nok mye lettere i dag, men jeg er ikke sikker på at alle er så mye lykkeligere. Når de jobbet hele dagen fikk de iallefall vist at de kunne noe, tenk på alle som er arbeidsledig og bare sitter hjemme å sturer... Matrielle goder er ikke alt, og jeg er rimelig sikker på at samfunnet i dag er ganske mye hardere psykisk. Var ikke så mange som tok selvmord for, ja, 400 år siden, var det?
Vis hele sitatet...
Det var _mange_ flere arbeidsledige i "gamle dager" enn nå! den ligger nå på ca.4%(?), bare i 30-årene i Norge lå den mellom 10-25%!!

Da hadde man heller ingen form for arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, osv. osv. osv. osv.

Selvmordsstatistikker vet jeg lite om, men at det var et hardere samfunn før, er det vel lite tvil om. Kvinner kunne ikke velge hvem de ville gifte seg med engang(veldig ofte)

Men det kan være kravene til å oppleve lykke var mye lavere før enn nå, det skal man ikke se bort ifra. Ei jente var fornøyd bare hun fant en mann som kunne forsørge henne, uavhengig om hun var forelsket i henne eller ikke. jaaau....
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
At kvinner og menn ikke fikk velge partner er vel ikke et problem slikt sett? Ble ofte en forbindelse mellom familiene da, og de hjalp gjerne hverandre når det trengtes.

Når jeg sier gamledager så mener jeg ikke for 70 år siden, men heller for 2-3-400 år siden
at ikke du kan velge partner blir jo et problem, med hensyn på personlig lykke...

greit, hvis vi regner gamledager som et par hundre år siden blir kontrastene til dagens samfunn ennå større. Da nærmer vi oss tider demokrati ikke fantes. Under 10% av befolkningen styrte hele staten. mens resten var livegne bønder.

men, det her begynner å bli fryyyktelig off-topic, så i forsøk på å snakke nanoteknologi...svar på første post:

Jeg tror ikke det er veldig mange år til nano-pc'er tar over for konvensjonelle. Derfra kommer veien til å gå til mindre og mindre nanoboter, som etterhvert kan komme inn i kroppen og vedlikeholde.

Angående emp-bombing av nano-boter, så er vel disse lagd av organisk materiale og vil ikke bli rammet(?) I kroppen vår går det og hele tiden maasse elektriske impulser, men kroppen blir allikavel ikke rammet av emp, derfor tipper jeg de ikke vil bli rammet.

Smeagol: Ser igjen dine halv-rasistiske holdninger. "Bare drep alle de muslim-jævlene, så vi kan leve i fred" ....gidder ikke kommentere den engang
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg blir så jævla deprimert når jeg leser sånne uttalelser fra Smèagol og Psych|Com. Skjønner ikke at folk som ellers kan virke nogenlunde oppegående kan komme med slike totalt tankeløse uttalelser. Er ikke meningen å høre ut som en sutrekjerring, og håper virkelig at disse "meningene" bare bunner i uvitenhet.
Sist endret av Dionysos; 3. januar 2004 kl. 19:24.
Sméagol: kan du gjøre meg en tjeneste og ta eldre + nyere historie og kanskje en liten klætt med samf. kunnskap når du kommer på vgs om 5 år?

Beklager off topic.