Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1235
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Noen som vet om det virkelig holder å ha moped lappen eller om man må ta det 16 timerskurset for å få øvelseskjøre nåe man er 16?

Jeg leste noe om dette i Aftenposten, men jeg er usikker på om man kunne ta mopedlappen istendefor kurset eller om det holder at man har mopedlappen for å slippe kurset?
Tror ikke dette virker lengere, dette virka før men vet ikke om de har tettet igjen dette "hullet"
vis det er etter første juli så er det et eller annet om at man må ha tatt noe teori greier før man kan øvelseskjøre.vis du har fått moped lappen før første juli,så gjelder dette ikke.noe i den duren
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
HanZI: de kan ikke tette dette hullet før i 2005 av en eller annen grunn...

Darris: Jeg tok mopedlappen før første juli, men får den ikke før bursdagen min (19. okt.) hvordan skal de kunne vite når jeg kjørte opp
Who cares!Så lenge du har mopedlappen så har jo du kjørt opp!
En venn av meg har tatt mopedlappen, oppkjøring, teori og alt det der før 1. juli...Han hadde bursdag 21. september hvist jeg ikke husker helt og han slepper 16 timers kurset...
Da jeg skulle ta mopedlappen, så bare ringte jeg til en kjøreskole og bestilte tid.
Jeg møtte opp, og før vi skulle kjøre så måtte vi ha teori. Vi ble vist et parkering forbudt skilt, et vikepliktskilt, et forkjørsrett-skilt og et full stopp skilt.
Etterpå viste læreren en helhjelm og en halv-hjelm, og spurte om vi så forskjellen.
Deretter heiv han den ene hjelmen i gulvet, og fortalte at dersom dette skjedde, så var det bare å kaste hjelmen, pga. at isoporen inni var fucka.
Så var det kjøring.
Læreren kjørte i bil, med to stk. av oss som skulle ta lappen. To mopedister kjørte foran bilen, og svingte dit han ville. Etter ca. 20 min. kjøring bytta vi, og vi som satt i bilen kjørte tilbake til skolen.
Vi stod utenfor å venta i ca. 15-20 min, og så kom læreren ut med lappen. That's it.

Angrer ikke på at jeg ikke brukte et år i valgfag for å ta driten.

(var forresten flaks at jeg fikk lappen, for jeg hadde kjørt 2 mil med mopeden, ned til kjøreskolen, for å ta den )
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg tok lappen for bil i USA da jeg var 16, og kjørte moped på den. Jeg tenkte som så: På førerkort klasse B kan man kjøre moped. Dermed, om jeg kjører på førerkort klasse B, så kan jeg kjøre moped.

Jeg ble aldri tatt i noen form for kontroll, da, så jeg fant aldri ut om det var lovlig eller ikke.

hj
åssen moped har dere? hvordan er mopedkulturen i usa/england?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Mopedkultur i USA? Hehehe.. Den var morsom. I et land hvor bensin er billigere enn urin, hvor man kan kjøpe en rimelig OK fungerende bil for noen tusinger og hvor man kan ta billappen i de fleste stater når man er 15-16... hva skal man med moped?

Mopedkultur i UK? Aner ikke. Jeg flytta hit da jeg var 20, og gadd liksom ikke pese med det - kjøpte meg bil i stedet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er ikke lappen som kjører verken mopeden eller bilen det er heller ikke nøkkelen (tihi)
Hørte fra kjørerlæreren "min" at det var noen skoler det bare var å betale litt ekstra så fikk du lappen på dagen, men den var ikke gyldig før du ble 16 da såklart.
Noen som har url til info angående denne loven?
gidder ikke lete opp url, men let i lovdata.no og sjekk forskriftene til vegtrafikkloven, skulle ligge der
§ 26. Øvingskjøring.

Øvingskjøring må ikke være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk. Politiet kan av hensyn til trafikkforholdene forby eller begrense øvingskjøring på bestemte steder og til bestemte tider.

Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerkort eller førerrett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerkort for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slikt førerkort uavbrutt i minst 5 år.

Obligatorisk opplæring i glattkjøring for førerkort kan bare gjennomføres på øvingsbaner som er særskilt godkjent av Vegdirektoratet.

Departementet kan gi forskrifter om øvingskjøring og kan på vilkår tillate øvingskjøring med visse motorvogner eller på visse områder uten at lærer eller ledsager følger med i kjøretøyet.

Ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen. Det som er bestemt i eller i medhold av kap. II og §§ 21, 22 og 22 a), gjelder likevel også for eleven.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 12 juni 1987 nr. 64, 28 april 1994 nr. 9 (i kraft 1 okt 1994).
Vis hele sitatet...
Står ikke noe der om at må ha 16 timerskurs eller mopedlappen.

For mer lesestoff; http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html