Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2180
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hei

Har nå følgt med på vgtv sin serie om norske spillutviklere Link, og har blitt inspirert til og prøve og lage mitt eget spill. Noen som har råd til en som ikke har laget spill før har lastet ned Unity og har tekt og sette meg inn i dette, hvis dere har andre forslag skrik det ut.

takker for alle svar

mvh even

edit: har leit etter gamle tråder om dette men har ikke funnet noen, hvis noen vet om noen send link
Sist endret av Frufsa; 9. september 2011 kl. 20:12.
support.. hadde tenk til å stille helt samme spørsmal.. im watching
Hvis du er helt ny så kan du begynne å leke deg me gamemaker som er et program du kan lage små spill som The Maze. Er såklart ikke et program du kan lage FPS spill med men det er en start.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du kan ta en titt på boken Land of Lisp som lar deg lære Common Lisp ved å skrive små spill.
Hvis du har tenkt å lage spill på alvor må du nesten begyne med en programspråk slik jeg har gjort men hvis du vil
leke deg litt med å lage 2d spill eller 3d spill da kan du prøve unity , gamemaker eller mange andre sånne programmer men med unity kan du lage bra spill av.
men vis du har lust til å programmere må du begyne med basic eller c# og når du har skjønt det meste av de kan du begyne med c++ og når du kan det basic e av c++ kan du begyne med Directx eller OpenGL some er i c++.
Det jeg ville gjort var å starte med å modde et eksisterende spill. Du kan nå langt ved å lage en gjennomført og populær mod, bare spørr gutta som lagde Counter-Strike. Det ser ut til at det er flere her som kan være interesserte. Slå dere sammen, så kan dere gjøre litt hver. Å lage spill er ikke bare programmering, men modelerring, textures, maps, markedsføring og ikke minst noen som organiserer det hele.
Sist endret av bobbo; 12. september 2011 kl. 01:16.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vermacian55 Vis innlegg
Hvis du har tenkt å lage spill på alvor må du nesten begyne med en programspråk slik jeg har gjort men hvis du vil
leke deg litt med å lage 2d spill eller 3d spill da kan du prøve unity , gamemaker eller mange andre sånne programmer men med unity kan du lage bra spill av.
men vis du har lust til å programmere må du begyne med basic eller c# og når du har skjønt det meste av de kan du begyne med c++ og når du kan det basic e av c++ kan du begyne med Directx eller OpenGL some er i c++.
Vis hele sitatet...
Du må ikke begynne med Basic eller C# for å lære å programmere, og du trenger heller ikke DirectX eller OpenGL for å lage et spill.
Som tidligere nevnt, sjekk gamemaker og å lage mods til spill. Prøv forresten så godt du kan og gjør koding i stedet for å trykke og dra i en interface, da lærer du mye mer. Når du føler du får til mods og litt kompliserte spill i gamemaker, kan du prøve deg på UDK (Unreal Development Kit) (TheNewBoston på youtube har forresten en tuorial på dette. Har ikke anledning til å linke til dette, men du finner det via søkefunksjonen).
Steg 1 er å lære seg grunnleggende programmering. Om du ikke har den fjerneste anelse om hva variabler, objekter, funksjoner eller klasser er så vil du komme til kort på alle andre områder enn de mest banale pek&klikk-programmene for å lage enkle spill.

Det finnes ca tusen tråder på forumet om å lære seg å programmere. Det viktige er ikke hvilket språk du velger, hvilken bok du leser eller hvilken editor som brukes. Men at du bruker tid på å lære deg de mest grunnleggende byggeklossene som er essensielt i alt fra spillutvikling til hvordan et OS er bygd opp.

Når du så faktisk kan programmere, på et slikt nivå at du er istand til å selvstendig løse problemer, ikke modifisere tutorials du finner ved å google "problem x" kan du ta skrittet videre til å implementere en spill-idé
Sitat av vermacian55 Vis innlegg
Hvis du har tenkt å lage spill på alvor må du nesten begyne med en programspråk slik jeg har gjort men hvis du vil
leke deg litt med å lage 2d spill eller 3d spill da kan du prøve unity , gamemaker eller mange andre sånne programmer men med unity kan du lage bra spill av.
men vis du har lust til å programmere må du begyne med basic eller c# og når du har skjønt det meste av de kan du begyne med c++ og når du kan det basic e av c++ kan du begyne med Directx eller OpenGL some er i c++.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ingen grunn til å begynne med basic eller c# for å lære å programmere c++... Basic er et språk basert på helt andre prinsipper enn C++, og C# og C++ er bare to sider av samme sak.

Hvilke programmeringsspråk som er i vinden når det gjelder spillprogrammering er jeg usikker på, men prøv eventuelt å finne ut hvilke språk som benyttes for den typen spill du ønsker å lage. Hvis du ønsker å lage spill for iPhone er det Objective C som gjelder. Dette er et språk som er nærmere C enn C++/Java, og i så fall bør du gå rett på Objective C, men da må du ha en mac eller hackintosh.
unnskyld jeg mente "kan" ikke må og ja det er ikke bare directx og OpenGL det var bare et eksempel
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
takker for svar , har nå lata ned UDK og det virker veldig lovende, eneste negative er at jeg bruker opp mine 4gb med ram og har derfor måtte bruke en usb stick til ekstra RAM.