Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 8442
Ali Farah hadde ikke trengt å løfte mer enn en halv finger før samtlige av de store mediene i Norge ville stått i kø for å trykke hans "svar" til ambulansesjåføren. Det vet du like godt som meg, atomet.

Farah har gått alvorlig på trynet med sin kronikk i Ny Tid. Han er ikke lenger bare et offer for urettmessig behandling og kanskje også rasisme. Godt mulig han er sint, og føler ambulansesjåfør Erik Schjenken har fått for mye positiv omtale i media. Det er godt mulig Farah til og med har rett i det.

Men det forandrer ikke det faktum at kronikken i Ny Tid er usannsynlig generaliserende og rasistisk. Ali Farah er selv en rasist.
"Dessverre har det blitt slik at når Ali kaller Ola en drittsekk, så er de uvenner, men når Ola kaller Ali en drittsekk, er Ola rasist"

Genialt sagt

http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2695715.ece


Angående svaret til Farah ( http://www.nytid.no/meninger/artikle...k_jeg_ser_det/ ) Altså... det er så idiotisk at jeg gidder ikke å si noe om det en gang..
Sitat av Ambrosio
Ali Farah hadde ikke trengt å løfte mer enn en halv finger før samtlige av de store mediene i Norge ville stått i kø for å trykke hans "svar" til ambulansesjåføren. Det vet du like godt som meg, atomet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, hva er poenget? Ingen har vel påstått noe annet? Og han valgte å sende det til Ny Tid.

Resten - ja, mulig, og jeg skal være helt enig i at det er i overkant hissig og generaliserende, men leser du det som et svar på de 8 sidene i a-magasinet - som det er - så henger ting litt mer på greip. Fyren har fått varige hjerneskader av den hendelsen, og det er klart at brevet preges av det, både i form av sinne og at han faktisk trengte hjelp til å få skrevet det.

Er det rart han er sint når han plutselig blir utpekt som en slags hypokonder, og den ene som hadde som jobb å hjelpe han lot han ligge igjen, og plutselig prøver å leke offer i beste frp-stil? nei, jeg syns ikke det i det hele tatt. Overreaksjon? Godt mulig. Forståelig? Ja, som bare faan. Riktig å trykke det? Ja, jeg mener fremdeles det.
Atomet, slik du skriver det så er vi tilbake på slik som det er beskrevet over her;
"Dessverre har det blitt slik at når Ali kaller Ola en drittsekk, så er de uvenner, men når Ola kaller Ali en drittsekk, er Ola rasist"

Dette er noe som finnes altfor mye i samfunnet idag, "Obama hemmes av fargen" sto noe slikt på vg for en stund tilbake, vel tror du ikke det samme skjer for McCain? (vet det er færre svarte enn hvite) at den svarte befolkningen heller stemmer på Obama? Håper da det er det politiske synet og ikke fargen som avgjør valget.

Noen kammerater av meg kikket rart på meg da jeg snakket med en mørkhudet venn, sa "hey blackie" for morroskyld, han tok den som spøk, men merket mange ble litt brydd med den kommentaren.
Skjer det samme når en mørkhudet person sier hey whitie?

Jeg skrev noe av det samme i denne posten Biffens integreringstråd

Der jeg mener trådstarter er rasistisk ovenfor etniske nordmenn og skjærer alle over en kam, det kom endel svar som bemerket dette, men jeg vil si NFF er et sted med ganske mange oppegående personer og at slikt ikke vil gå upåaktet her, men til mitt poeng samme skjer i media, da tar folk det som god fisk fordi det er ikke alle som ser at rasisme ikke er forbeholdt de hvite eller majoriteten i et land.
Sitat av Nubeland
Dette er noe som finnes altfor mye i samfunnet idag, "Obama hemmes av fargen" sto noe slikt på vg for en stund tilbake, vel tror du ikke det samme skjer for McCain? (vet det er færre svarte enn hvite) at den svarte befolkningen heller stemmer på Obama? Håper da det er det politiske synet og ikke fargen som avgjør valget.
Vis hele sitatet...
USA er hvitere enn man tror, og alt etter hvordan man definerer "hvit" og "svart" så er det mellom 80-85% hvite, 10-15% er afroamerikanere. Det er sikkert mange svarte som ikke stemmer McCain pga hudfargen hans men det er åpenbart Obama som kan bli hardest rammet av rasistiske kampanjer.

Sitat av Nubeland
Noen kammerater av meg kikket rart på meg da jeg snakket med en mørkhudet venn, sa "hey blackie" for morroskyld, han tok den som spøk, men merket mange ble litt brydd med den kommentaren.
Skjer det samme når en mørkhudet person sier hey whitie?
Der jeg mener trådstarter er rasistisk ovenfor etniske nordmenn og skjærer alle over en kam, det kom endel svar som bemerket dette, men jeg vil si NFF er et sted med ganske mange oppegående personer og at slikt ikke vil gå upåaktet her, men til mitt poeng samme skjer i media, da tar folk det som god fisk fordi det er ikke alle som ser at rasisme ikke er forbeholdt de hvite eller majoriteten i et land.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant at det ikke bare finnes hvite rasister, men man må også se litt på hvilke folkegrupper i samfunnet som har muligheter til å utøve rasisme, samt på den rasistiske historien. Norge har stort sett hvite mennesker i alle institusjonelle maktposisjoner, og disse har en enorm påvirkningskraft til å skape forskjeller på hvit og svart, hvis dette er ønskelig for dem. Derfor har det minimal slagkraft hvis en svart person i Norge går inn for å ramme den hvite befolkningen, fordi han/hun ikke sitter i en posisjon for å kunne gjøre det med tanke på hvem som har makt og ikke, og fordi den generelle rasistiske verdenshistorien i all hovedsak dreier seg om at hvit undertrykker svart.

På den arabiske halvøya er det f.eks motsatt. Det har de med arabisk opprinnelse all makt, og behandler pakistanere og indere som undermennesker, som i praksis jobber som slaver, og som ikke har noen rettigheter. Dette har både med rasisme å gjøre, samt hvem som har penger og makt til å utøve rasismen.
Jeg er helt enig i det du sier Dontomaso, problemet jeg påpeker er at altfor mange ser bortifra at folk som ikke er etnisk hvite kan være rasister, ofte da som du påpeker at det er for få av dem og at det de gjør ikke har noen merkbar innvirking på resten av samfunnet.

Angående USA, hadde ikke fakta klart men tenkte meg rundt 10-30prosent svarte der, takk for infoen (btw. siste nytt er vist at rasen er en positiv faktor for obama, iallefall ifølge vg)
"Den generelle rasistiske verdenshistorien" har ingenting med saken å gjøre, da et slikt perspektiv kun hjelper til å bygge opp under hat mellom hvite og svarte mennesker. Gjort er gjort, men en må innse at det er ikke de hvite menneskene i dag som er skyld i tidligere handlinger, og det er heller ikke de svartes rett i dag å ha et sinne mot hvite mennesker på grunn av tidligere rasisme.

Selv om en mann ranet min grandonkel fordi han var norsk, skal ikke jeg nære et hat mot den mannens barnebarn
Sist endret av Drachir; 21. oktober 2008 kl. 23:13.
Da får jeg quote meg selv, siden du ikke klarte å lese det sist, nubeland:

Sitat av atomet
Jeg skal være helt enig i at det er i overkant hissig og generaliserende

....

Overreaksjon? Godt mulig
Vis hele sitatet...
MEN: Har du faktisk lest hele brevet? Rasistisk? Hva er det han sier der som er virkelig rasistisk? Ja - det er i overkant generaliserende og hissig i tonen, men ikke i nærheten av noe som kan kalles rasistisk. Tror heller det er mange som overreagerer her fordi de ikke er vant til å få såpass skarpe ord tilbake og å selv være i gruppen som blir generalisert, eventuelt fordi man vil vise hvor gjennomført "likt" man behandler alle, uavhengig av hudfarge osv.

Jeg har også flere ganger opplevd liknende ting (men som selvsagt ikke har tatt like av i media), f.ex. en gang når en kompis ble rana av en pakistaner. Da var det en stund det kom en del harde og ufine ord fra han, til dels noe som tatt ut av sammenhengen lett kunne blitt kalt rasistisk. Senere var han igjen sitt gamle jeg.

SÅ: Se det i sammenhengen. Når folk er sinte sier de ofte ting de ikke mener, ting blir sagt mye krassere enn man egentlig mener det, osv - man vil rett og slett såre den andre på enhver måte man kan. Her ble farah nesten drept - først på grunn av et slag der gjerningsmannen har blitt dømt, så av en ambulasesjåfør som gjorde sitt (forhåpentligvis) livs største tabbe, og etterlot en livstruende skadet mann fordi han ble sur på han. Jeg skjønner rett og slett JÆVELIG godt at han er sint, og når det kombineres med å ha opplevd en god porsjon vanskeligheter opp gjennom åra pga "systemet", så er det ikke så rart at det koker skikkelig over.

Sitat av Drachir
"Den generelle rasistiske verdenshistorien" har ingenting med saken å gjøre, da et slikt perspektiv kun hjelper til å bygge opp under hat mellom hvite og svarte mennesker. Gjort er gjort, men en må innse at det er ikke de hvite menneskene i dag som er skyld i tidligere handlinger, og det er heller ikke de svartes rett i dag å ha et sinne mot hvite mennesker på grunn av tidligere rasisme.

Selv om en mann ranet min grandonkel fordi han var norsk, skal ikke jeg nære et hat mot den mannens barnebarn
Vis hele sitatet...
Nja, litt drøyt å si at det ikke har noe med saken å gjøre, selv om jeg er helt enig i at det er for drøyt å gi "oss" skylden for hva tipp-tippene (og tilogmed da i veldig liten grad fra norge) gjorde den gang da.

DERIMOT, så ER det igjen mye dritt pga hva våre tipptipper gjorde, og "vesten" ER i stor grad rik også i dag pga det som ble grunnlagt da, så hva skal man da gjøre? Drite i det og si "sorry mac, men det var ikke oss, så fuck off"? Eller kanskje prøve å rette opp litt av følgene? Selv om norge stort sett har rikdommen vår fra oljen, og ikke direkte fra utnyttelse av afrikanske kolonier e.l. - hvem er det som kjøper olje fra oss? Hvor har DE pengene fra? Så JO, vi profitterer indirekte på andre menneskers lidelser.

Det kan også være en liten tankevekker å ta en titt i nyeste utgave av økonomisk rapport - der er det en sak om at norske storbedrifter ikke frykter finanskrisen, men heller ser på den som en mulighet til å bli større... og to av disse er bl.a. Yara, og Kongsberg Gruppen - der jeg siterer:

Sitat av Yara
Slik vi vurderer situasjonen, ser bildet på mellomlang og lang sikt meget bra ut, sier Hogna (mrk: finansdirektør i Yara), og viser til rekordlave kornlagre på verdensmarkedet
Vis hele sitatet...
Dette er altså et av våre største selskaper, som syns situasjonen er BRA fordi det er matmangel for tiden (de produserer kunstgjødsel, og tjener dermed stort på matmangel)

Sitat av Kongsberg Gruppen
Her skjer det ingen innskrenkninger
Vis hele sitatet...
... nei det tror jeg på.

For å si det enkelt - vi tjener cash som pokker på at verden har problemer, og mye av disse problemene er etterlevninger av gamle dagers kolonitider.
Sist endret av atomet; 21. oktober 2008 kl. 23:38.
Sitat av atomet
Her ble farah nesten drept - først på grunn av et slag der gjerningsmannen har blitt dømt, så av en ambulasesjåfør som gjorde sitt (forhåpentligvis) livs største tabbe, og etterlot en livstruende skadet mann fordi han ble sur på han.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest uttalelsene fra ambulansesjåføren, sykehuset, eller Petter Andreas Steen, professor i akuttmedisin:
"Ved epileptiske anfall og noen hodeskader kan folk tisse på seg (ufrivillig vannlating). Det vet ambulansesjåfører. Men ved enkelte hjerneskader kan urineringen se viljestyrt ut. Det kan vi ikke forvente at en ambulansesjåfør skal vite. Jeg tror heller ikke mange leger ville skjønt det"

Hvis du har det, hvordan kan du da fortsette å si at ambulansepersonellet etterlot ham fordi de ble sure på ham. Her ble ingen etterlatt, polititransport ble bestilt til Ali Farah, men Farah tok en drosje til sykehuset 5 min etter at ambulansen dro, før politiets transport kom frem. Ambulansepersonellet gjorde en vurdering om at Ali Farah var et ordensproblem, og overlot til politiet å kjøre ham, riktignok var vuderingen feil, men å kritisere Erik Schjenken for det er totalt latterlig og arrogant, da selv de fleste leger ville oversett symptomene.
Sitat av atomet
Har du faktisk lest hele brevet? Rasistisk? Hva er det han sier der som er virkelig rasistisk?
Vis hele sitatet...
Sitat av Ali Farah
Kolonitiden fortsetter. Dere lever som grever her. Kanskje er det naturlig, men dere lever også som grever i Afrika og Asia og alle andre steder dere drar også. Selv om dere sjelden lærer dere språket eller integreres i kulturen. Det er sant at også noen svarte lever slik. Noen kinesere, noen arabere, noen pakistanere og så videre, og at noen få hvite er veldig fattige…

Men i forhold til folketallet lever dere relativt sett urimelig grådig, sett i verdensmålestokk. [...]Dere klarte å forhandle dere til et slags narrespill, der man lover frihet og lykke, men forleder inn i uanstendige og brutale kontrakter for å opprettholde kriger og bistand som hånd i hanske.
[...]

Når hvite folk reiser rundt i verden, liker de å få service. De blir ansett som frihetssøkende, gode mennesker, som liker å drikke te rundt omkring i nabolaget. Mens når vi reiser, så blir vi sett på som snyltere og kriminelle, og blir sjelden invitert i et eneste selskap, med mindre dere trenger noen til å vaske gulvene eller lage maten deres. Selv når vi sitter fredelig og spiser vår egen mat, risikerer vi drittslenging.
[...]

Norge har mer enn nok penger til å brødfø sin egen nasjon. Likevel har dere laget et system som gjør det vanskelig å ta seg av sine kjære, og dere velger å sette deres eldre på en skraphaug dere kaller gamlehjem.

Lei av rasisme? Vårt syn på sammenhengen er at dere ved våpenproduksjon, distribusjon, hvitvasking og kapitalisering, sørger for at dere har kontrollen på hva som produseres, distribueres, effektiviseres, men ikke verbaliseres. Dere lager retningslinjer og profiterer på kriser og kriger som dere fortsatt organiserer og finansierer i Asia og Afrika. Ansetter dere selv i NATO, FN, EU og EØS - millionvis av byråkrater og korrespondenter for å opprettholde dette systemet.
Vis hele sitatet...
Dere, dere, dere. Oss, oss, oss. Dere hvite. Oss svarte.

Det er egentlig usannsynlig fremmed for meg å argumentere for at en norsk, svart mann er rasistisk, men det gjør jeg altså, etter å ha lest innlegget til Ali Farah. Det er nemlig ikke bare snakk om en overreaksjon her. Det er ikke bare snakk om en liten generalisering av nordmenn og de som er hvite i huden.

Dersom vi snur rundt på det er det ikke tvil. Dersom en "hvit" person hadde skrevet noe lignende, og for eksempel gitt alle afrikanere og svarte skylden for plyndringen av skip utenfor kysten av Somalia ville det blitt et felles ramaskrik om rasisme. Dette eksempelet er ikke så halvgalt, når man tar i betraktning at Farah gir oss (eller "dere" om man vil) hvite skylden for all våpenproduksjon, distribusjon, hvitvasking og kapitalisering.

Visst fanken finnes det hvite mennesker som driver med våpenproduksjon. Men driver jeg, som hvit, med dette? Ikke fanken.
Unnskyld meg - stemmer det ikke at vi lever som grever sammenliknet med veldig store deler av verden? Som han sier er også noen relativt få hvite veldig fattige, men sammenliknet med alle mulige andre hudfarger er vi faanmeg styrtrike. Selv en fattig nordmann lever sinnsykt bra sammenliknet med en med gjennomsnittsinntekt i veldig store deler av verden.

Så - hvis du sammenlikner andelen nordmenn som lever sinnsykt godt i forhold til "folk flest" i verden, og andelen somaliere som er innblandet i piratvirksomheten, så tror jeg du vil oppdage at det er en ganske drastisk forskjell.

Faktisk tjener du ganske gode penger på våpenproduksjon selv om du kanskje ikke vet det - den norske staten har store eierandeler i f.ex. Nammo, som igjen også eier 50% av et finsk selskap som bare for å sette ting litt på spissen tilogmed produserer klasevåpen. Videre har vi Kongsberg Gruppen, der staten eier 50%, som blant annet er en storleverandør til det amerikanske forsvaret.

All skyld for alt har vi absolutt ikke, men vi tjener veldig gode penger på både matmangel og våpen. Du også.

Kontroll med kapitalen? Ja så definitivt - verdensbanken har vært flink til å støtte opp om ganske mye rart.

Derfor mener jeg at det er overdrevent og generaliserende, men det er ikke bare en kjerne av sannhet, det er veldig veldig mye sant der.
Atomet kan du forklare meg hvorfor Ola Nordmann skal bli stilt til veggs for noe staten har gjort?

Helt enig i at vi lever som grever, men norge har også jobbet for det, 50-100år tilbake var norge et U-land og tideligere generasjoner har jobbet hardt for å komme dit norge er idag, gi meg en god grunn til at det er klandreverdig slik Ali Farah mener?

Ali Farah viser i artikkelen sitt åpenbare vridde syn på oss nordmenn.
Ola Nordmann kjøper te,frukt,kaffe,treprodukter og andre råvarer for en lav pris fra fattige land. Noe som i seg selv hjelper veldig på og holde fattige land nede siden de selv ofte ikke har råd til og produsere de avanserte tingene de trenger. Så de må kjøpe brukte foreldede maskiner og teknologi fra rike land som feks Norge.

Eller tar jeg helt feil nå?
Sist endret av Anders89; 22. oktober 2008 kl. 13:44.
Ganske sant det Anders, men det gir fortsatt ingen grunn til å skylde på norge.

Alternativet til mange bønder er å selge lokalt, der prisen er lavere.

Men joda, vår økonomiske situasjon gjør at vi kjøper mat forran andre som trenger den mer enn oss, men jeg føler igjen det blir feil å skylde dette på Ola Nordmann,
Atomet kan du forklare meg hvorfor Ola Nordmann skal bli stilt til veggs for noe staten har gjort?

Helt enig i at vi lever som grever, men norge har også jobbet for det, 50-100år tilbake var norge et U-land og tideligere generasjoner har jobbet hardt for å komme dit norge er idag, gi meg en god grunn til at det er klandreverdig slik Ali Farah mener?

Ali Farah viser i artikkelen sitt åpenbare vridde syn på oss nordmenn.
Vis hele sitatet...
Hvis Farah viser sitt åpenbare vridde syn osv, så viser du til gjengjeld en total mangel på innsikt... Jeg må bare innrømme at jeg er litt for oppgitt over et par av de argumentene dine til å orke å skrive et så langt svar som det tydeligvis vil trenge, så la meg heller si det litt forenklet og kort:

Staten = Ola Nordmann
Ola Nordmann = Staten

Det andre er at norge visstnok har jobbet så mye for å leve som grever - unnskyld meg, men les litt nyere historie, ikke bare norsk, men på verdensbasis. Vi har faktisk sluppet utrolig enkelt unna i forhold til det aller meste av verden, SPESIELT de områdene der ali farah & co kommer fra, og til dels nettopp på bekostning av dem.

Og å skylde på norge? Hallo? Han sier at vi ikke aner hvor bra vi har det, og det beviser jo faktisk du bare enda sterkere med den argumentasjonen der. Samtidig må du også se på sammenhengen - husk at dette er et brev stilet til en ambulansesjåfør som syter om hvor slemme man har vært med han bare fordi han lot en livstruende skadd person ligge igjen fordi han ble sur på han, fra den livstruende skadde personen.

Du viser en helt utrolig mangel på innsikt og kunnskap om verden med den argumentasjonen din.
Det er din måte å se på det, for meg er Ola Nordmann deg og meg, den norske borgeren.

Om norge har jobbet hardere enn andre land er i og for seg irrelevant, den norske utviklingen er kommet på bekostning av andre? det vil jeg gjerne se noen kilder på, den norske utviklingen kom som et resultat av regjeringens investeringer i etterkrigstiden da det ble investert i norsk industri fremfor andre goder som kanskje hadde lønt seg på kortere basis.
Dette ble videreutviklet på 60tallet da norge fant oljen.
Igjen er spørsmålet mitt, hvor kommer da ditt argument inn om at dette skjedde på bekostning av andre land?

Atomet, ja brevet er skrevet til ambulansesjåføren, men det viser også Ali Farah sin "forrakt" (av mangel på et mer beskrivende ord) for det norske samfunnet.

En liten ting, akkurat det samme skjedde i Arendal for et år eller to tilbake.
En kvinne ble slått ned i taxikøen noe som resulterte i kraniebrudd, da ambulansen kom sa de bare at hun var full og kjørte ifra henne, tiltross for at hun ikke hadde drukket noe den kvelden.
Dette resulterte i en liten notis i lokalavisen, rett etter Ali Farah saken ble dette brakt opp igjen i avisen og flere personer skrev da om lignende situasjoner.
Eneste forskjellen mellom denne jenta og Ali Farah er hudfargen, gjør dette da disse ambulansesjåførene til rasistiske ovenfor de etnisk norske?
Dette beviser bare hvor stor innvirkning media har ovenfor det norske samfunnet imo.

Atomet, du må gjerne kommentere argumentene mine, men angrep på meg som person fører ikke til en sunn diskusjon.

Edit; leif
Sist endret av Unsub; 23. oktober 2008 kl. 09:37.
Sitat av atomet
Det andre er at norge visstnok har jobbet så mye for å leve som grever - unnskyld meg, men les litt nyere historie, ikke bare norsk, men på verdensbasis. Vi har faktisk sluppet utrolig enkelt unna i forhold til det aller meste av verden, SPESIELT de områdene der ali farah & co kommer fra, og til dels nettopp på bekostning av dem.
Vis hele sitatet...
Det at vi greier oss bra i Norge idag har veldig lite med kolonitiden å gjøre. Da er det minst like logisk å si at araber-landene har mye luksus idag pga. de over 1 million hvite slavene de tok fra Europa for et par hundre år siden.
Sist endret av rune420; 23. oktober 2008 kl. 10:30.
Atomet, med mindre du ikke er seriøs, har du en total mangel på forståelse av hvor alvorlig psykiske belastninger kan være for en person.

"husk at dette er et brev stilet til en ambulansesjåfør som syter om hvor slemme man har vært med han bare fordi han lot en livstruende skadd person ligge igjen fordi han ble sur på han, fra den livstruende skadde personen."

Her viser du tydelig en mangel på innsikt når det gjelder hvor belastende situasjonen denne ambulansesjåføren har vært igjennom var, samt en motvilje mot å se fakta i saken. Det har blitt påpekt i media, og her på forumet, at grunnen til at Ali Farah ble etterlatt var ikke ambulansesjåførenes følelser for ham eller handlingene hans, men derimot de medisinske symptomene de så hos pasienten. De kunne ikke se noen symptomer på alvorlig hodeskade, og det ene symptomet som var, nemlig bevisst urinering, har selv en professor i akuttmedisin uttalt at de fleste leger ikke vil se, og derfor, når Ali Farah urinerte på ambulansepersonellet og ambulansen, bedømte de det slik at han var en ordensforstyrrelse. Men selv om de oppfattet ham slik, etterlot de ham ikke, men fikk politiet til å ordne med transporten til legevakten. Hvordan du da kan oppsummere dette som at ambulansepersonellet etterlot en livstruende skadd person fordi de ble sure på ham , det skjønner jeg virkelig ikke.

Du kaller det at ambulansesjåføren "syter om hvor slemme man har vært med han bare fordi han lot en livstruende skadd person ligge igjen fordi han ble sur på han". Ved å si dette, og særlig ved å bruke uttrykket syter, prøver du å nedvurdere den uretten som faktisk har blitt begått mot Erik Schjenken. Om du virkelig tror at det å bli uglesett av en hel nasjon, utestengt fra arbeidsplassen, og brukt som kroneksempel på norsk rasisme, alt dette fordi du ikke så et symptom som selv de fleste leger ville oversett, nemlig bevisst urinering, ikke er tøft, ja da er det ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen...
Det som er litt ironisk er at det er de samme avisene som stemplet Erik Schjenken, som nå forsvarer han.
Anders89, jepp der ser du igjen poenget mitt med at media har altfor mye makt, eller at folk stoler for mye på medias "saklige" dekning av begivenheter

Men det er jo det samme.
Grunnen til at Ali Farah bør beskyttes for seg selv er ikke fordi skriver dårlig norsk eller har en hjerneskade (han fikk tross alt hjelp til å skrive innlegget). Ali Farah skriver her en kronikk som ganske garantert, og til nå tydelig, avler rasisme. Nå som Ali Farah har skrevet et generaliserende innlegg, så vil langt flere etniske nordmenn miste respekten for somaliere.

Det er ikke bare Ali Farah som kan generalisere - det er en egenskap vi alle har.

Bortsett fra det så synes jeg at Ali Farah og Kohinoor oppfører seg respektløst ovenfor ambulansesjåførene. De burde definitivt taklet denne situasjonen annerledes, og satt seg ned og pratet med Skjenken. Ali Farah har allerede takket pent nei til å møte Erik Skjenken.

Dette er en sak som tydelig viser at mediene kan forbedre seg. De har her vist saken fra én side, og det er tilfeldigvis den siden som selger sterkest. Det å publisere 209 artikler (dagbladet) på ett år på grunn av noe som hele tiden har fremstått som en ganske ordinær tabbe er rett og slett for drøyt.

Og som andre har påpekt tidligere - når Erik Skjenken har hatt over 10 000 oppdrag de siste 20 årene som ambulansesjåfør - hvordan klarte han plutselig å bli rasist? Han har ganske garantert kjørt afrikanere i ambulansen sin tidligere.

Forøvrig så synes jeg tonen er litt krass i enkelte innlegg her. Diskusjonen her går på hvordan mediene har fremstilt saken, og hvordan individene i saken har taklet det. Til nå har jeg sett generaliseringer basert på politisk syn, og person. Det synes jeg er trist.
At det har foregått en heksejakt mot ambulansepersonellet, er det særdeles liten tvil om. Dette var en tabbe, riktignok en stor en, men Schjenken og hans kompanjong er da bare mennesker de også, som alle oss andre.

"Kronikken" Farah serverte i Ny Tid er utvilsomt rasistisk, fullstendig tatt ut av sammenhengen og beint fram bedriten.

Hvem er rasisten her, Farah?
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå er Dagbladet dømt for rasismeanklagene, men de anket igjen også. Er det ikke flere tråder enn denne som diskuterer saken?

Sitat av atomet Vis innlegg
husk at dette er et brev stilet til en ambulansesjåfør som syter om hvor slemme man har vært med han bare fordi han lot en livstruende skadd person ligge igjen fordi han ble sur på han, fra den livstruende skadde personen
Vis hele sitatet...
Siden den gangen dette ble skrevet, har det jo kommet frem at politiet hadde tatt på seg oppgaven med å frakte Ali til legevakten. Det var aldri på tale om at Ali skulle bli forlatt i parken. Det var bare det at politiet skulle ta over fordi det var et mulig ordensproblem.