Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 15322
Jeg vet ikke om folk har fått det med seg, men til og med barn oppfordres til å drepe skandinavere i Palestina. LA OSS STØTTE DEM!
Noe som er sykt, er at nå er det faktisk for første gang et flertall av israelere som ønsker våpenhvile (så en artikkel for noen dager siden, men klarer dessverre ikke å finne den igjen nå), men søpleidiotene i regjeringen deres skjønner selvsagt ikke poenget, og gjør istedet det motsatte, noe som egentlig ikke er så overraskende.

Å flykte fra krig = fordrivelse.

Skal man gi bort land til noen, så må man selvsagt gi bort land der det faktisk ikke bor noen, ellers bør en hvilken som helst idiot skjønne at DET VIL BLI BRÅK. Mulig de skjønte det i 1948 også, men i palestina var det jo bare arabere, så det var vel ikke så nøye...

Sitat av Drachir
Så lenge ikke jødene som en stat tvang dem, er det ikke skjellig grunn til å føre krig mot Israel. Det var to små jødiske fundamentalistiske grupper Irgun og Lehi, som angrep palestinere, imens den andre store jødiske fundamentalistgruppen Haganah fordømte de andre gruppenes angrep. Den Israelske stats ledere prøvde å få til en mer fredlig dialog, men alle gjorde det klart at eventuelle angrep på Israelere var uakseptable og ville bli hevnet. Kilde Noe Israel gjorde for å overleve. De hadde et valg, forhandle eller drep alt som nærmer seg. De valgte det siste...

Btw. Etter din definisjon på å bli fordrevet, og konsekvensene av dette, kan jeg med rette føre en hevnaksjon mot staten om den ekspropierer meg for å bygge en ny motorvei, da den jo okkuperer tomten min hvor familien har bodd i generasjoner...
Vis hele sitatet...
Nei, "jødene som en stat" tvang dem ikke... de hadde valget mellom å dø eller å dra... så det var jo helt frivillig...

Saken er jo også akkurat den samme i dag, det er i utgangspunket ganske små grupperinger som angriper sivile israelere, men når israel oppfører seg som de gjør mot sivile palestinere, så er det ikke rart at disse grupperingene får mer og mer støtte.

Ang. ekspropiering: Jupp, du kan det, det er bare å gå til sak mot stat/kommune, vi bor i et rettssamunn, i motsetning til israel/palestina, der loven avhenger av hva du kaller gud.
Sitat av rcW
Jeg vet ikke om folk har fått det med seg, men til og med barn oppfordres til å drepe skandinavere i Palestina.
Vis hele sitatet...
Ignorant shit. Palestinere er generelt mer enn imøtekommende ovenfor nordmenn og skandinaver (ja, det er det det heter, akkurat som asiater ikke heter asiatere heller). Du har helt sikkert fått med deg noe smått via norsk TV om at muslimer i midtøsten har brent danske flagg pga. noen idiotiske tegninger. Dette betyr ikke på noen måte at palestinske barn blir lært opp til å drepe skandinaver. De har nok med å prøve å overleve der nede, om de ikke skulle planlegge drap på en gjeng blondier i et land de ikke kan plassere på et verdenskart de kanskje har sett én gang.
Sitat av rcW
LA OSS STØTTE DEM!
Vis hele sitatet...
Hell yeah!
Tilbake til hvorfor ingen reagerer på Israels oppførsel ovenfor nabolandene, som jo er uakseptabel, det er jeg enig i, mine foregående poster var bare et forsøk på å forklare den Israelske logikken. FN reagerer ikke ovenfor Israel, da de nok er redde for å blande seg veldig inn i hele Israel-Palestina konflikten, fordi hele situasjonen har blitt så komplisert. Dette, blandet med det faktum at det nok hadde haglet med beskyldninger om antisemittisme om FN tok et standpunkt mot Israel, samt et evig gnål om at de støttet terrorister. Hvorfor nabolandene ikke reagerer? Det har de forsåvidt prøvd flere ganger, gjennom politikk og krigføring, men de fleste forsøk de har gjort har vært totalt mislykkede. Israel har et sterkt militære som kan slå tilbake de fleste arabiske angrep, for ikke å nevne at de sitter på en del atomvåpen..
De palestinerne i den beleiringen har ikke store sjangser til å klare seg ser det ut som...

Jødene: Åh tusen takk FN for landet som gud lovet oss! Hmm, Jah hva gjør vi nå da? Ja jeg vet det! Etnisk utryddelse av palestinerne! Ja det gjør vi, vi som hadde det så vondt under holocaust. Så vi gjør det samme, bare med palestinere."
Er det bare meg eller er det noe fryktelig galt her?
Ps: Jeg er IKKE nazi.
Det å påstå at Jødene som en samlet gruppe gikk til etnisk utryddelse av Palestinere ser jeg gjerne at du kildehenviser...
Drachir: værsågod

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article337857.ece

Forøvrig har FN flere ganger prøvd å gjøre noe, men flere resolusjoner i sikkerhetsrådet har blitt blokkert av israels bestevenn og storebror, USA.
atomet, din kilde henviser til en Israelsk hevnaksjon for drapet på en Israelsk mann, ikke til en etnisk rensning utført av den israelske stat rett etter at Jødene fikk landet av FN. Relevansen=0
Fullt klar over at Israel hevner seg flerfold mot Palestina ved angrep på Israelske borgere, som du hadde sett om du leste mine foregående poster. Dessuten var halvparten av de døde i det angrepet tydeligvis militære, da artikkelen sier at halvparten var sivile. En kan ikke føre krig i urbant miljø uten visse sivile tap, ikke det at jeg er enig i Israels overdimensjonerte hevnaksjoner..
Sitat av DonTomaso
Dette var en fullstendig legitimt med tanke på det store antallet arabere som ble fordrevet av Israel, da landet ble opprettet i 1948. Araberenes motangrep mot staten Israel var enn fullstendig rettferdig motstandskrig mot de sionistiske okkupantene.
Vis hele sitatet...
Dette er i stor grad feil. Alle arabere i det palestinske området ble anbefalt av de arabiske nabolandene om å dra vekk. Så skulle de få flytte tilbake når araberne hadde knust den jødiske staten.
Sitat av GaleJens
Dette er i stor grad feil. Alle arabere i det palestinske området ble anbefalt av de arabiske nabolandene om å dra vekk. Så skulle de få flytte tilbake når araberne hadde knust den jødiske staten.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt det stikk motsatte: "Opptak av arabiske radiostasjoner fra 1948 viser at det ikke ble kringkastet noen generell oppfordring til palestinerne om å flykte. Tvert i mot ga de arabiske lederne ved flere tilfeller befolkningen direkte ordre om å bli værende i sine hjem og holde stand."

Kilde.
Det er vel irrelevant hva arabiske ledere oppfordret palestinerne til å gjøre, faktum er at palestinerne flyktet fra det som ble en krigssone, ikke fordi den Israelske regjering tvang dem, men på grunn av noen jødiske militante gruppers angrep på dem, og på grunn av at araberstatene startet en krig der
Sitat av Drachir
Det er vel irrelevant hva arabiske ledere oppfordret palestinerne til å gjøre, faktum er at palestinerne flyktet fra det som ble en krigssone, ikke fordi den Israelske regjering tvang dem, men på grunn av noen jødiske militante gruppers angrep på dem, og på grunn av at araberstatene startet en krig der
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig i det første. Det som hadde vært interessant å vite er hvilken rolle den israelske staten spilte i organiseringen av dise militsene, og om de eventuelt gjorde forsøk på å stoppe dem i angrepene på palestinske sivilister.
Israels regjering på det daværende tidspunktet hadde slått seg til ro med at Israel ville ha en stor palestinsk minioritet, og prøvde å oppfordre de militante gruppene til å la arabere være, men desverre ødela jødiske fundamentalister alt sammen ved å angripe palestinere ved gjentatte anledninger. Dette sammen med arabernes krigføring førte til palestinernes flukt.

Som de så mange ganger senere skulle gjøre, ødela fundamentalister hele freden i Midt-østen.
Kilde
Sitat av Drachir
atomet, din kilde henviser til en Israelsk hevnaksjon for drapet på en Israelsk mann, ikke til en etnisk rensning utført av den israelske stat rett etter at Jødene fikk landet av FN. Relevansen=0
Fullt klar over at Israel hevner seg flerfold mot Palestina ved angrep på Israelske borgere, som du hadde sett om du leste mine foregående poster. Dessuten var halvparten av de døde i det angrepet tydeligvis militære, da artikkelen sier at halvparten var sivile. En kan ikke føre krig i urbant miljø uten visse sivile tap, ikke det at jeg er enig i Israels overdimensjonerte hevnaksjoner..
Vis hele sitatet...
Kjære deg Drachir, du må lese HELE artikkelen.

Sitat av Vilnai i artikkelen du ikke gadd å lese
Fredag advarte Vilnai palestinerne og sa at de risikerer «shoah» (holocaust) dersom ikke skytingen av raketter mot Israel opphører.
Vis hele sitatet...
Vilnai er altså den israelske viseforsvarsministeren, så du slipper å prøve å finne ut av det på egen hånd, noe som tydeligvis ikke hadde fungert så veldig bra. Vet ikke hva du forbinder "holocaust" med, men for de fleste andre betyr det folkemord og etnisk rensing.

Jeg vet det er litt tyngre å lese en hel avisartikkel enn bare tegneserier, men hvis du skal prøve å være kjekkas i en diskusjon, så bør du faktisk begynne å lese litt, så du vet hva fakta faktisk er.
Sist endret av atomet; 2. mars 2008 kl. 23:26.
Hva er det med deg og personangrep atomet, er det så vanskelig å holde seg til saken?
Igjen, den artikkelen har ingen relevans til omstendighetene rundt Israels overtagelse av deler av Palestina, og hvorvidt det pågikk en etnisk rensning der...
Vilnai sin trussel om "shoah" er heller ikke noe bevis for at Israel har foretatt noen etnisk rensning, men heller et bevis på den tankegangen Israel har fremmet, om at ethvert angrep på Israel vil bli hevnet flerfold. Kanskje det da er du atomet som burde se litt nærmere på artikkelen istedenfor å bruke den som bevis for en etnisk rensing. En trussel er noe annet enn en gjennomført handling.
Jeg blir lei av idioter som ikke klarer å lese en fordømt avisartikkel, det er saken. Israel truer faktisk palestinerne med holocaust, og hvis ikke det er relevant i forhold til etnisk rensing, så er ingenting det. Bruk hodet LITT, vær så snill.
En trussel fremmet i dag er noe ganske annet enn hvilke faktiske handlinger Israel har begått, og derfor er en trussel som Israel har fremsatt nylig ikke særlig relevant i henhold til hva Israel har gjort. Og saken er ikke at du er lei av "idioter som ikke klarer å lese en fordømt avisartikkel", men Israel og Palestina situasjonen
Ok, hvor mange tusen drepte (på bakgrunn av folkegruppe&religion) må det til for at man skal kunne kalle det folkemord da mener du?

Og jo, jeg er lei av idioter som ikke klarer å lese en fordømt avisartikkel, for hadde flere faktisk klart å få med seg litt mer av hva som skjer og har skjedd i verden, og ikke bare det som står i krigstyper i VG, så hadde vi sannsynligvis sluppet å
a) ha denne diskusjonen
b) hatt en helt annen situasjon i palestina/israel
FNs definisjon av folkemord:

«Folkemord er handlinger utført med den intensjon å utrydde, helt eller delvis en rase eller en nasjonal, etnisk eller religiøs gruppe som sådan»

Israel angriper ikke med formål å utrydde den palestinske befolkning, men som en hevnaksjon på vold mot Israel, en hypotetisk situasjon hvor Israel kan gjøre alvor av en trussel er irrelevant for diskusjonen om hva de har gjort.

Om vi skal snakke om folk som blir drept på bakgrunn av religion og hvilken folkegruppe de tilhører, og definere dette som mord pga. at du har en viss religion eller etnisitet, så begår Palestina folkemord mot Israel de også.

Biffen, Takk for et saklig innlegg
Sist endret av Drachir; 3. mars 2008 kl. 01:18.
Ok, så så lenge man HAR INTENSJON om å utrydde noen, så er det folkemord enten det dreier seg om 1 eller 10000... og så lenge man egentlig ikke har tenkt å drepe alle, man bare dreper noen titusner, så er det ikke folkemord samme hva... Definisjoner er fine å gjemme seg bak du...

I såfall lurer jeg også på:
Må man skrive det ned selv at man har som intensjon å utrydde noen, eller holder det med at man sier det, og eventuelt blir sitert på det hvis det skulle være en journalist i nærheten?
Sitat av atomet
Jeg blir lei av idioter som ikke klarer å lese en fordømt avisartikkel, det er saken. Israel truer faktisk palestinerne med holocaust, og hvis ikke det er relevant i forhold til etnisk rensing, så er ingenting det. Bruk hodet LITT, vær så snill.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si dette blir litt feil: Jøder og palestinere er av samme etnisitet (semittisk).

Semitter

Å snakke om en etnisk rensning er dermed meningsløs.
Vel, dette er fortsatt bare en trussel fremsatt av Israel, og IKKE en handling de har gjennomført.
Du kan godt kritisere Israel for å tru med folkemord, men å akkreditere dem med et folkemord fordi de har truet noen er feil. Pr dags dato har ikke Israel begått folkemord så vidt jeg kan se, bortsett fr hevnaksjoner som en respons på angrep mot jødiske innbyggere
Iran kommer jo med ville trussler konstant, men det er det visst ingen som bryr seg om overhodet.
Sitat av sjokkis
Jeg vil si dette blir litt feil: Jøder og palestinere er av samme etnisitet (semittisk).

Semitter

Å snakke om en etnisk rensning er dermed meningsløs.
Vis hele sitatet...

sjøsprøyt, hovedandelen av israels befolkning er etterkommere av mongoler med ett hint av det østeuropeiske genbassenget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Khazars

de er bare en gjeng røvere som kapret den en gang så noble religionen.
Sist endret av mujahedning; 3. mars 2008 kl. 21:14.
Sitat av DonTomaso
Jeg har hørt det stikk motsatte: "Opptak av arabiske radiostasjoner fra 1948 viser at det ikke ble kringkastet noen generell oppfordring til palestinerne om å flykte. Tvert i mot ga de arabiske lederne ved flere tilfeller befolkningen direkte ordre om å bli værende i sine hjem og holde stand."

Kilde.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk lest dette i en bok, skrevet av en forfatter med mer sympati for den palestinske siden enn for den israelske, så det overrasker meg. Men det har nok foregått begge deler.

Angående Israels drap på sivile, så er dette noe som forsterkes av Hamas, ved at de bevisst holder til i sivile boområder og andre steder der det oppholder seg sivile. De kommer i skuddlinjen, og jeg vil si at Hamas bruker den palestinske befolkningen som skjold, noe som er dritt for begge parter.

I dag ble det forresten avfyrt raketter mot byen Ashkelon. En av dem landet på en lekeplass i en barnehage. Heldigvis bare sjokkskader rapportert.
Det er litt som Gale jens sier, noen av motstands bevegelsene bruker boligområder som oppskytningsplasser.
Det har de gjort lenge - og de vet nøyaktig hva som skjer. Dette er ofte planlagt til de grader.

På en annen side vet Israel også hva som skjer. Men alikevell fortsetter rakettene å hagle fra begge sider. Og vi vet alle hvordan det hjelper konflikten.

Nylig sa Israel at Palestinerne ville starte et nytt holocaust(?). Dumt, dumt utsagn, men det er fakta at noen av disse gruppene som nevnt over kan kritisere Israel sine offansiver - på bekostning av Palestinerne. Det er terrorisme i 3. potens. Det dumme er at Israel hele tiden går på limpinnen.. De er paranoide som faen. Men hva annet skal de gjøre, hva bør de gjøre?

Og så fortsetter og fortsetter det, og historien gjenntar seg.
Sitat av sjokkis
Jeg vil si dette blir litt feil: Jøder og palestinere er av samme etnisitet (semittisk).

Semitter

Å snakke om en etnisk rensning er dermed meningsløs.
Vis hele sitatet...
Helt sant, men prøv å si det til dem

mujaheding: nja, nå sikkert, men ikke opprinnelig

Sitat av Drachir
Vel, dette er fortsatt bare en trussel fremsatt av Israel, og IKKE en handling de har gjennomført.
Du kan godt kritisere Israel for å tru med folkemord, men å akkreditere dem med et folkemord fordi de har truet noen er feil. Pr dags dato har ikke Israel begått folkemord så vidt jeg kan se, bortsett fr hevnaksjoner som en respons på angrep mot jødiske innbyggere
Vis hele sitatet...
Ok, så hvis man kaller noe hevnaksjoner istedet, og dreper 10000, så er det ok?
Sist endret av atomet; 4. mars 2008 kl. 01:04.
Virker som de fleste (sikkert mer enn 95 % av innleggene) er Israel-fiendtlige i denne debatten. Så jeg skal skille meg ut fra mengden, å si hva jeg mener, og hva som er historisk korrekt. Media påvirker meningene våre så til de grader, og de fleste artikler i avisen, og nyheter er israel-fiendtlige, så da er det naturlig at mange er det også. Men prøv nå å ikke kritisere Israel, hvis dere ikke kjenner til historien.

I år 70 ble israelittene (jødene) spredt ut til alle verdens hjørner, av romerne. Årene gikk, og plutselig var det 1948, og FN bestemte seg for å gi jødene et sted å bo. Altså en egen nasjon. Dette likte ikke araberne og de omkringliggende landene. Så de bestemte seg for å gå til krig. 5 land gikk til krig mot Israel. Mot alle odds klarte Israel å vinne. De forsvarte seg, de startet ikke krigen! Og så er det mange som mener at Israel er helt forferdelig slemme fordi de har "okkupert" noen (ikke mye) landområder rundt Israel. Tingen er at dette vil de gi fra seg når fienden erklærer fred (bortsett fra Jerusalem). Israel går ikke til krig, de forsvarer seg. Jeg sier ikke at Israel gjør noen dumme valg innimellom, men tingen er at på tv viser de bare det som israel gjør mot araberne og palestinerne, men ikke motsatt! Hvorfor er alle så utrolig imot Israel? Jeg er sikker på at om dere drar ned til midtøsten, og jerusalem, og leser litt historie, i stedet for å se på nyhetene, så vil dere RASKT forandre mening. FN har vært nede å hjulpet til, men hva har de gjort? INGENTING, bortsett fra å stå å se på at araberne bomber Israel! Og midt i store byer i Israel, kan det komme en sånn bombealarm (vet ikke hva det heter), og på 15 sekunders varsel, må de gjemme seg. De har ingen tilfluktsrom, de må gjemme seg bak statuer, og monumenter!

Og la oss nå slutte å kalle det "palestina", men heller kalle det for Judea, slik det egentlig heter.
Det er litt sant det, som tekken20 sier.

Når Israel presisjonsbombet noen utpekte steder i det palestinske flyktningleirene i Libanon ble det massehysteri i media. Når Libaneserene etterpå bombet alt og alle sønder i sammen i den samme leiren, ja da var det ingen reportere som sprang rundt og forklarte at han hadde sett noen som prøvde å rømme på sykkel, og at de hadde mistet hode fordi en splint fra en granat traff dem, eller hva det enn var.

Nå er Norge mye mer nøytrale på det enn flere andre "usa" land vil jeg tro, men det er virkelig ikke alltid så veldig likestilt frammføring synes jeg.

Men ja: Israel reager for _hardt_, det er jeg helt enig i.
Sist endret av Joachimsen; 8. mars 2008 kl. 21:57.
Sitat av tekken20
Virker som de fleste (sikkert mer enn 95 % av innleggene) er Israel-fiendtlige i denne debatten. Så jeg skal skille meg ut fra mengden, å si hva jeg mener, og hva som er historisk korrekt. Media påvirker meningene våre så til de grader, og de fleste artikler i avisen, og nyheter er israel-fiendtlige, så da er det naturlig at mange er det også. Men prøv nå å ikke kritisere Israel, hvis dere ikke kjenner til historien.
Vis hele sitatet...
Norske nyheter er faktisk balanserte i Israel-spørsmålet, og viser det som skjer uavhengig om det er Israelske terrorister eller palestinske terrorister som utfører drapene.

Sitat av tekken20
I år 70 ble israelittene (jødene) spredt ut til alle verdens hjørner, av romerne. Årene gikk, og plutselig var det 1948, og FN bestemte seg for å gi jødene et sted å bo. Altså en egen nasjon. Dette likte ikke araberne og de omkringliggende landene. Så de bestemte seg for å gå til krig. 5 land gikk til krig mot Israel. Mot alle odds klarte Israel å vinne. De forsvarte seg, de startet ikke krigen!
Vis hele sitatet...
Du vet like godt som meg at dette i beste fall er omstridt. Israel drev forfølgelser på palestinere som bodde i området, og brukte militsgrupper for å drepe sivile. Man trenger ikke offisielt erklære krig for at det skal være krig.

Sitat av tekken20
Og så er det mange som mener at Israel er helt forferdelig slemme fordi de har "okkupert" noen (ikke mye) landområder rundt Israel. Tingen er at dette vil de gi fra seg når fienden erklærer fred (bortsett fra Jerusalem).
Vis hele sitatet...
Israel har okkupert stadig større og større deler av Gaza og Vestbredden ved å la "nybyggere" etablere seg. De tapte heldigvis Sinaihalvøya etter krigen mot Egypt. At de vil "gi det fra seg" ved en eventuell våpenhvile er latterlig naivt å tro. Hadde Israel fått gjennom sine krav hadde samtlige palestinere bodd i Egypt, Libanon, Jordan eller omkringliggende land.

Sitat av tekken20
Israel går ikke til krig, de forsvarer seg.
Vis hele sitatet...
Man kan sikkert regne seg tilbake til år 70 for å se hvem som kastet den første steinen, og hvem som dermed pr. definisjon er den aggressive her. Poenget er at Israels angrep overfor palestinerene ikke er i nærheten av å være et rettferdige forsvar. I forrige uke drepte Israel over 100 palestinere, inkludert et tjuetalls barn, fordi en rakett fra Hamas eller Hizbollah tok livet av en Israelsk soldat. Israel er et fascistisk drapsdiktatur, som dreper palestinske sivile for fote, terroriserer sivilbefolkningen ved å sperre dem inne i et fengsel bak høye betongmurer, og kaller det forsvar mot terrorisme.

Sitat av tekken20
Jeg sier ikke at Israel gjør noen dumme valg innimellom, men tingen er at på tv viser de bare det som israel gjør mot araberne og palestinerne, men ikke motsatt!
Vis hele sitatet...
Det stemmer absolutt ikke. NRK har bred dekning av terrorangrepet mot den israelske skolen i forrige uke, og har hat mange saker som omhandler israelsk side.

Sitat av tekken20
Hvorfor er alle så utrolig imot Israel?
Vis hele sitatet...
Fordi Israel driver en blodig kamp mot et folk som er blitt fordrevet av sionistiske drapsmenn.
Sitat av tekken20
Jeg er sikker på at om dere drar ned til midtøsten, og jerusalem, og leser litt historie, i stedet for å se på nyhetene, så vil dere RASKT forandre mening.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hvilke tanker norske FN-soldater gjorde seg på 70-tallet, da de kom hjem fra tjeneste, er det stikk motsatt av hva du hevder. På den tiden visste nordmenn flest lite om hvilke lidelser det palestinske folket hadde gjennomgått, og FN-soldatene var blant de som fortalte om det. Mange soldater fikk en annen oppfatning av det "fredelige" Israel etter tjenesten.
Sitat av tekken20
FN har vært nede å hjulpet til, men hva har de gjort? INGENTING, bortsett fra å stå å se på at araberne bomber Israel!
Vis hele sitatet...
FN får aldri handlekraft i Israel, fordi store far USA legger ned veto mot alt som lukter av Israelkritikk.
Sitat av tekken20
Og midt i store byer i Israel, kan det komme en sånn bombealarm (vet ikke hva det heter), og på 15 sekunders varsel, må de gjemme seg. De har ingen tilfluktsrom, de må gjemme seg bak statuer, og monumenter!
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg godt inbille meg er en forferdelig situasjon å leve under, men så lenge Israel fortsetter sine drap kommer rakettene dessverre til å fortsette å komme.

Sitat av tekken20
Og la oss nå slutte å kalle det "palestina", men heller kalle det for Judea, slik det egentlig heter.
Vis hele sitatet...
Palestina er bare ett av mange navn på området.

Sitat av Joachimsen
Det er litt sant det, som tekken20 sier.

Når Israel presisjonsbombet noen utpekte steder i det palestinske flyktningleirene i Libanon ble det massehysteri i media. Når Libaneserene etterpå bombet alt og alle sønder i sammen i den samme leiren, ja da var det ingen reportere som sprang rundt og forklarte at han hadde sett noen som prøvde å rømme på sykkel, og at de hadde mistet hode fordi en splint fra en granat traff dem, eller hva det enn var.
Vis hele sitatet...
Før jeg eksploderer pga din definisjon av "presisjonsbombing", bør du lese om hva du uttaler deg om. Det Israelske angrepet på Libanon var den styggeste krigsforbrytelsen som har skjedd i området på lengre tid. Jeg går ut fra, siden du virket som om du er mer balansert i dine uttalelser enn du var tidligere, at du har blitt feilinformert.

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel–Libanon-krisen_2006
Da har jeg tydligvis blitt feilinformert, og beklager. Jeg setter pris på at du ikke eksploderte, da dette ikke er spesielt lett.

Men jeg har alikevell inntrykk av at saken ble mye mer dekket når Israel bombet, enn når Libanon bombet restene..

Edit: jeg fant nettopp noen rimelig idiotiske Israelske utalelser på wikipedia:

Israel lovet å fortsette angrepene så lenge de ser det nødvendig, for å la angriperne betale en høy pris for sine angrep mot den israelske staten.
Vis hele sitatet...
Dette er kanskje grunnen til at konflikten bare fortsetter og fortsetter... Slike utalelser gjør virkelig en ond sirkel mer omfattende. Jævla amerikanisering.

Israel anklaget også Syria og Iran for å ha utstyrt Hizbollah med mer avanserte raketter.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som gir Israel raketter da? Jeg fatter at Israel er sure på disse landene her, men Hizbollah er jo sure på Israel, så da er det jo like greit..
Sist endret av Joachimsen; 8. mars 2008 kl. 22:12.
Sitat av tekken20
Virker som de fleste (sikkert mer enn 95 % av innleggene) er Israel-fiendtlige i denne debatten. Så jeg skal skille meg ut fra mengden, å si hva jeg mener, og hva som er historisk korrekt. Media påvirker meningene våre så til de grader, og de fleste artikler i avisen, og nyheter er israel-fiendtlige, så da er det naturlig at mange er det også. Men prøv nå å ikke kritisere Israel, hvis dere ikke kjenner til historien.
Vis hele sitatet...
Aaaah, det er jammen bra at vi har deg her, du som kan verdenshistorien bedre enn alle andre her i verden.

Sitat av tekken20
I år 70 ble israelittene (jødene) spredt ut til alle verdens hjørner, av romerne. Årene gikk, og plutselig var det 1948, og FN bestemte seg for å gi jødene et sted å bo. Altså en egen nasjon. Dette likte ikke araberne og de omkringliggende landene.
Vis hele sitatet...
Aaaah, så sånn var det ja, tusen takk for at du endelig opplyste meg om dette. Du glemmer riktignok den lille totalt usignifikante opplysningen om at det bodde folk i området som ble gitt bort

Sitat av tekken20
Så de bestemte seg for å gå til krig. 5 land gikk til krig mot Israel. Mot alle odds klarte Israel å vinne. De forsvarte seg, de startet ikke krigen! Og så er det mange som mener at Israel er helt forferdelig slemme fordi de har "okkupert" noen (ikke mye) landområder rundt Israel. Tingen er at dette vil de gi fra seg når fienden erklærer fred (bortsett fra Jerusalem). Israel går ikke til krig, de forsvarer seg.
Vis hele sitatet...
Ja angrep er det beste forsvar har jeg hørt... så med litt velvilje kan jo det meste kalles forsvar.

Sitat av tekken20
Jeg sier ikke at Israel gjør noen dumme valg innimellom, men tingen er at på tv viser de bare det som israel gjør mot araberne og palestinerne, men ikke motsatt!
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at du ikke ser så mye på nyhetene. Det hjelper ofte også å lese litt mer enn forsida på VG.

Sitat av tekken20

Hvorfor er alle så utrolig imot Israel? Jeg er sikker på at om dere drar ned til midtøsten, og jerusalem, og leser litt historie, i stedet for å se på nyhetene, så vil dere RASKT forandre mening. FN har vært nede å hjulpet til, men hva har de gjort? INGENTING, bortsett fra å stå å se på at araberne bomber Israel! Og midt i store byer i Israel, kan det komme en sånn bombealarm (vet ikke hva det heter), og på 15 sekunders varsel, må de gjemme seg. De har ingen tilfluktsrom, de må gjemme seg bak statuer, og monumenter!
Vis hele sitatet...
...og midt i et hvilket som helst palestinsk område, så kan det komme et israelsk luftangrep, og på 0 sekunders varsel, må de gjemme seg. De har ingen tilfluktsrom, de må gjemme seg bak... ja, det er vel ikke så mye statuer og monumenter igjen i de palestinske områdene, så de har enda mindre å gjemme seg bak.

Forøvrig kan det kanskje være interessant for deg å få med deg at jeg faktisk kjenner flere som har vært der nede, både faren til en kompis, som var der med FN, det samme for løytnanten min i forsvaret, mora mi har vært der flere ganger, og jeg har også flere kompiser som har vært der. Av en eller annen rar grunn har ikke de samme oppfatningene som deg.

Sitat av tekken20

Og la oss nå slutte å kalle det "palestina", men heller kalle det for Judea, slik det egentlig heter.
Vis hele sitatet...
Du avslutter som du begynner, både tåpelig og feil.

Sitat av Joachimsen
Da har jeg tydligvis blitt feilinformert, og beklager. Jeg setter pris på at du ikke eksploderte, da dette ikke er spesielt lett.

Men jeg har alikevell inntrykk av at saken ble mye mer dekket når Israel bombet, enn når Libanon bombet restene..

Edit: jeg fant nettopp noen rimelig idiotiske Israelske utalelser på wikipedia:


Dette er kanskje grunnen til at konflikten bare fortsetter og fortsetter... Slike utalelser gjør virkelig en ond sirkel mer omfattende. Jævla amerikanisering.


Hvem er det som gir Israel raketter da? Jeg fatter at Israel er sure på disse landene her, men Hizbollah er jo sure på Israel, så da er det jo like greit..
Vis hele sitatet...
Veldig gode poenger Joachimsen, begge sider må innse at det bare er en måte å få den andre til å stoppe. Dessverre er det ikke en like klar kommandostruktur på den palestinske siden, som på den israelske, og derfor er det i mye større grad gjennomførbart å stoppe de israelske angrepene raskt. Samtidig er det også de israelske angrepene som fører til suverent mest lidelse og størst tap av menneskeliv, og det vil derfor også ha en mye større effekt å stoppe disse.

Hvis israel så også klarer å holde seg i skinnet når det kommer et og annet angrep, slutter å terrorisere den palestinske befolkningen, og heller prøver å gjøre det de kan for å forbedre levekårene deres, så vil etter all sannsynlighet støtten til ekstremistene minske raskt, og det kan kanskje bli fred en gang.
Når du sier det atomet, så kom jeg til å tenke på dette utsagnet:

"bombing for peace is like fucking for virginity".

Jeg har lenge tenkt at dette er et litt lite virkelighetsnært utsagn som noen smarte pasifister kom med, men jeg innser at det faktisk er over 90% sant..

Edit: slettet min første dobbelt-post
Sist endret av Joachimsen; 8. mars 2008 kl. 23:16.
Vi må legge fra oss forestillingen om at man skal "gjenopprette" historiske land og nasjoner.

Da måtte alle etniske nordmenn jages vekk fra nord-kalotten. Da måtte Danmark få tilbake Norge. Da måtte alle israelere forlate Israel, fordi de drepte kanaanittene da Moses leder jødene tilbake fra Egypt. Da må alle hvite i Sør-Afrika sendes på båter tilbake til Europa. osv osv

Desverre - men skjedd har skjedd. Hevnlyst og historisk fundamentalisme hjelper aldri, det bare nører opp om konflikter.

Israel fikk Palestina urettmessig - men nå er de faktisk der - og det nytter ikke å kaste Israel på havet. De som bor i Israel i dag kan ikke straffes for sin forfedres handlinger. (de 400 000 bosetterene på vest-bredden må selvfølgelig trekkes tilbake, siden det foregår i nyere tid)

Jødene ble forsøkt utryddet i Holocaust, men det er ingen unnskyldning for å utføre de samme grusomheter mot Palestinerne.

Mennesker er feige, skjuler seg bak historie, og klarer aldri å tenke rettferdighet på grunnlag av hvordan situasjonen er i NÅTIDEN. Å bruke Bibelen som argument og unnskyldning for Israels okkupasjon av Palestina er LIKE ILLE som enhver annen religiøs fundamentalisme, det være seg voldelig islamisme, hindu-nasjonalisme, eller jødisk sionisme.
Det er veldig sjeldent jeg gidder å bry meg om å gi KP turban, men der fikk du et

...og faktisk det siste innlegget ditt også Joachimsen, har av en eller annen grunn ikke sett det før nå
Turbans innlegg er dritbra indeed!
Mennesket er en virkelig selvdestruktiv art - vi tror vi er så smarte, men hvem er det som har skylden for 70% av jævelskapen i værden?!
Takker

bombing for peace is like fucking for virginity - JA, det er akkurat det det er.

Fredsforskeren Johan Galtung har sagt at ikke-vold er det eneste midlet for å løse en langvarig konflikt. Ikke fordi pasifisme er koselig, snilt og moralsk, men fordi det pragmatisk sett er eneste utvei. Å gjenopprette urettferidghet begått med vold og makt, ved å utøve NY vold vil aldri bryte en vond sirkel.

Ta for eksempel situasjonen i Palestina. Hvis alle de palestinske gruppene klarte å samarbeide om en gigantisk pasifistisk aksjon, ville det skapt sympati og moralsk støtte fra hele verden. La oss si at alle palestinerene som har vært sperret inne i samme område - hvis de gikk til samme checkpoint, på samme tid, i en laang kø - ville dette være noe hele verden ville legge merke til. Dette ville avdekke Israels grove apartheidsystem, og tvunget frem endring. Dette er ikke arbeid som er gjort over natten, men akkurat slik som Gandhi frigjorde India fra England, kan frigjøringen fra okkupasjonen i Palestina skje.

Det er nettopp dette Israel er redd for - at palestina skal forenes i motstand hvor den urettmessige okkupasjonen avsløres i all sin gru. Derfor er Israel aktivt inne og bidrar til splittelse i det Palestinske samfunnet, for eksempel gjennom Mossads bidrag til stiftelsen av Hamas (http://www.globalresearch.ca/articles/ZER403A.html) og den nåværende støtten til Fatah og selvstyremyndigheten. Splitt og hersk..
Sitat av turban
bombing for peace is like fucking for virginity - JA, det er akkurat det det er.
Vis hele sitatet...
Kommer jo helt ann på situasjonen. England bomba Berlin for fred.
Men England bomba ikke togbanene inn til Auswich, selv om de hadde mulighet og visste hva som foregikk der. Sier ikke at bombing aldri har løst noen problemer, men det er absolutt ikke den mest varige måten å løse en konflikt på. Med alle de 2.5 trillioner norske kroner USA har brukt på okkupasjonen av Irak, kunne de gjort mye bærekraftig og langsiktig demokratibygging i midt-østen!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av turban
Med alle de 2.5 trillioner norske kroner USA har brukt på okkupasjonen av Irak, kunne de gjort mye bærekraftig og langsiktig demokratibygging i midt-østen!
Vis hele sitatet...
Nå må vi holde det i tankene at araberne i midtøsten ikke er klare for noe demokrati, enda. De har levd for seg selv i flere århundrer uten å bli påvirket av utviklingen i resten av verden. De lever på eldgamle samfunnsregel og tradisjoner. Det er feil av oss i vesten å presse demokrati ned halsen på de, bare fordi vi mener det er fryd å gammen.
Det var bare et eksempel på hvordan ressurser kunne blitt brukt i stedet for gjennom å skulle bombe, mtp det sitatet. Er virkelig enig i at det er feil av oss å presse ned demokrati på andre, spesielt når vi ser det bare er i interesse av makt og innflytelse.
Sitat av DonTomaso
Norske nyheter er faktisk balanserte i Israel-spørsmålet, og viser det som skjer uavhengig om det er Israelske terrorister eller palestinske terrorister som utfører drapene.
Vis hele sitatet...
Ser du masse på nyhetene du? Noen veldig få av innslagene handler om at Israel blir bombet.


[quote=DonTomaso]
Israel har okkupert stadig større og større deler av Gaza og Vestbredden ved å la "nybyggere" etablere seg. De tapte heldigvis Sinaihalvøya etter krigen mot Egypt. At de vil "gi det fra seg" ved en eventuell våpenhvile er latterlig naivt å tro. Hadde Israel fått gjennom sine krav hadde samtlige palestinere bodd i Egypt, Libanon, Jordan eller omkringliggende land.[quote]

Det er også latterlig å mene at Israel skal gi fra seg slike områder som de holder på nå. Hvis de gjør det, og det ikke er fred, så vil palestinerne, veldig sannsynlig gå inn i de områdene, og bombe Israel. Dette er svake punkt.

Tenk deg at vi er Israel. Sverige, Danmark, Finland, England, og Island begynte å bombe oss. Hva skulle vi gjøre? Vi kunne ikke bare sittet her og la alle bli drept. Ok, så vi gjør det eneste mest fornuftige. Vi kjemper i mot, og mot alle odds, så vinner vi! Men vi har "okkupert" noen landområder i Sverige. Dette mener alle i verden er galskap, så vi gir fra oss 97% av det. Ok, folk mener fortsatt dette er galskap, å holde på landområder "uten grunn". Men vi bare passer på at svensk militær ikke kommer bort til grensen og skyter på oss. Vi passer på grensen. Hvorfor er hele verden imot oss likevel? Hva har vi gjort galt? Vi beskytter oss.

[quote=DonTomaso]
Man kan sikkert regne seg tilbake til år 70 for å se hvem som kastet den første steinen, og hvem som dermed pr. definisjon er den aggressive her. Poenget er at Israels angrep overfor palestinerene ikke er i nærheten av å være et rettferdige forsvar. I forrige uke drepte Israel over 100 palestinere, inkludert et tjuetalls barn, fordi en rakett fra Hamas eller Hizbollah tok livet av en Israelsk soldat. Israel er et fascistisk drapsdiktatur, som dreper palestinske sivile for fote, terroriserer sivilbefolkningen ved å sperre dem inne i et fengsel bak høye betongmurer, og kaller det forsvar mot terrorisme.[quote]

Ok, jeg hater at folk kommer med slike påstander. Jeg vil ha bevis, og det har du ikke. Det dør fler israelitter enn palestinere hver dag. Sivile eller ikke.

[quote=DonTomaso]
Det stemmer absolutt ikke. NRK har bred dekning av terrorangrepet mot den israelske skolen i forrige uke, og har hat mange saker som omhandler israelsk side.
[quote]

Det er absolutt riktig at NRK hadde bred dekning av terrorangrepet mot den israelske skolen i forrige uke. Og det ble jeg veldig glad for. Vet du hvorfor? Jo fordi at det er ikke ofte det skjer.

[quote=DonTomaso]
Dette kan jeg godt inbille meg er en forferdelig situasjon å leve under, men så lenge Israel fortsetter sine drap kommer rakettene dessverre til å fortsette å komme.
[quote]

Men så lenge israel fortsetter sine drap, kommer rakettene dessverre til å fortsette å komme? Haha, hvem startet krigen, og hvem må avslutte den. Det er ikke fordi Israel dreper palestinere, krigen fortsetter, men fordi palestinerne dreper israelitter. Israel har klart og tydelig sagt at dersom fienden erklærer fred, skal de trekke seg ut av de okkuperte områdene, og slutte å sende bomber (selvfølgelig).

[quote=DonTomaso]
Palestina er bare ett av mange navn på området.
[quote]

Araberne kaller Judea for Palestina, fordi Judea ligner på "jøde", som her beviser at dette har vært et jødisk bebodd område.
Sist endret av tekken20; 21. mars 2008 kl. 10:55.
Sitat av Xasma
Kommer jo helt ann på situasjonen. England bomba Berlin for fred.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke akkurat WW2 noe godt eksempel på "hvordan løse en konflikt"

Men for all del - ja, man kan bombe motstanderen sønder og sammen, og sånn sett sette en stopper for krigen sånn, men det var ikke med bomber de faktisk klarte å få en varig fred. Den (relativt) langvarige perioden vi har hatt med fred i Europa etter WW2, kommer blant annet av at de allierte (ja, med USA i spissen, en av de smartere tingene de har gjort) gikk så utrolig hardt inn for å BYGGE OPP IGJEN OGSÅ TYSKLAND etter krigen.

Det virker på mange måter som USA har glemt det de skjønte da - hvis folk har det bra, så tyr de ikke til så ekstreme midler! Hitler kom til makten av EN grunn - fordi Tyskland hadde blitt totalt rævkjørt av vinnerne fra WW1. Dermed hadde han et grunnlag av misnøye og desperasjon han kunne bygge videre på, og han hadde en lett tilgjengelig syndebukk i jødene, og selvsagt gjorde han alt "rett".

Ser dere likheten med f.ex. Gaza, eller for den saks skyld store deler av Irak? Folk har det helt jævelig der, og før eller siden vil folk da ty til desperate virkemidler!

Hvis USA og Israel hadde gått inn for å gjøre livet BRA for palestinerne, og hadde brukt alle pengene som nå brukes på krigføring i Irak på å BYGGE OPP TING IGJEN ISTEDET, så hadde ekstremistene raskt mistet så godt som all støtte, rett og slett fordi folk som har det bra ikke syns 4kg sprengstoff og muttere er noe hyggelig belte å gå rundt med. Trekk ut alle tropper av Irak, og bare DUMP inn alt man klarer å skaffe av sement og andre byggematerialer, generatorer og alt som måtte trenges til å få opp strømforsyningen igjen, medisiner og mat, og maskineri til å få opp landets egen produksjon igjen, skolebøker for alle trinn... Rett og slett alt som trengs for å få infrastrukturen i landet på beina igjen! Bare dropp det inn, hvor mye er det USA bruker i måneden der nå? 70-80 milliarder? Det er MYE penger, og kunne ha gjort utrolig mye godt!

Samme taktikk hadde også gjort underverker for Palestina-Israel-konflikten, og der er det jo også mindre områder og færre folk, så det burde gå å gjennomføre med mindre ressurser også. Til gjengjeld har man den ekstra vanskeligheten med at israel nok vil være veldig skeptisk til å gi palestinerne fulle demokratiske rettigheter, men det vil på sikt være den eneste løsningen, du vil aldri kunne ha skikkelig fred i et apartheid-samfunn. Bare se på dagens Tyskland, det funka da relativt bra der.
Sist endret av atomet; 21. mars 2008 kl. 12:06.
"To have peace and not war, the drift toward a war economy, as facilitated by the moves and the demands of the sophisticated conservatives, must be stopped; to have peace without slump, the tactics and policies of the practical right must be overcome. The political and economic power of both must be broken. The power of these giants of main drift is both economically and politically anchored; both unions and an independent labor party are needed to struggle effective."

C. Wright Mills in "The New Men of Power" (1948)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dagbladet: Vi bortfører, torturerer og plyndrer palestinere.

I morgen åpnes en webside hvor Israelske soldater forteller skrekkhistorier om den systematiske undertrykkinga, torturen, terroriseringa og voldshandlingene mot palestinere i Hebron. Israel, og dens "nybyggere" har i lang tid hevda at de bare forsvarer seg mot palestinerene, men de over 500 vitnesbyrdene fra de israelske soldatene viser en helt annen virkelighet.

Kanskje kan dette være med på å få verden til å se grusomhetene som utføres mot det palestinske folket, som i praksis er fenglset bak murer i verdens sist gjenlevende apartheid-stat: Israel.
Sist endret av DonTomaso; 19. april 2008 kl. 20:03.
Det er utrolig at det som må sies å være et folks kollektive traumatiske minner om undertrykkelse ikke kommer i uttrykk av økt menneskelighet, her hos den enkelte soldat. Hadde jeg vokst opp med fortellinger om den tyske soldats ekstreme maktarroganse og grusomhet så virker det å gjøre det samme mot andre helt utenkelig.

Flott at noen evner til å stå frem med en samvittighet. Får håpe de ikke blir stemplet som upatriotiske.
Sist endret av Kinseek; 19. april 2008 kl. 20:15.
Sitat av Kinseek
Flott at noen evner til å stå frem med en samvittighet. Får håpe de ikke blir stemplet som upatriotiske.
Vis hele sitatet...
Er du patriotisk når du står fram og sier at landet ditt trosser menneskerettighetene? Da driter du vell i om du blir stemplet upatriotisk.
Sitat av Joachimsen
Er du patriotisk når du står fram og sier at landet ditt trosser menneskerettighetene?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Joachimsen
Da driter du vell i om du blir stemplet upatriotisk.
Vis hele sitatet...
Du ønsker vel kanskje å få frem budskapet? Det ideele er jo om israelerne tar en grundig debatt om det som kommer frem, og ikke avfeier det som upatriotisk og nærmest forræderisk atferd slik som fort kan skje.
Sitat av Kinseek
Ja.


Du ønsker vel kanskje å få frem budskapet? Det ideele er jo om israelerne tar en grundig debatt om det som kommer frem, og ikke avfeier det som upatriotisk og nærmest forræderisk atferd slik som fort kan skje.
Vis hele sitatet...
Spørs hvilken del av patriotismen vi snakker om. Kultur og slikt er selvfølgelig ikke det jeg tenker på.
Men store deler av landet er har fundament i mye av det som disse folkene er i mot. Akkurat det føler de seg vel ikke patriotiske over. Men siden de gjør noe bra for landet sitt er jo det også patriotisme, så er enig med deg.
Håper at dette blir tatt serriøst.
Det går litt på det samme som at du ikke lar en venn kjøre i fylla. Når noe(n) du er glad i gjør noe dumt, så sier du fra, det kan bli litt surt der og da, men det ville blitt enda værre hvis det fikk fortsette.

F.ex. - så lenge israel fortsetter med å terrorisere palestinere på den måten det gjøres nå, så vil det også garantert fortsette å komme angrep fra hamas osv. Og - siden hamas & co ikke har mulighet til å angripe IDF effektivt, så blir det garantert israelske sivile som får lide istedet.

Derfor mener jeg at det er bra at soldatene sier fra.