Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3377
Noen med peiling som kan fortelle en uten peiling om denne pcen anbefales? Har fått en haug med gavekort fra Netonet så må nesten handle der.

https://www.netonnet.no/art/data-og-.../244723.11514/

Kommer primært til å bli brukt til gaming, hovedsakelig rts. (starcraft, total war osv)

Setter VELDIG pris på svar da jeg er så godt som clueless på dette området.
Ikke veldig datakyndig selv men here goes:
Så ut som en grei datapakke. Jeg ville nok kjøpt deler istedenfor ferdig bygd. Blir fort billigere da. Å bygge pc er som å sette sammen lego (nesten)

Ville anbefalt 2 harddisker. En til operativsystemet ditt og en til spill og alt mulig annet. Noen andre her kan nok utdype eller komme med andre litt mer kyndige råd
Ser bra ut, men se at det er plass til en HDD til, ssd er supert for rask oppstart av systemet osv, men er dyrt og 200ish GB holder kanskje ikke så lenge.

Det er flere tråder her hvor du kan sette deg inn i å bygge en PC selv, du vil nok få mer for pengene og du kan få den mer skreddersydd!

Lykke til!
IT-Konsulent
Ville, som overnevnte her gått for selvbygg. Det er forhåndsvis enkelt, om du bare følger en video på youtube og får noen kyndige til å si at "dette passer sammen, og nok strøm til å kjøre alt".

Evt. gå for oppgraderingspakker som selges, da vet du at alt passer, tror netonnet har dette og.

Lagde veldig fort en build, men noen som har bygget de siste månedene bør bekrefte den som OK:

http://imgur.com/a/hfWTE
Sammenlignbar pris, bedre spesifikasjoner. Bygg selv! Du kan få 1080, eller Ryzen 7 / i7 til samme pris!

Link: https://www.prisjakt.no/list.php?l=398793&view=c. Grossie sin bygg er også bra (om du dropper en prosessorkjøler)
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg poster et tredje alternativ her som jeg tror er en bedre kandidat enn de to andre ovenfor.



First of all; oppsettet til Fekillix er ikke hentet fra NetOnNet, noe som er et krav for å kunne bruke gavekortene. Det er ikke mulig å sette sammen den maskinen med deler fra NetOnNet til en sammenlignbar pris. Det jeg har satt sammen er veldig likt Grossie sitt, men det er en AMD Ryzen-maskin i stedet for en Intel. Ryzen er nyere og gir mer ytelse i forhold til pris. Prosessoren jeg har valgt er uten tvil bedre enn den du finner i Grossie sitt oppsett.

Her er fordelene med mitt oppsett (sammenlignet med ferdig-maskina i første post):
  • Marginalt lavere pris (13 490 vs 13 359)
  • Marginalt raskere minne (2666 MHz vs 2400 MHz
  • Bittelitt bedre skjermkort (ASUS Strix vs Founder's Edition)
  • Bedre strømforsyning (650 Watt Gold vs 450 Watt Bronze)
  • Vesentlig bedre prosessor (Ryzen 5 1600X vs Intel i5 7400)
  • Vesentlig bedre lagringsplass (250 GB SSD + 2 TB HDD vs 250 GB SSD)
  • RGB-belysning, så du kan få en smak av 90-tallet gjennom kabinettets glassdør
  • 7.1 lydkort

Ulempene med denne build-en:
  • Du må bygge maskina selv
  • Ingen WiFi
  • Ingen Bluetooth
  • Ingen minnekortleser

Jeg pleier også å tenke litt fremover, at du kanskje vil ha lyst til å oppgradere. Hvis du kjører alt ned til det billigste du finner, så ender du gjerne opp med å måtte kjøpe en helt ny PC, fordi det rett og slett ikke hjelper stort å oppgradere én spesifikk ting i maskinen. Jeg tror at du vil kunne nyte denne maskina i et par år fremover, og når den blir avleggs, så har du fortsatt en solid strømforsyning som kan drive det aller meste av ny hardware. Du har M2-port på hovedkortet. USB 3.1 Gen 2. 7.1 surround-lyd. Du kan helt fint jekke ned prisen litt ved å velge billigere strømforsyning, billigere hovedkort, billigere SSD/HDD og billigere prosessor - men jeg tror ikke det er verdt å gjøre det.

Personlig tror jeg også den maskina du har funnet er verdt pengene. Det er overhodet ikke noe galt med den - men jeg vil bare stille meg bak de andre og si at du får mer maskin hvis du bygger den selv. Det er også veldig enkelt og veldig lærerikt.
Trådstarter
16 0
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg poster et tredje alternativ her som jeg tror er en bedre kandidat enn de to andre ovenfor.



First of all; oppsettet til Fekillix er ikke hentet fra NetOnNet, noe som er et krav for å kunne bruke gavekortene. Det er ikke mulig å sette sammen den maskinen med deler fra NetOnNet til en sammenlignbar pris. Det jeg har satt sammen er veldig likt Grossie sitt, men det er en AMD Ryzen-maskin i stedet for en Intel. Ryzen er nyere og gir mer ytelse i forhold til pris. Prosessoren jeg har valgt er uten tvil bedre enn den du finner i Grossie sitt oppsett.

Her er fordelene med mitt oppsett (sammenlignet med ferdig-maskina i første post):
  • Marginalt lavere pris (13 490 vs 13 359)
  • Marginalt raskere minne (2666 MHz vs 2400 MHz
  • Bittelitt bedre skjermkort (ASUS Strix vs Founder's Edition)
  • Bedre strømforsyning (650 Watt Gold vs 450 Watt Bronze)
  • Vesentlig bedre prosessor (Ryzen 5 1600X vs Intel i5 7400)
  • Vesentlig bedre lagringsplass (250 GB SSD + 2 TB HDD vs 250 GB SSD)
  • RGB-belysning, så du kan få en smak av 90-tallet gjennom kabinettets glassdør
  • 7.1 lydkort

Ulempene med denne build-en:
  • Du må bygge maskina selv
  • Ingen WiFi
  • Ingen Bluetooth
  • Ingen minnekortleser

Jeg pleier også å tenke litt fremover, at du kanskje vil ha lyst til å oppgradere. Hvis du kjører alt ned til det billigste du finner, så ender du gjerne opp med å måtte kjøpe en helt ny PC, fordi det rett og slett ikke hjelper stort å oppgradere én spesifikk ting i maskinen. Jeg tror at du vil kunne nyte denne maskina i et par år fremover, og når den blir avleggs, så har du fortsatt en solid strømforsyning som kan drive det aller meste av ny hardware. Du har M2-port på hovedkortet. USB 3.1 Gen 2. 7.1 surround-lyd. Du kan helt fint jekke ned prisen litt ved å velge billigere strømforsyning, billigere hovedkort, billigere SSD/HDD og billigere prosessor - men jeg tror ikke det er verdt å gjøre det.

Personlig tror jeg også den maskina du har funnet er verdt pengene. Det er overhodet ikke noe galt med den - men jeg vil bare stille meg bak de andre og si at du får mer maskin hvis du bygger den selv. Det er også veldig enkelt og veldig lærerikt.
Vis hele sitatet...
Hva må jeg legge til for å få med wifi? Det er jo relativt viktig 😄
Limited edition
Moff's Avatar
WiFi på en stasjonær spillmaskin er litt ugunstig spør du meg, men om du ikke har noen som helst mulighet til å bruke kabel - da hiver du bare inn en slik dings:
https://www.netonnet.no/art/datakomp.../247057.11092/
Det har vel vært performancetester en del ganger nå der de sammenlikner ryzen 1600x med i5 7600k og intel seirer når det kommer til gaming. Bør vel også nevnes at intel kommer med en ny prosessor som blir lansert neste mandag. Den er vel til salgs rundt juletider.
Trådstarter
16 0
Sitat av Moff Vis innlegg
WiFi på en stasjonær spillmaskin er litt ugunstig spør du meg, men om du ikke har noen som helst mulighet til å bruke kabel - da hiver du bare inn en slik dings:
https://www.netonnet.no/art/datakomp.../247057.11092/
Vis hele sitatet...
Er den enkel å sette inn? Tusen millioner takk for svar btw 😄😄
Limited edition
Moff's Avatar
Det er enklere å sette inn enn et skjermkort. Åpne døren på kabinettet, fjern en av de platene på bakveggen av kabinettet og putt inn kortet. Fest med en skrue.



Når det kommer til AMD Ryzen 5 1600X vs Intel i5 7600K, så stemmer det at Intel sin variant er marginalt bedre for gaming enn det AMD-prosessoren er. Intel sin løsning er bittelitt dyrere (ca. 100 kroner forskjell om du velger det absolutt billigste hovedkortet med Z270-chip).

MEN - som jeg nevnte i et tidligere innlegg så prøver jeg å være så fremtidsrettet som mulig, og jeg tror at programmer og spill i fremtiden vil dra mer og mer nytte av flere samtidige prosesser. Dataspill nå klarer stort sett bare å bruke en liten håndfull prosessorkjerner samtidig, men det er ingen tvil om at det er rom for forbedringer her. Når det kommer til dette, altså multitasking, så er AMD Ryzen i en klasse for seg selv i øyeblikket. Når du ser på benchmarks mellom Ryzen og Intel når det kjøres programmer som klarer å utnytte prosessorer med mange kjerner, så ligger Ryzen milevis foran. Derfor ville jeg fremdeles valgt Ryzen hvis jeg prøvde å spare penger. Jeg er Intel-fanboy så det holder, men det er kostbart om du skal ha performance som klarer å sloss mot de beste Ryzen-prosessorene akkurat nå.
Trådstarter
16 0
Sitat av Moff Vis innlegg
Det er enklere å sette inn enn et skjermkort. Åpne døren på kabinettet, fjern en av de platene på bakveggen av kabinettet og putt inn kortet. Fest med en skrue.



Når det kommer til AMD Ryzen 5 1600X vs Intel i5 7600K, så stemmer det at Intel sin variant er marginalt bedre for gaming enn det AMD-prosessoren er. Intel sin løsning er bittelitt dyrere (ca. 100 kroner forskjell om du velger det absolutt billigste hovedkortet med Z270-chip).


MEN - som jeg nevnte i et tidligere innlegg så prøver jeg å være så fremtidsrettet som mulig, og jeg tror at programmer og spill i fremtiden vil dra mer og mer nytte av flere samtidige prosesser. Dataspill nå klarer stort sett bare å bruke en liten håndfull prosessorkjerner samtidig, men det er ingen tvil om at det er rom for forbedringer her. Når det kommer til dette, altså multitasking, så er AMD Ryzen i en klasse for seg selv i øyeblikket. Når du ser på benchmarks mellom Ryzen og Intel når det kjøres programmer som klarer å utnytte prosessorer med mange kjerner, så ligger Ryzen milevis foran. Derfor ville jeg fremdeles valgt Ryzen hvis jeg prøvde å spare penger. Jeg er Intel-fanboy så det holder, men det er kostbart om du skal ha performance som klarer å sloss mot de beste Ryzen-prosessorene akkurat nå.
Vis hele sitatet...

Da har jeg forhåpentligvis kun ett spm igjen 😅 må jeg kjøpe en egen windows pakke med dette?

Tusen takk for svar och hjelp, har ekstremt lite peil på dette til tross for en relativt stor interesse. 🤣
Limited edition
Moff's Avatar
Når du bygger maskinen selv så leveres den helt uten operativsystem. Den maskinen du linket til i første post har Windows 10 ferdig installert, så den er klar til bruk med en gang du får den. Det koster litt mer å kjøpe en egen kopi av Windows 10, fordi du blir nødt til å betale for "innpakningen" av produktet, og du får ikke like mye rabatt fra Microsoft som det NetOnNet gjør når de installerer det for deg.

Ettersom ingen av maskinene i denne tråden har DVD-ROM, så må du kjøpe Windows 10 på en minnebrikke (DVD-en er faktisk bittelitt billigere).
https://www.netonnet.no/art/data-og-.../220723.11053/

Du kan imidlertid slippe unna denne ekstra kostnaden hvis du har en datamaskin med Windows 10 fra før. Microsoft er generelt veldig snille og greie når det kommer til lisenser på Windows. Jeg kjøpte meg en laptop da jeg startet på NTNU, og denne kom med Windows Vista. Jeg fikk imidlertid tilbud om gratis oppgradering til Windows 7 så snart dette operativsystemet ble lansert. Dette tilbudet kom tilbake gang på gang, gjennom både Windows 8 og Windows 10. Nå i dag er denne laptopen så gammel og utslitt at jeg har lagt den på hylla; men før jeg gjorde det så skrev jeg ned produktnøkkelen til Windows, og brukte den for å aktivere Windows på min nye stasjonære PC som jeg bruker i dag. For å installere selve Windows-programmet, så er det bare å laste ned en kopi fra Microsoft sine nettsider. Dette kan du gjøre helt gratis - det du må betale for er denne produktnøkkelen for å aktivere det.

Så her sitter jeg med en PC jeg har bygget selv for et par måneder siden, med en helt legit Windows-installasjon jeg fikk med på et laptop-kjøp jeg gjorde for snart 10 år siden. Har du en gammel PC liggende, så er det fort gjort å spare en tusenlapp.

(Hvis du ikke har produktnøkkelen skrevet ned noe sted, og den ikke finnes på et klistremerke på utsiden av PC-en din, så er det fortsatt svært enkelt å hente den ut ved å laste ned et lite program fra nettet. Gi lyd om du trenger en guide på dette.)
Sist endret av Moff; 20. august 2017 kl. 19:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Så her sitter jeg med en PC jeg har bygget selv for et par måneder siden, med en helt legit Windows-installasjon jeg fikk med på et laptop-kjøp jeg gjorde for snart 10 år siden. Har du en gammel PC liggende, så er det fort gjort å spare en tusenlapp.
Vis hele sitatet...
Nei, den er ikkje legit.

OEM-lisenser kan ikkje overførast. Dei kan kun brukast på PCen det vart levert med. Du kan fint kjøpe OEM-lisens sjølv - hos komplett er den ein snau tusenlapp billegare enn full win10-lisens. Om du må bytte sentrale komponenter i PCen, t.d. hovedkort, må du typisk aktivere via telefon. Stortsett kun automatisk aktivering via telefon, men har og opplevd å bli satt over til et menneske hos MS.

I praksis for privatpersoner er risikoen lik null. MS har ikkje heimel til å gjennomføre lisenskontroll heime hos deg. Men om du først skal bryte lisensvilkåra er det gjerne like greit å enten piratkopiere det direkte, eller kjøpe MSDN-nøkkel på ebay for eit par tiere? For det er ca. like grovt brot på lisensvilkåra som å bruke OEM-versjon
Sist endret av vidarlo; 20. august 2017 kl. 19:44.
Trådstarter
16 0
Sitat av Moff Vis innlegg
Når du bygger maskinen selv så leveres den helt uten operativsystem. Den maskinen du linket til i første post har Windows 10 ferdig installert, så den er klar til bruk med en gang du får den. Det koster litt mer å kjøpe en egen kopi av Windows 10, fordi du blir nødt til å betale for "innpakningen" av produktet, og du får ikke like mye rabatt fra Microsoft som det NetOnNet gjør når de installerer det for deg.

Ettersom ingen av maskinene i denne tråden har DVD-ROM, så må du kjøpe Windows 10 på en minnebrikke (DVD-en er faktisk bittelitt billigere).
https://www.netonnet.no/art/data-og-.../220723.11053/

Du kan imidlertid slippe unna denne ekstra kostnaden hvis du har en datamaskin med Windows 10 fra før. Microsoft er generelt veldig snille og greie når det kommer til lisenser på Windows. Jeg kjøpte meg en laptop da jeg startet på NTNU, og denne kom med Windows Vista. Jeg fikk imidlertid tilbud om gratis oppgradering til Windows 7 så snart dette operativsystemet ble lansert. Dette tilbudet kom tilbake gang på gang, gjennom både Windows 8 og Windows 10. Nå i dag er denne laptopen så gammel og utslitt at jeg har lagt den på hylla; men før jeg gjorde det så skrev jeg ned produktnøkkelen til Windows, og brukte den for å aktivere Windows på min nye stasjonære PC som jeg bruker i dag. For å installere selve Windows-programmet, så er det bare å laste ned en kopi fra Microsoft sine nettsider. Dette kan du gjøre helt gratis - det du må betale for er denne produktnøkkelen for å aktivere det.

Så her sitter jeg med en PC jeg har bygget selv for et par måneder siden, med en helt legit Windows-installasjon jeg fikk med på et laptop-kjøp jeg gjorde for snart 10 år siden. Har du en gammel PC liggende, så er det fort gjort å spare en tusenlapp.

(Hvis du ikke har produktnøkkelen skrevet ned noe sted, og den ikke finnes på et klistremerke på utsiden av PC-en din, så er det fortsatt svært enkelt å hente den ut ved å laste ned et lite program fra nettet. Gi lyd om du trenger en guide på dette.)
Vis hele sitatet...

Er det stress/dyrt å legge til dvd'rom på builden du sendte? 😊
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg ville ikke kjøpt en ren DVD-spiller i dag, jeg hadde heller valgt Blu-Ray hvis man først er i gang. Ren DVD-enhet koster 279 kroner. NetOnNet selger kun ekstern DVD-enhet, ikke en sånn som du kan montere inni maskinen. Jeg hadde nok gått for denne her:
https://www.netonnet.no/art/datakomp...s/194015.8881/

Du får også Blu-Ray-skriver for 750 kroner. Den enheten jeg linket til kan bare lese Blu-Ray, ikke produsere ("brenne") dem. Den kan imidlertid både lese og skrive til DVD.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, den er ikkje legit.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt meg inn i vilkårene fra Microsoft, men om min lisens ikke er legit, så synes jeg det er veldig rart at Windows har en innebygget Wizard for nettopp dette formålet. På min nye stasjonære maskin så installerte jeg er nytt image fra Microsoft sine nettsider og startet opp som normalt. Jeg får da opp vannmerket i nedre høyre hjørne som sier at Windows ikke er aktivert. Jeg trykker meg inn på kontrollpanelet for å aktivere, og taster inn produktnøkkelen fra min gamle laptop. Jeg får opp et spørsmål hvor det står klart og tydelig at denne produktnøkkelen allerede er i bruk, og at jeg ved å fortsette prosessen vil fjerne aktiveringen fra laptopen og overføre den til den nye maskinen. Jeg trykker på fortsett, og Windows er aktivert. Ingen telefoner, ikke noen feilmeldinger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg inn i vilkårene fra Microsoft, men om min lisens ikke er legit, så synes jeg det er veldig rart at Windows har en innebygget Wizard for nettopp dette formålet.
Vis hele sitatet...
Det er veldig enkelt å bryte lisensvilkåra til MS utan å vere klar over det - dei har komplekse vilkår, og ei rekke metoder, slik som MSDN,validerer heilt utmerka, sjølv om du lett kan bryte lisensvilkåra.
Trådstarter
16 0
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg ville ikke kjøpt en ren DVD-spiller i dag, jeg hadde heller valgt Blu-Ray hvis man først er i gang. Ren DVD-enhet koster 279 kroner. NetOnNet selger kun ekstern DVD-enhet, ikke en sånn som du kan montere inni maskinen. Jeg hadde nok gått for denne her:
https://www.netonnet.no/art/datakomp...s/194015.8881/

Du får også Blu-Ray-skriver for 750 kroner. Den enheten jeg linket til kan bare lese Blu-Ray, ikke produsere ("brenne") dem. Den kan imidlertid både lese og skrive til DVD.



Jeg har ikke satt meg inn i vilkårene fra Microsoft, men om min lisens ikke er legit, så synes jeg det er veldig rart at Windows har en innebygget Wizard for nettopp dette formålet. På min nye stasjonære maskin så installerte jeg er nytt image fra Microsoft sine nettsider og startet opp som normalt. Jeg får da opp vannmerket i nedre høyre hjørne som sier at Windows ikke er aktivert. Jeg trykker meg inn på kontrollpanelet for å aktivere, og taster inn produktnøkkelen fra min gamle laptop. Jeg får opp et spørsmål hvor det står klart og tydelig at denne produktnøkkelen allerede er i bruk, og at jeg ved å fortsette prosessen vil fjerne aktiveringen fra laptopen og overføre den til den nye maskinen. Jeg trykker på fortsett, og Windows er aktivert. Ingen telefoner, ikke noen feilmeldinger.
Vis hele sitatet...
Da har jeg lagt inn i NetonNet, nøyaktig den pcen som du sendte meg ovenfor + trådløs wifi og cd-rom/blu ray spilleren. Trenger jeg noe kabler/verktøy eller noe slikt eller har jeg alt jeg trenger der?
Limited edition
Moff's Avatar
Du trenger kun en stjerneskrutrekker for å montere. Kanskje en saks for å klippe opp strips og poser. Ikke bruk drill eller andre power-tools - håndkraft er mer enn bra nok.

Det du vil trenge av kabler for dette prosjektet er:
  • Strøm til strømforsyning (fra veggkontakt)
  • Strøm til hovedkort (24-pin, fra strømforsyning)
  • Strøm til prosessor (8-pin, fra strømforsyning)
  • Strøm til SSD (6-pin til SATA, fra strømforsyning)
  • Strøm til HDD (6-pin til SATA, fra strømforsyning)
  • Strøm til Blu-Ray (6-pin til SATA, fra strømforsyning)
  • Strøm til kabinettvifter (3-pin, fra hovedkort)
  • Strøm til prosessorkjøler (4-pin, fra hovedkort)
  • Strøm til grafikkort (2x 6-pin, fra strømforsyning)
  • SATA-kabel til SSD (fra hovedkort)
  • SATA-kabel til HDD (fra hovedkort)
  • SATA-kabel til Blu-Ray (fra hovedkort)
  • USB/lyd/LED-kabler til front-utganger på kabinett (fra hovedkort)

De aller fleste av disse kablene er inkludert på én eller annen måte. Alle kabler som er knyttet til strømforsyningen følger med strømforsyningen. Alle vifter har ledninger som sitter fast i selve enheten, så de følger åpenbart også med. Kabinett-kablene sitter også fast i selve kabinettet.

Det som gjenstår da er SATA-kablene som går fra SSD, HDD og Blu-Ray. Det vil garantert følge med noen slike kabler, vanligvis 2 eller 3 stykker. Du trenger 3, så her kan det muligens oppstå et problem. Jeg prøvde å høre med kundeservicen til Komplett, men de visste heller ikke hvor mange kabler som følger med. Jeg hadde nok bare satset på det beste her, og håpet på at du mottar 3 stykker. Hvis du bare mottar 2, så kobler du til Blu-Ray og SSD først, og installerer Windows. Når alt er på plass, så skrur du av maskinen og flytter kabelen fra Blu-Ray-spilleren over til harddisken (HDD), slik at både SSD og HDD er operative. Deretter bestiller du bare en ekstra SATA-kabel. Det kan potensielt koste deg ekstra frakt for denne kabelen, men man kommer langt ved å kontakte kundeservice og forklare situasjonen. Jeg vet ikke hvordan kundeservicen til NetOnNet er, men hos Komplett ville du mest sannsynlig fått en slik kabel gratis, eller i verste fall veldig billig. Dette er kabelen det er snakk om:
https://www.netonnet.no/art/datakomp.../163756.11125/

Når du mottar delene og har pakket det ut, så skal det kobles sammen slik:


Røde streker er en kabel som må festes. Som jeg skrev så vil du i noen tilfeller se at den riktige kabelen allerede sitter fast i enheten du skal koble til (for eksempel på CPU-kjøleren helt øverst i bildet). For alle andre så må du bare lete frem den kabelen som passer. Strømforsyningen kommer med en hel haug ulike varianter, så du må nesten bare ta ut alle sammen og sortere dem for å finne riktig type. Det er helt normalt å ha en bunke med strømkabler til overs når du er ferdig.

Ting som er markert i gult er "ekstra" kontakter på hovedkortet. Det er kontakter for vifter og SATA-kabler. Det spiller ingen rolle hvilke kontakter du benytter; hvis ledningen passer er det ok. Eneste unntak er kontakten merket CPU_FAN. Denne har en annen farge, og er plassert helt øverst på midten. Som du ser av bildet har jeg merket den med en grønn check; her skal du koble til CPU-kjøleren. Alle andre vifter som følger med kabinettet kan kobles på en hvilken som helst kontakt markert med gul sirkel. Blu-Ray og harddisker kan også kobles til en hvilken som helst SATA-utgang.

Ting som har rødt kryss over seg skal du ikke bruke. RAM-brikkene vil passe i alle 4 spor, men det er viktig at du kobler dem til de røde sporene, ikke de svarte. Skjermkortet passer også på 3 ulike spor, men det er veldig viktig at du bruker det øverste sporet. Maskinen vil fungere om du kobler feil, men den vil ikke gi deg 100% ytelse med mindre du bruker de riktige sporene.

Den blå sirkelen markerer et lite symbol på CPU-socketen. Det er en bitteliten trekant i hjørnet der, som skal matche opp mot en tilsvarende trekant på selve prosessor-brikken. Dette er et symbol som skal hjelpe deg med å sette prosessoren riktig vei. Goes without saying at det er ekstremt viktig at CPU-en sitter rett vei i socketen.

Hvis du gjør noe feil her, så er det som regel ikke så veldig nøye. Det skal mye til for at noe blir ødelagt. Det er imidlertid 3-4-5 små ting som du absolutt ikke må fucke opp:
  • Husk ekspansjonsskruer. Jeg vet ikke om dette er det korrekte navnet på dem, men det er i alle fall det jeg pleier å kalle dem. Ekspansjonsskruene er en slags dobbel-skrue som skal festest mellom kabinettet og hovedkortet. Kanskje den enkleste tabben å gjøre når man bygger PC er å ta hovedkortet og skru det direkte fast i kabinettet. Dette er en tabbe fordi hovedkortet vil bli klemt mot en metallvegg, og dermed vil alle strømkretser kortslutte mot denne veggen. Ekspansjonsskruene sørger for at det blir luft mellom hovedkortet og kabinett-veggen. Jeg pleier alltid å starte med å sette i disse skruene.
  • Sett CPU-en riktig vei. Jeg skrev det nettopp, men dette er en game-breaker hvis du likevel skulle gjøre det feil. CPU-en har mange små pinner på undersiden, og disse blir bøyd eller knekt om du setter CPU-en feil vei og forsøker å lukke dekselet. Det pleier å kreve ganske mye håndmakt for å lukke prosessorens festemekanisme, og derfor må du være 900% sikker på at den sitter rett vei før du begynner å presse ned håndtaket.
  • Husk å koble til CPU-kjøleren. Moderne PC-er har som regel en mekanisme innebygget som slår av strømmen hvis CPU-en blir for varm, men det er uansett ikke bra om denne slår ut. Om du har gjort en dårlig jobb med å feste CPU-kjøleren, så pleier den fortsatt å fungere delvis - men om du glemmer å koble i strømmen, så fungerer den svært dårlig. Du har ett forsøk på å gjøre dette korrekt, fordi kjøleren kommer med kjølepasta ferdig påsmurt. Hvis du av en eller annen grunn må ta kjøleren av etter å ha festet den, så vil kjølepastaen bli klint ut over alt, og den vil miste mye av sin effekt. Det er ikke kritisk, men du bør ikke ta kjøleren av og på uten å samtidig skifte kjølepasta (noe som krever at du kjøper alkohol for å rense vekk gammel pasta og en tube med ny pasta du kan bruke). Derfor - når du er klar for å feste kjøleren, gjør det i én smooth bevegelse. Når kjøleren først er klemt inntil CPU-en, så holder du den der til den er festet - ikke ta den av igjen.
  • Ikke ta på undersiden av CPU-en eller nedi CPU-socketen. Du bør helst unngå å ta på noe som helst av metall inni maskinen, men litt beføling er vanskelig å unngå. Du kan bruke medisinske engangshansker om du vil - jeg pleier selv bare å være veldig, veldig forsiktig. CPU-socketen er forøvrig den firkanten midt på hovedkortet hvor prosessoren skal slippes nedi. Selv om du er aldri så ren på hendene så er det rester av fett og andre styggedommer på dem, og det må for Guds skyld holdes langt unna sensitive kontaktpunkter i maskinen.
  • Statisk elektrisitet. Når du bygger PC, ikke ha på deg klær av ull. Ikke gjør jobben mens du sitter på et gulvteppe. Ikke gni på tekstiler eller lignende. Hvis du bygger opp statisk elektrisitet i kroppen og du berører noe inne i PC-en, så kan du potensielt ødelegge det. Husk at prosessoren alene kjører på et mindre antall volt enn det du får ut av et vanlig AA-batteri. Det skal utrolig lite strøm til for å overbelaste den. Mange bruker såkalte anti-statiske armbånd når de bygger PC-er for å "jorde seg selv". Du MÅ ikke ha dette produktet, det holder i utgangspunktet å bare være forsiktig og sørge for at du berører en metall-del i kabinettet før du berører en av komponentene. Ved å ta på kabinettet så skal den elektriske spenningen lades ut. Det er nettopp dette et anti-statisk armbånd gjør; det er en liten ledning som du fester mellom huden din og PC-ens kabinett.

All denne informasjonen finner du i bruksanvisningen for hovedkortet og de andre komponentene (følger med i papirform, finnes også på nett). Bruksanvisningen for hovedkortet er den du skal se mest i, fordi det er denne som inneholder info om hvor RAM-brikker skal plasseres, hvor skjermkort skal sitte og hvor du finner alle de ulike kontaktene. Selv om jeg kan dette utenat nå, så pleier jeg alltid å dobbeltsjekke.

Som vi nevnte i tidligere innlegg bør du også kikke på en YouTube-video eller to, sånn at du kan se hvordan folk går frem for å montere ting (rekkefølge er ikke kritisk, men det er kjedelig å måtte demontere alt fordi du har glemt av noe på baksiden av hovedkortet).
Sist endret av Moff; 21. august 2017 kl. 17:07.
Om du kjøper deg en OEM windows nøkkel får du gjerne med nedlastningslenke til tilhørende ISO fil (bilde av installasjondisk). Har du en ledig minnepenn på 8GB eller mer kan du enkelt og greit legge det over på minnepennen med Microsoft sitt verktøy og installere fra den. Raskere enn med CD. Du kan kjøpe en slik nøkkel på /r/microsoftsoftwareswap eller Kenguin.

Har du gavekort til å dekke hele builden på NetOnNet? Hvis ikke, bruk prisjakt og sjekk, mange ting som er billigere andre steder. Det er også et par ting du kan sjekk for å spare inn litt. Om det er noen 250GB SSDer på salg etc.

Jeg hadde kjøpt et 8GB minnemodul istedet for 2x4GB. Da kan du komplementere med et til senere for 16GB og fortsatt ha plasser åpne om du ønsker å kjøre mer i ettertid. Ett minnemodul på 8GB koster ikke noe mer enn 2x4GB. Eventuelt kan du gå for 2X8GB med en gang.

Jeg hadde også lagt 150kr mer inn i strømforsyningen og gått for G3 650W over GQ 650W. Da får du en nyere modell som er mere kompakt og også helt modulær. Det var også en dyr GTX 1070 modell, får jo 1080 for nesten samme pris!