Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2029
Hei! Jeg satt i hele natt og installerte Debian ved siden av Windows 10 på pcen min, og valgte under installasjonen å installere grub på en minnepenn jeg hadde koblet i. Jeg tok minnepennen ut, gikk tilbake og sjekket hvilken som var borte for å være 100% sikker på at jeg tok riktig minnepenn, da jeg allerede installerte Debian via en minnepenn.

Jeg valgte minnepennen som var tom, det så til at alt gikk som det skulle, men da jeg skrudde pcen av og på, bootet den ikke Debian i det hele tatt, men Windows 10 bootet i stedet, så jeg sjekket minnepennen, og den var og er helt tom.

Er det mulig å installere grub nå i ettertid? I så fall, hvordan?

Takker for alle svar!
Hvis du skal dual-boote em maskin med både linux og windows installert på samme fysiske disk, så lønner det seg å installere linux og grub før du installerer windows på den da dette er ofte mindre forvirrende..

Ellers ja du kan installere grub i etterkant hvis du får bootet opp Debian via en live usb

http://www.linuxquestions.org/questi...ive-cd-887556/
http://superuser.com/questions/38128...side-windows-7
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvis du skal dual-boote em maskin med både linux og windows installert på samme fysiske disk, så lønner det seg å installere linux og grub før du installerer windows på den da dette er ofte mindre forvirrende..

Ellers ja du kan installere grub i etterkant hvis du får bootet opp Debian via en live usb

http://www.linuxquestions.org/questi...ive-cd-887556/
http://superuser.com/questions/38128...side-windows-7
Vis hele sitatet...
Det jeg er redd for er at kun grub booter, sånn at jeg ikke får bootet windows, hehe litt nytt for meg dette. Eller kan jeg boote windows fra grub? Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg har gjort akkurat det samme før. Hvordan kommer jeg inn i BIOS igjen da?

Da var live usb-en laget, så oppdaterer soon
Sist endret av slaskekladden; 4. april 2016 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Det jeg er redd for er at kun grub booter, sånn at jeg ikke får bootet windows, hehe litt nytt for meg dette. Eller kan jeg boote windows fra grub? Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg har gjort akkurat det samme før. Hvordan kommer jeg inn i BIOS igjen da?

Da var live usb-en laget, så oppdaterer soon
Vis hele sitatet...
I grub skal det automatisk komme opp "windows boot manager" som alternativ hvis windows er installert.

Kan også si at nyere windows er litt problematisk, som knutazz sier så er det tryggeste å installere windows etter linux.
Selv dual-booter jeg Linux Mint 17.3 og Windows 8.1. De var på separate disker, men selv da forsvant grub etter booting av Windows, og løste seg først når jeg installerte linux først, så windows.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Installer windows foerst, og saa linux etterpaa. Windows har en tendens til aa overskrive bootmanageren, mens grub stort sett ser at windows ligger der og legger den til.

Hvor har dere det fra at man boer legge inn linux foerst, og saa windows? Jeg ble saapass usikker at jeg took en google-runde, og samtidig forhoerte meg rundt. Virker til at det fortsatt er det mest optimale med windows foerst, og saa linux.
Sist endret av bipbapbop; 5. april 2016 kl. 21:14.
Easy BCD kan være verdt å sjekke ut:

http://neosmart.net/EasyBCD/
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Det jeg er redd for er at kun grub booter, sånn at jeg ikke får bootet windows, hehe litt nytt for meg dette. Eller kan jeg boote windows fra grub? Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg har gjort akkurat det samme før. Hvordan kommer jeg inn i BIOS igjen da?

Da var live usb-en laget, så oppdaterer soon
Vis hele sitatet...
Grub kan settes opp til å "chainloade" Windows sin bootloader.
Da vil Grub vanligvis presentere to valg, "Debian", og "Windows".
Når du da velger "Windows", så vil Grub bare overgi boot kontrollen til Windows sin egen bootloader
Sitat av aricz Vis innlegg
Installer windows foerst, og saa linux etterpaa. Windows har en tendens til aa overskrive bootmanageren, mens grub stort sett ser at windows ligger der og legger den til.

Hvor har dere det fra at man boer legge inn linux foerst, og saa windows? Jeg ble saapass usikker at jeg took en google-runde, og samtidig forhoerte meg rundt. Virker til at det fortsatt er det mest optimale med windows foerst, og saa linux.
Vis hele sitatet...
Kan hende det funker forskjellig hos folk. Men når jeg hadde en Windows installasjon, for så å legge inn Linux ved siden av så fungerte kun Linux frem til jeg bootet Windows, da var grub borte, mye likt problemene til trådstarter.
Etter å ta en frisk installasjon Linux for så å installere windows fungerte alt utmerket, og grub starter hver gang.