Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1918
Hei alle sammen. Jeg har bestemt meg for å bygge min første pc. Lurer mermed på om dere kunne hjulpet meg mitt. Jeg ønsker å bygge den selv men har ikke så god peiling på deler og hva som er kompatibelt osv.
Jeg har ingen krav til utseende av kabinettet. Har heller ikke tenkt å overclocke. Jeg har et budsjett på 4-5 tusen kroner. Takk for alle kommende tips, lister, og hjelp jeg kan få!
Er dette inkludert skjerm, tastatur, mus osv? Hva skal maskinen brukes til? Får ikke rare greiene for den prisen dessverre, om det er en gaming maskin du er ute etter...
Sitat av Kongesnerp Vis innlegg
Er dette inkludert skjerm, tastatur, mus osv? Hva skal maskinen brukes til? Får ikke rare greiene for den prisen dessverre, om det er en gaming maskin du er ute etter...
Vis hele sitatet...
Det er kun for maskinen. Den skal spilles på ja. Men ikke kravstore spill. Blir mest cs go og slike spill.
evt noe alla dette, under denne prisen får du ikke en brukbar gaming maskin:
https://www.komplett.no/komplett-gamer-a15/11038
For all del, ikke glem spacer skruene mellom motherboard og kabinett. Snakker ut av erfaring
Hvis du kunne strukket deg litt i pris kunne du fått mere ytelse.

Maskin til 7.5K: http://www.prisjakt.no/list.php?l=181873&view=c
Maskin til 4.5K: http://www.prisjakt.no/list.php?l=179417&view=c

En mellomting er vanskelig, fordi det er dumt med kraftig prosessor og svakt skjermkort (og omvendt).

Du kan eventuelt velge et kraftigere skjermkort på maskinen til 4.5K (Som R9 380). Eventuelt kan du kjøpe skjermkort eller prosessor brukt.
Har en gammel pc stående hjemme med komplett vannkjølings system fra coolermaster. Er dette noe som kan brukes eller er det noe som "går ut på dato"
Nja, jeg tror den er grei. Hva er spesifikasjonene til PCen?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Nja, jeg tror den er grei. Hva er spesifikasjonene til PCen?
Vis hele sitatet...
Har ingen peiling. Fikk den for et par år siden. Har stått på kottet siden da.
Sitat av Malmqvistn Vis innlegg
Fikk den for et par år siden
Vis hele sitatet...
Min gamle maskin med i5 750 cpu, (6 år gammel) hadde klart det du har beskrevet her. Måtte bare byttet ut skjermkortet. Ville sjekket om det var gull i det skapet

Men du har vel noe i fra før som du uansett kan bruke? Kabinett, hdd, minnebrikker...
Sist endret av sweem; 29. september 2015 kl. 20:34.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Nja, jeg tror den er grei. Hva er spesifikasjonene til PCen?
Vis hele sitatet...
Etter litt gransking på nettet fant jeg ut at kabinettet jeg har stående er et cooler master cm stacker 830 se.
Er vannkjølingen nødvendig når jeg ikke skal overclocke?

Det eneste jeg tør å bruke er kabinettet, pcen virket ikke (Som var grunnen til jeg fikk den). Fant aldri ut hva som var galt med den.

Som sagt er dette vannkjølt. Må jeg ha spesielle deler som grafikk kort osv som passer til systemet da eller?
Sist endret av Malmqvistn; 30. september 2015 kl. 00:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Først og fremst, er dette en åpen vannkjølingsløsning, ergo custom satt sammen? Eller er det lukket pre-fabrikat?
hvis det er custom løsning, så må det dreneres skikkelig, og tas av med omhu.
Og nei, du trenger ikke vannkjøling hvis du ikke skal overklokke. Hvis vi snakker lukkede pre-fabrikerte løsninger, så kan du få en nesten like god kjøler på luft; https://www.komplett.no/category/104...ftkj%C3%B8ling

Så hvis det kun er kabinettet du kan bruke, så er det første du må gjøre er å finne ett greit hovedkort (atx-format: https://www.komplett.no/category/101...20%20%C2%A7ATX ), og deretter en CPU som passer. Så kan du lettere finne kjøling/grafikk kort, osv etterpå når du har basisen på stell.
Da har jeg plukket pcen fra hverandre. Bestemte meg for å droppe vannkjølingen.
Vet ikke helt hva som kan resirkuleres. Kanskje strømforsyning og optisk leser? Strømforsyningen er en 1200 w vannkjølt koolance.

Er dette noe som kan fungere greit?http://www.prisjakt.no/list.php?l=212010
Setter stor pris på all hjelp jeg har fått og vil få.
Listen min går ut fra at jeg kan bruke kabinettet mitt og psu'en min.
Cm stacker 830
Koolance vannkjølt psu på 1200 watt
Sist endret av Malmqvistn; 30. september 2015 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dæven så kul strømforsyning. Er du sikker på at den andre maskinvaren i PCen ikke er noe å ta vare på? Det var en dyr strømforsyning og entusiast-kabinett, så jeg ville tro at den har god maskinvare.
Hovedkortet er ødelagt og grafikk kortene var ikke noe særlig. Hdd og leser/brenner tar jeg vare på. Tenkte bare å kjøpe en ssd til operativ system.
Jeg synes du bruker for mye på prosessoren, skjermkortet burde være det dyreste komponentet i enhver gaming maskin. Tror jeg heller hadde brukt integrert grafikk i begynelsen og så spart opp en tusing til før du kjøper skjermkort.
Hvilket skjermkort hadde du anbefalt? Som er i samme prisklasse som resten av pcen?

Kan du foreslå et grafikk kort som passer til prosessoren?
Sist endret av Malmqvistn; 30. september 2015 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så lenge hovedkortet har riktig bane (altså PCI ekspress 16x) så passer skjermkortet.

De fleste prosessorer har innebygget grafikk, som du kan bruke dette avhenger av hovedkortet.

Hadde ikke brukt mindre enn 2K på skjermkortet, men for all del bruk mindre - problemet da er at hvis du vil oppgradere så ender du opp med å bruke 3K (først et billig ett, så et bedre) istedet for 2K med en gang.
Hva med prosessoren? Er den god nok eller må det punges ut på den også?
Da har jeg funnet alle komponentene til pcen. Er det noen som har noe å si på det eller er det bare til å bestille? Har et 1200w coolance psu i tillegg til listen
http://www.prisjakt.no/list.php?l=212010
Heller lavprofilminne. Ukjent harddiskmerke. Velg heller nyere skjermkort som 390x.
Skjermkortet fikk jeg av en kompis som skal oppgradere, er hdd så viktig? Har en ssd til os osv. Hvilket minne anbefaler du?
Harddiskmerke er ikke direkte ukjent, er noe tilsvarende man får om man har harddisk i apple maskiner.

Viktigste er rambrikkene passet til hovedkortet, minnetidene har lite å si generieltsett.
Gå for det billigste i så fall. Husk med DDR3 ram vil prisene stige så kjøp nok ram for en del år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Heller lavprofilminne. Ukjent harddiskmerke. Velg heller nyere skjermkort som 390x.
Vis hele sitatet...
Disken er ein Hitachi, som er viareføring av IBM sin diskdivisjon, som vel kan reknast som oppfinnaren av harddisker.

Men det er absolutt underlig å kjøpe 2.5" disk til stasjonærpc, ettersom dei er tregare og dyrare enn tilsvarande 3.5" disker...
Hdd blir en seagate 3,5"