Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2615
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utdannet sykepleier. Er ikke i jobb. Aldri vært i jobb som sykepleier. Ble lagt inn på en akuttpost pga. selvmordsfare og bla. avrusning. Nå vil noen på avdelinga melde meg til helsemyndighetene. Kan dem det når jeg ikke er i jobb eller verken skal i jobb i nærmeste fremtid? Blir det i så fall pisseprøver den dagen jeg faktisk skal ut i jobb?
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klart de kan det, de kan jo ikke vite noe om det eller di e planer, men de er nok forpliktet til å melde i fra om du har fagbrev eller konsesjon for å jobbe som helsearbeider. Og ja, du kan nok i det minste vente deg kontroller om du vil inn i den bransjen, evt. Så vil du miste konsesjon nå og må søke om å få den tilbake.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kom nylig nytt lovverk om dette. I ditt tilfelle vil taushetsplikta overgå meldeplikten. Dette fordi du ikke er i jobb og ikke er til skade for noen pasienter. Og fordi du er en PASIENT, og ikke en kollega av de andre på arbeidsplassen, de har dermed taushetsplikt.

Om du shadde blitt meldt og skal i jobb om, la oss si 6 mnd, så må du sikkert bevise rusfrihet i form av urinprøver.
Det skal grove ting gjøres før noen mister autorisasjonen sin. Rusmisbruk er som oftest ikke det.
Har dere noen lovhjemler for unntaket fra taushetsplikt for melding til helsetilsyn ved rus hos en sykepleier som ikke er i arbeid, og dermed ikke kan anses som farlig i utøvelsen av sitt yrke? Det eneste jeg kan komme på vil være tungtveiende private eller offentlige interesser, slik beskrevet i Lov om Helsepersonell §23.4. Siden du ikke er yrkesutøvende er jeg i tvil om denne bestemmelsen vil kunne komme til anvendelse. Det er svært strenge regler for brudd på taushetsplikt, og dersom noen på ditt behandlingssted har sagt de vil bryte taushetsplikten foreslår jeg at du spør hvilken konkret lovhjemmel de har for dette bruddet.

Melding av helsepersonell som oppsøker behandling til tilsynsmyndighet, uten at meldingen foretas med bakgrunn i aktuell fare for pasienter, kan virke problematisk. Man risikerer at helsepersonell unnlater å oppsøke behandling for rusrelaterte problemer, og det er ingen tjent med.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klart de kan det, de kan jo ikke vite noe om det eller di e planer, men de er nok forpliktet til å melde i fra om du har fagbrev eller konsesjon for å jobbe som helsearbeider. Og ja, du kan nok i det minste vente deg kontroller om du vil inn i den bransjen, evt. Så vil du miste konsesjon nå og må søke om å få den tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du dette fra? Det heter ikke "konsesjon" men "autorisasjon" eller "lisens" forøvrig.
Sist endret av Drachir; 15. desember 2017 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drachir Vis innlegg
Hvor tar du dette fra? Det heter ikke "konsesjon" men "autorisasjon" eller "lisens" forøvrig.
Vis hele sitatet...
Haha, hvis du ser så er det trådstarter som svarer seg selv.
Skal sikkert vise denne tråden til den som skal melde fra for å "bevise" at taushetsplikta overgå meldeplikta.

Kan være en bug fra forumet sin side, men det står nå at det er samme person.
Anonym bruker
"Velkommen Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fra min side ser det vitterlig ut som at trådstarter "Enig rådyr" står bak både første tråd og tredje tråd, selv om tredje tråden prøver å være et tilsvar til trådstarter.

Uansett så er vel det eneste trådstarter risikerer å ikke få håndtere medisiner. Det kan riktignok gjøre det vanskeligere å få jobb, men med mangelen på sykepleiere som er i bransjen nå så er det nok ikke et veldig stort problem å få seg en jobb likevel.

Hvorvidt du er i aktiv jobb eller ikke har nok forøvrig fint lite å si for sykepleierautorisasjonen, selv om dette skjer før man evt. søker om autorisasjon.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Haha, ja, jeg svarte meg selv etter at situasjonen min faktisk ordna seg. Så vet nå dere andre hva loven sier ��