Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3622
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Har fått meg dame og hele pakka der.
Hun eier leilighet, men flytta ut fra den da det ble slutt mellom henne og eksen hennes. De signerte da en husleiekontrakt, standard fra forbrukerrådet uten sære betingelser. Leiligheten leies ut til ham møblert, det foreligger ikke inventarliste fra da kontrakten ble signert.

Nå har jeg og dama lyst til å flytte inn i den leiligheten, så vi sendte en oppsigelse rekommandert med begrunnelse at vi skulle bruke leiligheten selv.

Nå ønsker han at dama mi betaler ham for alt arbeidet han har gjort i leiligheten gjennom årene de var sammen (det forelå ingen kontrakt denne perioden, kun etter at hun flyttet ut, uten å ta med seg noe som helst fra leiligheten).

Han krever også å få ta med seg noen av møblene. Noen av møblene er hans, han har kjøpt noen av dem selv med egne penger, men mesteparten av det andre er hennes. Noe av det har de også kjøpt sammen, og noe av det igjen er fastmontert i leiligheten, slik at leiligheten mister verdi dersom det skrus ned.

Vi er veldig usikre på hva loven sier om dette.
Hennes mål er å beholde så mye som mulig, han skal selvsagt få ta med seg det som er hans, så lenge det ikke ødelegger leiligheten. Har han krav på penger?
Tror det beste dere kan gjøre er å ta kontakt med en advokat.
Det som er fastmontert kan ikke leietaker ta ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det som er fastmontert kan ikke leietaker ta ned.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig åpenbart at det er langt djupare problemstilling enn kun leigetakerforhold her. I så fall hadde jo det vore veldig enkelt: mengde og stand minus slittasje skal vere samme som når leigeforholdet vart påbegynt.

Men her er det sambuarskap i botnen, utan at det vart gjort opp status etter det. Altså ei veldig mykje meir kompleks problemstilling - som du ikkje forsøker å ta inn over deg.
Som leietaker har man jo plikt til en del vedlikehold, og normalt vedlikehold får han ikke noe for. Men hvis hans arbeid mens de var samboere har økt verdien på leiligheten, kan han ha krav på et vederlag. Det vil jo være en vurdering hvor grensa går her. Et par jeg kjenner bodde sammen i hennes hus, og han bygget et musikkstudio i kjelleren hennes med ordentlig lydisolering og alt som hører med. Da det ble slutt ble han tilkjent 10% av boligens verdi på grunn av dette.

Det står litt om det her: http://gratisrettshjelp.no/blog/5-vederlagskrav/

Når det gjelder fastmonterte eiendeler som er hans, f.eks. en TV som har hengt på veggen, så må man som leietaker sparkle og male hele veggen dersom man vil ta den ned.
Sist endret av Susa; 12. august 2017 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men her er det sambuarskap i botnen, utan at det vart gjort opp status etter det. Altså ei veldig mykje meir kompleks problemstilling - som du ikkje forsøker å ta inn over deg.
Vis hele sitatet...
Samboerskapet er trolig av uvesentlig orden.

Det som er relevant er hvorvidt oppdraget er bestilt av leilighetens eier, og i hvilken grad det evt gir verdiøkning.

Vidarlo: Jeg blir alltid like imponert hver gang noen forteller meg hva jeg mener; evt i ditt tilfelle forteller meg hva jeg ikke forsøker å ta innover meg.

Susa: Jeg syns det hørtes noe snodig ut at noe så spesialisert som kostnaden ved bygging av et lydstudio skal øke verdien på en privatbolig, dersom jeg var huseier og samboer eller leieboer hadde bygget noe så spesialisert ville jeg nok hevde at det selv om det for rette vedkommende medga økt verdi ville det neppe bety noen verdiøkning for annet enn musikere, og trolig for andre medføre et tap av tomlerom evt snekkerverksted. Innsnevringen i leiemarkedet til kun å gjelde musikere ville i seg selv medført tap.
Sist endret av fxxked; 12. august 2017 kl. 23:01.
Kan det ikke være mulig å inngå et kompromiss som er fair for begge parter, uten å lage mye styr og blande inn advokater som koster? Vet ikke hvilket arbeid som er gjort, men jeg syns det hvertfall er rimelig at han skal få noe for det, så lenge det ikke er snakk om en urimelig høy sum for arbeidet.
Nye møbler kan kjøpes, gjelder begge parter. Når det gjelder det som er fastmontert som de har kjøpt sammen, så burde han enten få en liten sum for det eller beholde noe annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Samboerskapet er trolig av uvesentlig orden.

Det som er relevant er hvorvidt oppdraget er bestilt av leilighetens eier, og i hvilken grad det evt gir verdiøkning.

Vidarlo: Jeg blir alltid like imponert hver gang noen forteller meg hva jeg mener; evt i ditt tilfelle forteller meg hva jeg ikke forsøker å ta innover meg.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje uvesentleg. For gjenstandane som er kjøpt i løpet av sambuarskapet, kan, avhengig av kven som finansierte (anskaffa) det, vere sameige eller særeige. Utgangspunktet for sambuarar er at den som har kjøpt noko eig det. T.d. kan eg dra fram følgjande setning i det opphavelege innlegget:
Han krever også å få ta med seg noen av møblene. Noen av møblene er hans, han har kjøpt noen av dem selv med egne penger, men mesteparten av det andre er hennes. Noe av det har de også kjøpt sammen, og noe av det igjen er fastmontert i leiligheten, slik at leiligheten mister verdi dersom det skrus ned.
Vis hele sitatet...
Du kan følgjeleg ikkje avvise sambuarskapet slik du gjer. For det som var gjort i sambuarskapet er ikkje regulert av husleigelova - og kan heller ikkje forenklast til at det som er fastmontert skal stå igjen.

Og jo, eg kan konkludere med at du ikkje tok inn over deg sambuarskapet - for du nevnte det jo ikkje med eit kløyva ord i innlegget ditt.

Ei mogelegheit er jo at kravet er forelda - eg kan på ingen måte nok juss til å konkludere, men for meg ser det sterkt ut som situasjonen er hakket meir kompleks enn eit enkelt leigetakerforhold.
Sist endret av vidarlo; 12. august 2017 kl. 23:29.
Leiebiten og samboerskapet må sees på som 2 separate saker slik jeg ser det. Det enkleste er om samboerskapet redegjøres for først. For så å la husleielova gjelde for siste biten.

Det spørsmålet jeg sitter med er hvor lenge er dette leieforholdet har pågått? "da det ble slutt" Er det her snakk om noen måneder? Noen år? Eller 10 år?
Sist endret av fxxked; 14. august 2017 kl. 01:38.
Uvaksinert 👍
Hvis eksen har utført arbeid på hennes leilighet og kanskje brukt penger så den har steget i verdi så kan han faktisk kreve kompensasjon for det, men det må vel dokumenteres.
Sist endret av daffe; 14. august 2017 kl. 08:14.