Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 11499
Jeg ble nå idag tatt for bruk av falsk legg (brukte et legg jeg har funnet på trikken) da jeg skulle kjøpe et par øl, dette førte til politanmeldelse. Jeg er 17 år og har til nå! et plettfritt rulleblad.


Hva kan jeg forvente, med tanke på rulleblad osv?

(jeg klarer meg uten en moralpreken)
Sist endret av SkyMarshal; 18. september 2007 kl. 20:31.
Hvis du hadde søkt på dokumentforfalskning, så hadde du sikkert funnet ut at det har blitt snakket om mange ganger her. Og etter det jeg har lest så er det nok store sjanser for at du får en bot.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Vel boten klarer jeg, hva med rulleblad?
kan få problemer med å få lån o.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fettnok
kan få problemer med å få lån o.l.
Vis hele sitatet...
Kilde? Og nei, svaret er at er det noko du ikkje får problem med, så er det lån, ettersom det på ingen måte er høve til å kreve uttømmande politiattest ved lån...
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Jeg vil gjerne ha svar av folk som kan dokumentere eller komme med ting de har opplevd selv..

Som seriøse svar som det over her.
Sist endret av SkyMarshal; 18. september 2007 kl. 21:26.
Du vil kunne ha problemer med å få yrker der de krever vandelsattest, dvs. yrker som lege, politi ol.
Du har jo ikke forfalsket noe som helst. Du har bare utgitt deg for å være noen andre enn deg selv. Kan ikke se hvorfor du ser på dette som dokumentforfalskning.

Jeg har absolutt INGEN peiling på dette, men siden du spør her, så, vel, synsing skal du få. Hvis det i det hele tatt får følger, regner jeg med du får et forenklet forelegg fra politiet.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir
Du vil kunne ha problemer med å få yrker der de krever vandelsattest, dvs. yrker som lege, politi ol.
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag har du for å påstå dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raze
Du har jo ikke forfalsket noe som helst. Du har bare utgitt deg for å være noen andre enn deg selv. Kan ikke se hvorfor du ser på dette som dokumentforfalskning.

Jeg har absolutt INGEN peiling på dette, men siden du spør her, så, vel, synsing skal du få. Hvis det i det hele tatt får følger, regner jeg med du får et forenklet forelegg fra politiet.
Vis hele sitatet...
Ja. Strl seier følgande:
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.
Vis hele sitatet...
Det er i rettstridig hensikt å benytte et ekte dokument tilhøyrande ein annan person til å kjøpe alkohol når ein er under 18

(Faen, begynner å bli lei av å sitere den paragrafen på nFF)
onkelen min er dommer i lagmannsretten, skulle tro han har peiling...
Dersom yrket krever plettfri vandel så sier det seg selv at anmerkninger på vandelen vil føre til problemer. Jeg vet ikke med lege, men politi og fengselsbetjent krever i alle fall plettfri vandel. (man må altså fremlegge uttømmende politiattest!)
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Så hva kan jeg forvente meg? Får jeg dette på rullebladet, kan jeg vel bare gi opp almen (går vk2)
det vil ikke få noen effekt på de fleste studier, men yrker som lege, politi og nadre yrker som krever vandelsattest vil være lukket
Sitat av SkyMarshal
Så hva kan jeg forvente meg? Får jeg dette på rullebladet, kan jeg vel bare gi opp almen (går vk2)
Vis hele sitatet...
Å gi opp allmenn er ganske i det drøyeste laget, det er bare få yrker som krever vandelsattest som du ikke kan ta. Du kan fortsatt bli veldig mye annet.

Jeg har kun hørt historier, men folk som har forfalsket og dillet med skiltene sine på mopeden har fått bot for dokumentforfalskning, på den nette sum av 6200 kroner tror jeg.
Er du heldig kan det hende du slipper unna med en advarsel, men jeg tviler desverre på det.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Som sagt, boten er 0 problem (i forhold til rullebladet :/)
Sitat av SkyMarshal
Så hva kan jeg forvente meg? Får jeg dette på rullebladet, kan jeg vel bare gi opp almen (går vk2)
Vis hele sitatet...
Du skal ikke gi opp skolen av den grunn. Det er ulike krav til vandel til ulike yrker. Det vil si at visse typer forhold og eldre saker ikke tas med på attesten. Hvis du kommer med et konkret yrke du har tenkt på kan jeg svare deg.

Noen yrker som pilot, politi, vekter, og yrker med krav til sikkerhetsklarering krever uttømmende vandelsattest. Her vil alle forhold komme med.

Politiet gir aldri advarsel for dokumentforfalskning.

Ellers vil jeg bare si at det er synd at så mange ikke tenker på konsekvensene av å drive med falske/ andres legetimasjoner!
Sist endret av Kaunda; 18. september 2007 kl. 21:55.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Å gi opp Allmenn på grunn av litt dokumentfalsk på rullebladet er bare tull.
Det er ikke så mange yrker som krever plettfri vandel, i forhold til hvor mange som ikke krever det.

Men politi, fengselsvokter, barnehagetante og vekter er nok bare til å glemme.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Men er det dokument forfalskning å bruke en annens legg?
Ja det er det.

Men bare sånn for å nevne det, så er det mange arbeidsgivere som skjønner at man har driti på draget som ung.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Acidous
barnehagetante og vekter er nok bare til å glemme.
Vis hele sitatet...
Uhm, nei.

Dei ser litt på kva type dom. Ein dom for forfalskning vil ha null å sei for yrkesutførelse i barnehage, men det vil ha innvirkning for fengselsvokter ,toller, politi o.l.

Ein sedelegheitsdom eller voldsdom vil derimot få innverknad om du vil bli førskulepedagog...
Sitat av SkyMarshal
Men er det dokument forfalskning å bruke en annens legg?
Vis hele sitatet...
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av vidarlo
Uhm, nei.

Dei ser litt på kva type dom. Ein dom for forfalskning vil ha null å sei for yrkesutførelse i barnehage, men det vil ha innvirkning for fengselsvokter ,toller, politi o.l.

Ein sedelegheitsdom eller voldsdom vil derimot få innverknad om du vil bli førskulepedagog...
Vis hele sitatet...
Ja, kan nok innrømme at jeg slo litt hardt til med den der.
Og at det har en del med hva du egentlig har på rullebladet også.
Men de vil ha utdypende vandelsattest om du søker jobb i barnehage da
I alle fall de jeg har snakka med.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Er det noe som helst jeg kan gjøre for å ungå å få dette på rullebladet?
Sitat av SkyMarshal
Er det noe som helst jeg kan gjøre for å ungå å få dette på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Svaret er nei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal
Er det noe som helst jeg kan gjøre for å ungå å få dette på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve å legge deg fullstendig flat, beklage det som har skjedd, og sei at du ikkje var klar over at det var så alvorlig. Då kan dei vere snille å la deg sleppe med en advarsel, sjølv om det er mindre truleg...
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Blir jeg kallt inn til avhør? Hva skjer egentlig nå?
tror ikke du blir kalt inn til avhør akkurat! for de vet jo hva du har gjort(?) du fant en leg på trikken og prøvde å kjøpe øl med den that's it! du blir kansje kalt inn til møte der de fortelle deg hva som kommer på rullebladet ,hva du får i bot osv!
Sist endret av Holmen; 18. september 2007 kl. 23:25.
Sitat av SkyMarshal
Blir jeg kallt inn til avhør? Hva skjer egentlig nå?
Vis hele sitatet...
Det vil bli satt i gang etterforskning som skal avdekke det som taler for at du er skyldig i den straffbare handlingen og det som taler mot at du er skyldig i den straffbare handlingen.

Du vil bli innkalt til avhør. Der vil du få anledning til å komme med eventuelle forklaringer som kan virke formildende. Du kan få mindre straff om du kommer med en uforbeholden tilståelse, det vil si at du ikke kommer med bortforklaringer med tanke på at du er uskyldig.

Når saken ansees ferdig etterforsket vil den vurderes av politiadvokaten. Hun vil mest sannsynlig utferdige et forelegg til deg. Dersom du vedtar forelegget får det kraft som rettsgyldig dom. Om du ikke vedtar vil påtalemyndigheten fremme saken for retten.

Ved rettsak vil det om du blir dømt også påløpe saksomkostninger.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Beste er vel å legge seg helt flat?
Jeg gjorde akkurat samme tabben.
Fikk bot på 2000.
Har ikke sjekket om de har ført opp noe på rullebladet, men har fått jobb i ettertid uten problem.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skjønner ikke helt hvordan du greide å bli anmeldt. For å bli annmeldt må den nesten har navnet ditt. Om de ikke aksepterer beviset ditt så får det være deres sak. Bare politiet som faktisk kan avkreve deg id.

Til de som tenker på noe slikt, så er det som sagt forbud, men du kan også bare stikke hendene i lommene å gå om de nekter å selge til deg. Mulig du kan få litt trøbbel med å få tilbake iden. Men er det noe du har funnet på trikken er jo ikke sprøsmålet stort. Da kan man jo gå. Er det storebror sitt, bare gå og be storebror hente det. Litt mer skummelt iom at han kanskje må si hvem du er får å få det tilbake.
Du kan/vil få problemer med å få student visum (som er nødvendig) dersom du skal studere i utlandet (spesielt USA)
Sitat av spetznaz
Jeg skjønner ikke helt hvordan du greide å bli anmeldt. For å bli annmeldt må den nesten har navnet ditt. Om de ikke aksepterer beviset ditt så får det være deres sak. Bare politiet som faktisk kan avkreve deg id.

Til de som tenker på noe slikt, så er det som sagt forbud, men du kan også bare stikke hendene i lommene å gå om de nekter å selge til deg. Mulig du kan få litt trøbbel med å få tilbake iden. Men er det noe du har funnet på trikken er jo ikke sprøsmålet stort. Da kan man jo gå. Er det storebror sitt, bare gå og be storebror hente det. Litt mer skummelt iom at han kanskje må si hvem du er får å få det tilbake.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett at du bare kan gå. De er i sin fulle rett i å pågripe deg frem til politiet kommer.

I og med at butikkene vil miste alkoholbevilgningen sin om de selger til noen med falsk legitimasjon, er det mange butikksjefer som er møkk lei av kriminelle ungdommer som har lyst på øl.
Huff, stakkars deg. Tull og tøys at slike fillesaker skal komme på rullebladet. Dette er jo bare guttestreker på lik linje med epleslang.

Smør tigerbalsam under øynene og dra ned på politistasjonen, fortell med tårevåte øyne at det alltid har vært din store drøm å søke politihøyskolen. Be tynt om at dette ikke kommer på rullebladet, lov på tro og ære å holde deg på rett side av streken i tiden fremover.

Hvis betjenten lurer på hvorfor det lukter tigerbalsam, sparker du han i pungen og stikker
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Ja jeg syntes dette er helt forjævelig, håper virkelig jeg blir kallt inn, så jeg kan gi en liten "apeal" for å slippe noe på rullebladet...
Sitat av Kaunda
Det er ikke så lett at du bare kan gå. De er i sin fulle rett i å pågripe deg frem til politiet kommer.

I og med at butikkene vil miste alkoholbevilgningen sin om de selger til noen med falsk legitimasjon, er det mange butikksjefer som er møkk lei av kriminelle ungdommer som har lyst på øl.
Vis hele sitatet...
Det fikk meg til å lure på om det er opp til hver kassebetjent å dømme hvor vidt personen på id-kortet sammsvarer med kunden? Må de liksom alltid være litt kritiske? Er det ikke godt nokk å ha legitimasjon. Vanvittig tungvindt om man for hver kunde skal begynne å myse på dem og stille stikkspørsmål utifra info på korte i håp om at de f.eks har glemt når vennen deres på 18 fyller året.

Det jeg vil frem til etter en generøs bruk av spørsmålstegn i overstående tekst er: Er det virkelig butikkens ansvar hvis kunder tar ibruk falsk legitimasjon ved kjøp av alderslimiterte varer? En kan jo aldri gradere seg mot slikt!
Sist endret av Petter Pan; 19. september 2007 kl. 01:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter Pan
Det jeg vil frem til etter en generøs bruk av spørsmålstegn i overstående tekst er: Er det virkelig butikkens ansvar hvis kunder tar i bruk bruk falsk legitimasjon ved kjøp av alderslimiterte varer? En kan jo aldri gradere seg mot slikt!
Vis hele sitatet...
Nei, så fremt det ikkje er åpenbart at det er falsk legitimasjon. Dersom en sekstenåring presenterer seg som en 70-åring vil nok butikken kunne komme i heisen for det, men om en syttenåring presenterer seg som en som fyllte atten i går, og bildet faktisk ligner en tanke, så vil nok ikkje butikken komme i heisen for det, ettersom det var eit framprovosert lovbrot.

Noko anna ville vere grovt urettferdig.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Kaunda
Det er ikke så lett at du bare kan gå. De er i sin fulle rett i å pågripe deg frem til politiet kommer.

I og med at butikkene vil miste alkoholbevilgningen sin om de selger til noen med falsk legitimasjon, er det mange butikksjefer som er møkk lei av kriminelle ungdommer som har lyst på øl.
Vis hele sitatet...
Det er ganske stor forskjell på hva butikksjefer rundt om i landet mener og hva de faktisk har lov til å gjøre. Butikken kan ikke påvise et lovbrudd før de faktisk kan dokumentere at du er en annen. Noe de faktisk ikke kan. Om du selv får dårlig sanvittighet for å bryte loven og selv oppgir ID og adresse kan de faktisk heller ikke holde deg. Så lenge det ikke er snakk om vold eller grov kriminalitet kan du bli dømt for frihetsberøvelse om du holder igjen en person som har avbrutt sin kriminelle aktivitet.

At politiet ser litt gjennom fingrene med at folk blir sperret inne på bøttekott osv om de blir tatt for nasking ol. er en annen sak. Det er likefult ulovlig.
Sitat av SkyMarshal
Ja jeg syntes dette er helt forjævelig, håper virkelig jeg blir kallt inn, så jeg kan gi en liten "apeal" for å slippe noe på rullebladet...
Vis hele sitatet...
"Appeal" er det siste du burde gjøre nå... Du har brutt loven og burde være utrolig ydmyk hvis du i det hele tatt skal ha håp om å slippe å få det på rulleblad...
Såvidt jeg vet havner ikke bøter på rullebladet. Forelegg er jeg ganske sikker på gjør det. Fengsel trenger vel ikke nevnes i denne sammenhengen.. ^^
EDIT: Les og lær: "Hva kommer på politiattesten?", Falsk leg..
Sist endret av alexrex; 19. september 2007 kl. 02:35.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Er det skjangse i havet at saken blir henlagt?
Ministry of Love
sptz's Avatar
alexrex feil, forelegg kommer ikke på rullebladet. Bøter gjør det. SkyMarshal du har vel statestikken på din side vil jeg tro. Kan meget godt henne saken blir henlagt.

Men hvordan greide du å bli annmeldt for det? Vise du dem annen id også? Hvorfor vet butikksjefen navnet ditt og ikke bare falskid navnet ditt?
Sist endret av sptz; 19. september 2007 kl. 02:42.
Viss du ikke har noen vitner på episoden kan du i ytterste konsekvens nekte for hele episoden, Da garanterer jeg at politiet kommer til å henlegge saken.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av alexrex
Såvidt jeg vet havner ikke bøter på rullebladet. Forelegg er jeg ganske sikker på gjør det. Fengsel trenger vel ikke nevnes i denne sammenhengen.. ^^
EDIT: Les og lær: "Hva kommer på politiattesten?", Falsk leg..
Vis hele sitatet...
Ut ifra det jeg kan forstå, vil dette stå på attesten min i 2 år, om jeg er maks uheldig?
Sitat av spetznaz
alexrex feil, forelegg kommer ikke på rullebladet. Bøter gjør det. SkyMarshal du har vel statestikken på din side vil jeg tro. Kan meget godt henne saken blir henlagt.

Men hvordan greide du å bli annmeldt for det? Vise du dem annen id også? Hvorfor vet butikksjefen navnet ditt og ikke bare falskid navnet ditt?
Vis hele sitatet...
Forelegg kommer på rullebladet! Jeg fikk et forelegg for ikke å ha kjørt hensynsfullt aktpågivende og varsomt slik at ulykker ikke kan oppstå når jeg var 18 og det står der enda!
Forenklet forelegg havner ikke på rullebladet men forelegg gjør det!
Ministry of Love
sptz's Avatar
mp34567 jeg tenkte igrunnen på forenklet forelegg ja. Det har du helt rett i. Men forelegg kan man vel få slettet fra rullebladet? Hvis ikke hva er da forsjellen på forelegg og bot?
Sitat av spetznaz
Det er ganske stor forskjell på hva butikksjefer rundt om i landet mener og hva de faktisk har lov til å gjøre. Butikken kan ikke påvise et lovbrudd før de faktisk kan dokumentere at du er en annen. Noe de faktisk ikke kan. Om du selv får dårlig sanvittighet for å bryte loven og selv oppgir ID og adresse kan de faktisk heller ikke holde deg. Så lenge det ikke er snakk om vold eller grov kriminalitet kan du bli dømt for frihetsberøvelse om du holder igjen en person som har avbrutt sin kriminelle aktivitet.

At politiet ser litt gjennom fingrene med at folk blir sperret inne på bøttekott osv om de blir tatt for nasking ol. er en annen sak. Det er likefult ulovlig.
Vis hele sitatet...

§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument

Ved skjellig grunn til mistanke mot alle forbrytelser med over 6 mnd strafferamme er det anledning til å pågripe. Det gjelder det samme for nasking.

Det er ingen tvil om at butikkpersonale er i sin fulle rett ved slike pågripelser og det blir gjort daglig av butikkpersonale og vektere.

Dersom en setter seg til motverge ved en slik pågripelse vil legemsfornærmelse/beskadigelse komme på toppen av straff for dokfalsk.

Sitat av SkyMarshal
Ut ifra det jeg kan forstå, vil dette stå på attesten min i 2 år, om jeg er maks uheldig?
Vis hele sitatet...
På den uttømmende vil den stå for alltid.

Sitat av spetznaz
mp34567 jeg tenkte igrunnen på forenklet forelegg ja. Det har du helt rett i. Men forelegg kan man vel få slettet fra rullebladet? Hvis ikke hva er da forsjellen på forelegg og bot?
Vis hele sitatet...
Forelegg og bot er det samme. Ikke noe kan slettes fra rullebladet. Men det blir ikke oppført etter 2/5 år avhengig av type forhold.
Forelegget vil alltid stå på en uttømmende attest ja. Min står der enda og jeg må bare være ærlig om den når jeg søker jobb og de skal ha uttømmende attest