Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2593
Jeg har sett et par tråder hvor emnet glasskuttere tas opp, og ofte ender det med at noen finner ut at vanlige glasskuttere ikke fungere som i tegnefilmer, men skjærer er rett linje over glass og kan bare kutte hvis glassruten IKKE er montert i noe.

Men ikke i dag !

Jeg snublet over dette bildet i en av lærerbøkene mine (se nede)
Dette er en glasskutter med sugekopp som settes rett på et vindu og kan skjære høl i forskjellige størrelser. Kjekt å vite, kjekt å ha :P
Hehe, noe må jo ha inspirert tegneserietegnerne.
Står det hva den typen glasskutter kalles i læreboken?
Lettere å søke når man vet det rette navnet.
HAHA! skamfett^^
Så var det bare hvor man får tak i en sånn en da, og hvor den vil koste..

Forresten sto det noe tekst sammen med bildet e.l.?
Det heter Circular Glass Cutter og kan bla. kjøpes her: http://www.axminster.co.uk/product-A...tter-31500.htm
Søk på google for fler treff..
du kan ikke lage hull i en rute med den der!
å? Hvorfor skulle man ikke kunne det?
Det er meget vanskelig å lage hull i glass, i forhold til hvor mye arbeid det er å lage f.eks runde ting. Den der er laget for å markere en runding, for så å brekke av ting rundt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Siste poster har delvis rett. En som er dyktig med glass kan få til å skjære hol i ei glasplate, dersom galsplata ligg på et bord. Å skjære hol i ei montert glasrute er noko heilt anna.

Og ja, det er faktisk i 99% av tilfella bedre å tape ruta grundig med ducttape, for å deretter knuse den. Duct holder glassskåra på plass slik at det ikkje skrangler så jævlig. Tar litt tid, men blir brukbart resultat. Færre skarpe skår å skjære seg på...
funker ikke. du må åpne snittet fra baksiden for i det hele tatt å kunne lage ett hull. pluss at det vil være veldig tidsbesparende å bare ta ut hele ruten istedenfor.
Jeg har gått teknisk byggfag og glassmester var et av yrkene vi var innom, jeg kan med 110% sikkerhet si at den glasskutteren ikke skjærer hull i glass for så å kunne dra sirkelen ut med sugekoppen.

Den blir brukt til noe helt annet.
Man fester kutteren på et glassemne som ligger på et bord e.l for så å risse en perfekt sirkel i glasset, risset er på lik linje med de rissene man lager med en vanlig glasskutter.

Når du har laget sirkelen må du knekke den ut fra andre siden.

beklager å skuffe dere.

Mvh
MagneTjau
det har du rett i. i tillegg til å ha tilgang til begge sidene av ruten trenger man helst en vanlig glasskjærer, liten stifthammer og papegøyetang. det er det verktøyet som blir brukt når man gjør dette på ett verksted. er IKKE så lett som man skulle tro. og så må man tanke på at de fleste ruter er isolervinduer, dvs 2-lags. hvis det ikke er 2-lags er sannsynligheten stor for at glasset er laminert dvs to glass med plast imellom. er vel bare i gamle hus omtrent at det er tynne enkle glass hvor man i teorien har en viss mulighet til å bruke denne sirkelskjæreren.
Sitat av fettnok
det har du rett i. i tillegg til å ha tilgang til begge sidene av ruten trenger man helst en vanlig glasskjærer, liten stifthammer og papegøyetang. det er det verktøyet som blir brukt når man gjør dette på ett verksted. er IKKE så lett som man skulle tro. og så må man tanke på at de fleste ruter er isolervinduer, dvs 2-lags. hvis det ikke er 2-lags er sannsynligheten stor for at glasset er laminert dvs to glass med plast imellom. er vel bare i gamle hus omtrent at det er tynne enkle glass hvor man i teorien har en viss mulighet til å bruke denne sirkelskjæreren.
Vis hele sitatet...

Stemmer, husker det nå, er 2 år siden jeg hadde det faget, men husker at vi brukte det verktøyet du nevnte.

Er veldig mye teknikk inne i bilde.

Mvh
MagneTjau