Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6401
De fleste har vel fått med seg den tragiske hendelsen i Kongsvinger i dag.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10041160

- Hun hoppet opp på panseret, og det så ut som hun prøvde å banke på ruta. Biltyven kjørte rolig fram og tilbake en gang, men kvinnen satt fortsatt på. Da tok mannen en u-sving og satte full fart opp mot Øvrebyen

- Gjerningsmannen er etterlyst for uaktsomt drap ved hjelp av bil, eller bildrap

Hvor uaktsomt er dette da? Du setter full fart med en person på panseret, full sving, hun blir kastet av og dør. Det er jo åpenbart hvor livsfarlig dette var. Kan du gjøre hva som helst, så blir det uaktsomt hvis det ikke var meningen at personen skulle dø? Er det slik regelverket er? Helt feil spør du meg. Her setter han full fart, fullt klar over at en dame er på panseret, fullt klar over hva han gjør, det er drap!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg trur vi satser på at politijuristen kjenner jussen bak grenesene mellom overlagt og uaktsomt drap langt betre enn deg og meg.

For at det skal vere overlagt så må vel intensjonen vere å drepe, og det blir jo umulig å bevise her...
Selvfølgelig så fortjener man å bli tillalt for drap for dette.
Når man stjeler bilen til noen å kjører avgårde med eieren på pansret å eieren dør fordi på grunn av dine handlingner så er det selvfølgelig drap å ikke uaktsomt drap,
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur vi satser på at politijuristen kjenner jussen bak grenesene mellom overlagt og uaktsomt drap langt betre enn deg og meg.

For at det skal vere overlagt så må vel intensjonen vere å drepe, og det blir jo umulig å bevise her...
Vis hele sitatet...
Er det ikke lov å kommentere og stille spørsmålstegn ved ting i samfunnet, fordi de som jobber med det vet bedre enn oss?

Påstår ikke jeg vet mer enn en politijurist. Men synes dette var merkelig. Syns det får være grenser for hva som er uaktsomt. Når du setter full fart med en person på panseret synes ikke jeg det er særlig uaktsomt lenger.
Spør du meg er dette helt klart forsettelig bildrap.
Det finnes ingen formildende omstendigheter når du gjør slikt med en person på panseret, håper gjerningsmann blir tatt og får strengest mulig straff som mulig.

Helvetes idioter som må stjele å ødelegge, og når det går ut over en annen persons helse og liv blir jeg bare forbanna. Jeg håper personen som gjorde dette får mange år bak gitteret, det fortjener han virkelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Selvfølgelig så fortjener man å bli tillalt for drap for dette.
Når man stjeler bilen til noen å kjører avgårde med eieren på pansret å eieren dør fordi på grunn av dine handlingner så er det selvfølgelig drap å ikke uaktsomt drap,
Vis hele sitatet...
Er det sjølvsagt? Det å stele ein bil vil ikkje sei at ein er villig til å drepe - det kan vere ein svært uventa og uønska konsekvens. Er ikkje då aktløyse betre beskrivelse av dødsfallet enn overlagt drap?
Det skjer jo ganske ofte at politijurister tar ut nye siktelser etter at de har fått pågrepet den siktede og kartlagt saken. Slik jeg ser det minner dette mer om forsettlig drap enn uaktsomt. Slik som det ser ut fra avisartiklene så hadde han noen sekunder å tenke på mens han kjørte sakte bortover med hu på panseret.

Uten at det forsvarer noe, så synes jeg det er rart alt folk aldri lærer at man ikke skal gå ifra biler på tomgang. Men når man først har gjort det og den har blitt stjålet er det nok ekstra fristende å skaffe tilbake bilen når man vet at forsikringa sansynligvis ikke vil dekke noe.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det sjølvsagt? Det å stele ein bil vil ikkje sei at ein er villig til å drepe - det kan vere ein svært uventa og uønska konsekvens. Er ikkje då aktløyse betre beskrivelse av dødsfallet enn overlagt drap?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Han så ikke damen på panseret? Han kunne ikke styre foten sin på gasspedalen? Han visste ikke hva han gjorde?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det sjølvsagt? Det å stele ein bil vil ikkje sei at ein er villig til å drepe - det kan vere ein svært uventa og uønska konsekvens. Er ikkje då aktløyse betre beskrivelse av dødsfallet enn overlagt drap?
Vis hele sitatet...
Når man kjører avgårde med en person på panseret, og appåtil gasser på da man ikke får hu til å slippe, så er vel ikke lengre uaktsomt.


Er vel ikke så mange månedene til vi kommer til å se gjerningsmannen i avisa hvor han forteller hvor lei seg han er og kommer med masse unnskyldninger, akkurat som han som drepte politimannen.
Sist endret av legalize_it; 2. oktober 2010 kl. 19:02.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hva mener du? Han så ikke damen på panseret? Han kunne ikke styre foten sin på gasspedalen? Han visste ikke hva han gjorde?
Vis hele sitatet...
Selv om han visste at hun var på panseret, og han skjønte hun kom til å dette av, så er det ikke sikkert det var planlagt å drepe henne. Det bør du også skjønne.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Selv om han visste at hun var på panseret, og han skjønte hun kom til å dette av, så er det ikke sikkert det var planlagt å drepe henne. Det bør du også skjønne.
Vis hele sitatet...
Grensen må jo gå et sted. Jeg synes det er rart at den ikke skal være brutt her. Når det er åpenbart at man burde sett konsekvensen av sine handlinger. Og det er jævla åpenbart når du setter full fart med en dame på panseret. Han kunne bare stoppet, gått ut å kastet henne vekk/slått hun ned.

Blir man dømt for uaktsomt drap hvis man banker noen med balltre og personen dør, men du mente bare å skambanke han/hun?
kan ikke skjønne at dette ikke er uaktsomt drap.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Ser på nyheten nå der de sier vitner beskriver farten som høy og over fartgrensen.

Hvor går grensen da før man kan si at her er det åpenbart at han burde skjønt hva han gjorde og hva som ville skje? Hvis han hadde kjørt dobbelt så fort, hvis han hadde most på i et par km til? Eller hadde det ikke vært drap uansett fordi han skulle bare stjele bilen?
Sist endret av Don Veto; 2. oktober 2010 kl. 19:13.
Sannsynlighetsforsett (dolus indirectus) foreligger der resultatet ikke var en tilsiktet følge av handlingen, men hvor gjerningsmannen holdt den for å være overveiende sannsynlig, det vil si mer sannsynlig enn at den ikke ville inntreffe.
Sist endret av BaJa; 2. oktober 2010 kl. 19:13.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sannsynlighetsforsett (dolus indirectus) foreligger der resultatet ikke var en tilsiktet følge av handlingen, men hvor gjerningsmannen holdt den for å være overveiende sannsynlig, det vil si mer sannsynlig enn at den ikke ville inntreffe.
Vis hele sitatet...
Ja det er det er det jeg mener! Takk. Dette må da være gjeldende når man setter full fart med en person på panseret og så full sving. Mener hvertfall jeg. Noe annet finner jeg ekstremt merkelig.

Latterlig sagt forresten. Etter din logikk så kan man jo gjøre hva som helst så lenge det ikke er planlagt. Les forøvrig x3m187 sitt innlegg.

Faen no roter eg jævlig. Det siste var til staM
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sannsynlighetsforsett (dolus indirectus) foreligger der resultatet ikke var en tilsiktet følge av handlingen, men hvor gjerningsmannen holdt den for å være overveiende sannsynlig, det vil si mer sannsynlig enn at den ikke ville inntreffe.
Vis hele sitatet...
Om dette er forsettlig eller ei er jo umulig å si før sjåføren er avhørt. Grensen mellom uaktsomhet og forsett kan være hårfin. Se for deg en skala:

Liten uaktsomhet til Stor uaktosmhet (uaktsomhetssiden) | (forsettsiden) Eventualitetsforsett (dolus eventualis) til hensiktsforsett.

Det blir jo bare synsing, men ut i fra hva avisene skriver vil nok dette i hvert fall komme under eventualitetsforsettet. Det vil si at gjerningsmannen avveier det som sannsynlig, men ikke over overveiende sannsynlig, at hun vil bli drept.

Det er jo bare en foreløpig siktelse, og hvis avhørene tilsier noe annet vil det nok komme en ny siktelse før saken skal opp i retten.
i noen saker merker jeg att en ørliten del av meg er for døds straff, hvorfor ikke bare stikke av nå hun hopper på bilen. "neida jeg kjører som ett svin, etterhvert må hun da falle av"...
som en kuriositet kan det nevnes at under common law har de noe kalt "Felony murder rule" som sier at uaktsomt drap er overlagt drap hvis det skjedde i forbindelse med en planlagt grov kriminell handling, selv om drap ikke var meningen.

Denne forbrytelsen ville nok ha falt under denne regelen. Slik er det dog ikke i Norge.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Felony_murder_rule
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Om dette er forsettlig eller ei er jo umulig å si før sjåføren er avhørt. Grensen mellom uaktsomhet og forsett kan være hårfin. Se for deg en skala:

Liten uaktsomhet til Stor uaktosmhet (uaktsomhetssiden) | (forsettsiden) Eventualitetsforsett (dolus eventualis) til hensiktsforsett.

Det blir jo bare synsing, men ut i fra hva avisene skriver vil nok dette i hvert fall komme under eventualitetsforsettet. Det vil si at gjerningsmannen avveier det som sannsynlig, men ikke over overveiende sannsynlig, at hun vil bli drept.

Det er jo bare en foreløpig siktelse, og hvis avhørene tilsier noe annet vil det nok komme en ny siktelse før saken skal opp i retten.
Vis hele sitatet...
Takk til deg og x3m187 for oppklaring/opplysning. Noe slik som eventualitetsforsett jeg tenkte på fra starten av. Mente å huske fra rettslæren at vi hadde noe sånn. Godt at ikke staM og slashdot sin logikk stemmer, at man ikke kan gjøre hva som helst så lenge det ikke er meningen personen skal dø.
Sist endret av Don Veto; 2. oktober 2010 kl. 19:54.
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
..ikke er planlagt*

Nå skriver ikke Dagbladet og VG noe om uaktsomt lenger, men at han er siktet for bildrap.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat. For en sinnsyk ting å gjøre. Hun hadde vel sikkert forsikring på bilen, det virker litt merkelig å utsette seg for en så stor fare bare for en bils skyld.
Jeg antar at folk som gjør slikt føler at det er deres ære og selvbilde de forsvarer. De taper kanskje ikke så mye økonomisk, men føler seg krenket og vil ikke la noen tapper komme og ta det som er rettmessig deres.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur vi satser på at politijuristen kjenner jussen bak grenesene mellom overlagt og uaktsomt drap langt betre enn deg og meg.

For at det skal vere overlagt så må vel intensjonen vere å drepe, og det blir jo umulig å bevise her...
Vis hele sitatet...
Viktigere at retten kjenner jussen.
Politijuristen kan bare legge frem en siktelse, retten kan dømme.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hva mener du? Han så ikke damen på panseret? Han kunne ikke styre foten sin på gasspedalen? Han visste ikke hva han gjorde?
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke forsvare denne mannen, men det er noe som heter panikk og desperasjon.
Dette har en tendens til å få folk til å slutte å tenke rasjonelt.
Til og med "ordentlige" mennesker.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Blir man dømt for uaktsomt drap hvis man banker noen med balltre og personen dør, men du mente bare å skambanke han/hun?
Vis hele sitatet...
Ja. Det blir man, faktisk!

Jeg vil bidra, forresten:

Jeg er helt enig i at dette ikke var uaktsomt drap, men det var heller ikke overlagt.
Han mente så klart ikke å drepe henne, det føler jeg meg ganske sikker på. Likevel ble hun drept!

Om jeg kunne tatt valget, hadde nok jeg siktet ham for uaktsomt bildrap.

Vet det ikke var så mye å si, men..

Jeg vil også legge til:
Jeg har også vært uheldig jeg, jeg har gjort ting, så ble resultatet annerledes enn det jeg mente. Likevel føler jeg at jeg har blitt straffet for strengt. Her motsier jeg nok meg selv når jeg sier at jeg hadde siktet ham for uaktsomt drap, men likevel ikke. Jeg er ikke sikker på hvor grensen går, det vet nok en politijurist.
Sist endret av Hybelkanin1; 2. oktober 2010 kl. 21:39.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Ja. Det blir man, faktisk!

Jeg vil bidra, forresten:

Jeg er helt enig i at dette ikke var uaktsomt drap, men det var heller ikke overlagt.
Han mente så klart ikke å drepe henne, det føler jeg meg ganske sikker på. Likevel ble hun drept!

Om jeg kunne tatt valget, hadde nok jeg siktet ham for uaktsomt bildrap.

Vet det ikke var så mye å si, men..

Jeg vil også legge til:
Jeg har også vært uheldig jeg, jeg har gjort ting, så ble resultatet annerledes enn det jeg mente. Likevel føler jeg at jeg har blitt straffet for strengt. Her motsier jeg nok meg selv når jeg sier at jeg hadde siktet ham for uaktsomt drap, men likevel ikke. Jeg er ikke sikker på hvor grensen går, det vet nok en politijurist.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hele tråden hadde du sett at geirbauer har forklart hvordan det heldigvis er mer nyansert enn bare uaktsomt drap vs forsettlig drap

Som han skrev: ut i fra hva avisene skriver vil nok dette i hvert fall komme under eventualitetsforsettet. Det vil si at gjerningsmannen avveier det som sannsynlig, men ikke over overveiende sannsynlig, at hun vil bli drept.
Sist endret av Don Veto; 2. oktober 2010 kl. 22:00.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
De fleste har vel fått med seg den tragiske hendelsen i Kongsvinger i dag.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10041160

- Hun hoppet opp på panseret, og det så ut som hun prøvde å banke på ruta. Biltyven kjørte rolig fram og tilbake en gang, men kvinnen satt fortsatt på. Da tok mannen en u-sving og satte full fart opp mot Øvrebyen

- Gjerningsmannen er etterlyst for uaktsomt drap ved hjelp av bil, eller bildrap

Hvor uaktsomt er dette da? Du setter full fart med en person på panseret, full sving, hun blir kastet av og dør. Det er jo åpenbart hvor livsfarlig dette var. Kan du gjøre hva som helst, så blir det uaktsomt hvis det ikke var meningen at personen skulle dø? Er det slik regelverket er? Helt feil spør du meg. Her setter han full fart, fullt klar over at en dame er på panseret, fullt klar over hva han gjør, det er drap!
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at dama ut av det blå traff et skilt. Det kan være det er dette som fører til at det er uaktsomt drap. Hvem vet om hun hadde omkommet dersom hun ikke hadde truffet skiltet?

Personlig syns jeg også at dette bør kategoriseres som drap. Men man må passe på å se alle detaljene. Noe ikke vi kan bedømme heller utifra media, da vi ikke vet om de har nøyaktig alle fakta om hva som skjedde og hvordan det skjedde.

Men kp til geirbauer for innlegget hans.
Sist endret av pinkrabbitz; 2. oktober 2010 kl. 22:16.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Nå må du huske at dama ut av det blå traff et skilt. Det kan være det er dette som fører til at det er uaktsomt drap. Hvem vet om hun hadde omkommet dersom hun ikke hadde truffet skiltet?
Vis hele sitatet...
Ut av det blå traff et skilt? Den kjøper jeg ikke. Han kjørte ikke på en kornåker. Så gjerningsmannen burde ikke skjønt livsfaren når han kjører i vill fart med en kvinne på panseret og så svinger? I følge vitneforklaringer nå så har jo farten vært veldig høy! Det var heller ingen som jaget han. Hvor lett er det ikke å få en kvinne av panseret? Kjør én meter og bråbremse? To meter og bråbremse? Gå ut å slå henne ned?

Etter det jeg har lest så kan jeg ikke fatte at siktelsen skal bli stående med ordet uaktsomt i seg.
Dette er en sak som sjokkerer hele folket, og jeg tror denne rettsaken kommer til å bli presedens til videre jus på dette området. Blir interessant å følge saken også.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Blir man dømt for uaktsomt drap hvis man banker noen med balltre og personen dør, men du mente bare å skambanke han/hun?
Vis hele sitatet...
Evt. legemsbeskadigelse med døden til følge.
Jævlig smart å hoppe opp på panseret på bilen din når det sitter en biltyv forran rattet. Hva gjorde hun det etter da?
kan godt hende jeg hadde gjort det selv, er mange som ikke står å ser på at bilen blir stjelt, vis dem har muligheten til å gjøre noe med det.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Vis hele sitatet...
Herregud, er du fjern?

La oss si du har lånt en formue, spart i noen år osv, kanskje økonomien din er i dass, da reagerer du fort og presist når noen prøver å stjele bilen din.
Dette var også i Kongsvinger, en relativt stille og rolig by, noe som bidrar til hvor drastisk du reagerer, i min øyne!
Sist endret av Scabby_Gabby; 3. oktober 2010 kl. 16:07.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av zevz Vis innlegg
kan godt hende jeg hadde gjort det selv, er mange som ikke står å ser på at bilen blir stjelt, vis dem har muligheten til å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Ja finner ikke det så voldsomt merkelig. Var uten helt å tenke seg om, for å hindre han i å kjøre. Forventet vel ikke at han var villig til å drepe hun..
Jeg støtter opp under uaktsomt drap. Hvis noen stjeler bilen din så kaster du deg ikke opp på panseret og holder deg fast, da er det bedre å heller ringe politiet. Bilen er forsikret i motsetning til livet. Det er aldri verdt å risikere sitt eget liv i slike tilfeller.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Jeg støtter opp under uaktsomt drap. Hvis noen stjeler bilen din så kaster du deg ikke opp på panseret og holder deg fast, da er det bedre å heller ringe politiet. Bilen er forsikret i motsetning til livet. Det er aldri verdt å risikere sitt eget liv i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Du støtter opp under uaktsomt drap fordi du mener det er hennes egen feil? Latterlig. Har du ingen annen grunn til at du mener det er uaktsomt?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du støtter opp under uaktsomt drap fordi du mener det er hennes egen feil? Latterlig. Har du ingen annen grunn til at du mener det er uaktsomt?
Vis hele sitatet...
Syns det er grunn i massevis , jeg tror neppe at han hadde planlagt å drepe henne. Er snakk om et tyveri med uventa følger, forårsaket av begges feil.
Trasig er det, men noe av det man lærer når man jobber i butikk er at hvis man skulle bli ranet så gi pengene i fra deg og ring så politiet.
Å risiker livet for å stoppe en biltyv som kan være rusa,bevæpnet og farlig er ikke særlig smart.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Vis hele sitatet...
Hvis noen hadde prøvd å stjele bilen min og jeg var i nærheten hadde jeg helt klart gjort noe for å prøve å stoppe han/hun. En lovforbryter er ikke nødvendigvis en morder, så hadde ikke regna med at en biltyv hadde drept meg.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Syns det er grunn i massevis , jeg tror neppe at han hadde planlagt å drepe henne. Er snakk om et tyveri med uventa følger, forårsaket av begges feil.
Trasig er det, men noe av det man lærer når man jobber i butikk er at hvis man skulle bli ranet så gi pengene i fra deg og ring så politiet.
Å risiker livet for å stoppe en biltyv som kan være rusa,bevæpnet og farlig er ikke særlig smart.
Vis hele sitatet...
Joda det er bra at dere i butikk blir lært opp til det, men det er ikke mye formildende for gjerningsmannen her.

Så hvis du hadde prøvd å stoppet tyven, og da skjøt han deg i låret, og så blødde du ihjel før du fikk hjelp. Skal han da dømmes for uaktsomt drap, pga det var mye din feil?

(Med tanke på farten han her kjørte opp i er det vel et mer sammenlignbart eksempel at han skjøt deg i magen.)
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:25.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du støtter opp under uaktsomt drap fordi du mener det er hennes egen feil? Latterlig. Har du ingen annen grunn til at du mener det er uaktsomt?
Vis hele sitatet...
Om hun ikke hadde hoppet på bilen, ville hun nok ikke dødd. Det han gjorde var ikke planlagt. Er det ikke da uaksomt?

Sitat av wikipedia
Uaktsomhet er en form for skyld som innebærer at man har opptrådt i strid med det en alminnelig fornuftig person ville gjort i en tilsvarende situasjon.
Vis hele sitatet...
Han fortsatte å kjøre, som opptrådde i strid med det en alminnelig fornuftig person ville gjort i tilsvarende situasjon.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Eventualitetsforsettet: Det vil si at gjerningsmannen avveier det som sannsynlig, men ikke over overveiende sannsynlig, at hun vil bli drept.

Mener du at han ikke burde sett det på som sannsynlig?
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:31.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Joda det er bra at dere i butikk blir lært opp til det, men det er ikke mye formildende for gjerningsmannen her.

Så hvis du hadde prøvd å stoppet tyven, og da skjøt han deg i låret, og så blødde du ihjel før du fikk hjelp. Skal han da dømmes for uaktsomt drap, pga det var mye din feil?

(Med tanke på farten han her kjørte opp i er det vel et mer sammenlignbart eksempel at han skjøt deg i magen.)
Vis hele sitatet...
Da hadde han blitt siktet for drap, hadde det vært planlagt så hadde han blitt siktet for ovelagt drap. Går ikke an å sammenligne hendelsene i denne saken med det å skyte noen. Ikke så vanskelig å forstå det vell?
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Om hun ikke hadde hoppet på bilen, ville hun nok ikke dødd. Det han gjorde var ikke planlagt. Er det ikke da uaksomt?
Vis hele sitatet...
Merkelig logikk. Hadde ikke han stjelt bilen ville hun ikke dødd. Han planlagte ikke å drepe hun nei. Men han gasset opp i full fart med hun på panseret og drepte hun. Er det uaktsomt bare fordi han ikke planla det?

Og tragisk å forsvare han med at det var hennes feil.
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:36.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hvis noen hadde prøvd å stjele bilen min og jeg var i nærheten hadde jeg helt klart gjort noe for å prøve å stoppe han/hun. En lovforbryter er ikke nødvendigvis en morder, så hadde ikke regna med at en biltyv hadde drept meg.
Vis hele sitatet...
Nei men du kunne jo ha vært uheldig å død som følge av påkjørsel eller andre uventede faktorer. Man kan aldri helt vite hva man begjir seg utpå når det kommer til krimminelle.
Så din logikk er at en bil er verdt å sjanse livet sitt på?
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Da hadde han blitt siktet for drap, hadde det vært planlagt så hadde han blitt siktet for ovelagt drap. Går ikke an å sammenligne hendelsene i denne saken med det å skyte noen. Ikke så vanskelig å forstå det vell?
Vis hele sitatet...
Nei for å kjøre med noen på panseret i stor fart og så svinge er ikke så farlig..visst faen er det sammenlignbart. Han skjøt ikke nødvendigvis for å drepe deg. Men det bør være jævlig åpenbart for han hvor farlig det er.
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:39.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Merkelig logikk. Hadde ikke han stjelt bilen ville hun ikke dødd. Han planlagte ikke å drepe hun nei. Men at gasset opp i full fart med hun på panseret og drepte hun. Er det uaktsomt bare fordi han ikke planla det?

Og tragisk å forsvare han med at det var hennes feil.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det var hennes feil, men å hoppe på en bil er jo ikke så veldig smart, hun burde faktisk tenkt litt lenger, synes jeg.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Nei for å kjøre med noen på panseret i stor fart og så svinge er ikke så farlig..
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt, tror ikke du skjønner helt.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Det har jeg ikke sagt, tror ikke du skjønner helt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skjønner helt. Han skjøt ikke nødvendigvis for å drepe deg. I begge tilfeller bør han skjønne risikoen. Og den er vel like åpenbar om du skyter en i låret eller du gasser opp i stor fart med en skrikende dame på panseret.

Men du mener det er drap hvis han skyter deg i låret. Men ikke hvis han har deg på panseret og bare kjører videre fort som faen. Merkelig.
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:44.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Selvfølgelig så fortjener man å bli tillalt for drap for dette.
Når man stjeler bilen til noen å kjører avgårde med eieren på pansret å eieren dør fordi på grunn av dine handlingner så er det selvfølgelig drap å ikke uaktsomt drap,
Vis hele sitatet...
nei. eieren kaster seg oppå bilen mens den beveger seg i håp om å få biltyven til å stoppe. Jeg regner med at du ikke hadde følt deg rettferdig behandlet hvis du ble anklaget for overlagt drap når det klart er eieren sin egen dudristighet som fører til hennes egen død.

eller hva er rettferdig for deg? sitte inne for overlagt drap fordi noen prøver å leke hollywood?
Sist endret av skeptfisk; 3. oktober 2010 kl. 16:50.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
nei. eieren kaster seg oppå bilen mens den beveger seg i håp om å få biltyven til å stoppe. Jeg regner med at du ikke hadde følt deg rettferdig behandlet hvis du ble anklaget for overlagt drap når det klart er eieren sin egen dudristighet som fører til hennes egen død.

eller hva er rettferdig for deg? sitte inne for overlagt drap fordi noen prøver å leke hollywood?
Vis hele sitatet...
Å herregud.. Ja dette hadde vært riktig hvis han kom i stor fart og hun hoppet ut foran bilen for å stoppe han. Men han kjørte 850 meter med hun på panseret, i stor fart. Det er hans feil!
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 16:56.