Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket operativsystem bruker du?
Windows 360 81,08%
Linux 112 25,23%
OSX 71 15,99%
Annet 12 2,70%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 444. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  66 5014
Jeg har hørt noen rykter om at windows på statistikken om operativ system i verden blir basert på hvor mange som kjøper PC med windows ferdig installert, og ikkje hvor mange som egentlig bruker windows. Så om jeg går og kjøper meg en laptop i dag med windows og installerer linux på denne maskinen så blir jeg uansett regnet som windows bruker.

Så dette fikk meg til å tenke litt, hvis det er tilfelle så er det ikkje rart at windows har rundt 90% av brukerene, hvor ofte finner man en "whitebox" uten OS eller med linux installert?

Så i denne sammenhengen så tenkte jeg at jeg skulle kjøre en liten "undersøkelse" på nFF, om hvor mange av nFF sine brukere som kjører windows, ja jeg vet at dette her er ett dataforum og av den grunn vil kanskje gi litt feil resultat.

Håper så mange som mulig deltar for å gi ett mer riktig resultat.
Sist endret av Masi; 17. juni 2010 kl. 03:22.
Har trippelboot med Snow Leopard, Windows 7 Ultimate og Ubuntu 10.04!
Bruker leopard til lek og fjas, windows til spill og ubuntu til KODE.
Så det blir alle de tre øverste alternativene.
Sist endret av Turbolego; 17. juni 2010 kl. 07:52.
Ubuntu!!!!
Turbolego tar opp et interessant poeng, hva hvis man bruker flere operativsystemer? Jeg valgte windows siden det er det som brukes mest(skole etc). Men bruker ubuntu iblandt også.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Turbolego tar opp et interessant poeng, hva hvis man bruker flere operativsystemer? Jeg valgte windows siden det er det som brukes mest(skole etc). Men bruker ubuntu iblandt også.
Vis hele sitatet...
Du kunne huke av mer enn et svar alternativ.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg bruker Linux til det meste, server, programmering osv. Bruker Windows 7 for FL Studio, og Mac OS X bruker jeg innimellom.
Trådstarter
Syns det var litt dårlig deltagelse her, 186 visninger men bare 55 som har stemt. Altså litt under 1/3 som deltar? Kan ikkje være så vanskelig å merke av de OSene man bruker og trykke stem?
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Vell Masj det er desverre slik at det er noen som er litt for "inkompetent" til å gjøre noe så enkelt. Beklager ordbruket men kunne ikke vært mere enig!
Kan de som velger "annet" oppgi hvilket OS de bruker?
Eller så er det fordi flere personer har vært innom tråden flere ganger og det teller som en ny visning hver gang. Jeg har selv vært innom tråden 4 ganger
Bruker Windows XP. Det eg er vane med frå langt tilbake.
Har no installert Windows 7 på ein pc i huset, og faser snart XP totalt ut når eg ikkje trenger skulepcen lenger.
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kan de som velger "annet" oppgi hvilket OS de bruker?
Vis hele sitatet...
Ja, så klart kan dem som velger "annet", fortelle hvilket OS dem bruker i et innlegg under. Grunnen til at jeg har skrevet "annet" er at det skal være enklere for folk, enn å begynne å nevne de 10 mest populære OS'ene.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Dualbooter Windows 7 og Jolicloud, og må si jeg er ganske fornøyd med begge...

Jonnis
Bruker Windows Vista, helt greit.
Jeg bruker Windows vista og jeg hater det!
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av www2 Vis innlegg
Jeg bruker Windows vista og jeg hater det!
Vis hele sitatet...
Samme her.
Jeg kan ikke fordra det. På tide å oppgradere (ja, oppgradere) til XP.

Har Vista "Kjør"-funksjonen? Irriterende å lete fram ledetekst hver gang jeg skal gjøre noe.
Trådstarter
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Samme her.
Jeg kan ikke fordra det. På tide å oppgradere (ja, oppgradere) til XP.

Har Vista "Kjør"-funksjonen? Irriterende å lete fram ledetekst hver gang jeg skal gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Vista har "Kjør"-funksjonen, det vet til og med jeg som er en super linux fan. Du trykker win+R
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Har Vista "Kjør"-funksjonen? Irriterende å lete fram ledetekst hver gang jeg skal gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Windows knapp + R.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Takk
Begynte med Vista igjen i går, da skoledataene måtte leveres inn. (Som hadde XP)
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hvorfor skal du stresse med "Kjør" boksen, når du bare kan åpne startmenyen (windowsknapp), og skrive det du skal kjøre direkte i søkefeltet? Da sparer du deg minst 2 tastetrykk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
- Desktopene mine er for tiden Windows 7
- Servere er Debian enten fysisk eller virtualisert
- Div testmiljøer virtualisert er Win2k3 og Win2k8\Win2k8 R2
- Virtualisering skjer på Hyper-V og Vsphere
- En Macbook med OS X 10.4 for test
- Kjører HP-UX på både PA-RISC og Itanium
- Skal snart inn med OpenVMS som guest på Itanium

Er også på utkikk etter en Alphaserver DS10 eller lignende for å kjøre Tru64 på.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hvorfor skal du stresse med "Kjør" boksen, når du bare kan åpne startmenyen (windowsknapp), og skrive det du skal kjøre direkte i søkefeltet? Da sparer du deg minst 2 tastetrykk
Vis hele sitatet...
mye enklere å trykke windows + R, skrive msnmsgr og trykke enter for å starte msn, enn å trykke windowsknappen, skrive inn 'windows live m' (holder å skrive 'windows li', men da må man kanskje finne riktig alternativ) og trykke enter
Blir UNIX rekna som LINUX i denne tråden eller som annet? Har forstått det og kalle unix og Linux fo det same er fy fy.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Blir UNIX rekna som LINUX i denne tråden eller som annet? Har forstått det og kalle unix og Linux fo det same er fy fy.
Vis hele sitatet...
Siden jeg tviler på at så alt for mange her inne kjører "UNIX"-sertifiserte OS'er er det lite spørsmål, siden han har allerede dekket OSX i spørrerunden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification
Bruker Windows 7 her. XP var best, men det var dessverre på tide å oppgradere
Kan nesten si alle alternativene. Men jeg bruker mest Mac også Windows så Linux osv...
På hvilken måte blir en avstemning på freak.no mer riktig enn en random "hva som selges" statistikk? Brukermassen her er vel antagelig så langt fra representativ for landsgjennomsnittet (eller verdensgjennomsnittet) som det er mulig å komme...

Bruker forøvrig windows 7 / XP
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
På hvilken måte blir en avstemning på freak.no mer riktig enn en random "hva som selges" statistikk? Brukermassen her er vel antagelig så langt fra representativ for landsgjennomsnittet (eller verdensgjennomsnittet) som det er mulig å komme...

Bruker forøvrig windows 7 / XP
Vis hele sitatet...
Mtp at mesteparten av brukerne er mellom 13-16 og enda bor hjemme med PC'er som foreldre har kjøpt eller konfirmasjonspenger har kjøpt tipper jeg det er ganske likt gjennomsnittet ville jeg tro.
AtXbYeA: Jeg tør vedde imot Konsentrasjonen av IT interesse og avanserte IT brukere her er langt høyere enn i befolkningen forøvrig. Ergo vil langt flere være kompetente til, og ha interesse av å prøve ut flere operativsystemer.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
AtXbYeA: Jeg tør vedde imot Konsentrasjonen av IT interesse og avanserte IT brukere her er langt høyere enn i befolkningen forøvrig. Ergo vil langt flere være kompetente til, og ha interesse av å prøve ut flere operativsystemer.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg mente i første posten, det gir ikkje ett helt riktig svar.
både min stasjonære og laptop har osx 10.5 + windows. bruker stort sett osx..
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
mye enklere å trykke windows + R, skrive msnmsgr og trykke enter for å starte msn, enn å trykke windowsknappen, skrive inn 'windows live m' (holder å skrive 'windows li', men da må man kanskje finne riktig alternativ) og trykke enter
Vis hele sitatet...
Men så kan du jo bare skrive msnmsgr i søkeboksen. Søkefeltet i startmenyen finner også exe-filer i windowsmappa og div andre steder. Det som ikke går, er derimot mer komplekse ting som "control userpasswords2", da må man bruke Win+R.
Sitat av akselsm Vis innlegg
Men så kan du jo bare skrive msnmsgr i søkeboksen. Søkefeltet i startmenyen finner også exe-filer i windowsmappa og div andre steder. Det som ikke går, er derimot mer komplekse ting som "control userpasswords2", da må man bruke Win+R.
Vis hele sitatet...
Eller du kan gjøre det så enkelt at du fester MSN snarveien til taskbaren. Problem solved.
Trådstarter
Sitat av akselsm Vis innlegg
Men så kan du jo bare skrive msnmsgr i søkeboksen. Søkefeltet i startmenyen finner også exe-filer i windowsmappa og div andre steder. Det som ikke går, er derimot mer komplekse ting som "control userpasswords2", da må man bruke Win+R.
Vis hele sitatet...
Du kan skrive control userpasswords2 i searchfeltet å?
Stasjonær: Windows 7
Mini-PC: Backtrack 4
Server: WinXP
Uhh, Turbolego wtf ? Jeg har Acer, hadde Vista, men fant Windows 7 Ultimate på nettet, så lastet jeg ned det. Skal kansje kjøpe en Mac i ettertid
MacBook og iMac -> MacOS X Snow Leopard
Aspire One -> Linux Mint
Pc1 -> Win 7
Pc2 -> WinXP
Pc3 -> Win2000
Amiga1200 og Amiga4000 -> AmigaOS 3.9
Pegasos 2 G4 -> AmigaOS 4.1 og MorphOS 2.5
C128 -> Commodore Basic 7.0
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Dere kan jo spørre nso pent om han vil gi ut Google Analytics statistikken, det burde vise ganske nøyaktig hva slags OS freakerne bruker.
bruker ubuntu 10 som operativ system, dualbootet med windows XP for å kunne spille spill jeg ikke får til og funke i ubuntu (som er en del til nå)

har windows 7 via jobb sammenheng, som er også en pc jeg bruker en del.
liker fortsatt XP'n, blir for mye M$ på jobb til at jeg gidder win7 hjemm og -.-

men er jo seff linux!
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
mye enklere å trykke windows + R, skrive msnmsgr og trykke enter for å starte msn, enn å trykke windowsknappen, skrive inn 'windows live m' (holder å skrive 'windows li', men da må man kanskje finne riktig alternativ) og trykke enter
Vis hele sitatet...
Du kan skrive kjør kommandoer i Søkefeltet.
Overraskende få som bruker Mac her inne synes jeg. Bruker selv dette.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Overraskende få som bruker Mac her inne synes jeg. Bruker selv dette.
Vis hele sitatet...
Mac er ikke et operativsystem.
Hva bruker dere som har valgt Annet?

Jeg kjører Jolicloud på mini-pecen og windows 7 på stasjonær pc.
Kjørt Win xp i alle år gitt..
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mac er ikke et operativsystem.
Vis hele sitatet...
Fortell det til den som lagte avstemningen.

Alle skjønner hva jeg og personen som lagte pollen mener.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Fortell det til den som lagte avstemningen.

Alle skjønner hva jeg og personen som lagte pollen mener.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt feil, å utrykke seg korrekt er en meget god egenskap.
Jeg sa aldri at Mac var et operativsystem heller. Så jeg har ikke uttrykt meg feil. Jeg sa at det var overraskende få som brukte Mac her inne. (Ja, jeg vet at man kan få Windows på Mac også blablabla)
Windows 7 på lappen og windows server 2k8 r2 på serveren
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Samme her.
Jeg kan ikke fordra det. På tide å oppgradere (ja, oppgradere) til XP.

Har Vista "Kjør"-funksjonen? Irriterende å lete fram ledetekst hver gang jeg skal gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare å høyreklikke på start menyen, velge Properties | Customize, så kan du krysse av at du vil ha med "Run" menyen ?