Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5010
Hei, for noen måneder siden fikk jeg ett hyggelig besøk av politet.. De kom hjem fordi de trodde jeg var en dealer, jeg har aldri dealet noe før. Ikke en eneste krone, Politimannen fant ca 1,5 g cannabis. Han tilbydde ruskontrakt noe jeg såklart godtok med en gang. Nå har jeg lest mye angående det å takke nei til ruskontrakt, jeg har også vurdert å bryte ruskontrakten, ettersom jeg føler at jeg har rusbruket mitt innenfor kontroll (Bare I helgene osv). Spørsmålet mitt er, vet noen hva de kommer til å gjøre hvis jeg bryter straffen? Og hva er det utsettelse på lappen dreier seg om? Det å dra til en mann en gang i uken føler jeg som meget krenkende, derfor har jeg vurdert dette en god stund nå.
Sitat av Mrmeister420 Vis innlegg
Hei, for noen måneder siden fikk jeg ett hyggelig besøk av politet.. De kom hjem fordi de trodde jeg var en dealer, jeg har aldri dealet noe før. Ikke en eneste krone, Politimannen fant ca 1,5 g cannabis. Han tilbydde ruskontrakt noe jeg såklart godtok med en gang. Nå har jeg lest mye angående det å takke nei til ruskontrakt, jeg har også vurdert å bryte ruskontrakten, ettersom jeg føler at jeg har rusbruket mitt innenfor kontroll (Bare I helgene osv). Spørsmålet mitt er, vet noen hva de kommer til å gjøre hvis jeg bryter straffen? Og hva er det utsettelse på lappen dreier seg om? Det å dra til en mann en gang i uken føler jeg som meget krenkende, derfor har jeg vurdert dette en god stund nå.
Vis hele sitatet...
Ettersom du har en såpass god kontroll på ditt misbruk burde da vel en ruskontrakt være 'piece of cake'. Bruk de neste månedene på noe mer konstruktivt enn å røyke, så får du vurdere når du er ferdig med kontrakten om du vil fyre opp en eller ikke. Personlig håper jeg du vender om på livet ditt og kutter ut dritten for godt.

Svelg stoltheten å ta det som en mann, du ble tatt med stæsj og dreit deg ut.
Sist endret av pmprsrgr; 3. oktober 2016 kl. 15:06.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Ettersom du har en såpass god kontroll på ditt misbruk burde da vel en ruskontrakt være 'piece of cake'. Bruk de neste månedene på noe mer konstruktivt enn å røyke, så får du vurdere når du er ferdig med kontrakten om du vil fyre opp en eller ikke. Personlig håper jeg du vender om på livet ditt og kutter ut dritten for godt.

Svelg stoltheten å ta det som en mann, du ble tatt med stæsj og dreit deg ut.
Vis hele sitatet...


Takk for tanken din. Men jeg er ikke ute etter Moralhjelp, litt mer om hva som skjer av bøter osv.
Bot på noen tusenlapper for besittelse og evt. bruk, samt et halvt år utsettelse på lappen tror jeg er ganske standard. Dette kan være forskjellig fra både fylke til fylke, og bydel til bydel om du bor i Oslo, så for å få et mer nøyaktig svar må du nok lese papirene du har fått av politiet.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Bot på noen tusenlapper for besittelse og evt. bruk, samt et halvt år utsettelse på lappen tror jeg er ganske standard. Dette kan være forskjellig fra både fylke til fylke, og bydel til bydel om du bor i Oslo, så for å få et mer nøyaktig svar må du nok lese papirene du har fått av politiet.
Vis hele sitatet...
Takk for dette, veldig informativt!
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Ettersom du har en såpass god kontroll på ditt misbruk burde da vel en ruskontrakt være 'piece of cake'. Bruk de neste månedene på noe mer konstruktivt enn å røyke, så får du vurdere når du er ferdig med kontrakten om du vil fyre opp en eller ikke. Personlig håper jeg du vender om på livet ditt og kutter ut dritten for godt.

Svelg stoltheten å ta det som en mann, du ble tatt med stæsj og dreit deg ut.
Vis hele sitatet...
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syntes ikke en ruskontrakt virker som noe 'piece of cake'. Det er etter min mening et enda større overgrep enn bøter - og det for et stoff som beviselig er et av de minst skadelige rusmidlene. Det er rimelig frekt av deg å be han bruke tiden på noe "mer konstruktivt", for hva vet vel du om hva han gjør til daglig? Han sier jo også at han har rusbruken sin under kontroll. Er du en av de som tror at hasj = heroin?

Skjerp deg.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Ettersom du har en såpass god kontroll på ditt misbruk burde da vel en ruskontrakt være 'piece of cake'. Bruk de neste månedene på noe mer konstruktivt enn å røyke, så får du vurdere når du er ferdig med kontrakten om du vil fyre opp en eller ikke. Personlig håper jeg du vender om på livet ditt og kutter ut dritten for godt.

Svelg stoltheten å ta det som en mann, du ble tatt med stæsj og dreit deg ut.
Vis hele sitatet...
For et moraliserende og ubrukelig innlegg. "Å ta det som en mann" er også det noe av det mest flåsete man kan lire av seg...

on-topic: jeg vil tro du får en bot (førstegang mellom 3600-5000 kr), og muligens 6-12 mnd utsatt førerkort.
Det er latterlig at de skal ta førerkort for noe så dumt. Greit nok om du blir stanset i trafikk med virkestoffer i blodet, men å automatisk utsette lappen på alle som har røyka tjall er faktisk et overgrep som er totalt overdrevent og ikke helt på sin plass.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Svelg stoltheten å ta det som en mann, du ble tatt med stæsj og dreit deg ut.
Vis hele sitatet...
Latterligst kommentaren folk kan lire av seg. Det å godta straff for noe som ikke burde være straffbart er ikke det samme som å være mann, det kalles å være en idiot. Det er vel heller de som ikke har guts til å snakke mot "en skummel autoritet" som politiet, som sprer slikt tull.

Fikk selv en bot på kr 2500 når jeg ikke ønsket "ruskontrakt". Hvis de kommer med en bot på 10.000 er det bare å klage, så blir den redusert.
Sist endret av pkk1990; 3. oktober 2016 kl. 16:16.
Det handler om å underette seg de lovene som gjelder her i landet, uavhengig av hvor latterlig man synes lovene er. Svært få tar skade av å holde seg nykter i noen måneder.
Sist endret av Mirage; 3. oktober 2016 kl. 21:00.
Hvordan kan dere være fiendtlig mot folk som fraråder å bryte på grunn av gjeldende lovverk og førerkort? Det er kalt common sense.


Fyr i vei om du føler du har kontroll, økonomi til boten som kommer og ikke har en forhåpning om å få et sertifikat. Blir du tatt nå i ettertid er du stemplet som misbruker og du vil da bare ha utsatt pisseprøvene, fordi at en misbruker må vise edruelighet over tid for å få førerkort. Og da snakker vi gjerne om flere år.


Så kort fortalt så fraråder jeg deg dette.
Sist endret av Mozzie; 3. oktober 2016 kl. 22:27.
Ta kontakt med organisasjonen Normal, de vil kunne gi deg tips til hvordan du går frem her, kanskje også kan de peke deg i retning gratis advokathjelp. Det er nemlig ikke helt på det rene at de gir utsettelse eller bruker førerkortet som straff i slike saker. Faktisk kan det være i strid med det lovverket vi har. Men det nevnte dere tilfeldigvis ikke noe om pmprsrgr eller Fuglern....? Gjelder å være oppdatert på alle lover og regler som er her i landet vettu.. (puke)
Et godt råd fra flexx! Ta kontakt med Normal. De skal føre et gruppesøksmål mot staten hvor man har samlet flere som urettmessig har blitt fratatt sertifikatet pga. at de er tatt for å bruke cannabis. Gruppelederen hadde nylig en egen sak oppe i retten som han vant. Retten mente at politiet ikke kunne frata han lappen hvis det ikke fantes bevis for at han var påvirket når han har sittet bak rattet. Politiet har slik jeg forstår det anket saken videre. Normal har helt sikkert gode råd å gi.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvordan kan dere være fiendtlig mot folk som fraråder å bryte på grunn av gjeldende lovverk og førerkort? Det er kalt common sense.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle det fiendlighet. Kommentarene var vel uansett noe mer flåsete enn det du oppsummerer. Det burde etter min mening ikke være nødvendig å fortelle folk at "man må følge lovverket uavhengig av hvor latterlig man syntes loven er"," at man burde bruke tiden sin mer konstruktivt enn på rusmidler", eller "at ingen tar skade av å avstå fra rusmidler". Dette er allmennkunnskap, dette er sunn fornuft, dette er den logiske tankegangen. Dette er noe de aller, aller fleste av oss vet.

Ellers så syntes jeg innlegget ditt var bra. Du svarer på det han spør om uten å moralisere.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er altså relevant fordi...?
Er du på feil forum?
Vis hele sitatet...
Det er særdeles relevant ettersom diskusjonen handler om ruskontrakter.

Det er lov å mene at man ikke burde bryte loven, selv på freakforum.
Som nevnt over vil du antageligvis få en bot for besittelse. Størrelsene nevnt over, gir ett godt bilde av potensiell bot. Rundt 3000kr.

Videre handler alt om hva du har sagt til politiet. I virkeligheten, som på film. Det handler ikke om hva du gjør, det handler bare om hva du kan tas for.
ALDRI si noe til politiet som kan brukes mot deg. Å si: "Jeg røyker bare i helgene" er å gjøre seg selv til ett personlig mål.

-Jeg ser at "Mozzie" skriver: "...en misbruker må vise edruelighet over tid for å få førerkort."
Essensen i dette stemmer, men det er ikke helt riktig.
Lovverket er til dels tydelig på området og avfeier at lovligheten til rusmiddelet har noe med edruelighet å gjøre. Du må heller ikke være "misbruker".

Faktisk holder det å ha røykt cannabis 3, eller flere ganger, de siste 2 år. For å presisere: Det samme gjelder alle rusmidler, også alkohol.
Beslag for alkohol forekommer sjelden, men eksemplene finnes. "alle" kan miste lappen på edruelighet, men den brukes mot tunge rusmisbrukere og ungdom som har røkt cannabis.
Har du selv fortalt politiet at du røyker kan du ha tråkket i salaten. Dette er veldig personavhengig. Politiet kan forholde seg til dine egne uttalelser og ved lovverket kreve jevnlige urinprøver. Plutselig er det opp til deg å bevise din edruelighet før du får tilbake førerkortet.

Heldigvis er rettspraksisen i forandring og det finnes måter å komme rundt dette på. Blant annet finnes det nylige anker som har vunnet frem i retten. Beklager at jeg ikke har kilder til dette i skrivende stund.
Relevant rettspraksis veier alltid tungt om du skal gå til sak mot en evt beslutning fra politiet vedr førerkortet ditt. En annen viktig detalj er at politiet ikke trenger å rettsvesenet for å kreve urinprøver. Her trengs ingen dom eller spesielt gode bevis. Den lokale politihøvdingen er sjefen. Dette gjør det også vanskelig og ressurskrevende å unngå urinprøver. Om politiet først har vedtatt galskapen tror jeg faktisk det er opp til deg å selv føre sak mot politiet.

Her er eventuell relevant info om du ønsker å lese deg opp litt:
https://youtu.be/bvv5ilH0YBQ?t=34
http://johnchristianelden.blogg.no/1...rrumperer.html
https://normalnorge.no/gruppesoksmaal/
http://anitanyholt.no/samfunn/cannab...rdier-trafikk/
https://norcan.org/topic/27403-ressu...isbruk/?page=4


Du kan også sette deg inn i Vegtrafikkloven §34, og evt. lovens forarbeider. Det anbefaler jeg egentlig alle å gjøre.

For å gjøre en lang historie kort:
Ikke snakk med politiet, før du må. Ikke gi de mer informasjon enn nødvendig. Bruk advokat, eller vær veldig disiplinert. I all hovedsak burde man bruke retten til å ikke si noe, langt oftere enn man sier noe.
Å bryte ruskontrakten er uansett lurt. Denne gjør deg ingenting godt og er seriøst mye jobb for å spare 3000 kr i bot. At du gjennomfører ruskontrakten er heller ingen garanti for at de ikke bruker dine egne uttalelser imot deg senere og krever ny runde urinprøver ved neste anledning.

Tips: Det er som regel alltid gratis å spørre en advokat om ett spørsmål pr tlf. Lag deg en god liste gjennomtenkte spørsmål og ta en ringerunde. Plutselig har du alle svarene du trenger. Lykke til!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Erfaringsmessig er det eneste du risikerer at de vurderer edrueligheten din ifht førerkort om du bryter ruskontrakten. Thats it.
Altså, er det ikke sånn at du unngår prikk på rullebladet, hvis du følger kontrakten ut.

Hvis du bryter den kommer du til å angre om noen år hvis du finner en jobb du har lyst på som krever plettfritt rulleblad, du kan sikkert aldri bli Politi, men det er mye annet som evnt krever rent blad.