Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2357
Hei, dette er noe jeg har tenkt på lenge som jeg faktisk kunne trengt et svar på. Det skjer til stadighet at jeg opplever at folk kaster rundt seg med myter som åpenbart er feil, eller formidler fakta som ikke stemmer. Det er ikke sosialt akseptert å bryte inn å være bedreviter gang på gang. Hvordan hanskes med slike situasjoner? Del gjerne dine tips. Må være flere en meg som opplever det her. Spesielt av de som sitter å googler hele dagen, leser lovdata og forskningsrapporter og annet relevant info 24/7. Det plager meg veldig å sitte der å holde kjeft, da noen kommer her og påstår helt idiotiske ting. Dersom man retter på noen er man automatisk ''kverulant'' og ''bedreviter'' og andre ting. Dersom noen retter på meg, og viser til kilder tar jeg halen imellom beina og lærer meg å sjekke hva jeg sier neste gang. Det virker som om folk spyr ut alt de har lest på face eller hørt av en venn. Pleier nå å holde kjeft, men dette irriterer meg veldig i hverdagen. Hva tenker dere? Har noen opplevd noe liknende? Takker for svar.
Velg dine kamper, og velg dine debattarenaer med omhu. Det er det beste rådet jeg har. På facebook er det for eksempel null vits å diskutere. Der vil folk ha frisone for all bullshiten sin, og de blir fornærmet hvis du prøver å utfordre dem på noen som helst måte. Her på freakforum derimot, har vi etablert en rimelig god debattkultur, synes ihvertfall jeg. Her går det an å være uenig med folk, og møtes senere til nye diskusjoner uten sure miner og vondt blod (for det meste).

I livet ellers, så fungerer det på samme måten. På arbeidsplassen må man kanskje svelge noen kameler for å opprettholde en grei tone. Blant venner er det noen som tåler en debatt, og noen som ikke gjør det. Har du ikke venner som du kan diskutere med, så får du bare begynne å henge mer her.
Den som bare er der
Hadde samme problemet selv. Til slutt sa vennene mine at de ikke ville ha noe med meg å gjør viss jeg ikke holdt kjeft. Så det gjorde jeg og har ikke hatt hete diskusjoner mellom folk på lenge.
Sist endret av RavnX; 9. september 2015 kl. 23:37.
Trådstarter
37 5
Vel, det er en kjip problemstilling. Mentalmelt, jeg henger mye her og har et firesifret antall poster. Da er det kvelden for meg. Gleder meg til å lese mer imorgen. Håper på flere gode svar.
Sist endret av ZtoZ; 9. september 2015 kl. 23:40.
Bli interessert i det de sier og still gjerne noe ledende spørsmål du kan svaret på, så kan du fortelle det du vet dersom de ikke helt kan svare videre, typ "jeg tror jeg leste det og det, så logisk sett så er det kanskje egentlig sånn..." på en avslappet måte. Jeg gjør sånn intuitivt og gir faen om de gidder å ta til seg fakta. Er de intr. så vil de sjekke det selv senere og se at de tok feil. (Med mindre det er snakk om religiøse stonere som mener at weed helbreder kreft.)

Da gjør du idioten til bedreviter (som tar feil), og du utfordrer han siden du resonnerer deg frem. "Aha, smart".
Sist endret av Spirituell; 9. september 2015 kl. 23:50.
Ikke bryt inn i diskusjoner du ikke er med i, så fremst de ikke blir enige eller du tar parti med en av sidene. Ingen liker en bedreviter som ikke er med i samtalen
Føler det nøyaktig som deg Ztoz.
Kan skrive under på det mentalmelt skriver her, ikke diskuter på facebook. Folk er utrolig arrogante og fornærmet om du skulle kommentere noe som her helt ute på viddene dumt eller uakseptabelt. De færreste tåler en diskusjon som resultat av f.eks en avisartikkel. Om Guro poster "Hasj-jointforårsaker AIDS" så er det null poeng å si noe.

Min erfaring er at det aller beste du kan gjøre er å slette dem. Slett alle skaprasistiske gamlinger, overhysteriske mødre, politimenn, de overengasjerte FRP/AP'erne, damer blottet fullstendig for kritisk/logisk tenkning. Det gjør det mulig å scrolle facebook uten å vurdere asyl på Mars.

Det kunne vært interessant å lære mer om hvorfor folk spyr ut påstander og fraser de aldri har brukt 2 sekunder å reflektere eller gjøre research over. På sosiale media tror jeg det handler om å "være på lag" med noen om noe. Uansett hvor sprøyte galt det måtte høres ut. Kult om noen andre har innspill om dette.
Sist endret av flexx; 10. september 2015 kl. 04:23.
Sitat av flexx Vis innlegg
.

Det kunne vært interessant å lære mer om hvorfor folk spyr ut påstander og fraser de aldri har brukt 2 sekunder å reflektere eller gjøre research over. På sosiale media tror jeg det handler om å "være på lag" med noen om noe. Uansett hvor sprøyte galt det måtte høres ut. Kult om noen andre har innspill om dette.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det finnes mange idioter i verden. 50 % er under gjennomsnittlig intelligente og en stor overvekt av disse finner man feks i kommentarfeltene på nettaviser.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Det er fordi det finnes mange idioter i verden. 50 % er under gjennomsnittlig intelligente og en stor overvekt av disse finner man feks i kommentarfeltene på nettaviser.
Vis hele sitatet...
Du har ironisk nok misforstått helt hvordan intelligensskalaer som IQ-skalaen skal leses. Vi bruker normalfordeling for å vise hvor landet ligger, og mtp. målingsusikkerhet og standardavvik, så kan jeg med ett hundre prosent sikkerhet si at en påstand som at 50% er under snittet intelligente ikke gir mening. For ikke å snakke om at det rent statistisk ikke gir mening å snakke om enkeltindivider under et snitt, da statistikk er der for å forstå massene, ikke hvordan et enkeltplott i dataene vil oppføre seg. All den tid mange i kommentarfelter er idioter, så vil jeg i ånden av at du påtar deg rollen som overlegent intellektuelt vesen presenterer noe annet enn en anekdote på dette.

Mentalmelt skriver egentlig det meste som er å si, men glemmer noe jeg i alle fall mener er det mest vesentlige med diskusjoner; vi utveksler kunnskap. Det er følgelig heller underordnet om du har rett eller ikke, og det er her jeg mener mange bedrevitere tråkker i salaten. Det hjelper ikke at du har rett om du fremfører faktaene på en drittsekk måte. Man må skille mellom å ha rett, og å faktisk være interessert i å vise noen hva som er sant. Ofte er en sokratisk tilnærming mer fordelaktig i min erfaring, men ikke bare for å "vinne", også for din egen del i form av at du ved å stille andre spørsmål lærer å stille deg selv spørsmål.
Sist endret av Xasma; 10. september 2015 kl. 07:57.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du har ironisk nok misforstått helt hvordan intelligensskalaer som IQ-skalaen skal leses. Vi bruker normalfordeling for å vise hvor landet ligger, og mtp. målingsusikkerhet og standardavvik, så kan jeg med ett hundre prosent sikkerhet si at en påstand som at 50% er under snittet intelligente ikke gir mening. For ikke å snakke om at det rent statistisk ikke gir mening å snakke om enkeltindivider under et snitt, da statistikk er der for å forstå massene, ikke hvordan et enkeltplott i dataene vil oppføre seg.
Vis hele sitatet...
Nå er det neppe slik at medianen i intelligensfordelingen er fullstendig lik gjennomsnittet, men at det er noen betydelig forskjell er tvilsomt. Så å si at 50% er under gjennomsnittet er jo derfor i praksis helt riktig. Og selvsagt kan man si at et individ er under gjennomsnittlig intelligent, akkurat som man kan si at vedkommende er under gjennomsnittlig høy. I tillegg til dette er det jo du som trekker frem individer; å si at 50% er under gjennomsnittet er fortsatt å snakke om mengder og fordelinger.

Det sagt, så er det like toskete å antyde at denne halvparten er idioter som å antyde at den andre halvparten er genier.
Sist endret av Provo; 10. september 2015 kl. 08:14.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå er det neppe slik at medianen i intelligensfordelingen er fullstendig lik gjennomsnittet, men at det er noen betydelig forskjell er tvilsomt. Så å si at 50% er under gjennomsnittet er jo derfor i praksis helt riktig. Og selvsagt kan man si at et individ er under gjennomsnittlig intelligent, akkurat som man kan si at vedkommende er under gjennomsnittlig høy. I tillegg til dette er det jo du som trekker frem individer; å si at 50% er under gjennomsnittet er fortsatt å snakke om mengder og fordelinger.

Det sagt, så er det like toskete å antyde at denne halvparten er idioter som å antyde at den andre halvparten er genier.
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Jeg glemte en viktig ting i mitt forrige innlegg og det er ydmykhet. For plutselig har jeg plumpet ut noe helt vilt usaklig på samme måte, kanskje ikke like åpenbart, kanskje ikke på samme forum, men på en eller annen måte har jeg mest sannsynlig oppført meg som en idiot.

Når det gjelder hva du skriver Saerdna: Det er kanskje en del ytterpunkter i kommentarfelt, samt dårlig formuleringer; det betyr ikke at du ikke kan finne viktig og verdifulle synspunkter i kommentarfelt.

Ta et muligens dårlig(?) eksempel:
De hårete skaprasistene har på sitt vis rett: mye innvandring av deres kultur vil forandre vår, få konsekvenser og kanskje til en viss grad endre vår levemåte.
De overfølsomme uten logikk-sosialistene har også rett: Selvfølgelig skal vi hjelpe så mange vi kan klare, det skulle bare mangle å hjelpe medmennesker.

Problemet her er for tilsynelatende mange er å holde fast i to tanker på en gang, jeg ser sjeldent noen i kommentarfeltet balansere innlegget sitt og ikke minst: komme med forslag til en løsning på temaet.
Sist endret av flexx; 10. september 2015 kl. 08:29.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå er det neppe slik at medianen i intelligensfordelingen er fullstendig lik gjennomsnittet, men at det er noen betydelig forskjell er tvilsomt. Så å si at 50% er under gjennomsnittet er jo derfor i praksis helt riktig.
Vis hele sitatet...
For å være pedantisk, så vil ikke 50% være under, da høyeste enkeltverdi er snittet, så du vil maksimalt oppnå 49,noe%. Det er som du sier riktig - men totalt intetsigende, noe slikt som 65% ligger innenfor et intervall på +/- 15% av gjennomsnittet. Trenger ikke dra det mer off-topic, poenget mitt var at de fleste er innenfor et lite intervall, og hvor 50% av befolkningen befinner seg er uinteressant pga. normalfordelingens naturlige egenskaper. Med mindre man gjør en skikkelig analyse, da kan det bli interessant.

Man bør ha styr på hvordan statistikk skal leses før man går rundt og slenger om seg at folk er dumme på helt feil grunnlag, som vi vel er enige om.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For å være pedantisk, så vil ikke 50% være under, da høyeste enkeltverdi er snittet, så du vil maksimalt oppnå 49,noe%.
Vis hele sitatet...
50,0% av tallene mellom 1 og 10 er lavere enn deres gjennomsnitt, og 50,0% er lavere enn medianen. I tillegg tok jeg høyde for muligheten du nevner ved å skrive "i praksis". Så pedanteriet var dessverre et slag i luften.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er som du sier riktig - men totalt intetsigende, noe slikt som 65% ligger innenfor et intervall på +/- 15% av gjennomsnittet. Trenger ikke dra det mer off-topic, poenget mitt var at de fleste er innenfor et lite intervall, og hvor 50% av befolkningen befinner seg er uinteressant pga. normalfordelingens naturlige egenskaper. Med mindre man gjør en skikkelig analyse, da kan det bli interessant.
Vis hele sitatet...
Joda, for all del, betraktningen i seg selv er helt uinteressant, fordi den er nødvendigvis riktig samtidig som det er helt opplagt. Og som du sier tar den ikke hensyn til standardavviket, og dermed heller ikke hvor store forskjeller det er mellom folk flest. Jeg bare var ikke enig i innvendingene dine.
Det gjelder som flere har sagt tidligere her å velge sine kamper med omhu. Og hvordan fremstår du? Som en som ønsker å opplyse og være sannferdig eller som en som skal ha rett? Generelt lite aksept i å bryte inn i diskusjoner som du ikke er med i fra starten tenker jeg.

Hvis folk sprer fakta som åpenbart er feil. Hvor viktig er det for deg at de sprer sannhet? For din del, for deres del eller for de som hører på sin del? Mange tåler dårlig å bli korrigert. Tidligere i tråden her ble det snakket om en ydmyk og filosofisk tilnærming og det liker jeg, da er det å stille hverandre spørsmål og seg selv spørsmål.
Vel, helt ærlig så må jeg si at jeg driter litt i om folk blir sure for at jeg har en annen mening. Det får man tåle. Det gjelder selvsagt ting som blir sagt i diskusjoner jeg faktisk deltar i. Man blander seg ikke inn i fremmedfolks diskusjoner med mindre det er naturlig å gjøre det. Ett eksempel: Bestevenninnen til exen min startet å snakke om diverse healing og lignende mens vi satt å spiste. Da ytret jeg min mening om at jeg personlig ikke tror på det, men at jeg tror placeboeffekten har en effekt her. Men jeg sa det på en skikkelig måte og lyttet til argumentene hennes. Følgelig ingen sure miner. Og nettopp det tror jeg er nøkkelen. At det har noe med hvordan man diskuterer å gjøre.