Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3987
Heisann, jeg er en positiv og glad gutt på 21år, for 3månder siden mistet jeg jobben min og jeg måtte flytte fra en fin og stor leilighet til en liten hybel for å få råd til å leve. Jeg har alltid hatt et litt "høyt" forbruk av "jazztobakk", men det har gått opp i opp med økonomien min, før 3mnd siden. Jeg fant ut at jeg skulle krite halvplater her og der, røyke det som var til overs og gi tilbake resten. Dette gikk da kjempebra i en stund. så en dag tok kritet jeg stort med kvalitet og alt gikk som det skulle. Før jeg mistet jobben hadde jeg kjøpt meg pass til hovefestivalen, så når den tid kom så hadde jeg fortsatt en del "jazztobakk" igjen som jeg ikke rakk å få ut, så jeg la det på det jeg trodde var en sikker plass i hybelen min, og dro til hove....Når jeg kom hjem var hybelen endevendt og "jazztobakken" borte, vips 18000kr i gjeld. Jeg vet veldig godt at dette er noe jeg selv har rotet meg opp i, og planlegger å komme meg ut av det så også, bare lurer på om noen har noen tips til hva jeg skal gjøre for å få dette problemet ut av verden fortest mulig, vil helst slippe å få store slemme karer på døra mi.

og til dere som tenker på å komme med moralprekener: JA JEG VET, TRENGER IKKE HØRE DET!
1. Søk jobb
2. Ta det du får
3. Jobb 1-2 måneder
4. Betal gjelda di
5. Profit??
Det viktigste er å holde kommunikasjonen med dem du skylder penger. Forklar situasjonen og si at du jobber med det. Det finnes dem som bare overser sine kreditorer, og da gjør det bare vondt verre. Skaper irritasjon osv.

Dealere er mennesker de også. De aller fleste forstår dette, og da kan de sikkert vente litt til på pengene. Eventuelt, så kan du jo ta opp ett lite lån i banken din, og heller betale ned på det månedlig?
GE money er vel et alternativ? Høy rente på lånene da..
Finnes utallige selskaper som tilbyr forbrukslån. GE, Santander, Bank2 osv. Stiv rente, men bedre å skylde de penger enn dealern din
Kontakt personen du skylder penger og forklar situasjonen og si at du skal betale tilbake så snart som mulig. Vær høflig og respektful, er jo tross alt en hel del penger som har gått tapt her. Hvis du mistenker noen slags hevnaksjon, så er det greit å skaffe seg noen allierte som kan hjelpe å stoppe eventuelle angrep.
Få deg inntekt, gjerne først og fremst via jobb. Skal du kunne betale noe som helst må du selvsagt ha noe å betale med.

Du skal ikke tenke tanken om at du nå fremover skal ta deg en bolle på krita engang.

Forsøk å være på godsiden med dem du skylder penger. Å begynne med kontinuerlige betalinger er en god idè da "jeg skal betale en gang om en stund! lover!" ikke er så veldig tillitsvekkende.

Krever de du har lånt av renter for å godta betaling over tid/senere så veier du opp disse rentene med renter du måtte få ved å ta et større engangslån en annen plass (om mulig) og tar det billigste alternativet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det viktigste er å holde kommunikasjonen med dem du skylder penger. Forklar situasjonen og si at du jobber med det. Det finnes dem som bare overser sine kreditorer, og da gjør det bare vondt verre. Skaper irritasjon osv.

Dealere er mennesker de også. De aller fleste forstår dette, og da kan de sikkert vente litt til på pengene. Eventuelt, så kan du jo ta opp ett lite lån i banken din, og heller betale ned på det månedlig?
Vis hele sitatet...
Det caperno skriver her er alfa omega for deg akkurat nå.


Mitt råd er Ikke begi deg ut på noe idiot prosjekt for raske penger nå.
Ikke krit noe mer av noen som helst plutselig kan du sitte 50.000 i gjeld.
Avtal faste avdrag fra nav pengene dine til du får deg jobb, det viktigeste er at de ser at du betaler og gjør opp for deg.
Går de ikke med på det så anbefaler jeg heller turen hjem til mor å be om 18.000 til narkogjeld en å kjøre det løpet som ofte må til om en ikke kan betale. Så holder du deg langt unna alt over 1g med flis i fremtiden.
Sitat av Librium Vis innlegg
Kontakt personen du skylder penger og forklar situasjonen og si at du skal betale tilbake så snart som mulig. Vær høflig og respektful, er jo tross alt en hel del penger som har gått tapt her. Hvis du mistenker noen slags hevnaksjon, så er det greit å skaffe seg noen allierte som kan hjelpe å stoppe eventuelle angrep.
Vis hele sitatet...
Svært godt poeng! Kommunikasjon alfa omega. Vær ydmyk og forklar de hva som er status. Er viktig at du fremstår som ryddig, og en som er villig til å gjøre opp for seg. Er ingen snarveien i saker som dette.

Hvis du slutter å ta telefonen og skygger unna blir det fort jævli utrivelig å være deg.
Kan du ikke bare ta det på mastercard? Det er vel rentefritt en stund også, så om du får deg jobb kan du rekke å betale det ned uten å betale noe rente?
Sitat av shickabang Vis innlegg
Finnes utallige selskaper som tilbyr forbrukslån. GE, Santander, Bank2 osv. Stiv rente, men bedre å skylde de penger enn dealern din
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vil si det er mindre ille å skylde penger til en narkodealer enn til en institusjon som driver med forbrukslån. Narkodealeren har i det minste litt etikk og moral i forhold...
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tja, jeg vil si det er mindre ille å skylde penger til en narkodealer enn til en institusjon som driver med forbrukslån. Narkodealeren har i det minste litt etikk og moral i forhold...
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig det, eneste jeg tenker på er jo at hvis du unnlater å betale en lånehai / dealer så er jo konsekvensene hakket mer utrivelige.
er det virkelig så lite penger i dealing at 18.000 er et problem. da anbefaler jeg å heller jobbe i kassa på rema. hvor dum må en være for å deale når så lite penger er et problem.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Tja, jeg vil si det er mindre ille å skylde penger til en narkodealer enn til en institusjon som driver med forbrukslån. Narkodealeren har i det minste litt etikk og moral i forhold...
Vis hele sitatet...
AHahhahahaha, made my day.

De fleste mennesker vil ha litt forståelse, og det er ikke alle som slår inn kneskåler for å kreve inn gjeld, veldig få gjør dette. Snakk med folka, ettersom du faktisk har fått krite denne summen, så regner jeg med at de kjenner deg relativt godt, ihvertfall har gjort business med deg før, snakk med dem.
Send ut en melding på itslearning om at du har mistet hasj for 18000+++ og spør om noen har sett det.

Om du har flaks lager noen en facebookgruppe for deg og samler inn pengene.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Men du sier at det var endevendt når du kom hjem. Var det purken eller noen andre? (var det purken har du allerede fått vite det) Mao det er noen som vet at du har hatt det der.
Tenk etter hvem du har sagt til at du har så mye, begynn dermed eliminasjonspraksis og se hvem du sitter igjen med.
Deretter inviterer du dem hjem en og en, og spør med litt hint i setningene at "du vet at han har vært der mens du var borte" men ikke gjør det for tydelig siden det er dumt å anklage folk uten at dem har gjort det.
Sprekker han kan du kreve summen av han rimelig enkelt. Profit!
ArbeidsledigProletar
Hvis det ikke faktisk er knarkere/kjipe folk han har med å gjøre som bare vil hustle ham, altså, krite vekk noen plater, stjele de tilbake for så å kreve tilbake lån + renter.
Fortjener stresset litt å da. Gjemmer du sånt på hybelen å reiser bort. garrantert ikke vært diskret om at du hadde mye flis å annonsert grundig at du skulle vekk på festival.
Begynner å tenke litt på han severin suveren eller hva han heter.
Men som sagt det viktige er å snakke med de du er skyldig å ikke være feig da ordner alt seg til slutt.
Søk deg studieplass og gjennomfør studiene. Du kan få over 20.000 i stipend/lån i august og januar dersom du begynner å studere på full tid. HVis du skal betale ned lån samtidig så vil det si at du også må jobbe litt ved siden av, men det du får i august og januar dekker mye. Da kan du jobbe deg veldig mye opp på sommeren.