Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 4959
Forestill deg at du akkurat har greid og rømme ut av et fengsel og politiet forsøker og finne deg.
Hva skal man gjøre for og ikke bli tatt av politiet.
Hvordan holde seg på rømmen??
Sist endret av babbabou; 20. februar 2008 kl. 17:16.
Leve i skogen på sopp og annet du finner der. Muligens ta en tur innom butikken i ny og ned.
Stikk til et land som ikke har utleveringsavtale med Norge.
Jammen hva med politihunder som kan lukte seg frem til deg??

badet?
Reise til russland er vel en mulighet ?
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Dra på sosialen og få livsopphold.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Få deg fullskjegg og gjem deg i en liten hule i bakken mellom noen småhus i ørkenen.

Se forskrekket ut og si "It wosnt me, offisah" hvis du blir tatt.
Sitat av nso
Få deg fullskjegg og gjem deg i en liten hule i bakken mellom noen småhus i ørkenen.

Se forskrekket ut og si "It wosnt me, offisah" hvis du blir tatt.
Vis hele sitatet...
haha! dra en liten saddam mener du

men kunne jo vært en mulighet og stikke til russland ja.
Men tenk om akkurat hadde greid og rømme fra ullersmo. Hvordan ikke bli tatt de få timene etter man har kommet seg ut??

Politiet er jo avhengige av ferske spor så jo lengre man greier og holde seg skjult jo mindre er jo sjansen for og bli tatt.
Sist endret av babbabou; 20. februar 2008 kl. 17:27.
Ville enten gjemt meg i en kirke, eller reist til mexico!
Limited edition
Moff's Avatar
Men herre, da. Alt avhenger jo av måten du kommer deg ut på. Om du beiner med politihundene 50 meter bak deg ut fra murene, så vil jeg gi deg dårlige odds. Om du klarer å liste på deg 2 timer forsprang, så er en halvstjålet / lånt fluktbil til Russland en god plan.
Reiser du laaaangt inn i Russland er vel det beste.
De finner deg i syden for og si det slik...
Siden fanger her til lands får lov til å spankulere fritt i egne fritidsklær istedenfor oransje "give-away" uniformer så er det en smal sak å blande seg inn i den generelle folkemengden. Fengslene er vel typisk sett noenlunde nærme generell infrastruktur også så når du først er ute så har du nok en god sjangs. EU/EØS gjør det også lett å komme til utlandet. Det er vel også begrenset med tid det norske politiet går rundt med foto av deg og sjekker tog og lignende, hvis de i det hele tatt begynner med det.
Sist endret av Kinseek; 20. februar 2008 kl. 17:32.
jeg ville reist til en hytte langt ingenplass og bosatt meg der i noen år.
Ville reist å blitt munk i Tibet.
Fuck you interpol.
Hvis du går ut i fra at fengselet ligger utenfor "sivilisasjonen" slik at du ikke trenger å bevege deg gjennom bebygde strøk så er det i bunn og grunn bare å lære seg Escape and Evasion.

Escape and Evasion er et miltær utrykk for at du er fucked behind enemy lines.
Som en basis så må man da selvfølgelig planlegge litt, med bla å utstyre seg selv med klær som egner seg til et lengre opphold i naturen.
Det er da naturlig å ta med seg en jakke som er vind og vannavstøtende, ullundertøy, en bukse som er vindbrytene og gjerne tørker fort (for våt på beina blir du hvis været er dårlig) og ikke minst et par brukbare sko. Kamuflasje er absoulutt et pluss men så lenge det er mørke farger bør man greie seg fint.

Videre er det et absolutt minimum å ha med seg en eller flere kilder til ild. Uten ild får du ikke varmet deg, eller tilbredt mat. Du kommer til å bli bra forbannet når du oppdager at rå fisk ikke er noe særlig og at det bare er japanerene som er tullete ;D .

En kniv er også bra å ha siden det gjør at du kan arbeide med tre som igjen gir deg en større mulighet til å overleve.

Man vil også komme en hel del lenger om man har en liten pressening eller lignende som gjør at man kan få sove tørt og skaffe seg et lite tak til de nettene hvor man opplever kulderas (det som gjør at bilen blir duggete om natta)
Med presseningen vil man gjerne også ha litt tau eller hyssing for å kunne feste den til noe. Tau er også nyttig til andre overlevelses teknikker.

Noe å oppbevare vann i er en fordel siden det kan bli et stykke mellom hver bekk man passerer. I et annet klima enn det norske ville man også tatt med noe for å kunne ta med seg større mengder vann siden man ikke vet når man passerer neste vannkilde

Utover det er resten "Luksus"

Aboslutte minimum om man beveger seg et stykke vekk fra sivilisasjonen

Edit:
Etter et par måneder flytter du bare til en storby siden ingen en gang husker at du har rømt :P
Sist endret av MorPHeuZ; 20. februar 2008 kl. 17:50.
Jeg ville gjemt i en liten hule i afganistan med masse weed og sjokolade
etter å ha lest forslagene her tror jeg at det å sitte inne virker som ett bra alternativ.
jeg stemmer med MorPHeuZ ..

men det er generelt sett viktigst å flytte seg konstant... ikke opphold deg på samme stedet i mer en noen døgn i strekk..

Sitat av fettnok
etter å ha lest forslagene her tror jeg at det å sitte inne virker som ett bra alternativ.
Vis hele sitatet...
personlig har jeg lyst til å komme i en situasjon hvor jeg er nødt til å klare meg alene i skogen, og har minimalt med utstyr.. det viktigste er uteklær(vind- og vanntett), kniv, og hyssing.. gjerne en presenning også..
Sist endret av ThexZed; 20. februar 2008 kl. 18:10.
Sitat av fettnok
etter å ha lest forslagene her tror jeg at det å sitte inne virker som ett bra alternativ.
Vis hele sitatet...
Spørs hvor lenge
sitte inne 10 år vs. bo i ett jordhull i afghanistan i 50 år.
vet ikke helt jeg...
Hva med å komme seg til en plastisk kirurg å få litt fikset på her og der?
Også er det sikkert lurt å fornye identiteten sin i samme slenge. Alt du trenger å gjøre da er å vente noen måneder før du flytter til et annet fylke....!?
..Komme seg til Colombia og begynne og dyrke kokain?
Eller.. Reise til en eller annen random øy i stillehavet og leve på annanas og sand resten av livet.

Eller man kan altids slå på stortrommen for allvor, ta første fly til et eller annet drittsted i sentralafrika, med ransutbytte på ørten millioner som man selvfølgelig bare tilfeldig vis har.
Derifra er det en smal sak og bygge seg et slott , kjøpe gitar og begynne med tyngre narkotika.
Godt med smør
Sitat av Antrax-Vtec
Jeg ville gjemt i en liten hule i afganistan med masse weed og sjokolade
Vis hele sitatet...
Samme, vil ha byttet ut weeden med coca cola å sjokoladen med skakkolade.

Ellers er jo planen grei
ta ett gissel, plastisk kirurgi er også ett alternativ.

skaff våpen slik at du kan smoke deg selv om du blir huka (røm til himmelriket)
Drar til Mexico eller noe, med en del penger
Følgende alternativer er å foreslå:

1: løp hjem til mor å spis vafler, sats på at de ikke leter der..

2: Denne leiligheten ligger ganske sentralt (på Blindern),
men ut ifra det jeg forstår er den ledig

Ligger på blinderen, det har bodd en mann der i 27 år.
men har har nå flyttet ut.

tror ikke det er bad i cribben men pyttsan.

Tror heller ikke at noen VIL lete der

http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle1545565.ece

Kun de beste nevnt.

Jeg ville nok satset på å stikke til jungelen eller noe
Sist endret av womba; 20. februar 2008 kl. 19:46.
Heller 10 år i buret enn 50 år i Afghanistan!

Mor sine vafler hørtes veldig fristende ut
ville reist til mexico eller russaland jeg
Kompisen min, Osama bin Laden er veldig flink til slikt. Hvis du vil kan du gjerne få nummeret hans. På PM da selvfølgelig;P
Haha blir nokk ikke så vanskeli og rømme fra oslo fengsell ialefall

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1568733.ece
hehe norske fengsler ass.. genialt.. ;p .. Norge er lizm de kriminelles fristed.. ^^ .. (i forhold til andre land) .. hehe..
Høidal sier fangen på rømmen, ville blitt oppdaget under inspeksjonen klokken 07.
Vis hele sitatet...
Så hvis man stikker av midt på natten kan det ikke være spesielt vanskelig å komme langt. God tid
Jeg ville beina langt, langt inn i en far-away-skau, og brifa vilt med mine MacGyver-kunnskaper i et par måneder, før jeg klarer å skaffe meg en husbåt, og leve resten av mitt liv på de syv hav!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av FyFaen
Reise til russland er vel en mulighet ?
Vis hele sitatet...
Sitat av FyFaen
Reiser du laaaangt inn i Russland er vel det beste.
De finner deg i syden for og si det slik...
Vis hele sitatet...
Sitat av babbabou
men kunne jo vært en mulighet og stikke til russland ja.
Men tenk om akkurat hadde greid og rømme fra ullersmo. Hvordan ikke bli tatt de få timene etter man har kommet seg ut??

Politiet er jo avhengige av ferske spor så jo lengre man greier og holde seg skjult jo mindre er jo sjansen for og bli tatt.
Vis hele sitatet...
Vell du har ikke reist til russland før ser jeg? Russland er ett super strengt land og reise til, og en tur over grensa kan fort ta 3-4 timer og bare passere grensa.
Du må søke visum og alt mulig rart.
Og jeg vil påstå at og søke visum og gå gjennom passkontroll er gansek ferske spor i seg selv

Men du har rømt fra ullersmo? Isåfall vil jeg påstå at og skrive om det i "la oss si viss jeg hadde gjort ditt og datt" språk, er relativt ferske spor om de ser dette
Jeg hadde ikke rømt. Heller 15 år i fengsel (blir vel noe slikt om man i utgangspunktet blir dømt til 21) enn å være på rømmen hele livet.
Sitat av ThexZed
hehe norske fengsler ass.. genialt.. ;p .. Norge er lizm de kriminelles fristed.. ^^ .. (i forhold til andre land) .. hehe..
Vis hele sitatet...
ja! Kriminelle som kommer fra polen syns det er som og være på hotell hvis de blir tatt her, pga norge har ingen utleveringsavtale med dem.
Man kan jo også ta en Varg Vikernes: du bunkrer deg opp i bilen din med en skuddsikker vest og våpen. Da finner de de aldri.
Sitat av MorPHeuZ
Hvis du går ut i fra at fengselet ligger utenfor "sivilisasjonen" slik at du ikke trenger å bevege deg gjennom bebygde strøk så er det i bunn og grunn bare å lære seg Escape and Evasion.

Escape and Evasion er et miltær utrykk for at du er fucked behind enemy lines.
Som en basis så må man da selvfølgelig planlegge litt, med bla å utstyre seg selv med klær som egner seg til et lengre opphold i naturen.
Det er da naturlig å ta med seg en jakke som er vind og vannavstøtende, ullundertøy, en bukse som er vindbrytene og gjerne tørker fort (for våt på beina blir du hvis været er dårlig) og ikke minst et par brukbare sko. Kamuflasje er absoulutt et pluss men så lenge det er mørke farger bør man greie seg fint.

Videre er det et absolutt minimum å ha med seg en eller flere kilder til ild. Uten ild får du ikke varmet deg, eller tilbredt mat. Du kommer til å bli bra forbannet når du oppdager at rå fisk ikke er noe særlig og at det bare er japanerene som er tullete ;D .

En kniv er også bra å ha siden det gjør at du kan arbeide med tre som igjen gir deg en større mulighet til å overleve.

Man vil også komme en hel del lenger om man har en liten pressening eller lignende som gjør at man kan få sove tørt og skaffe seg et lite tak til de nettene hvor man opplever kulderas (det som gjør at bilen blir duggete om natta)
Med presseningen vil man gjerne også ha litt tau eller hyssing for å kunne feste den til noe. Tau er også nyttig til andre overlevelses teknikker.

Noe å oppbevare vann i er en fordel siden det kan bli et stykke mellom hver bekk man passerer. I et annet klima enn det norske ville man også tatt med noe for å kunne ta med seg større mengder vann siden man ikke vet når man passerer neste vannkilde

Utover det er resten "Luksus"

Aboslutte minimum om man beveger seg et stykke vekk fra sivilisasjonen

Edit:
Etter et par måneder flytter du bare til en storby siden ingen en gang husker at du har rømt :P
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke akkurat e&e noe "bare-bare" å være virkelig god i... Et tips fra en gammel hundefører er at det virkelig funker å vasse i en bekk for å komme unna bikkjer, da må man søke både oppover og nedover bekken på begge sider for å være sikker på å finne igjen sporet ditt, og det tar naturligvis ekstra tid. Harde glatte overflater er generelt også bra, siden lukten setter seg dårligere der og sporet forsvinner kjappere. Derimot, et tips fra en bekjent i mjk som skulle på en uke e&e i høst, var at han ville gjøre nesten hva som helst for å holde seg tørr... Et tips til er også at et bål er en veldig fin ting for å bli funnet raskt. Så sats heller på å holde deg tørr så du slipper å tenne opp noe bål.
Alkoholisert gamer
Sitat av fettnok
sitte inne 10 år vs. bo i ett jordhull i afghanistan i 50 år.
vet ikke helt jeg...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tatt jordhullet med en gang... Tenk deg:

Mista såpa i dusjen i fengsel VS mista såpa i dusjen i ett jordhull
Tja.. Å holde seg på rømmen. Blindpassasjer på fartøy som skal itenlands går kanskje ann. Men ikke gjør som han som rømte til gran canaria, skaffet seg jobb på bar/hotell og ble linselus i villa medusa Så hold deg for all del unna robinsonøya hvis du har tenkt deg til varmere strøk.
I alle fall reist til et annet land. Gjerne et nokså varmt land hvor hudfargen min kunne blitt forandret på også ville jeg latt håret gro / blit skallet og skaffet meg en del skjegg. Skaffet meg en rolig og ikke så sosial jobb, men å leve livet med redsel om folk kjenner deg igjen bør være skremmende :/
Sitat av oleandreas
Jeg hadde ikke rømt. Heller 15 år i fengsel (blir vel noe slikt om man i utgangspunktet blir dømt til 21) enn å være på rømmen hele livet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Verre noia skal man lete lenge etter. Dessuten kan man få seg en ganske bra utdannelse i fengsel i løpet av 15 år

Jeg tror ikke jeg hadde takla å være på rømmen, nei.

Men hvis jeg absolutt måtte så kanskje jeg ville skaffa meg falsk id/pass, stikki til sverige, derfra til polen og videre til en liten, tysk landsbygd hvor jeg hadde levd livets glade dager på wienerpølser og mørkt øl.
Sitat av Antrax-Vtec
Jeg ville gjemt i en liten hule i afganistan med masse weed og sjokolade
Vis hele sitatet...
Jeg tror sjokoladen hadde smeltet fort..
Leser at mange vil dra til Russland, noen som har vært på en av grensepostene til Russerne før? piggtråd piggtråd og atter piggtråd som er pent dandert over ett 3-4 meter høyt gjerde som ikke umulig er strømførende..

Grensevaktene står med ladde maskinpistoler, saumfarer kjøretøyet ditt med aggresive skjæfere som bjeffer og står i.. så må du tomme lommene dine, gå igjennom en metall detektor og hvis den piper så får du AK`en trøkka langt oppi kjeften til du fisker opp colakorken som du har glemt igjen i lomma...

kommer du dit uten pass og visum så er du vel rimelig butfucked...

hadde heller satset på ett shengen land, f.eks danmark, i Christiania, kan politiet egnetlig taue deg ut derifra?
Ser at mer eller mindre alle poster inneholder overlevelse i naturen.

Hvorfor det egentlig?

En som sitter inne, kan vel enkelt og greit få seg en plass å bo hos en kompis? En som rømte fra en av Bjørgvins fengsel i høst, bodde hos en kompis i måneder før politiet tok han. Og da på en Rimi butikk. Ergo; det er ikke sikkert politiet leter hos alle kompiser, om de i det hele tatt leter hos kjentsfolk av fangen.
Eller kanskje bryte seg inn i en avsidesliggende hytte som du kjenner eigeren til, da det blir lettere for eigeren å nekte kjenntskap til situasjonen, om han skulle blitt tatt igjen.

Det kan vel også tenkes at man kan fint leige en leilighet\hybel uten å fremvise noe legitimasjon? Kanskje en annen kan leige den til deg?

Problemet ligger vel i å få inntekter, og der må man vel ha en form for legitimasjon, såfremt man gjør et legetimt arbeid.

De fleste som sitter inne, har vel også en del kjentskaper til f.eks narkotikahandel, der man fort kan tjene penger til livets opphold.

Gro skjegg og hår, og gjerne farg det i en annen farge og kle deg annerledes når du ferdes ute. Vær forsiktig. Ikke gå på byen i helgene. Unngå situasjoner der politiet kan være, som f.eks kjøre bil.
Fengslene i Norge er jo luksus, bare greit og sitte inne egentlig.
Ikke bruk mobil eller kredittkort eller noe som helst knyttet til din identitet. Ligg lavt, bo hos en kompis. Gjør innbrudd og selg drugs for penga, ikke der lokalpurken er mest ute etter deg selvsagt. Kan aldri få deg inntekt ved å bruke din egen identitet. Skaff deg en ny identitet såvidt det er mulig og flytt et annet sted i landet.
Ville dratt til et annet land, der hadde jeg funnet noen som kunne forfalske papirer og skaffet meg ny identitet samt papirer som sier at jeg er utdannet lærer.
Sitat av fettnok
sitte inne 10 år vs. bo i ett jordhull i afghanistan i 50 år.
vet ikke helt jeg...
Vis hele sitatet...
Helt klart valgt å sitte inne.
Tror jeg ville ha tatt straffen min og sonet. Hadde ikke taklet følelsen av å være forfulgt.