Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 13317
Noen som har noe erfaring med hjemmelaget tyrkisk pepper? Eller andre drops?
Hvor lenge dette kan stå før det blir usmakelig eller andre nyttige ting å vite?



Foresten, noen som har noen formening om dette vil holde seg fra idag til nyttårsaften?
Sist endret av Snutta; 12. desember 2007 kl. 12:44.
Lage tyktflytende drammer (sirup) med hjemmebrent

Har hittil hørt om blanding med Tyrkisk Pepper drops, for å oppnå noe likt til det de selger på polet. Da er det snakk om å først blande Tyrkisk Pepper med vann, koke/varme opp dette, og så tilsette alkoholen når blandingen har en temperatur på rundt 50-60C (så ikke spriten fordamper).

Vil også tro at en lignende approach med Fishermans Friend vil kunne gå an.
Vis hele sitatet...
Enda flere oppskrifter i tråden...

Sitat av eriksb
Vi har laget det flere ganger, og det fungerer fint. Aner ikke om du kan la det stå, men jeg ser ikke noe grunn til at det ikke kan det. MEN jeg tror jeg ville kjøpt sånn tyrker-blandegreie på europris heller da...
Vis hele sitatet...
Enig.
Du får mye bedre resultat med essence!
Sist endret av Turbolego; 12. desember 2007 kl. 12:02.
Vi har laget det flere ganger, og det fungerer fint. Aner ikke om du kan la det stå, men jeg ser ikke noe grunn til at det ikke kan det. MEN jeg tror jeg ville kjøpt sånn tyrker-blandegreie på europris heller da...
Trådstarter
82 8
Takk Turbolego...
eriksb: å kjøpe på europris ødelegger hele morroa :P har nettop vært i dannmark å hatt store dropps innkjøp så må jo nesten prøve meg her, har hørt at det finnes mye godt rundt omkring, men ingen som sier hva noe er. :P Å lage noe sånt som dette hjemme må jo ikke bli annet enn gøy :P
en venn av meg brukte å lage tyrkisk pepper drammer/blandavann på den måten som turbolego nevnte. eller nesten samme måte.

først så tok han en vaskeklut og la mange drops inni, så knuste han de med en hammer.
tok pulveret som ble igjen av de og la oppi en kasserolle og kokte det.
etter det var kokt en stund og var blitt "ferdig" tok han et filter eller en sil (ett eller annet som gjør at klumpene ikke kommer ilage når han heller det over på en flaske) og helte over på en flaske så tilsatte han sprit. jeg hukser ikke hvordan det smakte, men jeg tror det var godt for han har laget det maaaange ganger.
Trådstarter
82 8
Ingen som vet om noen som har brukt noen andre typer drops?

Tenkte jeg skulle prøve "rosa fisk" og di firkanta lyse brune med svart stripe på. De som er i søppledynga. Altså den posen fra bon bon. :P
-300gram tyrkisk pepper på ei helflaske.
-Fyll få 5dl 40% eller 50% sprit (etter smak og behag).
-Skru korken godt igjen.
-Kjør flaska en runde i oppvaskmaskina.
-Ferdig!
Du får mye bedre resultat med essence!
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Nå har ikke jeg drukket tyrker på ti år, men husker vi eksperimenterte med hjemmebrent+tyrkisk pepper i ungdomsårene. Husker ikke eksakt hvor mange drops vi brukte, men en pakke burde holde til en halvliter. Ingen vits i å knuse eller koke. Putt hele sukker i spriten, og la den stå over natten, og morgenen etter har du perfekt tyrker som glir så lett ned at alt går til helvete.
Gir bedre og fyldigere tyrkersmak enn de essensene jeg har testet.


Drakk 1.5 liter av dette makkverke, på en kveld, da jeg var 18 år. Aldri drukket det i ettertid. Bare synet av svart gørresprit gjør meg kvalm. Veltet tv, ble nektet inngang på bensinstasjon, mista lommeboka, reiv av antenne på bil i fart, ville gi juling til en ambulanse-dude som kløyp meg i kinnet for å vekke meg fra koma, grein og dumma meg og slo en kompis i trynet... Tror jeg burde blitt pumpet den kvelden... og straffet!
Sist endret av Skeletor; 12. desember 2007 kl. 12:38.
Sitat av Squirrel
-300gram tyrkisk pepper på ei helflaske.
-Fyll få 5dl 40% eller 50% sprit (etter smak og behag).
-Skru korken godt igjen.
-Kjør flaska en runde i oppvaskmaskina.
-Ferdig!
Vis hele sitatet...
Oppvask maskinen? Ville det ikke vært enklere og pakke den i noe tøy og kjøre den i vaskemaskinen? Blir vel tromla litt mere rundt der?
Trådstarter
82 8
Trur jeg heller koker vann+sprit og heller på flaske jeg :P
mp34567: Du putter ikke en flaske i en vasketrommel, det sier seg selv..
Sitat av Snutta
Trur jeg heller koker vann+sprit og heller på flaske jeg :P
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med å koke spriten?
Kok heller drops+vann og bland det i spriten etterpå.
Tryksisk får smak ganske fort når du hiver oppi dropsene, så visst du liker det og vil ha noe raskt noe er vell kansje det bra!
Avgir smak veldlig fort, også er det velldig godt!
Trådstarter
82 8
Skeletor: Har da ikke tenkt tell å koke spriten, var bare en måte å si hva jeg heller hadde gjort:P Hadde jeg kokt vannet, så hadde spriten forsvunnet :P Jeg holder på å styrer for å finne fra det jeg skal ha, jeg skal koke vann+drops, så heller jeg i sprit etterpå. Har 60% polvare. Og blander ned til 30-40%
Kjør dropsen i foodprosessorn og hell på sprit.
Holdbarheten er bortimot uendelig
Trådstarter
82 8
Takk Catch21. Det med holdbarheten har jeg venta på lenge

Fortsatt ingen som har prøvd med annet enn tyrkis pepper?
Jeg har observert konsumering av sprit med Doc halslinser. Hvis målet ditt er akutt prosjektilspying ut vinduer så anbefales det. :P
Trådstarter
82 8
Stilig Nei, trur ikke det er akkutt spying jeg er ute etter, men bare noe digg å drekke på ;P
Man trenger ikke å koke blandingen eller knuse dropsene. Bare putt de på en flaske med sprit og legg flasken i varmt vann i vasken i en times tid så har dropsene løst seg opp.
Jeg syns smaken blir mye bedre etter at blandingen har lagt i fryseren i et par ukers tid.
Jeg vil ikke anbefale å blande med vann. Syns smaken blir skikkelig vassen da.
Sist endret av Worner; 12. desember 2007 kl. 13:10.
Trådstarter
82 8
Har du noen tips til hvordan å lage spriten tynnere da? :P har liksom 60%, 1 liter, blir litt drøyt å skal ta å bare heve noen drops oppi der liksom :P
Sitat av mentalmelt
mp34567: Du putter ikke en flaske i en vasketrommel, det sier seg selv..
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Pakk den inn i en tøy og kjør den på tromling i et par minutter. Funker som faen det. Den knuser ikke om du pakker den ordentlig.
Trådstarter
82 8
å legge en flaske i vaskemaskinen er litt drøyt vel. :P trur jeg skipper den. jeg skal koke vann med drops, fylle på sprit senere, rister på flaskene mange ganger daglig i stedet
Sist endret av Dodecha; 12. desember 2007 kl. 17:39. Grunn: "azz" meg i ....
Veldig mye repetisjon her, får vel komme med min lille variant og..

Man tager ei halvlitersflaske (type brusflaske), fyller nesten helt opp med sprit. Kaster oppi en halv - 2/3 pose med Tyrkisk Pepper.

Hvis du ikke har det travelt er det bare å la den stå over natta, hvis du har det travelt så rister du på den hvert 20 min, så har du fiks ferdig tyrker etter 2 timer ell.no. Funker fjell
Knus dropsene først, så løses de opp fortere. Har du en sprit på 60% som du vil ha mildere er det bare å vanne den ut. Hjemmelagd tyrker funker fint det.
Har laget en del med drops før, og det er alltid suksess. Av de jeg likte best er tyrkisk pepper, kongen av danmark, knott og smurf. Synes det er best å koke opp dropsene med vann, men går jo også an å bare ha de rett i spriten om man har tid til å vente.
Med noen av dropsene blir det fort litt for mye kliss og tjukk konsistens (spesielt smurf), så jeg bruker å sile gjennom noen ganger før jeg tilsetter spriten.
Søppeldynga-versjonen høres forresten utrolig god ut
i helga jeg drakk en tyrker, som jeg lagde for over 1år sia. så dramen din kan nok stå lenge!:P
Forslag: Doc Eucalyptus er jævla digg, en kamerat som lagde det en gang.
God mintsmak som kjølte hele halsen <3

Full blei man og
fishermans friend. en og en halv pose rett oppi en halvliersflaske.fyll opp med sprit og rist til det ikke er mer drops igjen. smaker bra. kan evnt ta 2 poser. smaksak hvor mye man skal bruke.
oooh hjemmelaga tyrker ble mye av det i fjor sommer (2006) når polakkene strømmet til bygda

OT: som Ast3rix sier
Man tager ei halvlitersflaske (type brusflaske), fyller nesten helt opp med sprit. Kaster oppi en halv - 2/3 pose med Tyrkisk Pepper.
Vis hele sitatet...
grunnen til dette er at tyrkisk pepper dropsene enkelt og greit kan puttes rett oppi brusflaskene. imotsetning til vodkaflaskene som har litt smalere "hals" og man må dermed til med avansert utstyr som pose og hammer. kort sagt: go for brusflaske.

angående tidsramma som folk nevner. "la stå over natta" ???

du trenger:
tyrkisk pepper
vodka/sprit
et glass (eller flaske, whatever)

tøm litt vodka/sprit i glasset
ta 1 tyrkisk pepper drops og legg det i glasset som inneholder nok vodka til at dropset er dekt

vent ca 1 time +/- og voilá... dropset er vekk

PS. for at dropsene skal smelte fortere (nå mener jeg ved miksing i større skala) er det bare å riste flaska av og til
Hvorfor er det ingen som prøver og lage noe med knott oppi? eller kamfer.. haha =D
okei.. detta har me gjort mye :-P Og som regel har man hastverk når man skal gjøre det, så fancy metoder med koking osv er ikke noe vits. Den tyrkiske pepperen blander seg IKKE godt med sprit, så det må blandes med litt vann først. Og her kommer den ubrukte presangen fra tante Agate sist jul til nytte: Blenderen.

Jeg bruker 5 poser (slike man får på bensinstasjonen) til 1.5 liter ferdig blanding for å få en god og sterk tyrkisk pepper smak.

1. Putt tyrkerposene i en plaspose og gi dem en omgang med hammeren/kjevlen (ikke slå så det blir hull i posen) for å knuse sukkertøyene til mer håndterbare biter (og for at det ikke skal ta så lang tid å blande det ut).

2. Ta en stk blender og hell på et par tre desiliter vann (gjerne litt lunkent). Og så kjør igang med å helle på de knuste posene med tyrkisk pepper. Blir det litt tykt, så hell på litt vann til.

3. Når alle er knust og du har en tjære lignende blanding så hell alt over på en 1.5 liters flaske. Fyll så opp med sprit.

4. Ta på kork, rist blandingen godt. Det KAN drikkes med en gang, men blir bedre om man venter noen timer. (bør ristes underveis hvis den skal stå litt).

For en veldig farlig blanding som smeller farlig hardt, bruk 96% (OBS OBS OBS.. den smeller farlig), for en litt mer jente vennlig versjon bruk 60% (fra polet).

Skal man ha mindre så beregn ca. 3 poser for en liter ferdig blanding.

Og ja.. vi prøvde med alt som kunne krype og gå og fantes i poser på 90 tallet, dumble, sitrondrops, knott.. fantes det på bensinstasjonen så prøvde vi det.. Fulle ble vi, men godt var det ikke. Tyrker egner seg farlig godt som "blandevann" men vil ikke anbefale andre ting.
Sitat av Subs0nic
Hvorfor er det ingen som prøver og lage noe med knott oppi? eller kamfer.. haha =D
Vis hele sitatet...
knott har jeg prøvd, og det var faktisk overraskende godt kamfer tviler jeg mer på
Hvordan er det med Fishermans Friend med tanke på lakseringsmidlene?
knus, bland, rist og vent. funke det. men er ikke til og anbefale
Trådstarter
82 8
Til alle som har fulgt med tråden og lurer på søppledynga. Det funker
Jeg brukte di rosa fiskene som en blanding, og "måkeklatter" det vil si di bruke, med innrissa firkanter og svart strek på. Jeg knuste og kokte det opp med vann. 2/3 vann og resten sprit. (100g drops)
Rosa fisker ble en anelse sur/syrlig. Sinnsykt god egentlig, i forhold til hva jeg hadde forventa.
Måkeklattene ble ikke veldig godt, smaker veldig svakt iforhold. Tyrker er nok best gitt
Oppskrifter jeg har brukt når jeg har laga sprit med drops.

Knus dropsen med smoothieblander elns
Hiv di små klumpene/støvet i flaska
Rist godt
La spriten stå i en time, rist litt av og til

Doc fjerner spritsmaken totalt:
*Svart Doc 4 poser på 0,7L sprit. Smaker herlig frisk lakris
*Grønn Doc 4 poser på 0,7L sprit. Smaker ganske godt mint
*Gul Doc 4 poser på 0,7L Sprit. Husker ikke smaken med var kanon godt
-
Sharks, disse røde runde som fåes i størelse på mentos rull
3 ruller på 0,7l sprit
Smaker kanon herlig!

Extra:
8 pakker på 0,7l sprit: Diveresse ekstra drops
Tøff smak :P

Det er kun du selv som setter grenser for hva drops du bruker....