Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2110
Hei,


Jeg har hatt min wii siden langseringsdagen, og har nå lyst til å chippe den, men jeg har ikke peiling på hvilken chip som støtter hva og hvordan det hele henger sammen...

Blir man bannet fra connect 24 eller hva det internett greiene heter? eller hvordan henger det sammen der, slik som på xbox live at man blir bannet etter en stund?

Har tenkt til å kjøpe en av disse chippene:
http://www.modnet.no/index.php?cPath=135_136

Men hva er egentlig forskjellen på de? Hvilken dekker de fleste behovene og er lettest å installere?

Noen andre ting jeg bør vite før jeg bestiller og chipper min wii?

Mvh
bannaN
Tar jeg ikke helt feil har Cyclo-wiz rn bryter som man kan slå av og på, slik at det ikke blir oppdaget når du surfer nett med wii'en.
Trådstarter
8 1
Okey, internett funksjonaliteten er ikke så viktig for meg uansett, egentlig...

Men hva er det denne chippen støtter da? Hva er forskjellen på denne og de andre?


Ser også at det er forskjellige monterings alternativer... Så lurte på hva QuickSolder er fornoe?

Hva er forskjellen mellom wiikey og CYCLO-WIZ v2 ?
Sist endret av bannaN; 27. november 2007 kl. 01:51.
Cyclowiz-teamet har vist seg best til å komme med oppdateringer og oppfølging når det trengs, mens Wiikey er den chipen som nok brukes av flest, kanskje spesielt fordi den er billigere? Begge chipene kan gjøre mer eller mindre det samme. Quick solder er bare at chipen er designet for å passe oppå loddepunktene slik at det er lettere og raskere å lodde den på. Loddingen er uansett veldig avhengig av nøyaktighet, så om du ikke er vandt med å lodde, anbefaler jeg deg å få noen moddere til å gjøre det for deg.
Trådstarter
8 1
Har aldri loddet en chip før... Men har derimot loddet endel bilbane biler osv, så håper jeg skal klare det....

Men den wiikey chippen er jo ikke billigere enn cyclo? Men hvis de er helt identiske og ingen større\mindre fordeler med den ene eller den andre, så går jeg for cyclo...

Hvordan er det med spillene? alle spill fungerer med denne chippen, eller?
Men Wiikey.. Kan man ikke være på nettet med den?
Sitat av bannaN
Har aldri loddet en chip før...
Vis hele sitatet...
Husk når du lodder må du holde loddebolten på loddingen til det nesten ikke kommer mere røyk. Er Flux middlet(Rensemiddel) som brenner opp.

Loddingen skal flyte litt utover på de tingene som skal loddes sammen, ellers får du noe som heter kald lodding og det gir bare problemer.

Kan helt klart lønne seg å øve litt på et printkort som er deffekt.

Bruk også en loddebolt av lav effekt. helst ikke over 25W.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Microwar, tricket er vel å varme opp til loddetinnet flyter godt utover, og *ikkje* til det slutter å ryke. Det er som regel alt for lenge, og vil ende opp med svidd komponent.

Når det gjelder loddebolt så gjelder det å bruke en som har rett temperatur, gjerne temperaturregulert. Er den regulert har effekten null å sei. Sjølv bruker eg ein 80W loddestasjon til å lodde finelektronikk.
Fikk nettopp min wii tilbake fra Modnet. Måtte ha d2ckey chippen, siden jeg har den nyeste versjonen av wii.
Må si at denne chippen fungerer utmerket.

Denne chippen tar lang tid å lodde på, men hvis du har en d2a/d2b så vil wiikey være et alternativ. Denne er langt enklere å lodde på.
Trådstarter
8 1
hmm, nå glemte jeg meg helt og bare bestilte cyclo chipen uten å sjekke om jeg har d2a\d2b.... Men siden jeg har hatt min wii siden langseringsdagen, så er det vel sannsynlig at jeg har en av de?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har selv lest litt om dette. Selv vet jeg dick om lodding, men alle sidene var enig om en ting... man måtte bruke et relativt kjølig verktøy. Noen anbefalinger gikk helt ned i 30-15 Watt.
Trådstarter
8 1
Noen andre tips man bør følge før man skal lodde sin første konsoll? Er det veldig vanskelig? :P
Jeg klarte ikke å lodde min wii, var mye mindre enn jeg syntes det så ut på tegningen. Fikk læreren min på elektro til å gjøre det. Han sa man burde helst hatt spesialutstyr det. Men vi fikk det til med en vanlig loddebolt, og tinn. Men han har vel loddet mer enn de fleste. :P
Trådstarter
8 1
hmm, blir spennende og se om det går til helvete da
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Moddet en xbox av gamle typen. Har loddet litt fra før, så brukte tynn lodde spiss og var kjapp på
labben. Men var litt redd da jeg skrudde på poweret, så for meg uønsket røyk hehe.

Er det mindre punkter på wii?
Ta till loddetinn på loddespissen før du lodder, varmekontaken mellom kontakene blir øyeblikkelig bedre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Loddepunktene på Wiien er veldig små ja, og er ekstra vansklig om du ikke har loddet noe før.

Ville ikke anbefalle å kjøpe en Cyclowiz av et par grunner. Den on/off knappen som skal loddes på resetknappen er et helvette å få til. Var første gangen min å lodde skikkelig (hadde øvd meg litt på gammle kretskort), og det var klin umulig å få til. Kan hende det hadde vært enklere å få til dersom jeg hadde demontert wiien enda mer, men jeg hadde ikke gjort dette, og konkluderte at det var umulig etter at jeg hadde kortsluttet knappen.
Noen av punktene på chippen står også VELDIG nærmt hverandre, noe som gjorde det ganske vansklig og kun lodde i riktig punkt. Etter en del tid klarte jeg imidlertidig å få loddet chippen på uten on/off kabel, men det var her alt gikk til helvette. Jeg startet Wiien og kjørte et brent spill. Det som skjedde var at jeg fikk lyd, og ikke bilde. Etter å ha grublet på dette en stund endte det med at jeg bestemte meg for å lodde alt på nytt igjen, og se om det hjalp. Det var IKKE smart! Det endte med at jeg klarte å svi av et av loddepunktene på hovedkortet, OG miste en stor klash loddetinn på en av brikkene på kortet. Denne loddetinnen klarte jeg etter en stund og fjerne med en tinnsuger (vet ikke hva dette heter, er en slik remse man varmer opp, som så suger til seg tinnet). Fantastisk nok virker Wiien min fremdeles, og står på hyllen den dag i dag med en ødelagt resetknapp, et manglede loddepunkt, og en haug ødelagte skruehull (var litt rask å skru den sammen igjen på sluttten ettersom jeg var jævla lei alt som hadde med lodding å gjøre. Klarte å blande noen skruer, og prøvde å presse dem nedi:P)
Det som gjorde meg skikkelig forbanna var at jeg i ettertid fant ut at jeg faktisk hadde lykkes i å chippe Wiien. Det som hadde ført til svart skjerm var XCM 1080p VGA boxen min (konverterer komponet til VGA). Fant dette ut da jeg skulle spillet et Virtual Console spill, og fikk svart skjerm. Etter å ha testet uten boxen, og fått bilde og hele pakken følte jeg en virkelig trang til å ta boxen utenfor å knusen den med slegge.

Så hva kan læres av dette?

1. ØV deg før du skal lodde, prøv deg på de minste komponentene på gamle krestskort.
2. Lag et kart over hvor de forskjellige skruene skal, og hold deg til det!
3. Les litt på nette om tips til lodding av fint elektronisk utstyr. Er noen nevnt i tråden allerede.
4. Ikke ta for mye loddetinn på loddebolten da dette kan dryppe, og føre til et stort problem.
5. Kjøp deg et skrujer til å åpne Wiien med da det endte med at jeg måtte sveise en bit fra et bitsett til en skrutrekker.
6. Ikke bruk en box som konverterer bildesignalene når du skal teste om det funker.

Om du fremdeles har lyst å prøve deg, så ville jeg anbefalle deg å kjøpe en Wiikey, som jeg satser på er bedre en Cyclowizen. Den er også trygger å bruke ettersom den har en recovery mode som kan brukes dersom noen uventet skjer mens du oppgraderer chipen. Om du fremdels er i tvil på hva du skal velge, så kan du se her, og eventuellt lese forskjellige tester av chipene.

Lykke til

Edit: Selvfølgelig ser jeg 5 sekunder etter at jeg har postet at denne tråden er fra 2007. Håper du finner et delvis svar i posten min Zagge
Sist endret av eNzONE; 11. mai 2008 kl. 04:08.
▼ ... over en måned senere ... ▼
haha, eNzONE, du får ikke lodde WII'en min, når jeg får kjøpt den!