Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2335
Anonym bruker
"Urolig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan man, og vil man bli straffet dersom man går rundt med 2 løse sobriler i lomma når man har elektronisk resept, men ingen resept eller esken med seg?

Erfaringer med å bli stoppet med det? Hva gjør de om de finner dette? Sobrik er jo såpass lett å få resept på så er vel ingen som gidder å "deale" sånt no eller bruke uten resept?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan man, og vil man bli straffet dersom man går rundt med 2 løse sobriler i lomma når man har elektronisk resept, men ingen resept eller esken med seg?

Erfaringer med å bli stoppet med det? Hva gjør de om de finner dette? Sobrik er jo såpass lett å få resept på så er vel ingen som gidder å "deale" sånt no eller bruke uten resept?
Vis hele sitatet...
Ja, du må ha med pakningen der det står at den er i ditt navn. Svina ga meg bot for 1(!) 10 mg sobril jeg hadde i toalettmappa uten pakning. Selv om jeg kunne vise e resept.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Riv av siden av pakka der navnet på deg og legen og medisinen står og putt det i lommeboka
Anonym bruker
"Urolig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ja, du må ha med pakningen der det står at den er i ditt navn. Svina ga meg bot for 1(!) 10 mg sobril jeg hadde i toalettmappa uten pakning. Selv om jeg kunne vise e resept.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå? Det burde jo ikke være mulig, hva om man har reell angst og tendens til angstanfall og trenger å ha 2 stykk sobril i lomma til enhver tid for trygghet? Skal man liksom gå rundt med en svær eske i lomma da eller? Det blir for dumt
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fordi det er et reseptbelagt legemiddel, så vil alle som har lovlig adgang kunne dokumentere, enten direkte via legen som har skrevet ut, eller via resepten på papir eller e-resept, at de har lovlig tilgang til det veldig enkelt. Så hvorfor skulle noen som har lovlig adgang være redd for å bære to sobril på seg?
Sist endret av meaculpaUIO; 31. mars 2020 kl. 20:30.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ja, du må ha med pakningen der det står at den er i ditt navn. Svina ga meg bot for 1(!) 10 mg sobril jeg hadde i toalettmappa uten pakning. Selv om jeg kunne vise e resept.
Vis hele sitatet...
Vel da håper jeg virkelig ikke du betalte den boten....aldri lest noe sted at hverken resept eller pakning med navn skal medbringes om en har med seg reseptbelagte medisiner innenlands.

Om en blir stoppet og får trøbbel og politiet ikke vil godta det man sier så er det vel faktisk opp til den etterforskende part å nøste opp i dette? Kan jo ikke bare skrive ut en bot helt random vel? Om man har mobil med seg så kan man jo bruke en helseapp og vise dem resepten om man har e-resept men om man ikke har det så får nå snuten vente med å konkludere til man har fått muligheten til å fremlegge dokumentasjon.

Jeg ville aldri godtatt en slik bot, og ville aldre betalt. Jeg er ingen kranglefant om jeg blir stoppet av politiet, er alltid hyggelig og samarbeider så godt jeg kan. Men rent tull som dette hadde jeg ikke godtatt.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel da håper jeg virkelig ikke du betalte den boten....aldri lest noe sted at hverken resept eller pakning med navn skal medbringes om en har med seg reseptbelagte medisiner innenlands.

Om en blir stoppet og får trøbbel og politiet ikke vil godta det man sier så er det vel faktisk opp til den etterforskende part å nøste opp i dette? Kan jo ikke bare skrive ut en bot helt random vel? Om man har mobil med seg så kan man jo bruke en helseapp og vise dem resepten om man har e-resept men om man ikke har det så får nå snuten vente med å konkludere til man har fått muligheten til å fremlegge dokumentasjon.

Jeg ville aldri godtatt en slik bot, og ville aldre betalt. Jeg er ingen kranglefant om jeg blir stoppet av politiet, er alltid hyggelig og samarbeider så godt jeg kan. Men rent tull som dette hadde jeg ikke godtatt.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler aldri bøter uansett, men man er visst pliktig til å ha de i original pakning med resept påkrevet. Tror ikke de fant på det. Skal Google det nå
Du kan sove like godt om du ikke har betalt den boten. Tror mange andre ville gjort akkurat det samme. Får man ta slikt til retten uten masse omkostninger om man ikke betaler boten eller blir det bare tvangstrekk?

Hm mulig du har rett, men da må det være en lov som aldri blir omtalt. Da skulle en tro at legene burde være pliktig til å informere, eller de på apoteket. A +B preparater skrives jo ikke ut til helt friske folk, og mange som får slikt på resept har kanskje mer enn nok med å huske å få med seg pillene om de skal noen plasser. Høres merkelig ut om pasienter blir pålagt dokumentasjonsplikt på reseptmedisiner.
Sist endret av _abc_; 31. mars 2020 kl. 20:51.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.tv2.no/nyheter/11344676/

Artikkel fra i dag, så du trenger ikke bekymre deg veldig frem til 1. Juli hvertfall
Men piller på resept er jo medisin og ikke noe som skal bøtelegges uansett.

Men det er jo veldig bra at politiet gjør noen prioriteringer, og bøter til brukere er jo ikke veldig fruktbart på noen måter uansett. Så bra det er en pause på det nå. Kanskje noe som blir forlenget? Som politiets midlertidige tillatelse til å bære våpen som dro ut ganske lenge?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg betaler aldri bøter uansett, men man er visst pliktig til å ha de i original pakning med resept påkrevet. Tror ikke de fant på det. Skal Google det nå
Vis hele sitatet...
Hvordan funker det egentlig? Blir du kalt inn til soning, eller lar du gjelden til staten bare hope seg opp?
Hvis man skal til utlandet må man ha med seg pakning, de har dog aldri spurt meg om attest. På en fest med mekkeblekke på bordet hadde jeg med ett brett det bare var to igjen i. Når snuten dukka opp, siden vi var i blokk og det var tirsdag natt, spurte de hvem sitt pillebrett det var. "Det er mitt" "Har du med eska?" "Nei, jeg ville ikke ta med 100 piller på fest" Han syns det var ganske fornuftig, fikk ingen reaksjoner.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av susiserken Vis innlegg
Hvordan funker det egentlig? Blir du kalt inn til soning, eller lar du gjelden til staten bare hope seg opp?
Vis hele sitatet...
Blir trekt i lønn til slutt, men da er det hvertfall ikke betalt frivillig
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ja, du må ha med pakningen der det står at den er i ditt navn. Svina ga meg bot for 1(!) 10 mg sobril jeg hadde i toalettmappa uten pakning. Selv om jeg kunne vise e resept.
Vis hele sitatet...
Den bota burde du nekte å godta. Saken hadde garantert blitt hennlagt. Måtte man ha med pakningen så hadde de opplyst om dette på noe vis. Tipper du bare hjalp distriktet å øke oppklaringsprosenten..
Da nekter du å godta boten, møter i retten med resepten om det ikke blir henlagt før den tid. Så kaster du bort masse tid og penger for staten.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde kasta eska som var smuldra opp til div antall ganger nødrullefilter, fikk razzia og de trodde ikke på meg at pilleboksen uten etikette på var min selvom det gjaldt medisiner man ikke kan ruse seg på.
Det er en regel på at man alltid skal kunne dokumentere at medisinene er sine, ikke bare via resept men via klistremerkeetiketten som skal være på akuratt den boksen sa de til meg den gang. Fikk ingen konsekvenser for akuratt det men var ikke vits å gi bot når jeg fikk et år for andre ting vel.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror jeg bare hadde betalt boten for å ikke risikere at den blir dobbelt så høy. Umulig å si om de vil henlegge det eller ikke
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eller nei fuck it. Ikke betal noe bot på noe sånt om du skulle bli stoppa. Du har resept og kan vise til den og det bør fan meg være nok. Fuckers
Anonym bruker
"Irritert Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selvfølgelig kan du ikke bli straffet hvis du har resept å vise til. Selv går jeg alltid med noe smertestillende og sovemedisin i lommeboka.
Vedkommende som har fått bot for det må ha blitt kraftig rundlurt av politiet, høres veldig rart ut...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror jeg bare hadde betalt boten for å ikke risikere at den blir dobbelt så høy. Umulig å si om de vil henlegge det eller ikke
Vis hele sitatet...

Jeg vile nektet å betale boten. Det er greit at man skal være oppdatert på lover og regler og slikt og at det er vanskelig å gjemme seg bak å bare si "viste ikke jeg vel". Men noe så ordinært og dagligdags som medisiner på resept som så mange mennesker bruker, om det virkelig er et krav om at en alltid skal gå med medisinen i pille-esken med navn på boksen/esken så burde vel apoteket opplyse om nettopp dette feks når de selger medisin-dosetter eller folk henter ut respetmedisner som er A eller B klassert? Er forresten mange som legger dosett med medisiner for en uke eller to om gangen, spesielt om de skal på reise. Og de som har hjemmesykepleie, der gikser jo sykepleierne dosetten for hele uken. Men de sier jo ikke "så må du huske å ta med de tomme pakkene med navnet ditt på om du skal reise". Og det er ingen krav til at man skal ha noe dokumentasjon på medisiner ved reise innenlands, kun om en skal utenlands.

Nei jeg tror ikke noe på at man kan få bot for å medisiner man får utskrevet p resept i lommen. Og jeg er ganske sikker på at om det nå er et krav til at man må dokumentere så vil vel dokumentasjonen kunne levers i etterkant.

Har forresten ofte hatt medisiner feks i lokket på snusboksen om jeg skal gjøre ting jeg vet kan kreve feks sobril eller om jeg har en skikkelig vond rygg dag og trenger ekstra smertestillende i reserve. Det har aldri falt meg inn at jeg kan bryte loven ved å gjøre dette.
Sist endret av _abc_; 1. april 2020 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Bare for å oppklare, det var ikke slik at dette var noe som skjedde meg netopp.

Dette er et par år siden, skjedde under en razzia. Den ene sobrilen ble bare nevnt som et punkt under samlerettsak.

Men de mente at jeg måtte ha original emballasje med resept på etikett. Selv om e-resept ble brakt opp i retten.