Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6546
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmålet er vel mer hvordan oppveksten til denne ungen har vært ? Er barnet ett offer for de voksenes egotripper? Har barnet hatt godt kontakt med begge foreldre? Er foreldrene skilt? Krangling ect.

Rusproblemer blant barn og unge ligger som oftest på foreldrene selv. I ett samfunn der de voksene tenker mer på penger, fasade og karriere enn sin egen familie kommer rus og rusproblematikk bare til å øke...

Veldig mange barn lever i en verden full av drama, med foreldre som ikke er sammen og ett evig savn etter den andre foreldrenen (som oftest far)
Vi voksene laget ett samfunn som gjør det vanskeligere å være barn. Kanskje vi må gå i oss selv for å forstå....

Uansett, jeg kommer følge med så godt jeg kan selv på mine barn. Men tror jeg velger en mer åpen dialog med mine. Det er som oftest ikke rusen som er problemet, men hvorfor...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørsmålet er vel mer hvordan oppveksten til denne ungen har vært ? Er barnet ett offer for de voksenes egotripper? Har barnet hatt godt kontakt med begge foreldre? Er foreldrene skilt? Krangling ect.

Rusproblemer blant barn og unge ligger som oftest på foreldrene selv. I ett samfunn der de voksene tenker mer på penger, fasade og karriere enn sin egen familie kommer rus og rusproblematikk bare til å øke...
Vis hele sitatet...
Du kan si dette her på samfunnsnivå, men vær litt forsiktig med på påføre skyld i et enkelttilfelle som her. Det finnes eksempler på at ting går til helvete uten at det er foreldrenes skyld, selv om de nok ofte vil klandre seg selv.

Veldig mange barn lever i en verden full av drama, med foreldre som ikke er sammen og ett evig savn etter den andre foreldrenen
Vis hele sitatet...
Og så finnes det mange barn som hadde hatt det mye tryggere og bedre om foreldrene hadde gått fra hverandre, og de hadde sluppet å ha kontakt med en uskikket forelder. Vi vet ikke alt om hva som ligger bak enkelttilfellene.

Det er som oftest ikke rusen som er problemet, men hvorfor...
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du blir uansett nødt til å ta en alvorsprat med din sønn
Vis hele sitatet...
Enig, men folk legger sikkert litt ulike ting i "alvorsprat". Jeg vil bare si ts, at selv om du på papiret har myndighet overfor en 17åring, så har du i praksis ikke noe mer mandat til å prate alvor til h*n enn h*n gir deg. Så det eneste, og da mener jeg det eneste, som bør være målet med den praten er å overbevise kiden om at du er der for h*n og er glad i h*n uansett hva. Lykkes du ikke med det, spiller det ingen rolle hva du kommer med av visdomsord. Vær ærlig og åpen, har du noe å legge deg flat for så legg deg flat, og husk at sier du "men" etterpå så teller ingenting av det du sa før. Mellom forelder og barn er det forelderen som har ansvar for relasjonen, og det ansvaret må du ta uten forbehold. Så kan du eventuelt mene noe om livsstil og valg. I neste samtale, ikke på slutten av samme setning etter et "men".
Sist endret av *pi; 8. januar 2020 kl. 10:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av *pi Vis innlegg


Det er jeg helt enig i.


Enig, men folk legger sikkert litt ulike ting i "alvorsprat". Jeg vil bare si ts, at selv om du på papiret har myndighet overfor en 17åring, så har du i praksis ikke noe mer mandat til å prate alvor til h*n enn h*n gir deg. Så det eneste, og da mener jeg det eneste, som bør være målet med den praten er å overbevise kiden om at du er der for h*n og er glad i h*n uansett hva. Lykkes du ikke med det, spiller det ingen rolle hva du kommer med av visdomsord. Vær ærlig og åpen, har du noe å legge deg flat for så legg deg flat, og husk at sier du "men" etterpå så teller ingenting av det du sa før. Mellom forelder og barn er det forelderen som har ansvar for relasjonen, og det ansvaret må du ta uten forbehold. Så kan du eventuelt mene noe om livsstil og valg. I neste samtale, ikke på slutten av samme setning etter et "men".
Vis hele sitatet...
Well said, 3,1415926532389793239 (puh, klarer ikke flere av de, i hodet så tidlig på morgenen (og med enorme forhbehold om feil)). Det du skriver er akkurat hva jeg mente med en "alvorsprat". En fordomsfri "jeg er der for deg"-samtale. Men basert på TS oppførsel så langt er jeg dog litt bekymret for at dette er en linje som er naturlig for henne å legge seg på, men la oss håpe hun har lært noe av denne tråden.
til trådstarter: om ungen din bor i spania og røyker hasj så er det jo ikke noe problem? det er veldig vanlig å røyke hasj i spania, smoke and smash er slang som brukes i anledning med weed. om han driver med tunge stoffer er det en annen sak, selvfølgelig.
men tror ikke dette er veien du burde gå, tror heller h*n vil føle seg tråkket på, du bør heller si at du vet hva som skjer, og som sagt: er det weed så e det ikke verdens undergang, veldig vanlig at denne generasjonen røyker hasj uten at det tar over livet deres. noen ganger overreagerer foreldre, lang vei fra hasj til annen rus og media har kanskje hjernevasket dere foreldre litt angående akkurat dette. synes det er fint at du bryr deg om ungen din, men jeg snakker om rusproblemer med de som lytter og forstår, ikke de som ser på meg som djevelen eller snakker om ting de ikke har noen peiling på. mange unge begynner med rus pga barndommen, men mange vil også bare chille med en joint eller to, er som sagt ikke verdens undergang.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg var rusavhengig ble jeg møtt med den samme linja du forespeiler i 2 år. Jeg ville aldri klart å snu det hadde det ikke vært for at jeg brøt sammen foran mine foreldre og de forsto hvordan jeg hadde det psykisk. Da fikk jeg støtte og hjelp til å snakke om det som var vanskelig. Etterhvert forsvant behovet for å ruse seg. Det er mulig å være streng, uten trusler om straff.

Ingen her kan si noe om ditt tilfelle, men mitt råd er å være forsiktig. Å finne ut hvorfor han ruser seg er viktig, men det er umulig dersom tilliten blir brutt.