Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 8039
Heissan, fattiglus her

Lurte på om dere hadde tips til billig munch? Altså mat/snop en kan hive i seg mye av uten å bli raka blakk. Er ikke hovedfokus at det er sunt, men det gjør ingenting det heller.

Takker for alle tips
Popcorn du popper selv.

Koster sånn 10 spenn for 500gram upoppa på grønnsakshandleren ved grønland i oslo f.eks.

Olivenolje får du til ca. 18 spenn per liter på Kiwi.
Gladgutt
Trådstarter
God idé! Får sjekke den lokale jalla-sjappa
Kvikk Lunsj er å anbefale! Koster ca 15 kr og den er sinnsykt god etter man har røyka!
First price cheeze doodles er ikke så dumt. Koster 20 kroner ca.
Pizza. Dette er det herligste jeg vet. Popcorn og pepsi max er også en herlig kombinasjon. Pizza er fortjener ikke nødvendigvis det ''fastfood'' ryktet det har pådratt seg. Kan fint kjøpe en helt helsegrei pizza med grønnsaker, kjøtt, og ost. Dette inneholder da egg og melk, kjøtt, og vitaminer fra grønnsaker. Sjokolade som nevnt over blir raskt mye av i lengden, det er også ganske dyrt, veldig kaloririkt, og lite næringsgivende. Spesielt om dette blir hverdagsmunch.
Gulerøtter er veldig billig, sunt og godt. Kan også spices opp litt med en enkel dip
Nudler, kjapt og godt. For et mer næringsrikt alternativ anbefaler jeg oksehalsuppe, med rotgrønnsaker, løk, hvitløk og evt. tomater. Kokes den lengre så blir det oksehaleragu og det er jommen ennå bedre. Koster typ 20-30 kiloen for oksehaler. Skikkelig husmannskost men sunt så det holder. Du kjenner kassa og overarmer vokse mens du spiser.

Skank av lam er straks å få, samt okse/kalveskank el svineskank. Superbillig og smaker konge. Tilberedes sakte slik at (lav) varme over tid (minst 4t) bryter ned bindevev og trekker ut den deilige smaken. Brasseres kjapt og fyll på med grønnsaker du liker. Pleier også å ligge på rundt 20-30 kr kilo. Er jo mye bein men der sitter margen og det er jo heltemat.

Svinekjaker om du kommer over det, vanskelig å finne men koster også lite. Det møreste og mest smakfulle kjøttet på hele grisen.

Om du handler det som få andre handler så er det billig, haler, skank, kjake eller bibringe. Glimrende kjøtt til en hyggelig pris.

Om du skaffer deg slow cooker (finn.no) for en billig penge så lager alle disse rettene selg selv mens du er på jobb/skole. ALt du trenger å gjøre er å kutte opp grønnsaker og evt. brassere og slenge alt i gryta og du kommer hjem til et herlig måltid.
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Kvikk Lunsj er å anbefale! Koster ca 15 kr og den er sinnsykt god etter man har røyka!
Vis hele sitatet...
Europris har tilbud på Kvikk Lunsj nå, 6 stykker for 20 spenn. Har lagt på meg denne uken.
Gladgutt
Trådstarter
Sånn da sitter jeg her med:
-1/4 vannmelon
- 2stk gule epler
- saltstenger
- kvik lunsj
- 3l pepsi max
- Smørbukk (karamell <3)
- selvpopp popcorn
- noe jævlig med nudler
Oog en rykende varm hjemmelaget tacopizza som jeg står å lukter på og lager orgasmiske lyder.

Da prøver jeg dette nå og så får dere ha en god kveld videre
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Gulerøtter er veldig billig, sunt og godt. Kan også spices opp litt med en enkel dip
Vis hele sitatet...
Har det alltid i kjøleskapet ! Hjelper å holde meg unna anna snacks :P
Person navn håper du fikk en fin kveld. Ellers så vil jeg anbefale supper, du kan bruke pose eller lage den delv. Ved siden av så kan du ha massevis av tilbehør, eller bare brød og smør. Suppe er min personlige favoritt i alle mulige settingrer.
Klem fra Betty
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Sånn da sitter jeg her med:
-1/4 vannmelon
- 2stk gule epler
- saltstenger
- kvik lunsj
- 3l pepsi max
- Smørbukk (karamell <3)
- selvpopp popcorn
- noe jævlig med nudler
Oog en rykende varm hjemmelaget tacopizza som jeg står å lukter på og lager orgasmiske lyder.

Da prøver jeg dette nå og så får dere ha en god kveld videre
Vis hele sitatet...
fattiglus sa du.........
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Person navn håper du fikk en fin kveld. Ellers så vil jeg anbefale supper, du kan bruke pose eller lage den delv. Ved siden av så kan du ha massevis av tilbehør, eller bare brød og smør. Suppe er min personlige favoritt i alle mulige settingrer.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Er jo tia for suppe nå, rene høstværet ute. Kantarellsuppe med bacon, gulasj med masse paprika, tomatsuppe med rømme og bacon. Eller hva med gulrotsuppe m/gule beter, ingefær og bacon? Eller grønn ertersuppe, kan fint lages av frosne erter, rømme, bacon og hvitløk. Mmm. All suppe blir ekstra bra med litt sprøstekt bacon. Og hjemmebakt landbrød med smør. Eller gårsdagens loff med hvitløk og tomater også i stekeovnen.

Posesuppe suger, det er nesten like kjapt å lage selv. Spesielt om en har litt kraft eller fond på lur. En stavmikser fikser det meste. Mens suppa godgjør seg på plata så steker en kjapt noen baconterninger. På under en halvtime har du laget suppa, spist og vasket opp. Fastfood.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2015 kl. 23:52.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er jo tia for suppe nå, rene høstværet ute. Kantarellsuppe med bacon, gulasj med masse paprika, tomatsuppe med rømme og bacon. Eller hva med gulrotsuppe m/gule beter, ingefær og bacon? Eller grønn ertersuppe, kan fint lages av frosne erter, rømme, bacon og hvitløk. Mmm. All suppe blir ekstra bra med litt sprøstekt bacon. Og hjemmebakt landbrød med smør. Eller gårsdagens loff med hvitløk og tomater også i stekeovnen.

Posesuppe suger, det er nesten like kjapt å lage selv. Spesielt om en har litt kraft eller fond på lur. En stavmikser fikser det meste.
Vis hele sitatet...
Den frosne lapskausblandinga fra rimi sitt billigmerke "smart 365" anbefales.
800 gram med potet, gullerot, sellerirot og purreløk til sånn 20 spenn elns.

Ta en neve med lapskausblanding i litt olivenolje/margarin og varm det opp fra fråsen tilstand i en panne mens du koker en pakke nudler i en liten kjele.

Når lapskausblandinga er sånn halvferdig og nudlene har blitt nesten ferdig, heller du bare over hele innholdet i nudelkjelen oppi panna.

La dette surre litt under lokk på ettervarmen.

Done. Nudelsuppe med grønnsaker etc. osv. til under 10 spenn per posjon, minst.

Jeg bruker å slenge inn en nakkekottelett med lapskausblandinga tho, 37 spenn per kilo (frossen) på rimi/kiwi lissom.

hm... må lage meg litt nattmat nå.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Heissan, fattiglus her

Lurte på om dere hadde tips til billig munch? Altså mat/snop en kan hive i seg mye av uten å bli raka blakk. Er ikke hovedfokus at det er sunt, men det gjør ingenting det heller.

Takker for alle tips
Vis hele sitatet...
Kjøp deg 1 kilo sukker og finn fram en skje ^^
Turbolego, når blir det lapskausblanding her. Fikk skikkelig sug. Too bad jeg ikke har noe kjøtt/nudler i huset akkurat nå.
Steker det og lager et par speilegg. Blir grei nattmat det.
Sist endret av frtoretang; 5. august 2015 kl. 00:06.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Pizza fortjener ikke nødvendigvis det ''fastfood'' ryktet det har pådratt seg. Kan fint kjøpe en helt helsegrei pizza med grønnsaker, kjøtt, og ost. Dette inneholder da egg og melk, kjøtt, og vitaminer fra grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg! Man kan i grunn leve på platene til Stabburet - men vær klar over at "skinka" på Grandisen ikke er skinke.

Sitat av ernæringsfysiolog Lise von Krogh fra Bramat.no og Atlantis Medisinske Høgskole.
Pizzakjøttet på den klassiske Grandiosaen er ikke skinke, slik som mange tror, men en blanding av storfekjøtt, vann, soyaprotein og stivelse. Selve «kjøttet» inneholder bare 40 prosent kjøtt.
Vis hele sitatet...
Men...

Sitat av ernæringsfysiolog Lise von Krogh fra Bramat.no og Atlantis Medisinske Høgskole.
Ernæringsmessig kan det være et pluss, siden soyaproteinet gir like godt protein som kjøtt og minst like mye vitaminer og mineraler.

At kjøtt er byttet ut med soyaprotein gjør pizzaen mer vegetarisk, forklarer von Krogh. Et annet aspekt er at den kan spises av muslimer(!).
Vis hele sitatet...
http://www.godteributikk.com/twix-10er-p-1652.html har tilbud på twix - 10 for 20 (500g). Ink frakt lander du på en 1,5 kr per stk
Om du har fryseboks så anbefales å kjøpe de 5 kilos eskene med frosne reker. Frosne reker er helt konge. Superbra pris under 100 kr for 5 kilo. Smaker nesten akkurat like bra som ferske reker. Sleng frosne reker på en avis på kjøkkenbenken og de tiner i løpet av 30-45 minutter. Knall godt enten alene, eller med loff/rundstykke med majones.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
frtoretang: Hvor finner du oksehaler til 20-30 kr/kg? Hvis jeg finner det til det dobbelte pleier jeg å synes det er en grei pris.
Sitat av Olympic Vis innlegg
frtoretang: Hvor finner du oksehaler til 20-30 kr/kg? Hvis jeg finner det til det dobbelte pleier jeg å synes det er en grei pris.
Vis hele sitatet...

I store poser blant frysevarer. Kan godt tenkes det er tilbudspris ja. Er jo ikke så ofte jeg kjøper inn. Pleier å ta noen poser når jeg først ser oksehaler. Er ikke alltid de har heller.

Kom på et annet billigt og bra alternativ. Hjemmelaget yoghurt. Mye mye billigere å lage sin egen yoghurt enn å kjøpe feks et lite beger til noen og tyve kroner. For prisen av en pakke melk så har du 5 ganger så mye yoghurt som feks Synnøve's Granola yoghurt.

Yoghurt og müsli, gjerne med noen friske bær eller tørket frukt. Digg om en er fysen eller har dårlig tid.

Rema har müsli til 8 kroner pakken.
Sist endret av frtoretang; 5. august 2015 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Posesuppe suger, det er nesten like kjapt å lage selv. Spesielt om en har litt kraft eller fond på lur.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer hvis du ikke kan bruke fantasien.

Har du prøvd mexikansk tomatsuppe a la freak, eller svensk gul ertersuppe a la Madras?

Kok tomatsuppa som beskrevet, men tilsett chili, løk, hvitløk, spisskummen, basilikum og koriander etter smak. En kan også ha i melk, grønnsaker på boks eller frosne grønnsaker også. Det er egentlig bare å bruke fantasien!

Hakk opp noen gulerøtter (linser er også godt) og kok de i litt vann en stund (20 min ca.). Fyll etter med vann, så det blir 1 l tilsammen. Hell i posen med ertesuppe, og tilsett "hot Madras curry" og chili etter smak, ørlite garam masala er også godt oppi.
Skal jeg munche billig sverger jeg til X-tra Mariekjeks. Koster ca. 10kr for 600g. Kombiner det gjerne med ett meieriprodukt eller to.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av ToySoldier Vis innlegg
Skal jeg munche billig sverger jeg til X-tra Mariekjeks. Koster ca. 10kr for 600g. Kombiner det gjerne med ett meieriprodukt eller to.
Vis hele sitatet...
Pleide å spise mariekjeks ofte på ungdomsskolen. Det er godt og man blir mett, men det er jævla lite næring og ikke noe å leve på særlig lenge. Man blir fort tørst, så fint med vann i nærheten.
Sitat av frtoretang
Posesuppe suger, det er nesten like kjapt å lage selv. Spesielt om en har litt kraft eller fond på lur. En stavmikser fikser det meste. Mens suppa godgjør seg på plata så steker en kjapt noen baconterninger. På under en halvtime har du laget suppa, spist og vasket opp. Fastfood.
Vis hele sitatet...
Helt klart! Posesuppe bare skiller seg, og ikke er det særlig godt heller. Lag det fra bunnen av - mel, margarin og melk + andre ting du måtte ha råd til.

Sitat av amdb73
Kok tomatsuppa som beskrevet, men tilsett chili, løk, hvitløk, spisskummen, basilikum og koriander etter smak. En kan også ha i melk, grønnsaker på boks eller frosne grønnsaker også. Det er egentlig bare å bruke fantasien!

Hakk opp noen gulerøtter (linser er også godt) og kok de i litt vann en stund (20 min ca.). Fyll etter med vann, så det blir 1 l tilsammen. Hell i posen med ertesuppe, og tilsett "hot Madras curry" og chili etter smak, ørlite garam masala er også godt oppi.
Vis hele sitatet...
Her har du jo mer eller mindre skrevet en suppe-oppskrift. Invester fem ekstra minutter, og bytt ut Toro-smulderet med en grunnoppskrift. Det smaker mye bedre, og er du heldig kommer fruene... Tilbake.

Dreit meg ut; mel + margarin + melk = saus. Er sånn halvåken.
Sett bort i fra at jeg ga deg grunnoppskriften til saus, og ikke suppe, så er resten av det jeg skrev helt sant altså.
Sist endret av Knife Freak; 6. august 2015 kl. 03:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Attila Vis innlegg
Pleide å spise mariekjeks ofte på ungdomsskolen. Det er godt og man blir mett, men det er jævla lite næring og ikke noe å leve på særlig lenge. Man blir fort tørst, så fint med vann i nærheten.
Vis hele sitatet...
Riktig man blir tørst ja, foretrekker selv melk framfor vann. At det er lite næring er jeg selvfølgelig klar over, men det er jo ikke næringsrik mat OP etterspør.
Grandis til 29kr på Rema!
Kutt opp poteter i skiver, ta de i en plastikkpose og tilsett olje og krydder, legg det litt i kjøleskapet og stek det på et brett i ovnen på så varmt du vil til de er ferdig! Ekstra digg hvis man har lomper som tilbehør og heinz ketchup. Jeg blir aldri lei, er så altfor godt!
Sist endret av solami931; 6. august 2015 kl. 12:20.
I det siste har jeg laget en del arme riddere. Utrolig digg og ikke så veldig dyrt. Det er også veldig lett å lage mye av det, og mettende er det og.

For 4 skiver:

2 egg
2 dl melk
2 ss sukker
1/4 ts kanel
1/2 ts kardemomme

Miks alt sammen. Kutt opp LOFFSKIVER (tror ikke det blir digg med grovbrød, men be my guest), og legg dem i en tallerken. Hell guffa over/rundt og la det trekke inn.
Mens du lar det trekke legger du smør i panna og setter på varmen. Nå er det bare å steke skivene som pannekaker.

Kan serveres med det meste. Jeg foretrekker Maple Syrup fra Canada som koster 70 kroner på Meny.
Sist endret av PerPerPerPer; 11. august 2015 kl. 12:43.
Blomkålsuppe! Alt du trenger er å smelte 3spiseskjeer med smør, bland i 3 spiseskjeer med mel, og ha i litt og litt melk(gjerne også litt fløte for smaken) til den er passe tykk. Del opp en blomkål i passe store biter ig kok til de er passe møre. (Typ 5-10min) rør godt under oppkoking å tilsett salt og pepper for smak.
Synes dette er sykt godt. Server gjerne med brø med smør.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
I det siste har jeg laget en del arme riddere. Utrolig digg og ikke så veldig dyrt. Det er også veldig lett å lage mye av det, og mettende er det og.

For 4 skiver:

2 egg
2 dl melk
2 ss sukker
1/4 ts kanel
1/2 ts kardemomme

Miks alt sammen. Kutt opp LOFFSKIVER (tror ikke det blir digg med grovbrød, men be my guest), og legg dem i en tallerken. Hell guffa over/rundt og la det trekke inn.
Mens du lar det trekke legger du smør i panna og setter på varmen. Nå er det bare å steke skivene som pannekaker.

Kan serveres med det meste. Jeg foretrekker Maple Syrup fra Canada som koster 70 kroner på Meny.
Vis hele sitatet...
Er helt kurant med grovbrød, selv om loff er best.
Husker jeg spiste dette masse når jeg var liten, og startet igjen i voksen alder etter å ha blitt inspirert av Kramer vs Kramer.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kan serveres med det meste. Jeg foretrekker Maple Syrup fra Canada som koster 70 kroner på Meny.
Vis hele sitatet...
Oppdaget nettopp at det koster mye mindre for en økologiske lønnesirup i økologiskhylla på Rema. (Generelt en del produkter der som er langt billigere enn vanlig utgave av en eller annen grunn.) Bruker nesten en hel flaske når jeg lager baconmuffins, så jeg skal teste den neste gang.


For å bidra med noe godt selv om jeg ikke røyker:
Kan du lage gjærdeig (sjekk grunndeigen i "Fra boller til Burritos" eller internett), lag fylte horn.
Eksempler på fyll:
- Pølser, ost og ketchup
- Chorizo og cheddar
- Stekt kjøttdeig i pizzasaus
- Ost, skinke og krydder
- Stekt bacon, soltørket tomat, løk, god sennep

Kjevle og kutt deigen som pizza og rull fyllet inn i deig, stek i ca. 10 minutter på 240 grader.
Lett å lage mange av gangen og slenge i kjøleskap/fryser.

Tipper deigen vil koste deg under en tier, så kan du jo velge om du går for billige grillpølser eller noe dyrere kjøtt som fyll.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette stemmer hvis du ikke kan bruke fantasien.

Har du prøvd mexikansk tomatsuppe a la freak, eller svensk gul ertersuppe a la Madras?

Kok tomatsuppa som beskrevet, men tilsett chili, løk, hvitløk, spisskummen, basilikum og koriander etter smak. En kan også ha i melk, grønnsaker på boks eller frosne grønnsaker også. Det er egentlig bare å bruke fantasien!

Hakk opp noen gulerøtter (linser er også godt) og kok de i litt vann en stund (20 min ca.). Fyll etter med vann, så det blir 1 l tilsammen. Hell i posen med ertesuppe, og tilsett "hot Madras curry" og chili etter smak, ørlite garam masala er også godt oppi.
Vis hele sitatet...

Hva er forskjellen på din oppskrift og å lage fra grunnen av? Jo først og fremst smaken. Det tar ikke lengre tid å lage den helt selv, du har kontroll på alle ingredienser, inkl salt, og evt. tykkningsmidler, eller e-stoffer.

Gjør som følger; åpne en boks el 2 med hermetiske tomater. Slå over i en kjele og tilsett kraft el fond. På med plata og rør regelmessig.Evt soltørka tomater går også i gryta nå de som ligger i olje vet du. Har du ikke kokt kraft på forhånd så bruk kraft på kartong eller kjøp inn fond og bland fonden i vann.

Fres hvitløk, løk og chili (evt. andre ingredienser), ha i god knert tomatpure og la frese et par minutter for å få frem smakene temme pureen. Bruk god olje. Slå innholdet fra stekepanna over i kasserollen med tomatene og stikk hurtigmixer'n i kjelen og kjør til smooth.

Suppa trenger vel ca 10 minutter og det er vel like lang tid som pulversuppa fra Toro. Jeg skal ikke tvinge på deg min suppe, men fremfor å være skråsikker på Toro-valget bør du forsøke å lage begge alternativene en dag. Så kan du smake forskjellen. Hører gjerne fra deg etterpå hva du synes.

Får du plutselig gjester eller er veldig sulten så server hardkokte egg til suppa, eller sleng noen kjøttboller i suppa eller chorizopølser.

Smakelig måltid

Selv foretrekker jeg grønnertersuppe, og den lages også i en fart.

Kraft, (evt. fond+vann) i en kjele. Ta en pose frosne grønne erter og tilsett erter i forhold til mengden kraft. Tilsett løk og hvitløk. Evt noe rotgrønnsaker om du har. Frem med stavmixer'n og kjør til smooth. Kokes i ti minutter. En skje sæterrømme, evt. kesam. En håndfull nøtter eller krutonger og en knert god olje. Har du bacon så steker du baconterninger mens suppen koker. Alt blir bedre med bacon.

Tar omtrent like lang tid som posesuppe og smaker så mye bedre.
Smakfult måltid
Sist endret av frtoretang; 11. august 2015 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Coop Chocolate Chip cookies. Tror det er 8 middels-store cookies for 11 kr.