Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1369
Hei,
jeg har et webcamera som med jevne mellomrom tar et bilde og lagrer det lokalt.
Men da jeg prøver å maile de som vedlegg mha mpack-programmet så sendes mailen uten att vedlegget følger med.

skript-Kommandoen som kjøres som cronjob er

Kode

#!/bin/bash 
mpack -s Alert /path/vedlegg.jpg brukernavn@hotmail.com
Emailen som mottas inneholder bare avsender og subject (Alert i dette tillfellet)
Kan det være så at en sjekk i programmet bør legges inn så att bildet er opplastet før mailen sendes? Hvordan gjøres det?

esac /fi løkke i skriptet?

Bruker mobilt bredbånd som internettforbindelse.
ssmtp oppsettet virker ok siden jeg får sendt vanlige mail uten vedlegg.
Så du vet ikke at filen faktisk eksisterer ... ?
Har cronjob brukeren tilgang til filen? (at den eksisterer og har riktige rettigheter)
Trådstarter
7 0
Billedfilen ser ut til å bli skapt ifølge:
l

Kode

ls -la /path/lastsnap.jpg
total 8
drwxrwxrwx  2 pi     pi     4096 Mar 17 11:36 .
drwxr-xr-x 16 pi     pi     4096 Mar 17 09:26 ..
lrwxrwxrwx  1 motion motion   34 Mar 17 11:36 lastsnap.jpg -> 2015-03-17---11-36
kamera-programmet motion har samme rettigheter som brukeren pi, men skaper en symlink.
Symlinker hos motion-programmet skapes kun da motion-programmet er satt til å ta snapshots med jevnemellomrom, men bildene som tas virker ikke å være gyldige.
Om jeg kjører: ./checker.sh der checker.sh gis av:

Kode

pi@raspberrypi ~ $ cat checker.sh
#!/bin/bash

if [ -f /path/lastsnap.jpg ]
then
        echo the file exists
else
        echo the file does not exist

fi
fås:

Kode

pi@raspberrypi ~ $ ./checker.sh
the file does not exist

Kode

lrwxrwxrwx  1 motion motion   34 Mar 17 11:36 lastsnap.jpg -> 2015-03-17---11-36
Hvor er filen "2015-03-17---11-36"? Den symlinken som er opprettet forventer at filen skal ligge på samme sted som lastsnap.jpg.
Om du kjører "file lastsnap.jpg" så antar jeg du får en feilmelding ala: "broken symbolic link to `2015-03-17---11-36`".

Enten sørg for at du symlinker til en fil som eksiterer (med full path) eller flytt bildefilen over til riktig mappe.
Sist endret av s1gh; 20. mars 2015 kl. 00:58.