Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3358
Jeg bodde og studerte i England og har nå flyttet hjem til Norge. Jeg har fortsatt en strømregning jeg ikke har betalt. Hva slags konsekvenser kan det få for meg hvis jeg bare driter i den? Jeg har ikke planlagt å noen gang bo i England noe mer, bruke det strømselskapet eller banken min der.
Hvis regningen er stor nok så sender de den sikkert over til et inkasso-selskap, så tviler på at den bare blir borte.
Spørs hvor stor den er. Er den på 5-600 kr tror jeg neppe at de kommer til å gjøre noe større forsøk på å kontakte deg i Norge for å få den betalt. Men kan hende saken blir hengene over deg å du blir nektet innreise ved et senere tidspunkt å det er jo jævlig kjipt for en strømregning.....
The_Doctor's Avatar
Trådstarter
5 2
dette selskapet har såvidt jeg vet ikke noe informasjon om meg annet enn epost, navn og tidligere adresse i England. Finner et eventuelt inkassoselskap meg uansett?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Les signaturen din.
= Hva som skjer hvis du ikke betaler regninga Enkelt og greit!
Er det virkelig verd å være uærlig for så lite som en strømregning? hvorfor betaler du den ikke og blir ferdig med den så er du ærlig og redelig.
Hvor stor er nå denne regningen? Betal å bli ferdig med det
http://touch.ostlendingen.no/landet-...ghet-1.7969326

Det kommer vel ann på hvor ivrige de er etter å få igjen pengene du skylder dem.
Har dette blitt moralens høyborg? Selv om jeg er enig og ikke ville gjort meg til skurk for dette, men før kunne man diskutere det perfekte mord her, nå kan ikke en stakkars student stikke fra en strømregning.
Tviler på at de VIL/ØNSKER å finne deg, men har de fødselsnr KAN de det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fishface Vis innlegg
http://touch.ostlendingen.no/landet-...ghet-1.7969326

Det kommer vel ann på hvor ivrige de er etter å få igjen pengene du skylder dem.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke sammenlignbart i det hele mtp at autopass har avtaler med omtrent samtlige land i europa.
Sitat av HassanMofasa Vis innlegg
Har dette blitt moralens høyborg?
Vis hele sitatet...
Har det da vært så lenge jeg kan huske
Ta ansvar og betal regningen. Jeg mener ikke å være moralpoliti, altså. Men likevel...
Sitat av HassanMofasa Vis innlegg
Har dette blitt moralens høyborg? Selv om jeg er enig og ikke ville gjort meg til skurk for dette, men før kunne man diskutere det perfekte mord her, nå kan ikke en stakkars student stikke fra en strømregning.
Tviler på at de VIL/ØNSKER å finne deg, men har de fødselsnr KAN de det.
Vis hele sitatet...
Bare min antagelse. Men antar at folk her har begynt og bry seg mer om hverandre i sånne sammenhenger så ingen unødig havner i kreditt fella eller får andre økonomiske hindrer i fremtiden. Aldri godt å vite hva som kan komme i veien for en drømme jobb eller lån til drømmehuset osv. Det er i allefall sånn jeg tenker.
Bare betal den... du har jo brukt strømmen, ikke vær en bøffer, det er sånne som deg som gjør at hele samfunnet går til hælvete
Strømselskapet får antageligvis regninger og purringer tilbakesendt. Da vil de antageligvis etterlyse deg. Akkurat hvordan de gjør det, vet jeg ikke. Men siden du er norsk, antar jeg at du har et ganske norskt navn. Det er ikke vanskelig for dem å søke deg opp i norge om de vil det. Tar ikke dem lang tid.

Og å prøve å vente ut saken kan bli kostbart. Om de velger å sende ut 10 inkassovarsler før de finner deg, blir opp til dem. Da må du ta regningen når du en gang blir funnet. Jeg ville ikke hatt denne saken hengt over meg. Du har ingen sjans i en rettssak. Det finnes beviser for at du har bodd der og at du har brukt strøm da du bodde der.
Sist endret av Taurean; 11. juli 2013 kl. 02:37.
Hvis du har betalt til selskapet tidligere via bank så har de sikkert ditt kontonr, regner med du måtte vise noe slags id for å opprette bankkonto der borte ? Hvis du leide bolig så vet vel utleier hvem du er ?
Tviler på de kommer til å gå så langt.. men en vet nå aldri.
Som dggr sier, så har de kontonummeret ditt. Dette er jo nok til å spores til deg, men da må jo politi være innblandet.
Noe som jeg igjen tviler på det blir av bare en strømregning..
Sitat av HassanMofasa Vis innlegg
Har dette blitt moralens høyborg? Selv om jeg er enig og ikke ville gjort meg til skurk for dette, men før kunne man diskutere det perfekte mord her, nå kan ikke en stakkars student stikke fra en strømregning.
Tviler på at de VIL/ØNSKER å finne deg, men har de fødselsnr KAN de det.
Vis hele sitatet...
Enkelte folk må lære seg å ta til seg bra informasjon og tips når dem leser det istedenfor å kaste det vekk som "moralprek"...
Sist endret av Juicekongen; 11. juli 2013 kl. 14:01.
Dette har utvilsomt blitt moralens høyborg. Drit i og betale regningen, bare og stikke du får aldri purring. Har selv gjort dette i andre land jeg har bodd i og dette har det aldri blitt noen problem utav.
Jeg kan garantere deg at det dumper et inkassovarsel fra et norsk inkassoselskap etterhvert. Da jeg jobbet i inkassobransjen var internasjonal innfordring gode penger, store inkassoselskap har internasjonale avtaler med andre store inkassoselskaper. Og det er ikke nødvendigvis kun store krav som blir prioritert, prinsippsaker er ofte prioritert på lik linje med store krav.

Banker, strømselskaper osvosv, betaler gjerne 10tusenvis av kroner for å krevd inn små krav, ene og alene fordi det blir en prinsippsak.

PS: At de finner deg, det kan jeg værtfall garantere.
Sist endret av pulzzz; 11. juli 2013 kl. 14:30. Grunn: PS
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Kjenner selv en person som bodde i Norge i rundt 2 år. Han presterte å bygge seg opp en relativt betydelig gjeld, men han nektet å nedverdige seg selv ved å avslutte sin karriere som fotograf/filmskaper og begynne å jobbe på den lokale butikken. Det hadde ikke tatt mer enn rundt et år før han kunne betalt tilbake store deler av summen og valgte istedenfor å flytte tilbake til Nederland. Personene han skyldte penger mente selv at pengene ikke hadde en betydning, men det faktum at han tok den letteste veien ved å "rømme landet" gjorde de det til en prinsippsak å få fatt i karen. Det kostet han mye mer enn verdigheten hans denne gang, for å si det mildt.

Spørsmålet blir ikke bare om du slipper unna, men om du faktisk har lyst å risikere det for noen lusne tusenlapper.
Sist endret av ShaolinMonk; 11. juli 2013 kl. 14:52.
Sitat av Hassel Vis innlegg
Bare betal den... du har jo brukt strømmen, ikke vær en bøffer, det er sånne som deg som gjør at hele samfunnet går til hælvete
Vis hele sitatet...
Bla bla bla

Utdyp, vær så snill?
Sitat av creavator Vis innlegg
Bare min antagelse. Men antar at folk her har begynt og bry seg mer om hverandre i sånne sammenhenger så ingen unødig havner i kreditt fella eller får andre økonomiske hindrer i fremtiden. Aldri godt å vite hva som kan komme i veien for en drømme jobb eller lån til drømmehuset osv. Det er i allefall sånn jeg tenker.
Vis hele sitatet...
Det var også min umiddelbare antagelse. Umoralsk å stikke fra regninger? Ja. Men tviler på at noen her inne mister nattesøvnen over at et strømselskap ikke får pengene sine umiddelbart. Den største risikoen er helt klart de eventuelle konsekvensene du får i fremtiden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei da. Alle som påpeker at dette er idiotisk er selvfølgelig bare ufølende regelryttere som hater at folk sparer penger.

Jeg synes det er tåpelig at folk klager på "moralprekener". Kan det dras for langt? Definitivt. Bør fornuft ganske enkelt utebli fra alle halvveis kontroversielle diskusjoner bare fordi folk ikke har lyst til å være realistiske? Neppe.