Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4053
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
For en stund siden flyttet jeg inn til kjæresten og ble plutselig huseier. Dette har medført et økende press på at jeg skal være handyman og fikse små og større ting på huset, og som den svevende teoretikeren jeg er byr dette på visse utfordringer. Jeg skal nå ruste opp verktøykassen med adekvat utstyr til å flikke på huset, men da er spørsmålet; Hva bør en handyman ha tilgjengelig for å møte de huslige utfordringene?

Jeg har:

1 drill som kan brukes som skrutrekker pluss bits.
1 nylig innkjøpt pendel/stikksag (som jeg får mye maskulin glede av å betrakte).
1 hammer.
1 tapetkniv.
1 morakniv.
1 assortert sett i plastkoffert med crappy verktøy fra biltema. Bitetang, skrujern og litt annet småplukk som ser ut som om det skal gå i stykker bare du ser på det.
1 pumpepistolsak som man bruker til fugemasse etc.
1 målebånd.
1 liten koffert med crappy assorterte skruer og spiker fra biltema.

Kom med forslag til hvordan verktøykassen kan forbedres, hva mener du er et must å ha i kassen?
Til drillen bør du ha en koffert med alt av forskjellige bor, alskenes bits inkl Torx osv.. minimum noe sånt http://www.clasohlson.com/no/Bosch-b...tt/Pr408571000

Pipesett, Bahco er bra, http://www.clasohlson.com/no/Bahco-1...er/Pr407021000 drømme rom det.. Ellers er biltema "greie",..

Vater, masse artige lasergadgets om du vil leke deg med det..

Kommer sikkert på mere, trykkluft er stas men kansje for viderekomne ..
Ser du har kjøpt måleband, men anbefaler deg virkelig å kjøpe en tommestokk i tilllegg, de er uvurdelige. Unbrakonøkkel er også utrolig kjekt å ha, masse møbler som skrus sammen med unbrako. Ikke glem vater!

Edit: et kubein kan det være kjekt å ha liggende, ikke alt hammeren klarer å gjøre.
Sist endret av Dimergon; 30. januar 2013 kl. 14:06.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Kan man bruke et sett med bor og bits fra bosch til en AEG-drill? Ellers et blondt spørsmål, hva brukes konkret pipesett til? Rør?

Noterer meg kubein, vater og tommestokk.

Edit. I hvilken grad har man bruk for stemjern, filer o.l?
Sist endret av Apraksin; 30. januar 2013 kl. 14:19.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Edit. I hvilken grad har man bruk for stemjern, filer o.l?
Vis hele sitatet...
I den grad man skal utføre en jobb hvor man kan få bruk for slikt verktøy. Hvorfor kjøper du ikke utstyr etterhvert som du har bruk for det? Vurder jobben du skal gjøre og handle inn der etter.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
I den grad man skal utføre en jobb hvor man kan få bruk for slikt verktøy. Hvorfor kjøper du ikke utstyr etterhvert som du har bruk for det? Vurder jobben du skal gjøre og handle inn der etter.
Vis hele sitatet...
Tja, det vil sikkert ende opp med at utstyr blir kjøpt inn etter behov ved større prosjekter, men akkurat nå er jeg interessert i å ha en god grunnpakke tilgjengelig slik at jeg ikke må på biltema hver gang noe skal fikses i huset.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
http://bilder.torshovbil.no/katalogbilder/size5/17341505/17341505_pipesett.jpg

Pipesett brukes til å skru inn inn skruer/muttere ved hjelp av en skralle man fester pipene på. En skralle kjennetegnes ved at den kun dreier en vei, slik at om du beveger skrallen fram og tilbake rundt skruen vil du kun stramme eller løsne skruen. Denne funksjonen kan naturligvis snus, alt etter om du skal nettopp stramme eller løsne.

Et pipesett inneholder typisk 10+ forskjellige pipestørrelser, f.eks 9, 13, 17, 19 millimeter osv. Min påstand er at dersom du ikke vet hva dette verktøyet er har du neppe bruk for det, og i alle fall ikke et sett. Kjøp deg i såfall heller et par fastnøkler med skralle i utvalgte størrelser.

Forøvrig er det ikke mye du får gjort med et pipesett som du ikke får gjort med en skiftenøkkel, men du sparer deg for både tid og krefter. Så får det være en vurderingssak om behovet er stort nok til å rettferidggjøre prisen for et sett.
Bahco settet er klart verdt de penga. Andre ting som er greit er ymse skrutrekkere, skiftenøkkel, avbiter, vannpumpetang, rørtang, snekkersag, baufil. Og noe du kommer til og elske er en Fein sag, koster litt men kan brukes til utrolig mye.
Pipesett måtte du hatt i verkstedet, men du trenger ikke det med en gang i huset ditt.
Av ting jeg ikke har sett nevnt kommer jeg bare på ei tang og sånne klyper man skrur på for å holde ting tett inntil hverandre (de er kraftige, husker ikke hva de heter). Brukes feks hvis du skal lime noe sammen.
Og for ikke glemme Duckt-tape..
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
En vinkelhake er meget bra å ha.
Tømmerblyant
Tommestokk
Vater
Gjærkasse m/sag

Ser du har skruer osv, men er det med f.eks gipsplugger/gipsanker hvis du har gipsvegger?

Edit: et slagbor er aldri dumt å ha heller, mye enklere i fliser/mur og stein.
Sist endret av SteInMetz; 30. januar 2013 kl. 15:11.
Husk også rørtang og avbitere. Alltid handy å ha liggende rundt. Aner ikke hvordan livet mitt hadde sett ut uten rør tang. Den brukes på alt ifra kranglete sykler, mopeder til brusflasker som bare ikke vil åpne seg.
Strips og elektrikertape er også flott og ha med seg. For og ikke glemme stanley kniven
En gardintrapp er heller ikke så dumt å ha stående.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Kom en drøss gode forslag nå, noteres flittig. Pipesett tror jeg nok jeg avventer med.
Skal du fikse på det elektriske anlegget i huset (PS: Vet ikke hva du har lov til å gjøre selv lenger med tanke på forskriftene) vil et multimeter være et bra hjelpemiddel.
Jeg har ikke verktoy, dama har.

Et rosa plastikkskrin med rosa hammer, rosa skrutrekker og rosa klippetang.
Noe hun har hatt siden hun var liten.
Sitat av Prehol Vis innlegg
Skal du fikse på det elektriske anlegget i huset (PS: Vet ikke hva du har lov til å gjøre selv lenger med tanke på forskriftene) vil et multimeter være et bra hjelpemiddel.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke gjøre stort. Ingenting utenom enkle modifikasjoner på ting som kobles i stikk. Ingenting "bak" stikk.
tec7, funker til alt..
sirkelsag
Rotterumpe, eller stikksag om du vil kalle det.
feinsag
Shit happens.
timoti22's Avatar
Kappsag er fint å ha
Sitat av Prehol Vis innlegg
Skal du fikse på det elektriske anlegget i huset (PS: Vet ikke hva du har lov til å gjøre selv lenger med tanke på forskriftene) vil et multimeter være et bra hjelpemiddel.
Vis hele sitatet...
Jepp absolutt, og bruk av multimeter bør være pensum på barneskolen.
Crazy Son Of A Bitch
loddepenn er kjekt å ha vist foreksempel fjernkontrollen går til helvette!
10x sATA-kabler
1xmultimeter
2xDVI-VGA adapter
4xKabler til modulær strømforsyning
2xVGA kabler
1xHDMI kabel
?xSkruer til alt mulig
4xdiverse skrujern
1xStandard strømkabel

Ja.. i´m prepared.
Alt du trenger er en letherman!
Drit i å kjøpe gjærings kasse.. iallefall hvis du ikke vil liste vinduer og dører enda en gang til... kjøp kapp og gjæringsag så får du orden på vinklene med det samme

D
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Bahco settet er klart verdt de penga. Andre ting som er greit er ymse skrutrekkere, skiftenøkkel, avbiter, vannpumpetang, rørtang, snekkersag, baufil. Og noe du kommer til og elske er en Fein sag, koster litt men kan brukes til utrolig mye.
Vis hele sitatet...
Feinsag er ekstremt digg. Bosch har en. Sikkert ikke så dyr. En vinkel er forsåvidt også svært praktisk, og lettvint, i mange tilfeller.
WD-40 og dukt tape!
Er enig med Cikey her. Det er masse gode forslag til verktøy om man har en garasje, og liker å mekke på bilen. Men skal man bare fikse litt i huset i ny og ne, er det bedre å bare ha noen tenger, drill, skrutrekkere og tape liggendes, så kan man heller kjøpe inn etterhvert som man trenger det. Til ellers vil du nok ha en god del verktøy liggendes som aldri kommer i bruk. Verktøy av god kvalitet er ikke så billig heller.
Tok meg en stund å innse at alle som snakker om "feinsag" snakker om fein sitt multiverktøy. Fein produserer også kapp og gjæringsager, som jeg er mer bekjent med og syntes det var litt mye å handle inn til småfiksing i hjemmet. Multiverktøy er forsåvidt kjekt å ha, og jeg ville kanskje lagt til platesakser hvis du skulle arbeide med noe annet enn treverk. For guds skyld styr unna biltema sine platesakser.