Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 18915
Har tenkt lenge på det og bare droppe utav skolen, satse på og få meg jobb en eller annen plass og så bare prøve og "bygge meg opp i systemet" til bedre stillinger, er pisslei skole og uansett hvor mye jeg prøver og gjøre det bra der, så får jeg ikke en drit til.

Det jeg lurer på er om det er noen som kunne ha gidd ett par tips?
Noen som har gjort det samme? Fortell!

En ting jeg fint kunne tenkt meg er og jobba på ett skip, har alltid hatt interesse for båt.
Noen som har fått jobb offshore uten noen form for kompetanse eller bekjentskap?

Er snart 18 år og har allerede en jobb som er helt ok, men er ikke noe jeg vill gjøre resten av livet, lønna er ikke noe spesielt og leve av heller.

Sjefen er fornøyd med det jeg gjør, så en positiv attest med meg videre er ikke ett problem, noe som jeg ser på som ett stort plus!

Og en siste ting, jeg trenger ikke svar som "Ikke slutt på skolen, du trenger en utdanning" osv, jeg er ute etter personlige erfaringer fra andre som har gjort dette, ikke moralprekner.
Sist endret av cookiesRGood; 12. mars 2012 kl. 03:33.
Hoppet ut av VGS i 3. klasse grunnet store søvnvansker og veldig lite motivasjon. Begynte i salgsbransjen, og har vært der siden. Er vell kanskje et av få yrker utdannelse teller veldig lite, og lønnsmulighetene tilsvarer jobber man trenger utdannelse for. Dog er det et veldig krevende yrke som få holder ut i. Er du en av dem med ferdihetene, pågangsmotet og utholdenhet så er det absolutt å anbefale. Ikke mange yrker du kan tjene 500.000 ++ uten VGS.
Så lenge du får en god attest av din nåværende sjef så er det gull verdt, og jeg vil mene at gode attester teller mer enn en utdannelse.
(kommer selvsagt an på hvilken jobber vi snakker om her)

Jeg selv fullførte skolen, men fikk jobb uten å framvise noen papirer siden jeg hadde kontakter som kunne gå god for meg.

Så det jeg sier er at om du ikke vil gå videre på skole, så er slaget absolutt ikke tapt for deg, og du har gode muligheter for å få jobb likevel.
Sist endret av Fuzzybossen; 12. mars 2012 kl. 03:47.
Takker for svar!

Det eneste problemet mitt er vell igrunn at jeg bor på en liten plass, jo mindre plassen du bor på er, jo mindre er vell sjangsen for og få en jobb.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Takker for svar!

Det eneste problemet mitt er vell igrunn at jeg bor på en liten plass, jo mindre plassen du bor på er, jo mindre er vell sjangsen for og få en jobb.
Vis hele sitatet...
Jo mindre plassen er, jo bedre kontakter har du kanskje skaffet deg?
(Hvis du bor på en plass "hvor alle kjenner alle")

Lønner seg svært ofte å bruke familie og venner til å legge inn et godt ord for deg på en eventuell arbeidsplass du kan tenke deg å jobbe på.

Ellers er det bare å ta med CV og attester og søke der du ønsker å jobbe.
Den som intet våger intet vinner.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jo mindre plassen er, jo bedre kontakter har du kanskje skaffet deg?
(Hvis du bor på en plass "hvor alle kjenner alle")

Lønner seg svært ofte å bruke familie og venner til å legge inn et godt ord for deg på en eventuell arbeidsplass du kan tenke deg å jobbe på.

Ellers er det bare å ta med CV og attester og søke der du ønsker å jobbe.
Den som intet våger intet vinner.
Vis hele sitatet...
Det er sant, synd jeg har så dårlige papirer fra di siste årene at bekjente/familie vill ikke vise papirene mine for sjefen sin engang

Noen som har droppa utav skolen og faila totalt?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det spørs hva du mener med "faila totalt". Jeg tror det er flere som dropper ut av VGS som ender opp med en lavt betalt jobb resten av livet, enn det er folk som klarer å klatre seg opp i systemer - hvert fall nå. Personlig, så vil jeg alltid råde folk å fullføre skole, uansett argumenter. Utdannelse er virkelig gull verdt.

Men hvis du virkelig ikke fikser skolen, så kan jo ingen stoppe deg. Har du i tillegg skikkelig guts og en god dose flaks, så klarer du vel å jobbe deg opp til en relativt bra jobb.
Parkettetterligning
Vet om en som er lærling på en tråler. Han får virkelig godt betalt. Han fant ut at han fikk bedre lønn av å få seg fagbrev som fiskemannskap ihvertfall. Selv vurderer jeg å starte eget firma. Hvis du har en genial ide så kan du vinne masse på det. Man kan jo også selvfølgelig tape masse på det så du må både ha en god ide samt å være dyktig.
Neutral Good
Mith's Avatar
Med tanke på at den sosiale mobiliteten er dårligere nå enn på 60tallet og neste alle jobber krever utdannelse så er sjansen ekstremt mye større for å havne på NAV uten VGS enn med. Så ja, å droppe ut av skolen er veldig ofte starten på å "faile totalt."
Sist endret av Mith; 12. mars 2012 kl. 20:16.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Med tanke på at den sosiale mobiliteten er dårligere nå enn på 60tallet og neste alle jobber krever utdannelse så er sjansen ekstremt mye større for å havne på NAV uten VGS enn med.
Vis hele sitatet...
Såfremst man faktisk tar en utdannelse på VGS som har noe for seg og har stillinger tilgjengelig ja.

Når jeg var ferdig som utdannet service-elektroniker var det ikke lærlingeplasser, dermed fikk vi fagbrevet i hånden når vi gikk, i tillegg var det lite faste arbeidsplasser innenfor faget også, så der var det lite muligheter.

Hadde jeg stoppet med det hadde det trolig vært lite relevans om jeg hadde fullført VGS eller ikke.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Har tenkt lenge på det og bare droppe utav skolen, satse på og få meg jobb en eller annen plass og så bare prøve og "bygge meg opp i systemet" til bedre stillinger, er pisslei skole og uansett hvor mye jeg prøver og gjøre det bra der, så får jeg ikke en drit til.

Det jeg lurer på er om det er noen som kunne ha gidd ett par tips?
Noen som har gjort det samme? Fortell!

En ting jeg fint kunne tenkt meg er og jobba på ett skip, har alltid hatt interesse for båt.
Noen som har fått jobb offshore uten noen form for kompetanse eller bekjentskap?

.
Vis hele sitatet...
ja jeg,i posten=)
skip kan du bare glemme uten utdanning,det har ALLE utdanning,min far prøvde å hjelpe meg med det samme i sin tid,for 10-15 år siden...rengjøring,maler og stillasbygger kan du oppnå på rigg,men du må ha et par sikkerthetskurs...finnes en fin hjemmeside hvor alle firmaene er samlet,jobboffshore.no eller noe

Sitat av tristen799 Vis innlegg
Vet om en som er lærling på en tråler. Han får virkelig godt betalt. Han fant ut at han fikk bedre lønn av å få seg fagbrev som fiskemannskap ihvertfall. Selv vurderer jeg å starte eget firma. Hvis du har en genial ide så kan du vinne masse på det. Man kan jo også selvfølgelig tape masse på det så du må både ha en god ide samt å være dyktig.
Vis hele sitatet...
type "privatetterforsker" er jo en jobb som ikke krever en dritt av uttdanning..du trenger ikke være en dritt for å kunne kalle deg det..men du burde jo ha litt teft og sånn,hvis kundene skal gidde å komme tilbake eller anbefale deg,jeg tenkte litt på dette,det går ann å velge ut enkle områder du vil ta..som utroskapsetterforsker/spaner osv..det er faktisk populøært å leie inn
Sist endret av alanapoli; 12. mars 2012 kl. 20:30.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Det spørs hva du mener med "faila totalt". Jeg tror det er flere som dropper ut av VGS som ender opp med en lavt betalt jobb resten av livet, enn det er folk som klarer å klatre seg opp i systemer - hvert fall nå. Personlig, så vil jeg alltid råde folk å fullføre skole, uansett argumenter. Utdannelse er virkelig gull verdt.

Men hvis du virkelig ikke fikser skolen, så kan jo ingen stoppe deg. Har du i tillegg skikkelig guts og en god dose flaks, så klarer du vel å jobbe deg opp til en relativt bra jobb.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener med "faila totalt" er om det er noen som ikke har klart og skaffe seg en eneste jobb og stort sett sitter på ræva og lever på nav.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Det jeg mener med "faila totalt" er om det er noen som ikke har klart og skaffe seg en eneste jobb og stort sett sitter på ræva og lever på nav.
Vis hele sitatet...
Det kan da selv folk som har ferdig master gjøre, så å relatere det til noen som ikke har en fullført utdannelse blir litt mongo.

Kjenner selv flere med master \ bachelor \ endt vgs med eller uten fagbrev som bare sitter på ræv og bor hjemme hos mamma fordi de er fuckings retards.
Driver faktisk med akkurat det du tenker på, så du er i hvert fall ikke alene om å gå den veien. Om det går an blir jo noe annet..
Uansett, jeg jobber for tiden i lokalavisa her jeg bor. Jeg intervjuer folk, skriver artikler og prøver å gjøre en ålreit jobb i håp om å kanskje få en ordentlig plass der mot høsten. Har søkt skoleplass for å være 'safe', men får jeg tilbud om fast jobb takker jeg nei til skole og satser på å komme meg videre derfra. En ting som er viktig er at du har en plan B i tilfelle det går skeis, jeg har mange tomme år bak meg fordi jeg ikke planla ordentlig og droppa ut av skole osv, og da er det fort gjort å bli en 'taper'.
Kommer sannsynligvis med en oppdatering når jeg vet hvordan ting blir siden temaet har blitt tatt opp et par ganger, men det er nok en stund til enda.
Skal ikke nevne navn, men vet om en mann rundt 20årene som droppet ut av skolen, fikk ofte sparken fra vanlige jobber som kassegutt osv..
Han har nu mot 500 - 600k året på lærling i fiske (Alt har selvfølgelig en rolle, hvis du er en lat hasjnisse som ikke er villig til å løfte på ræva får å prøve, så burde du skifte utgangmåte.
Er du oppgående og gjerne har kontakter i fiske næringlivet så har du et ess i spillet).

Er noen fåtall som har hatt suksess i bedriftstart uten utdanning, men anbefale deg selvfølgelig skole
Sist endret av justastonedhuman; 12. mars 2012 kl. 21:10.
Nå har ikke jeg lest gjennom mange av postene her, men jeg ville anbefalt å holde ut 3. klasse. Jeg kjenner en som har klart seg bra etter å ha droppet skolen, men det er fordi han hadde en genial forretningside. Det finnes muligheter for å klare seg bra, men det krever mye jobbing.


Mvh Faller
Jeg måtte slutte etter VK1 pga alvorlig sykdom, fikk fullført til slutt da, og fikk fagbrev og autorisasjon. Men jeg hadde jobbet siden jeg var 16, så jeg fikk jo sykepenger.

Men det er ikke dumt å fullføre skole og få seg en skikkelig utdannelse!
Jeg droppet ut i det siste halvåret på vg3, for så ta strøjobber rundt omkring. Nå er jeg en system engineer i et A/V firma og jobber meg opp til prosjekt ledelse. Reiser rundt om i verden og gjør jobben min.
Jeg anbefaler alle å prøve skolen, for å finne ut om det er noe for deg, for det er ikke alle som greier å fullføre skolen i en alder av 18år eller 20år. Kanskje det er best å droppe ut for å få prøvd seg litt i arbeidslivet, og viss du finner en jobb som trenger utdannelse, så tar du akkurat det du behøver. Da går du på skolen med et mål og en mening, som du selv vet hva er :-)
Har plenty av kamerater som har droppa videregående. Noen klarer seg bra ved å selge hasj, andre går til nav.

Ingen av de jeg kommer på nå har en "legit" jobb de tjener fett på, men dette er vel kanskje heller det lugubre vennemiljøet som er skyldig i.

Konklusjon: Skole er bra.
Jeg droppa ut rett før 3. VGs, men jeg har ikke "faila totalt". Jeg har jobb den dag idag, noe jeg har hatt siden jeg var 14 år. Vil påstå jeg er flink til å jobbe og har lite fravær. Jeg angrer allikevel noe på at jeg ikke fullførte, da jeg ikke mener jobben min er givende nok. - Selv om jeg faktisk nå har blitt tilbydt å begynne å selge med provisjon for firmaet. Tror allikevel ikke det er det jeg ønsker å fortsette med for alltid.

Uansett om du ikke vil ha noen moralpreken om at utdanning er viktig; utdanning er viktig! Det kan jeg faktisk si, som har slutta utdanninga mi selv. Er ikke alle som er like heldige som meg og får jobb servert i fanget.
Hvis du skal få deg en ok jobb et annet sted, så må du for all del ikke bytte jobb før du har en annen å gå til. For en fremtidig arbeidsgiver er det gull verdt at du allerede er i jobb, og ikke bare en dagdriver. Det gjør deg mer atraktiv på markedet. Jeg har selv kun videregående, røyker hver dag. Men har såppas gode referanser fra alt innen salg til butikk, så blir oppringt minst 4 ganger i uka med nye jobbtilbuder pga Cv og attester ligger på finn.no.
Har sitt litt rundt på finn.no på forskjellige jobber og kom over en del annonser der forskjellige firma trenger selgere som f.eks bare har friår fra skole osv. Kravene var ikke noe spesielt høye og lønna kan fort bli bra som selger vist du vet hva du holder på med.

Erfaringer med hva di ser på når du skal søker hos dem?
Har utrolig mye fravær fra skolen, men har ikke noe fravær fra jobben jeg har nå så det burde vell sette meg i en ganske god posisjon? Med tanke på at jeg gjør en bra jobb siden jeg får betalt for det, i motsetning til skolen der jeg ikke får noe for det der og da.
True phreak.
Jeg droppet ut halvveis, men klarte å hente meg inn igjen etter et par år. Har to år igjen, så er jeg sivilingeniør. Jeg fant nemlig rimelig fort ut at et arbeidsliv uten utdannelse ikke var noe for meg. Lønnen er ofte dårlig, og man har svært lite å slå i bordet med hvis man skulle ønske å bytte yrkesretning når man kommer litt opp i årene. Broren min er i den situasjonen nå. Han kom seg gjennom VGS på almennfag (som ikke er verdt en dritt), startet firma, som har gjort det bra i 20 år. Nå har han nettopp gitt beskjed til sine partnere om at han gir seg, og har for lengst innsett at den erfaringen han har hadde vært verdt ti ganger mer om han så bare hadde hatt ett årskurs i økonomi.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Jeg vil bara gi deg et råd, ta deg et friår, så prøver du å gjøre så godt som du kan med næringslivet.

Failer du på det året går du tilbake til skolen.
Hvis det går til himmelen og videre så lever du det gode liv.

EDIT: Dette vil da gjøre at du kan se om du klarer deg, mens du forsatt har noe å gå på hvis det skulle gå vest.
Sist endret av ArtOfHacking; 13. mars 2012 kl. 00:09.
Er jo mange drop-outs som har mål og mening så en kan ikke ta alle under en kam.
Om du virkelig ikke fikser skolen idag kan du like godt slutte slik jeg ser det. Du har alt en jobb - du kan jo bli i den jobben til du finner noe bedre. Om du skulle angre deg om noen år så kan du jo bare fortsette utdannelsen da? Ta vidregående på 1 år om du har jobba i 5 år - etterpå kan du gå på høyskole eller universitet om du ønsker det.

Ingen må se på det å droppe vgs som et nederlag. Er mange mennesker som sitter veldig godt i det idag som droppet ut på vgs. Noen var ikke modne nok, andre var lei. De fleste finner ut etter noen år i jobb at de trenger mer utdanning for å virkelig tjene godt - da er de mer voksen og har en helt annen motivasjon for skole noe som gjør det å lære mye enklere.
Har droppet ut av skolen x antall ganger, har hatt en del mellomlederstillinger, tenkte egentlig litt som du beskriver når jeg var yngre.

Det som går igjen uten utdannelse er dårlig lønn og lite valgfrihet, du kan tro nå at du kan klatre stigen og komme til pengene, men da skal du være svært begavet innen et felt, evt ha nok kapital til å bli grunder, og selv der vil man mangle tyngde til å holde styr på ting.

Ville prøvd å fullføre studiekompetansen slik at du kan velge et studium senere om du finner ut at det blir mange begrensninger uten utdannelse.
Ville absolutt anbefalt deg å prøve å fullføre studiekompetansen for så å ta ett friår.

Du vil ha mange muligheter med hva du kan gjøre etter du er ferdig: kan ta ett år i militæret(og videre verve deg eller søke befalskole hvis du liker deg der, når du først har en fot innenfor har du ufattelig med muligheter hvis du står på litt), jobbe ett år, gå ett årsstudium i noe du interesserer deg for, reise osv bare fantasien setter grenser. Men du vil være veldig glad for muligheten å kunne falle tilbake på studiekompetansen for videreutdanning når du føler det er på tide.

Også er det noe med det å fullføre det man starter på. Og ikke bare gi seg ved litt motstand.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Ikke dropp ut med mindre du er flink i noe som faktisk kan være brukbart. Noe du eventuelt kan gjøre er å ta 1 års pause og jobbe, og skal love deg at du vil ha et annet perspektiv når du revurderer skole igjen senere.
Sitat av bergice Vis innlegg
Ikke dropp ut med mindre du er flink i noe som faktisk kan være brukbart. Noe du eventuelt kan gjøre er å ta 1 års pause og jobbe, og skal love deg at du vil ha et annet perspektiv når du revurderer skole igjen senere.
Vis hele sitatet...
So true.

Jeg gikk 10 år grunnskole og halvt år VGS før jeg droppa ut pga jeg var heelt sinnsykt lei skole og alt det der så jobba en del og sløva en del i 1 og et halvt år, søkte TIP til høsten nå, og jeg gleder meg faktisk til å begynne igjen

For å klare det TS snakker om kan man ikke være av typen som er slækk og ikke gidder/orker å jobbe (me)
Sitat av Negr Vis innlegg
Har plenty av kamerater som har droppa videregående. Noen klarer seg bra ved å selge hasj, andre går til nav.

Ingen av de jeg kommer på nå har en "legit" jobb de tjener fett på, men dette er vel kanskje heller det lugubre vennemiljøet som er skyldig i.

Konklusjon: Skole er bra.
Vis hele sitatet...
Word. titeign

Man har ingenting å tape på å fullføre VGS med andre ord, så kan du ta livet som det kommer etter det. Alle må gjøre sin plikt i samfunnet, og tanken på at jeg eventuelt må sponse deg gjennom NAV bare fordi du er skole lei, gir meg heftig nedtur. For de pengene kunne kommet godt med til noen andre som virkelig trenger hjelp.
Sist endret av Denzel; 13. mars 2012 kl. 05:18.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Hvis du er 18 år er du såpass nære å fullføre VGS at det blir litt bortkasta å droppe ut nå. Fullført videregående er i seg selv et pluss, men det største plusset er naturligvis muligheten for å studere seinere i livet om du vil det uten å måtte ta opp fag.
skjedde med alt det moralske pisset nå plutselig da?
Og folk som sutrer over at jeg lever på skattepengene deres, hold kjeft, jeg er jo faen allerede i arbeid.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Word. titeign

Man har ingenting å tape på å fullføre VGS med andre ord, så kan du ta livet som det kommer etter det. Alle må gjøre sin plikt i samfunnet, og tanken på at jeg eventuelt må sponse deg gjennom NAV bare fordi du er skole lei, gir meg heftig nedtur. For de pengene kunne kommet godt med til noen andre som virkelig trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Svært som du krisemaksimerer. Du må lære å være mer chill - du ender opp med hjertelidelser slik som du holder på. Og du er så negativ at du kun ser elendigheten som kan skje om ts dropper ut. Men det må ikke bli nav klient av ham selv om ts slutter skolen. Er inge automatikk i det.

Det er ingen plikt i samfunnet å fullføre vgs. Det er plenty med folk som har et fullstendig fullverdig liv uten å ha bestått videregående skole. Ts kan feks jobbe i salg - og dersom han er over middels god til å selge vil han fort tjene 500.000 kroner i året. Hvilke andre jobber gir så høy lønn til nyansatte? Du må stort sett minst ha en mastergrad for å klare å tjene så mye i begynnerlønn. Og de med mastergrad har studielån og mange år på skolen uten inntekt.
Det betyr at om ts virkelig velger å slutte skolen men likevel tar ansvar for egen fremtid og sørger for inntekt og jobb så kan han meget vel ha egen bolig før han er 20 og bra bil og hytte ved sjøen lenge før han er 30 år.

Hvor mange med mastergrad kan si det?

Tvert imot ts så om du vet at du er sterk nok til å ta ansvar for deg selv og faktisk gjøre noe fremfor å bare sløve med pipe i sofaen så synes jeg det er en god ide å slutte skolen. Ja hvorfor skal du være på skolen som du hater, og det eneste som skjer er at du føler deg mislykket fordi du føler du ikke fikser fagene. Det er nok mye mer skadelig å fortsette skolen og kanskje det eneste du virkelig lærer er å føle deg som en taper.

Offshore er bra men vanskelig. De ønsker primært folk med fagbrev eller praktisk yrkeserfaring. Bondesønner feks får ofte jobb offshore uten fagbrev for oljeselskapene vet av erfaring at de som vokser opp på gård blir svært dyktige altmulig menn. Fiske kan også være vanskelig om du ikke kjenner noen i bransjen, evt bor en plass der fiske er veldig vanlig.

Men selgeryrket er undervurdert. Det er en fantastisk plass for unge mennesker som er sulten på livets goder. Noe av det aller viktigste for en god selger er motivasjon. Og når er man aller mest motivert? Jo når man som ung virkelig har et brennende ønske om å tjene gode penger. Høy lønn er det samme som fet bil, kule gadgets, ferier, bolig etc.

Tenk over ts om du er typen til å styre eget liv og kontrollere din egen fremtid. Om du vet du er den typen så bare dropp skolen. Du kan alltids gå tilbake til skolen senere om du vil.

Lykke til.
Jeg droppet ut av vgs, midt i terminen i 3 klasse.
Jobber nå som butikksjef, og med en ganske greit bonusavtale ligger jeg på 6-700.000 i året.

Dog angrer jeg skikkelig på at jeg ikke fullførte, og vurderer den dag i dag og ta opp faga jeg mangler, og hive meg inn på høyskole. Butikklivet er nok ikke noe jeg vil drive med resten av livet.

Eneste som stopper meg fra å ta opp fag, er at jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har jo ordnet meg med kjerring, unge, hus og stasjonsvogn. Koster litt det :/
@Elupu
Generell studiekompetanse = 1 år skole + 5 års arbeidspraksis.
Du har jo 2 år av videregående, så da har du feks matte og naturfag alt.
Sjekk den gamle skolen din hva du har av karakterer og be de undersøke hva du minimum må ta av fag for å studiekompetansen. De få fagene du trenger leser du på privaten på kveldene og tar eksamen som privatist mens du jobber.

Da er du klar for studier.
Jeg droppet ut fra vidergående og er i midten av 20 årene. I dag bor jeg i Thailand og driver eget export firma. Tideligere drev jeg med web design og jobbet som freelancer online.

Som freelancer tjente jeg helt ok men ikke noe jobb og leve av på langtid. Nå som firmaet er oppe og går tjener jeg veldig opp og ned. 1 månde kan jeg har veldig mye og neste månde veldig lite men klarer meg veldig bra og angrer ikke.

Veldig digg og jobbe for seg selv, kan jobbe når jeg vil, hvor jeg vil og hvot mye jeg vil.
Det mest lønnsomme yrket her i landet trenger man ikke utdannelse til,nemlig og bli fulltids-vinnings kriminell.Straffenivået gjør det lønnsomt.Jeg har bekjente som har raidet hele østlandet(kles-butikker,bil-forettninger,og ellektroniske varer) for verdier av titalls millioner kr,og som ender opp med ett par mnder i buret.Han ene soner en straff på ett par år,men resten har så og si gått fri og fortsetter med nye lønnsomme kupp.
Det er jo ikke rart øst-europeere flokker til landet for og drive kriminalitet,jeg hadde gjort nøyaktig det samme.
Strafferammene må minst dobbles,sånn som det er nå så er det fritt frem å drive med krim.
Hvor gammel er du? Jeg tipper hvor lenger du har en drittjobb du kjeder deg i jo mer vil du angre på at du ikke tar noen utdannelse. og at du er lei skole skjønner jeg ikke, uansett hva du vil bli så trenger du opplæring - du vil helst bare få en jobb uten å kunne noe? om du begynner som vaskedame på en skole så blir du neppe rektor selvom du har vasket på skolen i 20 år

du må jo finne ut hva du vil, og jobbe hardt mot målet ditt. lukter litt typisk norsk arbeidsmoral her sorry
Sist endret av ali88; 13. mars 2012 kl. 20:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ts kan feks jobbe i salg - og dersom han er over middels god til å selge vil han fort tjene 500.000 kroner i året. Hvilke andre jobber gir så høy lønn til nyansatte? Du må stort sett minst ha en mastergrad for å klare å tjene så mye i begynnerlønn. Og de med mastergrad har studielån og mange år på skolen uten inntekt.
Vis hele sitatet...
Har du mastergrad i realfag er du dyktig om du får under 500k i begynnerlønn. Og skilnaden - og det er noko som er verdt meir enn pengar for min del - er at utdanning gir deg høve til sjølvrealisering. Ein seljar vil i stor grad ha samme arbeidsdag. Har du høgare utdanning har du heilt anna friheit til å velje arbeidsområde, og du har langt større mogelegheit til å utvikle deg. I tillegg stig lønningane der med auka ansenitet.

Så spørsmålet er vel om ein vil vere tilfreds med ein idiotjobb i femti år, eller om ein vil ha noko som er hakket meir utfordrande.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du mastergrad i realfag er du dyktig om du får under 500k i begynnerlønn
Vis hele sitatet...
Tekna er litt kranglete, så jeg får ikke sjekket det akkurat nå, men jeg mener at gjennomsnittslønnen for nyutdannede sivilingeniører er rundt 450k for øyeblikket. Så det var kanskje å ta litt hardt i.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du mastergrad i realfag er du dyktig om du får under 500k i begynnerlønn. Og skilnaden - og det er noko som er verdt meir enn pengar for min del - er at utdanning gir deg høve til sjølvrealisering. Ein seljar vil i stor grad ha samme arbeidsdag. Har du høgare utdanning har du heilt anna friheit til å velje arbeidsområde, og du har langt større mogelegheit til å utvikle deg. I tillegg stig lønningane der med auka ansenitet.

Så spørsmålet er vel om ein vil vere tilfreds med ein idiotjobb i femti år, eller om ein vil ha noko som er hakket meir utfordrande.
Vis hele sitatet...
Men les hva jeg skriver da mann!
Jeg skrev jo at du må ha minst mastergrad for å start på 500K.
Jada flott med selvrealisering men det er ikke gratis om du trodde det.
Om du tar master på normert studietid så tar det 5 år. Pluss det ene eller halve året i skole ts mister fra vgs. Dvs at om ts gjør det bra som feks selger, eller klarer å komme seg offshore så skal du faktisk gjøre det veldig bra i arbeidslivet for å matche lønna.

Du er 2,5-4 mill bak ts etter endt utdanning. Og det er langt fra alle med en master som når særlig mer enn 600 kanskje 700 i hele karrieren. Husk at også ts kan utvikle seg, ta kurs, studier ved siden av jobb og som selger så har du grei lønnsøkning hvert år. Samme offshore. Det vil ta deg lang tid før du har tjent like mye penger som ts - om du noensinne klarer det.

Dere må ikke være så raske til å avskrive valget til ts bare fordi det valget ikke stemmer overens med de valgene foreldrene deres har tatt for dere, sagt litt flåsete.
Sist endret av random67489; 13. mars 2012 kl. 21:06.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Har tenkt lenge på det og bare droppe utav skolen, satse på og få meg jobb en eller annen plass og så bare prøve og "bygge meg opp i systemet" til bedre stillinger, er pisslei skole og uansett hvor mye jeg prøver og gjøre det bra der, så får jeg ikke en drit til.
Vis hele sitatet...
Ikke med den innstillingen.

Lykke til, det er helt klart mulig.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 13. mars 2012 kl. 21:06.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Men les hva jeg skriver da mann!
Jeg skrev jo at du må ha minst mastergrad for å start på 500K.
Vis hele sitatet...
Må man det? Jeg har fullført videregående og startet på 490.000 og passerer trolig millionen i år.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Må man det? Jeg har fullført videregående og startet på 490.000 og passerer trolig millionen i år.
Vis hele sitatet...
Etter endt fagbrev som Dataelektroniker feks kan man fint tjene alt mellom 300-500.000 ++ i startslønn, avhengig av firma og selvfølgelig innsats vilje, så man trenger nødvendigvis ikke Mastergrad for å få en startslønn på 500k..
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jeg "fullførte" videregående med delkompetansebevis. Strøk i et fag. Har aldri tatt det opp igjen. Etter militæret tok jeg ett år på Noroffs CAD og 3D Design hvor jeg kunne alt fra før grunnet hobby. Begynte å søke jobber innen 3d/animasjon og jobber i den bransjen enda 10 år etter.

Hadde ikke trengt noe mer utdannelse til den jobben jeg har nå og tjener det samme som ingeniører med tilsvarende erfaring i antall år.

Eneste er at jeg godt kunne tenke meg et eller annet fag/utdannelse å falle tilbake på om jeg plutselig skulle bli lei det jeg gjør nå. (Men sånn er det kanskje med alle.)

Jeg tror absolutt man kan klare det man vil her i livet bare man går inn for det, men med solid skolegang i bunn har man noe å bygge videre på.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Må man det? Jeg har fullført videregående og startet på 490.000 og passerer trolig millionen i år.
Vis hele sitatet...
Beklager det har sneket seg inn en skrivefeil i mitt tidligere innlegg og dermed blir det litt forvirrende. Det jeg forsøkte å få frem var om ts feks jobber innen salg, offshore eller fiske vil han fint kunne tjene 500K i året som startlønn.

Og når det gjaldt de som var pro utdanning mente jeg å skrive nyutdannede ikke nyansatte slik jeg faktisk skrev. slik at poenget var at ts kan tjene bedre som feks selger en de fleste med utdanning gjør, og det er selv om de tar hele mastergraden.
Forstår deg veldig godt.. Her har du min historie så langt kort fortalt

Jeg gikk Byggfag første året på videregående, og Murerlinja andre året... Da dagen kom der vi skulle ut i lære, hoppet jeg av etter å ha slitt meg gjennom begge åra.. Begynte i salgsbransjen. Fant ut at jeg hadde et helvetes innstinkt som selger. Gikk opp som butikksjef som 20 åring i en ledende butikk i Norge innen mobil/IT. Har hatt ekstreme oppturer, og like ekstreme nedturer. Men herregud så kjekt det er.

Jeg er nå 24 år i Mai.. Og begynte i ny stilling som "Daglig leder / Butikksjef" 1. Februar i år i en av Norges største butikker innenfor vårt felt. Det satt fire stabile karer "rykende ferske" med utdannelse på gangen da jeg var inne på intervju. Jeg fikk ikke gå uten å signere kontrakten på stedet. Det er en herlig følelse å vite at du fortjener jobben du har, når man har klatret fra "gulvet" og opp...

Har også tatt studiekompetansen på kveldstid, men det ettersom skole og meg selv ikke fungerer i lag.. Så går det veldig tregt, men det kommer litt etter litt.

Utdannelse er viktig, ikke gi deg med mindre du faktisk må.

Du finner ut av det kompis!
Noen som vet noe om hvordan jobbmarkedet vil se ut de neste 5-10 årene? Skal selv ta bachelor til høsten!
Man finner et lass med folk som mottar/har mottatt penger fra nav med bachelor grad i sitt erme. NAV er hverken enden på visa, ei heller er det garantert at man har jobb med utdannelse.

Selv har jeg ingen utdannelse, men har røsket til meg et yrke som har startlønn på 400 000 og øker til ca. 650 000 på 2 år. Personlig har jeg ikke jobbet hardt med dette, så det finnes faktisk muligheter for dem uten utdannelse.

Men som oftest er det slik at mindre utdanning tilsvarer mer fysisk arbeid. Er du lat og vil heller beordre andre er det bedre med en utdannelse å lene seg på. Når kunnskapen om emnet forsvinner sitter man igjen med en utdannelse som sier hva slags kar du er. Vil anbefale deg å fullføre, men å påstå noe annet ville vært hykleri.
True phreak.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Men som oftest er det slik at mindre utdanning tilsvarer mer fysisk arbeid. Er du lat og vil heller beordre andre er det bedre med en utdannelse å lene seg på. Når kunnskapen om emnet forsvinner sitter man igjen med en utdannelse som sier hva slags kar du er. Vil anbefale deg å fullføre, men å påstå noe annet ville vært hykleri.
Vis hele sitatet...
Haha! Du skjønner mye av hva høyere utdannelse består i, ja. Det er nok heller slik at høyere utdannelse er for mennesker som ønsker mer intellektuelt stimuli, krav til fysisk aktivitet har svært lite med saken å gjøre (tvert i mot, personer med høyere utdanning har i snitt lavere BMI, er bedre trent, og har bedre helse enn personer som ikke har utdanning utover grunnskole / VGS).