Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 7418
Hei! Jeg har en custom stasjonær PC som er rå til spilling osv så jeg trenger egentlig ikke enda en gamer PC. Det jeg trenger er en PC som jeg kan bruke til skolebruk i universitetsnivå. Etter sommer begynner jeg mest sannsynlig på en linje som har noe med datavitenskap eller datateknologi å gjøre så jeg lurte på om jeg burde gå for en Macbook eller en PC laptop som for eksempel Alienware, jeg har ikke peiling på hvilke programmer de krever at vi skal kjøre så er ikke sikker på hva jeg trenger og siden kepler skjermkort kommer snart så har jeg tenkt til å vente på det
Mac: vel, macbook air eller macbook pro.
PC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635785
Sist endret av raze; 12. desember 2011 kl. 00:32.
Er det noen som vet hva de fleste studenter foretrekker?
Sist endret av Pyrotaka; 12. desember 2011 kl. 00:39.
Mac er helt klart genialt til studier. Touchpaden som reagerer forskjellig på tastetrykk og slides med både 4 og 5 fingre gjør alt av redigering, scrolling, multitasking og hva det måtte være svært mye enklere enn på en pc.

I min mening er mac mye bedre på alle punkter når det kommer til skole og det å ha den som et "verktøy".

Eneste som hindrer meg i å kjøpe en til privat bruk er vel prisene og mangel på mulighet til spill og masse andre programmer.
Så positivt overrasket ble jeg faktisk etter at jeg fikk bruke Mac som skolepc i ett år.
Sist endret av Teddybe4r; 12. desember 2011 kl. 00:44.
Sitat av Pyrotaka Vis innlegg
Er det noen som vet hva de fleste studenter foretrekker?
Vis hele sitatet...
Helt umulig å svare på, da det finnes rimelig mange studenter der ute.
Stemmer for Air. Liten og lett. Har flashdisk så den er rask. Den har også en touch pad som dreper alt som er på markedet. God batterilevetid, og best av alt, osX Lion!
Sist endret av mo3; 12. desember 2011 kl. 01:20.
Sitat av mo3 Vis innlegg
God batterilevetid, og best av alt, osX Lion!
Vis hele sitatet...
Veit ikke helt med den du, vist det hadde fantes en PC med de fordelene som du ramset opp som hadde kjørt Ubuntu/Mint så ville jeg heller gått for det.
Ikke kom med at MAC kan kjøre Ubuntu/Mint i bootcamp for bare OSX drar prisen en god del opp.
Først burde du nok finne ut hvilken linje du skal gå på. Hvis det er noe innen data kan det hende skolen anbefaler det ene eller det andre, basert på software dere kommer innom i løpet av året.

Selv hadde jeg valgt en macbook pro til skole, hvis en tusenlapp fra eller til ikke spiller så stor rolle.
Sitat av Pyrotaka Vis innlegg
Er det noen som vet hva de fleste studenter foretrekker?
Vis hele sitatet...
Klar overvekt av Mac på UiB i alle fall.
Sitat av Pyrotaka Vis innlegg
Hei! Jeg har en custom stasjonær PC som er rå til spilling osv så jeg trenger egentlig ikke enda en gamer PC. Det jeg trenger er en PC som jeg kan bruke til skolebruk i universitetsnivå. Etter sommer begynner jeg mest sannsynlig på en linje som har noe med datavitenskap eller datateknologi å gjøre så jeg lurte på om jeg burde gå for en Macbook eller en PC laptop som for eksempel Alienware, jeg har ikke peiling på hvilke programmer de krever at vi skal kjøre så er ikke sikker på hva jeg trenger og siden kepler skjermkort kommer snart så har jeg tenkt til å vente på det
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ville jeg lett gått for en macbook air, men på en datalinje er det ikke sikkert det er så lurt.. Det er jo fortsatt en hel del programmvare som ikke fungerer på Mac.

Litt kjipt å ikke kunne bruke visual studio f.eks (og nei, du kan bare glemme å installere windows på en macbook air.. for lite juice til å dra mursteinen)
Sitat av Pyrotaka Vis innlegg
Etter sommer begynner jeg mest sannsynlig på en linje som har noe med datavitenskap eller datateknologi å gjøre så jeg lurte på om jeg burde gå for en Macbook eller en PC laptop som for eksempel Alienware
Vis hele sitatet...
Du burde i alle fall ikke gå for en alienware om du har tenkt å drasse den med til/fra forelesninger og lesesaler dag ut og dag inn. Det du burde gå for er en relativt lett maskin som er godt skrudd sammen, tåler røff bruk og har god batteritid.

Om du velger en Macbook pro/air, en thinkpad eller noe helt annet spiller liten rolle. Universiteter og høyskoler flest er ikke så veldig avhengig av os-spesifikk programvare og det finnes stort sett alternativer. Om du absolutt MÅ ha noe Windows-relatert kan du bare rdp-e til 1337 h4x0r-ubergamer-maskinen du har stående hjemme
Viss du vil bruke litt ekstra penger på utsende og vekt, så burde du kjøpe en mac.
Her på IKT må vi ha windows pga programmene vi kjører, kansje du kan ringe dem og spør eller noe sann?
Kan anbefale Asus K53SV, mye for pengene.

Evt dualboote med Ubuntu eller Linux Mint..

http://www.dinside.no/873710/asus-k53sv
Sitat av Pyrotaka Vis innlegg
Er det noen som vet hva de fleste studenter foretrekker?
Vis hele sitatet...
Jeg referer til mitt tidligere innlegg her
Ville gått for en pc siden de er betraktelig billigere og siden du skal gå datavitenskap kan d være greit at din data kan kjøre programmene du trenger. Kan kjøre windows på en mac for programmer som ikke kjører på mac, men er jo et tiltak d og.
Hva med de nye ultrabook maskinene? Da får du jo nesten en macbook air som kjører windows.. mao du får både i pose og sekk
Utdanningsmessig spiller det fint liten rolle om du kjører Windows, Linux eller OSX. Hvis en linje krever OS-spesifikke programmer som en del av læringen, har de egne maskiner disse kjører på. Det er aldri et krav at programvare må kjøpes for å kunne fullføre en utdanning. Viktige kriterier for meg er skjermstørrelse (12-13 tommer), byggekvalitet, støynivå og batterilevetid.
Sitat av raze Vis innlegg
Utdanningsmessig spiller det fint liten rolle om du kjører Windows, Linux eller OSX. Hvis en linje krever OS-spesifikke programmer som en del av læringen, har de egne maskiner disse kjører på. Det er aldri et krav at programvare må kjøpes for å kunne fullføre en utdanning. Viktige kriterier for meg er skjermstørrelse (12-13 tommer), byggekvalitet, støynivå og batterilevetid.
Vis hele sitatet...
Jaha? Nå er jo mye av det man lærer på IT utdanninger temmelig OS-Spesifikt.. Skal du utvikle i Java så går det jo for det samme, men f.eks .NET blir jo helt håpløst på mac..

Videre er f.eks ting som excel mye dårligere på mac.

Til et "vanlig" studie hadde jeg helt klart valgt en mac, men til et it-studie er ikke saken like enkel..
Du hoppet fint over denne setningen: "Hvis en linje krever OS-spesifikke programmer som en del av læringen, har de egne maskiner disse kjører på."
Cookie Monstah ^_^
Sitat av raze Vis innlegg
Mac: vel, macbook air eller macbook pro.
PC: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635785
Vis hele sitatet...
hva skal han med en sånn bærbar til 11k, han sier selv at han har en gamer, som vil si at han ikke trenger en i5 prossesor i bærbaren, vil tro at om linja han går har med pc å gjøre, så er det vell programering og oppsett av pc og slikt.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647565#extra denne funker helt fint for skolen, og om dem noen ganger skulle begynne med photoshop eller andre programer, som feks sony vegas pro så funker den til det og. til en viss grad
sry for skrivleif
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jaha? Nå er jo mye av det man lærer på IT utdanninger temmelig OS-Spesifikt.. Skal du utvikle i Java så går det jo for det samme, men f.eks .NET blir jo helt håpløst på mac..

Videre er f.eks ting som excel mye dårligere på mac.

Til et "vanlig" studie hadde jeg helt klart valgt en mac, men til et it-studie er ikke saken like enkel..
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvilket it-studie du har studert, men jeg rørte aldri excel da jeg gikk på NTNU. Det er uansett ikke noe problem, alle fornuftige skoler har maskiner du kan logge inn på remote dersom det er nødvendig.

Det eneste du trenger av en laptop er at den tåler daglig bruk, å bli drasset med til skolen dag ut og dag inn.

[quote]http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647565#extra denne funker helt fint for skolen, og om dem noen ganger skulle begynne med photoshop eller andre programer, som feks sony vegas pro så funker den til det og. til en viss grad
sry for skrivleif[quote]

Hvorfor i all verden skal man kjøpe et svært monster av en 15" på 2.6kg når man istedet kan kjøpe en 13" på under 2kg som løser alle oppgavene like bra? anbefalingene deres suger.
Sist endret av liasis; 12. desember 2011 kl. 11:03.
Sitat av lordstian Vis innlegg
hva skal han med en sånn bærbar til 11k, han sier selv at han har en gamer, som vil si at han ikke trenger en i5 prossesor i bærbaren, vil tro at om linja han går har med pc å gjøre, så er det vell programering og oppsett av pc og slikt.
Vis hele sitatet...
Heh, den PC-en ingen dedikert grafikkbrikke, annet enn den som er integrert i CPU. Så lykke til med å game med den.. Nå er det slik at prisen forteller mer enn bare hvilke hardwarekomponenter som er i maskinen. Grunnen for at mac, thinkpads, HP EliteBook osv er dyre, bygger på en rekke faktorer. Byggekvalitet, levetid, støy, skjermkvalitet, batterilevetid osvosv. Jeg studerer selv til å bli dataingeniør, og har en thinkpad til 13500 som jeg er storfornøyd med. Derfor anbefalte jeg en thinkpad til trådstarter.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av raze Vis innlegg
Heh, den PC-en ingen dedikert grafikkbrikke, annet enn den som er integrert i CPU. Så lykke til med å game med den..
Vis hele sitatet...
hvorfor skal han game på bærbaren når han har et beast av en gamer ifra før av? han skriver selv det at han har en pc ifra før av til gaming...
My God. Les før dere poster! Jeg har da aldri foreslått noen gamerlaptop, ei heller nevnt at TS bør kjøpe det.
Sist endret av raze; 12. desember 2011 kl. 11:52.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av raze Vis innlegg
My God. Les før dere poster! Jeg har da aldri foreslått noen gamerlaptop, ei heller nevnt at TS bør kjøpe det.
Vis hele sitatet...
den du nevnte først går fint ann å game på.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvilket it-studie du har studert, men jeg rørte aldri excel da jeg gikk på NTNU. Det er uansett ikke noe problem, alle fornuftige skoler har maskiner du kan logge inn på remote dersom det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Støttes. Det er vel fint lite Excel på høyere utdanning som ikke kan gjøres i Excel på Mac - og det meste av det er unødig eller direkte feil bruk av Excel til oppgaver det finnes bedre programvare til.

På et "IT-studium" (som mange nevner her) så er ikke OSX noen ulempe - tvert derimot. OSX er unix-basert (og posix-compliant) og har dermed ganske mange fortrinn over Windows-maskiner når det kommer til programmering og tilgjengelig programvare. Hardwaren er den samme, så det er forsåvidt ikke et argument - og det er vel få IT-studium i dag som forventer noe annet enn x86 :-).
Sitat av lordstian Vis innlegg
den du nevnte først går fint ann å game på.
Vis hele sitatet...
Ja, såklart. Alle PC-er kan brukes til gaming. Er jo bare et definisjonsspørsmål. Men lykke til med å dra nyere spill med HD Graphics 3000 grafikkontroller.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Støttes. Det er vel fint lite Excel på høyere utdanning som ikke kan gjøres i Excel på Mac - og det meste av det er unødig eller direkte feil bruk av Excel til oppgaver det finnes bedre programvare til.

På et "IT-studium" (som mange nevner her) så er ikke OSX noen ulempe - tvert derimot. OSX er unix-basert (og posix-compliant) og har dermed ganske mange fortrinn over Windows-maskiner når det kommer til programmering og tilgjengelig programvare. Hardwaren er den samme, så det er forsåvidt ikke et argument - og det er vel få IT-studium i dag som forventer noe annet enn x86 :-).
Vis hele sitatet...
Det er klart, men en windows maskin kjører linux veldig fint, men en mac vil ofte få store problemer med å kjøre windows på folkelig vis.

Det største problemet med Mac på et IT studie er nok at du ikke får Visual Studio, og noen studier har mange .NET fag.
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647353

Rimeligere og kraftigere enn tilsvarende Macbook Air, du kan kjøre Visual Studio og du slipper OS X.
Sitat av frank_l Vis innlegg
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647353

Rimeligere og kraftigere enn tilsvarende Macbook Air, du kan kjøre Visual Studio og du slipper OS X.
Vis hele sitatet...
Ca 75% av poenget med å kjøpe Mac er at du får OS X, hvorfor tror du folk kjøper Mac? Fordi de er pene og se på?

Jeg vil aldri ha en PC med windows igjen, er så herlige og finurlige løsninger på OS X, og touch pad'en er brilliant!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647353

Rimeligere og kraftigere enn tilsvarende Macbook Air, du kan kjøre Visual Studio og du slipper OS X.
Vis hele sitatet...
Hvis det er et mål i seg selv å slippe OSX er det klart det er bortkasta penger å kjøpe mac, da mye av det du betaler ekstra går til nettopp det (samt design).
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ca 75% av poenget med å kjøpe Mac er at du får OS X, hvorfor tror du folk kjøper Mac? Fordi de er pene og se på?

Jeg vil aldri ha en PC med windows igjen, er så herlige og finurlige løsninger på OS X, og touch pad'en er brilliant!
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at jeg har mac er ihvertfall markedets beste Touchpad og en byggekvalitet som andre maskiner ikke er i nærheten av.

OSX har EN fordel og det er at det krever svært lite av maskina og dermed gir deg en veldig responsiv maskin.. utover det er det ikke mye å rope hurra for.
Jeg har en 4-5 år gammel Lenovo-laptop med Ubuntu, som ikke akkurat har de råeste spesifikasjonene. Likevel har jeg greid meg helt fint gjennom dataingeniørstudiene jeg går på, dog med flittig bruk av alternative programmer og wine(windows-emulator). Noen programmer har også eksistert i linux-versjon.
Sist endret av Archj; 12. desember 2011 kl. 14:55.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Anbefaler PC, billig og fungerer helt greit. Flere programmer å bruke også.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det er klart, men en windows maskin kjører linux veldig fint, men en mac vil ofte få store problemer med å kjøre windows på folkelig vis.

Det største problemet med Mac på et IT studie er nok at du ikke får Visual Studio, og noen studier har mange .NET fag.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe problem å kjøre windows på en mac. Trenger du mye ytelse eller har litt mer spesielle behov kan du bruke bootcamp, da skal du vel såvidt jeg vet kunne kjøre absolutt hva som helst. Er det derimot bare noe småtteri du skal teste med/i mindre krevende programmer e.l., kan du kjøre det via f.ex. parallells.

Sitat av Sexarz Vis innlegg
Anbefaler PC, billig og fungerer helt greit. Flere programmer å bruke også.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å ha flere programmer? Det viktige er bare å ha virkelig gode programmer til det man skal gjøre, og der tror jeg du skal være ganske vrien før du ikke får gjort det i OSX - og skulle det være noe **veldig** spesielt det bare finnes løsning for til windows, da kan du alltids kjøre det via parallells eller bootcamp.

For endel av oss er det heller ikke et godt alternativ med en maskin som "funker helt greit". Kneler maskina og du mister en ukes arbeid er det i jobbsammenheng veldig mye du tapte på å spare noen få tusen, og er det i studiesammenheng kan det plutselig dreie seg om at du må ta et fag/en eksamen på nytt. Skal man kjøpe wintendo bør man unngå de billige møkkamaskinene, sats heller på proffsegmentet, da blir prisene raskt omtrent tilsvarende mac, men du får også ordentlig kvalitet og ikke noe ræl.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av raze Vis innlegg
Ja, såklart. Alle PC-er kan brukes til gaming. Er jo bare et definisjonsspørsmål. Men lykke til med å dra nyere spill med HD Graphics 3000 grafikkontroller.
Vis hele sitatet...
det jeg mener er at han ikke trenger et beast av en bærbar til 11k når han allerede har et beast av en stasjonær pc ifra før av, kjøp en billig en som takler forskjellige IT program, men som ikke nødvendigvis kjører nyeste spillene, som BF3 og skyrim...

ser ikke vitsen i å kjøpe en pc til 11k når du får en pc som duger til det du holder på med til 4-6k
Sist endret av lordstian; 12. desember 2011 kl. 15:25.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
"For endel av oss er det heller ikke et godt alternativ med en maskin som "funker helt greit". Kneler maskina og du mister en ukes arbeid er det i jobbsammenheng veldig mye du tapte på å spare noen få tusen, og er det i studiesammenheng kan det plutselig dreie seg om at du må ta et fag/en eksamen på nytt. Skal man kjøpe wintendo bør man unngå de billige møkkamaskinene, sats heller på proffsegmentet, da blir prisene raskt omtrent tilsvarende mac, men du får også ordentlig kvalitet og ikke noe ræl."

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe en overprisa maskin. Pluss at hvis dokumentene man skal ha lagret er så viktige så finnes det HDD'er som lett kan brukes.
Sist endret av Sexarz; 12. desember 2011 kl. 15:28.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hovedgrunnen til at jeg har mac er ihvertfall markedets beste Touchpad og en byggekvalitet som andre maskiner ikke er i nærheten av.

OSX har EN fordel og det er at det krever svært lite av maskina og dermed gir deg en veldig responsiv maskin.. utover det er det ikke mye å rope hurra for.
Vis hele sitatet...
Heh... det stemmer vel ikke helt - men det er en god avstemning mellom hardware og software ettersom Apple sitter på begge sidene av bordet. Jeg vil tro at Windows også sveiver ganske greit hvis du bruker samme hardware som de designet det for.

Touchpaden kan du forsåvidt kjøpe og bruke på en windows-maskin om du vil, så det i seg selv er vel ikke et veldig godt argument, byggekvaliteten er god, men det finnes rapporter som viser at det finnes vel så gode maskiner fra andre leverandører også: http://arstechnica.com/apple/news/20...-portables.ars (med en del forbehold, for rapporten har både metodiske svakheter og man kan være uenig i indikatorene).
Har sett flere nyere PCer med touchpad tilsvarende den til Mac. Mange av de som sier at OSX er my bedre enn windows kommer også stort sett fra enten XP eller Vista,(Mange unntak selfølgelig) ikke rart folk foretrekker OSX da. Selv går jeg Medier og kommunikasjon på vidregående og vi får MacBook Pro, foretrekker virkelig min tre år gamle laptop. Hvis du skaffer deg en grei PC med windows 7 og samme specs som en mac vil du nok ikke angre. Flere programmer har du tilgang til også...
Ok så har latt posten stått i en dag og har fått litt informasjon om bege partene. Det er egentlig umulig å bringe opp et sånt tema uten å komme inn i en flammekrig.

Studiene krever at man kan kjøre windows-compitable programvarer, men man kan alltids kjøre dem via remote play, men hva er vitsen med mac da når man bare skal bruke den til remote play?
Prisen er ikke så viktig for meg, såklart har jeg lyst på en maskin som tåler mye, som er lett og har lang batterilevetid og det er greit hvis det koster litt for å oppfylle disse kravene. Jeg er veldig skeptisk til air maskiner fordi det ser ut som man kan knekke dem og det ser ikke ut som batteriet dems er så store xD. Jeg vil jo såklart ha et dedikert skjermkort til pcen og som helst bruker kepler arkitekturen når den kommer ut.
Går selv på en IT-skole (NITH) og Mac her er veldig populært, selvom flere av fagene våre inkluderer Visual Studio og .net utvikling. Selv hadde jeg valgt en Mac over min nåværende windass-PC anyday, da brukervennlighet og pålitelighet overgår min nåværende PC. OSX og VmWare til Visual Studio og annet Windows-basert programvare har etter min oppfatning fungert knirkefritt hos oss, og blir en Macbook Pro på meg til nyåret, selvom Visual Studio blir mer omfattende til neste år.

Så at du må bruke Windows-basert programvare ser jeg ikke på en stor hindring, alt kommer vel ned til hvor mye penger du er villig til å legge i det, og hva du foretrekker. Med byggekvalitet, OS og pålitelighet, så er en Mac verdt pengene etter min mening.
Alle skoler jeg har hørt om kjører VM'er/har tilgang på maskin med det du trenger. Det er heller ikke veldig stress å bootcampe en Apple så du kan kjøre C# eller whatever om det er ønskelig.

Men, jeg har et tips ihvertfall: Ikke gå for noe under 13"; du blir fort veldig lei av å skrive/kode i timesvis på en liten maskin. Både taster og skjerm trenger litt størrelse imo. Har selv en 15,6"(eller hva nå den standard størrelsen er) og en 12". Av de to drasser jeg mer enn gjerne på den ekstra vekten for å få et bedre arbeidsmiljø.

Selv sikler jeg etter en samsung900 til de mindre hektiske kode-dagene, men studentbudsjettet strekker seg ikke til både øl og PC så blir vel å bruke den 4årige asusen jeg har så lenge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Går selv NITH og bruker Mac. Visual Studio kjører jeg gjennom Boot Camp, og det er jo ikke noe stress i det hele tatt. Eclipse (Java) og MySQL Workbench (1. året) kjører jeg på OS X, og vi har alltid Apple User Group til hjelp om noe går galt
Siden den ikke skal brukes som spillmaskin, så ville jeg nok ha gått for en Mac.