Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1030
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Over lengre tid har jeg grublet over et UX-problem jeg fortsatt ikke har sett en optimal løsning på: vise bildegalleri på webside.

Så delvis inspirert av Lage verdens simpleste nettside?, lager jeg denne tråden.

Tanker jeg har hatt:
  1. Flash suger.
  2. Om det er en tabell med thumbnails vil jeg kunne klikke på en for å få større versjon.
  3. Ja hva med oversikten på bildene? Thumbnails er.. suboptimale. Hvor store skulle de evt vært? En rad med bilder over eller under hovedbildet er stygt.
  4. Om lightbox-aktig må man kunne bruke Esc-tasten for å gå ut igjen. Også kunne klikke utenfor viseren.
  5. Vil kunne bruke piltaster for å navigere.
  6. Lightbox sin konstante resizing om bildene ikke er identisk store. Nei. Ekstremt plagsomt.
  7. Hva med forskjellige viewports i nettlesere? Å tilpasse seg dem er hyggelig.
  8. Hva med caching? Må cache hvertfall en del. Å vente på at det 59. bildet laster etter at man har sett på det 58., fordi websiden var overrasket over at du ville se dét også, suger.
  9. Det er også forferdelig med visning der skjermen blir svart, hvit, grå e.l. og har progressbar imens den laster neste bilde. Mister helt konsentrasjonen. Å vise en progressbar/wheel et sted for å vise at man jobber er OK. Men ikke på samme måte som flickr gjør det, med logoen snurrende oppå.

    Dette bør ikke være et problem om man finner en god nok cachingsløsning.
    [COLOR="White"].[/COLOR]
  10. Å se på bildene til Ken Rockwell funker faktisk veldig bra. Med HD-skjerm i portrettorientering. Ikke så veldig ellers.
  11. Men så kommer tanken om at store versjoner av bilder ligger tilgjengelige. Vannmerke/branding?

Såh, tanker? Eksempler på flotte bildevisere?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Litt for trøtt nå til å komme med noe langt og vettugt svar, men jeg ramla over en bildeviser som virka fin for et par dager siden. Har enda ikke sjekka den ut ordentlig, men her er i alle fall linken: http://fancybox.net/

Bla ned til Image Gallery for å blant annet se at det funker med esc som du vil, samt å bla med biltastene (og scrolling).

Ellers har jeg også bokmerka to samlinger jeg fant på stumbleupon en gang i tida,
http://vandelaydesign.com/blog/web-d...age-galleries/ og
http://www.1stwebdesigner.com/css/fr...lay-solutions/

EDIT: Forøvrig går jeg ut i fra at det er dine egne bilder du tenker på her, og jeg ville aldri lagt ut fullversjoner av mine bilder (sett at de var så bra at noen ville ta seg brye å stjele dem) på nettet, så en enkel måte å unngå den resizegreia er jo å ha en standard størrelse på bildene du legger ut, også feks fylle ut marginene med hvitt (da jeg regner med ikke alle bildene har helt lik aspect ratio pga cropping).
Sist endret av Cheroxx; 9. desember 2011 kl. 02:51.
Til tross for Flash synes jeg Jessica Walsh har en meget spenstig og fin side hvor hun viser frem sine prosjekter.

Det optimale hadde vært en slik side med samme oversikt, litt lettere fremvising av tilhørende informasjon til bildene, uten at bildene er helt full-screen, men med tastenavigasjon. Uten Flash.

Skisset et raskt eksempel på oppsett her:



Kunne ev. hatt den lista til venstre + thumbnailvisning på et eller annet vis. Ev. en forside hvor alle bildene/bildeseriene er listet opp med thumbnails.