Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3833
Hei!

Lurer på om det er mulig å få fotografisk hukommelse? Eller noe til å huske ting bedere, dere vet jobbminnet, for å huske ting bedere derfra enn alt styret med kombinasjoner! Hadde vært flott om det gikk ann, slå hodet i bordet eller no nei da, men flott om jeg fikk noen svar!
Du kan arbeide med å få bedre hukommelse. Fotografisk hukommelse er vel medfødt/nautrlig på personer som har det. rett opp om jeg tar feil. Noen triks for å få bedre hukommelse er å binde ting du skal huske eller situasjoner med bilder ol.
her kan du trene opp hukommelsen: http://tr.im/mA5K
Sist endret av åjavelja; 27. mai 2009 kl. 20:12.
Ja det mange øvelser for dette.
Som nevnt over og binde ting til bilder er en vanlig teknikk.

Derren Brown har bruke mye tid på dette,dette er litt på den ekstreme siden.
Men alle kan bli bedere viss en bruker tid på dette.
http://www.youtube.com/watch?v=nFGG6zWByhM&feature=fvsr
http://www.youtube.com/watch?v=L1mweFSqACU
Sist endret av snippsat; 27. mai 2009 kl. 20:21.
Gucci gang
Fusjon's Avatar
Ja,Mener å huske at man blir født med det.Og som andre her sier binde ord med ting F.eks 100+100=200 Kan du f.eks forbinde med "Freakforum"
Sist endret av Fusjon; 27. mai 2009 kl. 20:20.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jobbminnet kan du ikke utvide nevneverdig, nei. Metoder for å innkode elementer du skal huske til langtidshukommelsen finnes det en haug av bøker om. Velg den du synes høres minst latterlig ut.
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
Jobbminnet kan du ikke utvide nevneverdig, nei. Metoder for å innkode elementer du skal huske til langtidshukommelsen finnes det en haug av bøker om. Velg den du synes høres minst latterlig ut.
Vis hele sitatet...
okey, og hvor finner jeg disse bøkene?
her er en hvertfall: http://tr.im/mAMW
eller denne: http://tr.im/mANw

her er noen vanlige (hverdagslige) tips som hjelper hukommelsen din: http://tr.im/mANO
Sist endret av åjavelja; 27. mai 2009 kl. 22:04.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Cellehack Vis innlegg
okey, og hvor finner jeg disse bøkene?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper nesten aldri bøker på nettet, men det burde jo gå an å søke på "hukommelse" eller "memory" på de største bokhandlerne på nett. En norsk som het Memo var veldig populær for et par år siden. De fleste metodene går stort sett ut på å linke ny kunnskap til eksisterende kunnskap (som veien til skolen din, gjenstander i kjøkkenet ditt etc.) såvidt jeg har fått med meg. Lykke til!
http://no.wikipedia.org/wiki/Mnemoteknikk
http://www.hypnoseskolen.no/

Assosiasjonskoblinger er allerede blitt nevnt i denne tråden. Har dog ikke undersøkt lenkene, så kan hende jeg linker til noe som allerede er lenket til. Beklager det i hvertfall. Det gjøres oppmerksom på at disse teknikkene ikke garanterer deg å bli mnemonisk, men de kan forbedre hukommelsen merkbart på enkelte områder, hvis det ikke er snakk om demens da..
Mange som er født med bla. Asperbergs og Autisme har en utpreget hukommelse. Det gikk en dokumentar på TVNorge for noen måneder siden om en fyr med autisme som tegnet en hel by etter hukommelsen.
Jeg tvler på at man kan "trene" det genetiske utgangspunktet; å benytte seg av hensiktsmessige mnemoteknikker er noe helt annet. Autisten det refereres til ovenfor kunne tegne et helt bybilde etter én helikoptertur, men han er jo temmelig ubrukelig på andre arenaer. Man har også Kim Peek, en artig skrue man trodde var autist (han er forresten inspirasjonen til Rain Man) som mangler den delen av hjernen som forbinder de to hjernehalvdelene. Vedkommende er et gedigent informasjonsreservoar, men klarer ikke å fungere uten hjelp til selv de enkleste basale oppgaver.

Det strides også om Nikola Tesla hadde dette, som definitivt var årsaken til at han kunne lære så mange språk på så kort tid og med en slik tilfredsstillende måloppnåelse. Det virker som om de som "lider" av såkat eidetic memory er nokså sære (sykelig dyktige på ett område, men tapere på andre), men det finnes nok "nomale" mennesker med sinnssy hukommelse også. Man skal ikke se bort ifra at dette blir normen når genteknologi kommer for fullt; tenk så mye lettere alt blir når man slipper å pugge, og husker hele bøker ordrett etter én gjennomlesning. Det blir fantastisk, men også noe helt annet enn vi er vant til. >Kjenner jeg blir litt misunnelig også.
Det er bare og søke,finnes en hel haug bøker om dette.
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_...ning&x=20&y=13

Derren brown har sikkert med teknikkene i bøkene sine.
Ettesom han en av de råeste på dette,4 kortstokker er jo bra og memorere.
Hvilken som helts bok på 20min,også tegene en komplisert bygging etter og sett på den i 15sek(litt av det samme noen "savant" kan gjøre)
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw...rown&x=17&y=13
Teknikker != fotografisk hukommelse, virkelig.
Vil anbefale denne boken her:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...3784456&rom=MP

Lest mye av den selv og kan absolutt si at den er genial om du vil ha enkle metoder for å huske mye.
Hvis jeg sier et ord til deg... "Postkasse". hva tenker du da? Jo, du tenker ikke på bokstavene som former ordet postkasse.. Du ser derimot for deg en postkasse i hodet. Det er slik hjernen din husker ting. i bilder. Derfor, når du skal huske ting, så må du assosiasere de med et bilde/lage et bilde for hva det er du skal huske. Derfor er det greit å henge ting du skal huske på knagger. Disse knaggene er jo ting du har bilde av, aka, hjernen har lettere for å huske det.

en ting til.
Hva gjorde du 17. mai i fjor? Det husker du kanskje.. Det var noe spesielt, og du har laget deg en del minner om den dagen, fordi den var utenom det vanlige... Du husker ting som skjedde den dagen..
.
Hva gjorde du 4. oktober i fjor? Husker du det? som oftes ikke. Dette fordi det ikke var noe spesielt med dagen. Det du gjorde ligger oppi der, så hvis jeg sier til deg at dette var en lørdag, og bla bla bla... så kanskje du klarer å huske tilbake til denne dagen. Men ihverfall... Det var ikke noe sånn kjempesesielt med denne dagen, så hjernen din henger ikke ting som skjedde den dagen på knagger..
70-90% av alt du "lærer"/ser/opplever glemmer du i løpet av de første 24timene, med mindre du gjør noe for å huske disse.

Hvis du skal huske noe over lengre tid (LTM - Lang Tids Minnet) må du repetere det. dette er så ofte du må repetere noe om du har tenkt til å huske det over lang tid:
0.skole-time.. du lærer noe..
1.Samme dag.
2.Dagen etter
3.En uke etter du først lærte det
4.En mnd etter du først lærte det
5.3 mnd etter du først lærte det
6. 6mnd etter du først lærte det
7. Årlig.

Hvis du repeterer noe så ofte, kommer det til å sitte Når du har repterte noe de 7gangene, så trenger du ikke repetere det mer enn 1gang i året for å huske alt du lærte den skole-timen.. men er jo litt jobb å drive å repetere alt dette. Hvis du ikke repterer så ofte vil du ikke nødvendigvis huske alt du lærte
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Eg ville si at eg har rimelig god hukommelse. Husker bortimot alt eg leser og har alle mobilnummer i hodet. Er litt sånn at eg ser bilder i hodet av spesielle plasser og ting når eg skal komme på noe.
Sitat av ShaolinMonk Vis innlegg
Er litt sånn at eg ser bilder i hodet av spesielle plasser og ting når eg skal komme på noe.
Vis hele sitatet...
alle gjør det.
En jeg kjenner trynte på sykkel, og etter det kan han snakke baklengs. Og telle bokstaver i syke ord på 1 sekund. PRetty kult.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
En jeg kjenner trynte på sykkel, og etter det kan han snakke baklengs. Og telle bokstaver i syke ord på 1 sekund. PRetty kult.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig tilfeldig tror ikke han får "superkrefter" av å tryne på sykkel :P
Man kan faktisk få "superkrefter" av å tryne/slå seg. Leste i illustrert vitenskap om en fyr som fikk en baseball i tinningen da han var liten. Fra den dagen kunne han huske hvordan været hadde vært hver eneste dag til han var 40, og kunne ta 3 sifrede gangestykker, f.eks. 923*437 lynraskt i hodet.
Hvis man bytter ut "superkrefter" med nevrologiske forandringer kan jeg gå med på det. Tror det skal en hel del hell/uhell til for at det skal skje.
Hvis du skal f.eks lære alle hovedstedene i europa kan jeg en teknikk. Se for deg huset ditt med alle rommene. Tenk deg i vært rom ligger det to ting som du assosierer med landet og hovedstaden. Du kan også la landene som er inntil hverandre, være naborom.

Tenkt deg f.eks tyrkia. Da tenker du deg at du legger en ting du assosierer med ordet tyrkia og en ting du assosierer med Ankara i rommet. F.eks en tyr og et anker.
Husketeknikk, lag ord som rimer fra 1-20
feks:
1 ben
2 sko
3 tre
4 slire
5 lem
osv osv.

Cluet er at tingene du kan huske kan du "linke" opp mot tallet.

saks, loppe, bil

1 et bein som blir klippet av en saks
2 en loppe som hopper i en sko
3 en bil som kræsjer i et tre

Visualiser dette i hodet ditt (desto mer humoristisk du kan "se for deg" desto enklere er det å huske det)

Denne teknikken har vel ingen praktisk funksjon, men er morsomt å kunne ramse opp 40 ting i riktig rekkefølge. :P
dump

ingen som vet noe mer om temaet???
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
dump

ingen som vet noe mer om temaet???
Vis hele sitatet...
Hva mer vil du vite? Vil du lese mer om innkodingsprosesser, arbeidsminnet og langtidshukommelse kan både wikipedia og ditt nærmeste bibliotek hjelpe deg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av luni Vis innlegg
Hva mer vil du vite? Vil du lese mer om innkodingsprosesser, arbeidsminnet og langtidshukommelse kan både wikipedia og ditt nærmeste bibliotek hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Hvis noen foreksmpel har noen linker til sider som man kan lære seg fotografisk hukommelse hadde jo det vært fint (:
Fotografisk hukommelse kommer av hjerneskade. 90% av de som hevder de har fotografisk hukommelse (på diverse internettfora er det MANGE av dem) har det ikke. Det er ikke noe du kan lære deg. Du kan lære deg til å ha god hukommelse.

Det er veldig, veldig få av de som har fotografisk hukommelse som faktisk greier å gjøre noe produktivt med den. Det fordi det pleier å være noe annet galt med dem også. Husk at fotografisk hukommelse er evnen til å huske ALT. Å kunne sitere en bok perfekt etter å ha lest den en gang, og så kunne gjøre det 10 år senere med samme presisjon.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Gammel tråd og off-topic tråd men.

Kom over denne eHow artikkelen om hvordan man kan trene seg til fotografisk hukommelse. Noen med erfaring eller tanker om dette? Veldig interessant!
Sitat av Echuz Vis innlegg
Gammel tråd og off-topic tråd men.

Kom over denne eHow artikkelen om hvordan man kan trene seg til fotografisk hukommelse. Noen med erfaring eller tanker om dette? Veldig interessant!
Vis hele sitatet...
Takk for artikkelen, skal prøve dette! Lager kanskje en post om resultatene mine (Jeg skal notere forandringer for hver dag som går)
Jeg vil tro det store og det hele er å ha sinnskontroll og kontroll på hjernen sin.. og å finne en slags sinnsro! Derav kommer konsentrasjonen bedre til! Lær deg å kjenne deg selv og få orden på livet og alt.. da har du godt med overskudd til å ta til deg ting og lære.. I tillegg spis sunn og frisk mat og hiv deg gjerne på litt trøfler om du er sterk nok psykisk til det - da dette gjerne gir bedre forståelse for ting og du lettere ser logikken i ting!

NB. PEPTALK! Litt for min egen skyld også at jeg skrev dette...
Sist endret av mafoes; 2. mai 2012 kl. 23:40. Grunn: Måtte tilføye noe jeg glemte å skrive med!
Happy Buddha
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Takk for artikkelen, skal prøve dette! Lager kanskje en post om resultatene mine (Jeg skal notere forandringer for hver dag som går)
Vis hele sitatet...
Det hadde vært utrolig spennende, gjør det og opplys oss om det!