Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1984
Heisann kjære freakere.

Lenge siden jeg har vært her, noen av dere husker meg kanskje (en av de deprimerte folkene). Så det har seg slik at jeg planlegger å lage iallefall en film. Er fremdeles i de begynnende fasene, men sitter foreløpig å lager en plan for hvordan jeg skal gå frem med hele prosjektet. Og da kommer spørsmålet om det med våpen frem.

Jeg kan null og niks om animasjon, absolutt ingenting. Så derfor tenker jeg heller å se på muligheten til å bruke startpistol. Men der oppstår det problemer rundt hva som er lovlig og ulovlig. Jeg har noen ess i ermet med tanke på at jeg ikke har rulleblad og all kontakt med politiet jeg har hatt er å være vitne (1). Så er det mulig å anskaffe startpistoler som er "front firing", de skyter ut av fronten istedenfor toppen. Eller skal jeg bare droppe det?
Jeg er villig se på muligheten til å snakke med Tromsø pistolklubb, altså at jeg kjøper "front firing" våpen som de får. Det kan jo hjelpe dem angående trening for de som verver seg inn, samtidig så får jeg bruke det til mine prosjekter.

Eventuelt så må jeg finne noen som duger til å gjøre animasjoner, noe som trengs senere i prosjektet uansett. Men jeg har en visjon om å holde filmen så praktisk som overhodet mulig. Personlige preferanser.

1. https://www.itromso.no/nyheter/2017/...t-15383166.ece
hvis du tror at Politiet vil være mer velvillig overfor deg fordi du har vitnet, må du tro om igjen. De gir så faen i deg at du vil ikke tro det en gang. Du får uansett ikke bruke en pistol uten tilsyn uten å ha våpenkort, og skal du bruke en med tilsyn, må du i utgangspunktet gå et sikkerhetskurs og melde deg inn i pistolklubben. Hvis alt du skal ha er film av en pistol som fyrer av, kan du jo spørre om du kan få sette opp et filmkamera ved siden av noen som skyter på en av klubbens faste treningskvelder.
Du må melde deg inn i pistolklubb, være over 21 år (usikker på om det er 21 eller 23) og du må ta kurs, og søke om å få lovt å eie våpen. Så må du oppbevare våpenet på ett godkjent sted osv
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg tror det er langt mindre hassle å skaffe en realistisk softgun og så finne noen på nett som kan lage de effektene du trenger. Du kan laste opp filmklippet på nett og be om hjelp fra hvem som helst i hele verden. Mange vil nok også gjøre det gratis fordi slike ting er gøy (jeg er en av dem).

Softguns kommer i mange fasonger, og det er ikke noe problem å få tak i en billig sak fra kina i metall som har alle de riktige bevegelige delene som trengs for å se helt ekte ut. Jeg har selv en full-metall HK416, og når jeg tar av den oransje plast-tuppen, så ser du ikke forskjell på den og et ekte våpen med mindre du er yrkesmilitær.
Ikke glem at startpistol har drept folk, selvom pistolen ikke avfyere en kule må du ikke skyte mot noen på klosshold. Det er slik folk blir drept av startpistol, bare en warning.

Mitt tips vil være å bruke co2 pistol med blowback, også markere du tuten av pistolen med et unik farge (rødt eller spygrønn) da har man et ref. iomed tracking av effekten. (Relativt enkelt) eller så kan du leie inn effect redigere.
Jeg trodde ikke man trengte noe for Og kjøpe startpistoler som sliter blank.
Gameon selger værtfall
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ikke glem at startpistol har drept folk, selvom pistolen ikke avfyere en kule må du ikke skyte mot noen på klosshold. Det er slik folk blir drept av startpistol, bare en warning.

Mitt tips vil være å bruke co2 pistol med blowback, også markere du tuten av pistolen med et unik farge (rødt eller spygrønn) da har man et ref. iomed tracking av effekten. (Relativt enkelt) eller så kan du leie inn effect redigere.
Vis hele sitatet...
Det minnet meg litt om denne:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=302748

Men hvilken effekt er du ute etter TS? Skuddet fra pistolen eller treffet?

En luftpistol med blowback og litt lydeffekter kommer til å gjøre susen, om du behøver effekter i ettertid finner du nok billig arbeidskraft på fiverr.
Sist endret av random105675; 27. august 2018 kl. 18:58.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg trodde ikke man trengte noe for Og kjøpe startpistoler som sliter blank.
Gameon selger værtfall
Vis hele sitatet...
Det er kun 18-årsgrense på startpistoler, men man skal følge våpenloven på enkelte punkter. Det vil f.eks. si å ha våpenet pakket ned og adskilt fra ammunisjonen når du transporterer den til og fra stedet du skal bruke den. Det er ikke noe krav til oppbevaring i våpenskap, men skal den ut av huset skal den behandles som et ekte våpen. Og de skal ha en orange plugg i munningen på løpet.
Det var forrestenen tråd her på forumet for en stund siden om en fyr som blåste ballene av seg(nesten ihvertfall) med en slik en.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det var forrestenen tråd her på forumet for en stund siden om en fyr som blåste ballene av seg(nesten ihvertfall) med en slik en.
Vis hele sitatet...


Jon-Erik Hexum, russisk rulett med startpistol = dårlig ide.
Hør med politiet. Tviler på at du får lov til å bruke et ekte våpen. Kommer helt an på hvor du skal filme og om andre mennesker er involvert.
Er ingen problem å få inn lyd og animasjon av en pistol/gevær som går av på filmen.. dvs:du trenger ikke avfyre ett ekte våpen for å få effekten du ønsker. Ta kontakt så kan jeg ordne det når du har alt klart.
Kan også legge til at en softgun som koster litt ofte ser helt lik ut som et ekte våpen i motsetning til en startpistol, som stort sett ikke er kopier av skarpe modeller. Enkelte airsoft-våpen har også "blowback", som betyr at sleiden slår tilbake for hvert skudd slik et ordentlig våpen gjør. På både softgun og startpistoler er rekylen omtrent ikkeeksisterende i forhold til et skarpt våpen. Så skuespilleren må nok late som det er rekyl hvis realisme er målet. Dessuten er en softgun laget for å skyte på hverandre med, mens en startpistol er en "ekte" pistol minus prosjektilet. Kruttgassen kommer ut av et hull på siden/toppen av kammeret, og er farlig på kort hold.
Jeg ville gått for en softgun i dette tilfellet. Det er mindre styr med de når det gjelder transport og hvor de kan brukes da de ikke smeller så høyt.