Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7126
For en god stund siden kjøpte jeg et par gram brunt av en bekjent av meg, la oss kalle han Ole. Ole var en jeg aldri hadde hatt mye kontakt med, men jeg visste han røyket mye, og kjente han godt nok til at tenkte han sikkert kunne selge litt til meg. Kjenner han ikke bedre enn at jeg tidligere har gått på skole med han. Han bor nå i byen, jeg bor i ei lita bygd et stykke unna. Dealen ble avtalt over meldinger, mest over facebook (rookie mistake, I know). Meldingene over tlf var veldige vage, typisk "møter deg .... kl ..." o.l., meldingene på facebook var mye mer avslørende og inneholdt sterke beviser (bla. bilder av greiene pga. jeg fikk MYE mindre enn det jeg betalte for). Jeg slettet alle meldingene fra min facebook (han sa han skulle gjøre det samme).

Et par måneder senere ble jeg dratt inn av politiet. "Vi har funnet meldinger på Ole sin telefon, som viser til at du prøver å kjøpe narkotika av han", sa de. Politiet hadde ransakelsesordre og konfiskerte mobilen min og sa flere ganger at etter avhøret skulle de reise hjem til meg med hunder og shit og ransake hele huset (hvor jeg hadde noen gram jeg hadde kjøpt av noen andre). Politiet visste sykt mange detaljer om hele greia, ting som jeg er sikker på ikke en gang sto på noen meldinger. Mobilen beholdt de, jeg nektet å gi de koden, selv om de prøvde å lure meg til at det var noe jeg måtte gjøre. Jeg nektet for hele greia og sa at jeg ombestemte meg. De spurte flere ganger om jeg hadde noe liggende hjemme, det nektet jeg for, og det endte med at de aldri reiste hjem til meg. Mobilen skulle de sende inn til kriminaltekniker for å låse den opp for å se gjennom den.

Jeg konfronterte Ole en måned senere. Ole sa han ble kalt inn til avhør for røyking, men pga. han ikke ga politiet koden til mobilen sin og nektet for å ha røyket slapp han fri uten at de beholdt telefonen, og han fikk aldri noen sak rettet mot seg. Jeg forklarte at politiet visste sykt mye, ting som de ikke på noen måte kan vite uten å ha fått tilgang til mobilen hans. Han nektet for at de hadde sett på den, og begynte å kjefte meg ut for å "gå i fella til politiet, tro på det de sa, og skylde på han".

I løpet av den måneden hørte jeg absolutt ingenting fra politiet, men jeg trengte mobilen min og jeg ville bare bli ferdig med saken så fort som mulig, så jeg reiste til politistasjonen for å finne ut når jeg kunne få mobilen min tilbake, det hadde tross alt gått over en måned uten at jeg hadde hørt et pip. Så fort jeg kom dit begynte de å mase om koden til mobilen min, de var helt "sjokkert" over at jeg ikke ville gi de koden, og de kunne ikke "stole på meg" uten at jeg ga de koden. Så de sa, "ok, da sender vi den til kriminaltekniker så får du den tilbake om en GOD stund". Jeg ga de nummeret mitt (brukte en gammel telefon som erstatning), og de skulle ringe meg hvis det var noe.

Dagen etterpå får jeg en telefon, og blir kalt inn av politiet. Jeg havner i samtale med en ny politimann som kjører samme prosessen med å først forklare at jeg er "på tynn is", og at jeg virkelig har "fucka opp". Jeg nekter og nekter, han truer mer med å reise hjem til meg med hunder og shit, men etter hvert går han med på at jeg er uskyldig (wtf?!). MEN, så sier han plutselig "Moren til Ole kontaktet meg, og sa at du hadde kjeftet han ut. Det stemmer vel ikke?". Jeg svarer "nei, har ikke snakket med han". Så sier han "tenkte meg det." (wtf x2). Jeg får mobilen min tilbake, reiser hjem, og det var egentlig det.

Det som er fucka her:
- Meldingene vi sendte over telefon sa ingenting annet enn "vi møtes .... kl ...", ingen kunne ha fått noe som helst ut av de. Og meldingene på facebook var direkte bilder av brunt og inneholdt nok beviser til å straffe meg.
- Hvis de faktisk hadde funnet bevis på telefonen hans, hvorfor kan han ikke bare innrømme det til meg? Hadde vært nesten like mye min feil, han NEKTET for det 100 ganger og sa at "politiet hadde lurt meg".
- Han nekter for at de rørte mobilen hans, men så ringer moren til de som håndterer saken etter jeg har snakket med han. Hvorfor skal han i det hele tatt si til moren at jeg har snakket med han? Hvorfor ringer ho til politiet flere mil unna hvor de bor for å snakke om meg?


Har en merkelig teori i hodet om at han ikke viste de noen meldinger, men bare sladret på meg for å slippe billigere unna selv. Bevisene på telefonen var ikke nok til at noen kunne mistenkt noe som helst, og de på facebook hadde ikke gjort at politiet trengte å spør meg om så mye rart, siden de var direkte bevis på alt. Hadde i hvertfall ikke klart å snakke meg ut av det slik jeg gjorde. Jeg er egentlig bare sykt forvirret, håper noen kan opplyse meg om hva som egentlig har skjedd her. Takk på forhånd! Håper ikke posten ble for lang

Tillegsspørsmål: Hadde denne tråden vært nok bevis for politiet å åpne opp saken igjen dersom de skulle finne den? (er bare litt paranoid)
Sist endret av Undertow; 14. oktober 2015 kl. 03:29.
Tbh tror jeg du ble stitcha på.
Er nok en som har blitt knekt i avhør/lurt utav en forklaring eller lignende. Du ser jo måten de opererer på, bare i ditt avhør/tilfelle hvordan de prøver å lure deg, gjøre deg paranoid etc.

Lær av hendelsen og hold deg unna folk du ikke stoler på La det ligge, ikke verdt å utøve vold å risikere straffeforfølgelse om du har MISTANKE om en evt snitch ihvertfall ikke i en sånn fillesak.

Lykke til
Sist endret av monoxide; 14. oktober 2015 kl. 04:38.
Haha, helt vanvidd om dette virkelig er hvordan de holder på. Du bor ikke i en større by eller?
Sist endret av Duun; 14. oktober 2015 kl. 06:41.
Sitat av Undertow Vis innlegg
Tillegsspørsmål: Hadde denne tråden vært nok bevis for politiet å åpne opp saken igjen dersom de skulle finne den? (er bare litt paranoid)
Vis hele sitatet...
Tror ikke det nei. Du fant jo tross alt på alt i første post, gjorde du ikke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Tror ikke det nei. Du fant jo tross alt på alt i første post, gjorde du ikke?
Vis hele sitatet...
Sukk. Politi og domstoler er, til tross for urbane myter, ikkje idioter. At du lager ein forumpost som til dels stemmer over ens med det politiet sit på frå før vil sei at du gir politiet eit relativt godt indisium.

Om du les dommar så er det ikkje veldig uvanlig med ei litt syrleg setning som antyder at tiltala si forklaring ikkje heng på greip.
Sist endret av vidarlo; 14. oktober 2015 kl. 10:43.
Det kan jo være det er "moren" som er den store skurken.
Enkelte mødre ringer til politiet når de finner ut at poden driver på med hasj.
OT:
Hvis man ikke er villig til å gi fra seg kode til tlf, bruker de da ressurser på å låse den opp?
Kommer an på hvor alvorlig saken er. Går det over en viss grad, så tar de all informasjon på telefonen og fra operatør.
Sitat av Undertow Vis innlegg
Tillegsspørsmål: Hadde denne tråden vært nok bevis for politiet å åpne opp saken igjen dersom de skulle finne den? (er bare litt paranoid)
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sukk. Politi og domstoler er, til tross for urbane myter, ikkje idioter. At du lager ein forumpost som til dels stemmer over ens med det politiet sit på frå før vil sei at du gir politiet eit relativt godt indisium.

Om du les dommar så er det ikkje veldig uvanlig med ei litt syrleg setning som antyder at tiltala si forklaring ikkje heng på greip.
Vis hele sitatet...
Som Slashdot sier så er sannsynligheten til stedet. Og det er ikkje noe stor hemmelighet at politiet leser igjennom trådene på freakforum.

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
OT:
Hvis man ikke er villig til å gi fra seg kode til tlf, bruker de da ressurser på å låse den opp?
Vis hele sitatet...
Spørmålet er vel heller hvilke ressurser og kunnskaper politiet sitter på, det er begrenset hva dem også kan knekke. Hvis du har aktivert full disk kryptering på telefonen og slått av telefonen før den blir inndratt. Så kan dem bruke så mye ressurser dem ønsker uten å lykkes med å knekke den, men dette forutsetter jo selvfølgelig at du har en sterk krypterings nøkkel.

Men om politiet har tilgang til sikkerhetshull som kan brukes til å låse opp «låse skjermen» skal jeg ikkje spekulere i.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:17.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
OT:
Hvis man ikke er villig til å gi fra seg kode til tlf, bruker de da ressurser på å låse den opp?
Vis hele sitatet...
Må politiet bruke resurser for å låse opp en telefon?
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:17.
At de har hatt tilgang på facebook-meldingene deres er ikke sannsynlig med mindre browseren til dealeren din var åpen når de kom på razzia hos han. Av erfaring veit jeg at de lett sjekker facebookmeldingene dine om du er pålogga når de kommer (er ikke dette en veldig sketchy juridisk gråsone forresten?).

Meldinger med kun innhold "vi møtes kl xx" er nesten verdiløse med mindre det står spesifikt noe om handel eller penger. Det er hvertfall ikke nok til å få noen dømt i retten, har jeg hørt.
Godt mulig det er en bekymret mor eller far som har snitcha på dere også, som tidligere nevnt.
Det er ingen måte for deg å finne ut dette på. Da må du hacke alt av din kamerats nettverk, og politiets nettverk, og finne ut hva de har lagret om deg. Og da kan det hende de har slettet det, kanskje har politiet noe lagret på papir.

Det eneste du kan gjøre er å lære. Jeg driver ikke med kriminalitet annet enn at jeg smugler en flaske eller to i flytollen, men tror jeg har fått med meg at når det kommer til kriminalitet, så må man kun kommuniserer via ansikt til ansikt. Aldri skriftlig. Og sjekk ut alle du vurderer å spørre før du spør dem. Har de rulleblad, har polisen grepet på dem? Vil de gjengi deg for å få mildere straff? Alltid risiko når man dealer droger og dritt.

Bedre med en flaske whisky xp
Trådstarter
14 6
Takk for gode svar Var egentlig bare nysgjerrig, men er det nå mulighet for å få tråden slettet? Vil egentlig bare legge hele greia bak meg, og er ikke noe jeg lenger holder på med etter episoden med politiet.
Så bra!! Vær flink gutt nå og hold deg unna det dårlige miljøet så skal du nok se at moderatorene her inne sletter tråden din å alt ordner seg
ikke sikkert du har blitt tysta, hvis politiet mener det er en seriøs nok sak, så kan de faktisk gå grundig til verks å få papirer over samtaler å tekstmelding fra mobilopperatøren din, var selv borti en en sak for en 15 års tid siden hvor vi faktisk måtte skrive under på at det var greit at vi samtykket at de kunne få lov til å se samtaler å tekstmeldinger via operatørene våres, dog da var det snakk om kjøp å salg av kiloer..
Sist endret av susiserken; 15. oktober 2015 kl. 23:42.
Sitat av susiserken Vis innlegg
ikke sikkert du har blitt tysta, hvis politiet mener det er en seriøs nok sak, så kan de faktisk gå grundig til verks å få papirer over samtaler å tekstmelding fra mobilopperatøren din, var selv borti en en sak for en 15 års tid siden hvor vi faktisk måtte skrive under på at det var greit at vi samtykket at de kunne få lov til å se samtaler å tekstmeldinger via operatørene våres, dog da var det snakk om kjøp å salg av kiloer..
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk skriver under og samtykker til dette, så er det jo deres egen skyld.
Jeg ble spurt i avhør om de kunne få tillatelse til å sjekke kontobevegelsene mine, jeg sa nei = de fikk ikke sjekket. Bare si nei
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Hvis du faktisk skriver under og samtykker til dette, så er det jo deres egen skyld.
Jeg ble spurt i avhør om de kunne få tillatelse til å sjekke kontobevegelsene mine, jeg sa nei = de fikk ikke sjekket. Bare si nei
Vis hele sitatet...
joa greit nok det, jeg samtykket fordi jeg ikke hadde noe som helst med dette å gjøre jeg kjente til disse folkene, var bare på feil plass på feil tid som ofte så tenkte ikke så mye over det da, og politiet har null problem med å gå over kontoer hvis det er saken, men vil vel tror det går på beviser de sitter på selvfølgelig!
360 noscope bonghit
XxB0NGHITxX's Avatar
9 7
Bruker du android? For koden der skal visstnok være umulig å cracke direkte, var iallefall slik for et par år siden.
iOS koden kunne lett crackes av politiet
til ts: Du har krav på og få oppnevnt en advokat. Og du må be han om og gå igjennom saksdokumentene (evt sammen med deg). Der står alt svart på hvitt om du har blitt tystet på, eller om morra har ringt politiet. Det står til og med der hva "OLE" har sagt i avhør. Så dette er IKKE umulig og få greie på.
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
til ts: Du har krav på og få oppnevnt en advokat. Og du må be han om og gå igjennom saksdokumentene (evt sammen med deg). Der står alt svart på hvitt om du har blitt tystet på, eller om morra har ringt politiet. Det står til og med der hva "OLE" har sagt i avhør. Så dette er IKKE umulig og få greie på.
Vis hele sitatet...
Er dette kun mulig om man har advokat?
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Er dette kun mulig om man har advokat?
Vis hele sitatet...
Ja, du har ikkje adgang til å få utlevert saksdokumentene. Og selv om advokaten din for tilgang til dine saksdokumenter, så betyr ikkje det nødvendigvis at han har lov å fortelle deg hvem som har tystet.

Og hvorvidt det står i saksdokumentene hvem som har tystet er heller ikkje sikkert, men dette er ikkje noe jeg skal spekulere i. Da jeg antar at politiet har et sterkt ønske om å holde sine informanter anonyme.
Det antar ikke jeg... Og om en sak skal bli kjørt for retten, så MÅ det komme fram hvem som har sagt hva, hvis noe skal brukes mot deg. Selvfølgelig politiet kan holde noen anonyme, men da kan det heller ikke bli brukt som bevis. Dette har jeg selv opplevd i rettsak, politimannen sa han hadde blitt fortalt at jeg hadde gjort noe, men nektet og si av hvem. Da var det overhodet ikke gyldig som noe bevis i det hele tatt, og dommeren spurte politimannen hvorfor han i det hele tatt gadd og si hva han hadde hørt hvis ikke han kunne si fra hvem.
Du kan gå gjennom saksdokumentene sammen med advokaten din. Og er det noe som har blitt sagt om ett lovbrudd som er begått av deg, så har du krav på og vite HVA, og av HVEM.