Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1715
I morgen skal windows 10 komme ut og etter å ha påtatt meg å skulle hjelpe slekta med å installere det, fant jeg ut at jeg egentlig ikke vet noe særlig om det. Er det sånn at noe blir sletta når man instalert Windows 10? Vil alle programmer være kompertable med oppdateringen? Legg gjerne til noen tips som jeg muligens kan trenge...
Kan vel ikke være så vanskelig?
som jeg har forstått så er det mulig og oppgradere windows så alle programmer og filer vil forsatt bli værende.
men mener og ha lest at man også kan ta en rein installering, da vil alt bli borte av filer og programmer, dette vil du da kunne velge under installering, det vil nok bli ganske så greit forklart hva du skal gjøre under installeringen så det skal nok ikke være noe problem
Du vil kunne velge hvor mye du vil beholde, og du vil bli varslet hvis det er ting som ikke vil fungere riktig i Windows 10. Målet er at det meste av programmer som har fungert i Windows 7 og 8.1 også skal fungere i Windows 10.
Skal du hjelpe mange med oppgraderingen, kan det være greit å laste ned en ISO og pakke ut til USB-minne, så slipper du å laste ned hele installasjonen til hver enkelt PC. Huska bare å starte installasjonsprogrammet fra inne i Windows - hvis du starter PCen direkte fra installasjonsmedia vil du ikke få gratislisensen.
Trådstarter
Takk for gode svar! Tenker jeg tar å laster ned til hver enkelt pc, blir bare 4 eller noe. Vet noen hvordan det er med spill og Windows 10?
Har Windows 8.1 Pro N og har fått et lite Windows-ikon nede på linja ved klokka som har tittelteksten "Get Windows 10". Så slenger meg på her med noen spørsmål:

Noen som vet om det kommer til å skje noe av seg selv her snart, eller er Windows snill og venter til jeg sier ok?
Er det noen ulemper med Win 10? Noe kjente programmer/spill/funksjoner som ikke funker?
Noen som har prøvd å oppgradere fra 8 enda, går det smertefritt eller ei?

Hva er et bra program til å ta backup av hele SSD-en før jeg oppgraderer (gjerne som kan gjenopprettes uten å installere et nytt os på en annen disk)?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Har Windows 8.1 Pro N og har fått et lite Windows-ikon nede på linja ved klokka som har tittelteksten "Get Windows 10". Så slenger meg på her med noen spørsmål:

Noen som vet om det kommer til å skje noe av seg selv her snart, eller er Windows snill og venter til jeg sier ok?
Er det noen ulemper med Win 10? Noe kjente programmer/spill/funksjoner som ikke funker?
Noen som har prøvd å oppgradere fra 8 enda, går det smertefritt eller ei?

Hva er et bra program til å ta backup av hele SSD-en før jeg oppgraderer (gjerne som kan gjenopprettes uten å installere et nytt os på en annen disk)?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke skje av seg selv. Du får beskjed om at du har mulighet til å oppgradere, men du må selv bekrefte at du ønsker å oppgradere.
Du har 1 år, fra og med i morgen, på å oppgradere til Windows 10 - om du ønsker dette gratis.

Jeg har bare testet Windows 10 i et par dager, men har ikke opplevd noen problemer med applikasjoner som ikke vil fungere.
Om du har gammel hardware så kan du selvfølgelig oppleve at drivere ikke vil fungere/ikke er utgitt enda, men siden du har Windows 8 vil jeg anta at dette går fint.

Jeg oppgraderte fra Windows 8. Jeg lastet dog ned .iso-filen og oppgraderte fra den.
Mountet filen i Windows og kjørte setup.exe, resten gjorde seg selv.
Om du venter til det "offisielt" er rullet ut, så vil du vel mest sannsynlig motta en helt vanlig Windows update.
Trådstarter
Så har det som ikke skulle skje skjedd... Etter at jeg velykket instalerte windows 10 får jegj en telefon fra mormoren min, hvor hun beskriver at hun har kommet til noe som høres ut som "booting" skjærmen. Har ikke sett med egne øyne enda hva som har skjedd, men jeg mistenker at windows 10 ikke har blitt instalert riktig. Pcen er ikke mulig å slå av. Hva må jeg gjøre hvis jeg vil laste windows 10 ned åp en minne penn og installere det på en annen pc? Er veldig glad hvis noen kan hjelpe meg fort
Du må laste ned .iso-filen og bruke f.eks. Windows USB/DVD Download Tool for å lage en bootable usb disk.
Boot så fra denne ved å endre innstillingene i BIOS og installer Windows 10 fra scratch.

Du kan ev. også sjekke om PC-en det gjelder har en recovery partition. I så fall er det bare å kjøre recovery, for så å oppdatere til Windows 10 på nytt.
Sist endret av s1gh; 29. juli 2015 kl. 18:10.
Trådstarter
Takk for svar, får prøve det