Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2161
Hei

Kjøpte noen brukte pc-deler her om dagen.

Har nå satt sammen noen av disse delene med noen av mine gamle. Når jeg kjører Windows rating, Msi kombustor og Passmark benchmark 8.0 går skjermen svart, mens viftene i pcen fortsatt spinner.

Specs:
Asrock fm2a88m extreme 4+
Amd 7850k med Cooler Master TX3
Sapphire 7870
500w PSU
Intel 330 SSD 120gb
8gb ram

Har kjørt Memtest86 på rammen over natta. Ingen feil.
Har kjørt Prime 95. Ingen feil.
Klikker som sagt når GPU blir stresset.

Har prøvd 7870 i annen pc. Funker uten problemer. Har prøvd et 5750 i denne pcen uten problemer. Har prøvd med forskjellige drivere.

Prøvd en annen PSU. Akkurat det samme skjer.

HWmonitor sier prosessoren idler på 45-50c, men har lest at dette ofte er feil. Låg på 78c etter en time med Prime95. Tatt av og på CPU-kjøler flere ganger, og prøvd stock kjøler.


Skjønner om det var vanskelig å henge med her. Om noen har peiling eller forslag, blir jeg veldig takknemlig
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Trenger fortsatt hjelp

Kan legge til at om jeg kobler DVI rett på hovedkort og bruker den innebygde grafikken går alt som smurt.

Har jeg for lite strøm med bare 500w? Har vanskelig for å tro det. De to strømforsyningene er av samme produsent og ser pretty much identiske ut. Kan de ha for lite output til skjermkort? Har dog brukt denne strømforsyninga på dette kortet i et år uten problemer. Systemet mitt skal ikke bruke mer enn 300 watt i følge en PSU-kalkulator.

Det varierer forresten om skjermen låser seg eller går i svart. Må shutte ned manuelt uansett hvor lenge jeg venter.

Kan det vere kluss mellom innebygd grafikk og Gpu? Har prøvd å disable innebygd grafikk i bios.

Please help me.
Har du overklokket skjermkortet eller noe?
Høy temperatur?
Opplevd det same viss jeg har overklokket skjermkort for mye, eller det blir for varmt når man kjører noe som er en tung belastning for skjermkort.
Vifta på skjermkortet roer seg gjerne ned når skjermen blir svart, av og til får man bildet tilbake og får beskjed om at driveren har sluttet og virke\kræsjer.
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Ingen av delene er overklokket. Har resetta bios, da jeg kjøpte brukt, og tenkte kanskje han hadde fucka det til. Temperatur på skjermkort ligger på 30 idle og 40 på cpu. Cpuen går opp til 70 under load. Men det er straks skjermkortet får belastning ting klikker eller går i svart. Skjermkortet fungerer fint på en anne PC med samme drivere.

Takk for svar
Sitat av Truserøsk Vis innlegg
Skjermkortet fungerer fint på en anne PC med samme drivere.
Vis hele sitatet...
Hvilken strømforsyning står i den PC-en? Og hvilken PSU har du?
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Cooler Master B500. Denne er knapt brukt. Den andre er også fra Cooler Master og er på 500 watt. Denne er eldre.
Det kortet fungerte fint i en annen maskin med samme programmer/belastning?
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Stemmer
Så kortet klikker med en gang du prøver og kjøre en 3d-aplikasjon.
Viss det skjer momentant er det mulig det er noen software relatert problem.
Du kan evt. sjekke at det ikke er noe i bios som kan stå bak det hele, f.eks skjermkortet som er integrert i hovedkortet automatisk tar over viss du kjører 3d-aplikasjon. Selv om jeg tviler på at dette er tilfellet, men det er vell ikke umulig?
Er det crosshair eller hva amd's sli heter?
Jeg tror ikke psu er problemet. Prøv og underklokke kortet.
Sist endret av sneipen; 12. mars 2015 kl. 02:44.
Hvilket program har du brukt for å stresse GPU? ser bare at du har nevnt prime95.

last ned furmark. har brukt den til å feilsøke på mange skjermkort både til stasjonær og bærbar. Synderen når slikt skjer er ofte temperatur. Ved furmark vil den vise temperatur hele tiden frem til skjermen går i svart eller noe annet klikker.

Er best å sjekke temp i realtime når du stresser CPU/GPU. Tar sjeldent lang tid før Furmark gir resultarter av egen erfaring
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Hei. Sorry for treigt svar.
Stopper med en gang jeg kommer til det som tester grafikken i de forskjellige testene. Er ikke crossfire. Jeg har også tenkt på dette med at det integrerte skjermkortet kan kødde med det dedikerte, men jeg har deaktivert det integrerte i bios. I tillegg fungerer alt fisefint med et 5770, men klikker med et 7870 som fungerer fint i en annen pc. Har ikke prøvd å oppgradere bios på noen måte. Kan sjekke opp i det. Takk for tips!

Jeg har brukt kun brukt prime95 for å teste CPU. Skjermen fryser eller går i svart (varierer) når jeg belaster 7870en. Har prøvd med MSI kombustor, Passmark v8 og Windows opplevelsesinndeks (eller hva det heter). Skjer pretty much med en gang GPU må jobbe mer enn ved normal surfing. Temp på GPU har ikke oversteget 36 grader før det klikker. Har også skiftet kjølepasta på begge kortene. Kan prøve Furmark og se følge med på temperaturer igjen. Takk for tipset.

Ellers har jeg avinstallert Windows tre ganger med forskjellige superlovlig nedlastede versjoner.

Takk for hjelp og forslag!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Truserøsk's Avatar
Trådstarter
47 5
Hei igjen. Sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men tenkte jeg skulle informere om hvordan jeg fiksa probleme i tilfelle noen andre får samme problem.

En fersk versjon av bios løste alt. Dum som jeg var brukte jeg 7870 (som gjorde at alt klikka) første gang jeg oppdaterte og trodde jeg hadde ødelagt pcen siden den ikke ville boote etter det mislykka forsøket. Etter å ha tatt ut batteriet og bytta plass på en liten brikke/bryter (vet ikke hva den heter) på hovedkortet boota den normalt, og jeg oppdaterte den på nytt.

Takker for alle forslag!