Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 10086
God aften.

Har tenkt å bestille en del bøker fra Amazon, fysiske bøker, og har et par spørsmål rundt dette. Leste i en tråd fra 2011 at det ikke er toll og moms når man bestiller bøker fra utlandet, gjelder dette enda?

Lurer også på om det er penger å spare på dette, eller om jeg skal gjøre et forsøk på finne bøkene i Norge, og om noen har erfaring med å bestille bøker fra Amazon / Utlandet?.

På forhånd takk.
Du skal ikke betale toll eller merverdiavgift for bøker, så dette gjelder enda.
Les litt mer her: http://www.toll.no/no/handle-pa-inte...fter-pa-boker/

Personlig bestiller jeg alt av bøker fra utlandet, og da gjerne Amazon. Aldri opplevd noen problemer, så det anbefales på det sterkeste.
Du får gjerne bøkene mye billigere også, spesielt om du bestiller faglitteratur.
Sist endret av s1gh; 6. januar 2015 kl. 01:06.
Jeg har også hørt gode ting om bokbestilling på Amazon inn i Norge, men jeg har aldri prøvd det selv, frakt kommer som oftest under hundringen.
Jeg hentet nettopp bøker for over 1000 kr på amazon.
Ingen krav om moms elr sånt
Som nevnt er det ingen toll eller MVA på bøker bestilt fra utlandet. Ganske genialt siden at man kan få tak i veldig billige bøker på Amazon hvis man bare kan litt engelsk
Ingen moms eller toll på import av bøker, men til tider blir frakta fra Amazon såpass høy at det lønner seg å kjøpe på Adlibris i stedet. Tåler du at bøkene ikke nødvendigvis er helt som nye, så er det imidlertid mulig å gjøre gode bruktkupp på Amazon.
Ja, bøkene er ofte ganske tunge og har store fraktkostnader. Godt tips med brukte bøker. Ser ikke helt poenget med å ha nye bøker, da de blir kladdete og rynkete etter en stund uansett. Så lenge det ikke er sølt kaffe over halve boka
▼ ... over en måned senere ... ▼
Privat import av trykte bøker og magasiner er unntatt moms og det er ingen toll. Det finnes dog unntak fra denne regelen. Husk dog at om du bestiller andre ting sammen med bøkene kan du risikere og betale moms på hele ordren (også frakten og bøkene) i enkelhetens navn. (Forenklet fortolling.)

Når du bestiller noe som helst fra Amazon lønner det seg å legge ut toll og moms hos dem og la Amazon fortolle for deg. Du sparer deg fra fortollingsgebyrer og slikt fra fraktselskapene.

Komplisert og mye å huske på? La TollSjekk tollkalkulator gjøre jobben for deg. Råd når du kan spare penger, referanser til relevant lovverk og ting å være observant på er inkludert.

AdLibris har et enormt utvalg av utenlandske bøker. Gratis frakt om du bestiller for noen hundrelapper. Prisene ligger noen kroner mer enn Amazon, men frakten gjør hele forskjellen. Sjekk der før du bestiller helt fra utlandet. Du får bøkene levert mye raskere også.