Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 11876
Hei! vet det er noen få av disse trådene men mange av de er datert 2010 så gidder ikke poste i de.

Jeg skal i fengsel i 40 dager pga bøter og lurer på hvordan fengsel er.

Har lest litt på nettet og det høres ut som ett hotel bortsett fra at jeg ikke kan dra derifra.

Noen som vet om jeg kommer på høy sikkerhet eller lav sikkerhet?
Høy sikkerhet er vell for de som nokas og breivik?

Hvordan er rutinene i fengsel?
Hvor skal du sone?
Det vet jeg ikke enda, men siden jeg bor i Telemark så blir det vell Skien?

eller kan jeg bli puttet i ett tilfeldig ett en eller annen plass i Norge?
Sist endret av VitoScaletta; 7. juli 2013 kl. 20:15.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Det er vel noe slikt som:

Har du mange, harde saker på deg fra før, og mye relatert til vold -> høysikkerhet.

Har du bare dette -> lav.

Men flere fengsel i Norge er som ett litt dårlig hotell. (Snakker ikke av personlig erfaring, så skal ikke si det er riktig, men det er intrykket jeg har fått fra freak mm.
Sist endret av Freddy_fred5; 7. juli 2013 kl. 20:17.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Du kommer i lavsikkerhetsfengsel som huser typiske fyllekjørere, råkjørere, vandalister og annet småplukk.

Hvordan de er kan jeg ikke uttale meg så veldig mye om, men vil nå tippe det vil måle seg med et middels pent motell med tilgang på TV, kanskje endel filmer, bøker/blader og uteområde.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det vet jeg ikke enda, men siden jeg bor i Telemark så blir det vell Skien?

eller kan jeg bli puttet i ett tilfeldig ett en eller annen plass i Norge?
Vis hele sitatet...
Skien Fengsel er delvis høytsikkerhetsfengsel og delvis vanlig fengsel. Mest sannsynlig blir du plassert der. Hvis ikke blir det nok fengselet på Hof.
Du kommer nesten helt garantert på en "pallefabrikk" ilseng, hoff, eller trøgstad er de mest vanlige å ende på. dette er fengsler med lavt sikkerhetsnivå, og ingen "celler" med ståldører og gitter osv. personlig foretrekker jeg lukkede fengsler, ganske enkelt for det har man eneceller. med tv på rommet, du komer til å måtte bo på minst 2 mansrom. en annen ting som suger med de åpne fengslene er at du opplever at folk drar før deg hele tiden, noe som får dommen til å oppleves lengre. ellers ønsker jeg deg bare lykke til. 40 dager går fort
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det vet jeg ikke enda, men siden jeg bor i Telemark så blir det vell Skien?

eller kan jeg bli puttet i ett tilfeldig ett en eller annen plass i Norge?
Vis hele sitatet...
Når jeg kunne bli dømt til å reise fra Trondheim til Vangseter i Hamar (avrusing), vil jeg tro de tar hensyn til din livssituasjon, sosiale og familiære forhold, samt. ledig plass. men jeg ser gjentatte ganger at folk i det minste soner i sitt eget fylke eller nabofylket.
bøtene er pga råkjøring, kjøring uten lappen og prøve å stikke fra politiet, uten om det har jeg aldri hatt kontakt med politiet.

har lest det selv, tilgang på tv, filmer, bøker og ute området. Noe med spikring av paller til jobbing og mat 3 ganger daglig.

Noen som har vært i lav fengsel som kan fortelle meg hvordan det er med legge seg og våkne rutiner?
Litt avhengig av hvor du havner er det vel som et hotell med litt lav standard.
Du kommer nok inn på Hof, en åpen anstalt. Har vært der selv. Det vil si du soner i et åpent fengsel. Du kan når som helst spassere ut om du føler for det. Men er jo klart ikke verdt det, var flere som prøvde å rømme hver dag når jeg var der. De låser brakkene på natta. Du sover på et rom med en annen kar, faste rutiner, tiden går treigt. Men lån deg bøker, lydbøker, buk tiden på å trene osv.

Er faktisk veldig greit, satt bare i 45 dager jeg da. Følelsene jeg hadde etter at jeg kom hjem igjen var at jeg hadde vært på en gutte leir Bli kjent med folk, prat å prøv å ikke tenk så mye. Det fucker en opp
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Du kommer nesten helt garantert på en "pallefabrikk" ilseng, hoff, eller trøgstad er de mest vanlige å ende på. dette er fengsler med lavt sikkerhetsnivå, og ingen "celler" med ståldører og gitter osv. personlig foretrekker jeg lukkede fengsler, ganske enkelt for det har man eneceller. med tv på rommet, du komer til å måtte bo på minst 2 mansrom. en annen ting som suger med de åpne fengslene er at du opplever at folk drar før deg hele tiden, noe som får dommen til å oppleves lengre. ellers ønsker jeg deg bare lykke til. 40 dager går fort
Vis hele sitatet...
kommer sikkert på ett rom med to svære utlendinger som på film :P

Kan si jeg snorker som ett helvete og få enkelt rom har lest en som fikk det på freak pga han snorka så jævlig.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Du kommer nok inn på Hof, en åpen anstalt. Har vært der selv. Det vil si du soner i et åpent fengsel. Du kan når som helst spassere ut om du føler for det. Men er jo klart ikke verdt det, var flere som prøvde å rømme hver dag når jeg var der. De låser brakkene på natta. Du sover på et rom med en annen kar, faste rutiner, tiden går treigt. Men lån deg bøker, lydbøker, buk tiden på å trene osv.

Er faktisk veldig greit, satt bare i 45 dager jeg da. Følelsene jeg hadde etter at jeg kom hjem igjen var at jeg hadde vært på en gutte leir Bli kjent med folk, prat å prøv å ikke tenk så mye. Det fucker en opp
Vis hele sitatet...
Blir du kjent med mange rare folk som har vert på heroin etc eller er det for det meste samme som meg med råkjøring etc?
Finnmarking
Vell, jeg satt en måned i Vadsø. Kompisen min kjørte min bil, vi var kanon begge to.. Anywhore, jeg spaserte inn (var greit nervøs) Ble møtt av en betjent som ba meg gå inn på ett rom og vente. Kvarter senere kom betjenten med en annen betjent og ransaket meg(Stå helt naken og bøye seg fremover osv). Også viste dem meg opp på cella, hilste på div "cellmates". Sov til dagen etter. Da kom de på samme avdeling som meg og spurte om jeg hadde smuglet droger inn, noe jeg ikke hadde gjort. Så spurte betjentene meg om jeg ville jobbe på dagene, jeg svarte ja og bygde hundehus i 3 uker. Siste uka var jeg på åpen, da gikk dagene tregere, fordi vi hadde ikke noe spesielt og gjøre. Rydda noe skog av og til.. Fikk dra på butikken, gå tur, på biblioteket fikk vi dra på facebook.
Hoff og skien fengsel virket som ett hotel jo :O utifra informasjonen.

Bibliotek, treningsenter, drart, bingo, kort osv.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hoff og skien fengsel virket som ett hotel jo :O utifra informasjonen.

Bibliotek, treningsenter, drart, bingo, kort osv.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på et hotell og et fengsel er at du kan komme og gå som du vil. Et fengsel ligner bare på et hotell dersom du kan vise til et hotell som låser deg inne og det ikke er du selv som bestemmer når du skal sjekke inn/ut.

Et treningsanlegg og litt fritidstilbud vil aldri gjøre et fengsel til noe som i det hele tatt ligner på et hotell (ei heller fliser på badet, flat tv eller andre lignende ting den ignorante massen har en tendens til å henge seg opp i...)
iforhold til andre fengsel rundt om kring i verden så er norske fengsel hoteller.

I fengsel må vi opp klokka 7 osv ?
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Forskjellen på et hotell og et fengsel er at du kan komme og gå som du vil. Et fengsel ligner bare på et hotell dersom du kan vise til et hotell som låser deg inne og det ikke er du selv som bestemmer når du skal sjekke inn/ut.

Et treningsanlegg og litt fritidstilbud vil aldri gjøre et fengsel til noe som i det hele tatt ligner på et hotell (ei heller fliser på badet, flat tv eller andre lignende ting den ignorante massen har en tendens til å henge seg opp i...)
Vis hele sitatet...
Dette hører mer og mer ut som førstegangstjenesten min?
Sitat av Elshop Vis innlegg
iforhold til andre fengsel rundt om kring i verden så er norske fengsel hoteller.

I fengsel må vi opp klokka 7 osv ?
Vis hele sitatet...
Nei, i Norge har vi en annen definisjon på hva straff er en mange andre steder i verden. Fengsler er ikke hotell, og kan på ingen måte sammenlignes. Alle slike uttalelser er et uttrykk for manglende forståelse og/eller kunnskap om hva straff er.

Sitat av ShaolinMonk Vis innlegg
Dette hører mer og mer ut som førstegangstjenesten min?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Ta ett år i fengsel og så kan du sammenligne etterpå.
Kan man ligge og lese, småsove, slappe av og gjøre som man vil i et fengsel? Får man ubegrenset mengde mat når det er mat? Det høres jo ikke aller verst ut? Da blir det jo som ferie på en måte .. særlig hvis man kan gjøre aktiviteter når man vil også. Dusje når man vil ... Høres absolutt ikke verst ut, ihvertfall for en kort periode.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, i Norge har vi en annen definisjon på hva straff er en mange andre steder i verden. Fengsler er ikke hotell, og kan på ingen måte sammenlignes. Alle slike uttalelser er et uttrykk for manglende forståelse og/eller kunnskap om hva straff er.



Nei, det gjør det ikke. Ta ett år i fengsel og så kan du sammenligne etterpå.
Vis hele sitatet...
Mtp. fasilitene kan det faktisk sammenlignes. Såklart er selve opplevelsen annerledes, men selve fasilitetene er relativt likt.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Plasser som ilseng, trøkstad etc kan sammenlignes som en kjip ferie uten penger... ikke noe stress, men veldig kjedelig!
Prater av personlig erfaring.
Er jo forskjell på lav og høysikkerhetsfengsel slik som dere sikkert vet. Å sone i lavsikkerhet vil for noen minne dem om førstegangstjenesten eller en gutteleir.
I Høysikkerhet med egen celle og hvis man må være i den mesteparten av dagen så går gjerne dagene mye lengre og man føler at man er virkelig Bura inne...
Synes at de som skal sone lengre straffer burde ha mer rehabiliteringsfokus.. mens de som skal inn for korte soner burde få sona i celler og skikkelig old fashion fengsel... Blir neppe gjentagelse av de bøtene, kjøre i fylla osv da...
satt på hoff i 21 dager for fyllekjøring..

Vil ikke si at det var noe hotell akkurat? Noe amerikansk høy riskio fengsel var det dog heller ikke.. for og ramse opp litt på mitt intrykk;

På hoff er det 120-130 insatte, når jeg var der var det bare 4 stykker som var fengslet pga motor relaterte saker (Tenker da på alt som har med bil, atv, mc ++) og 3 som satt for bøter.

Det betyr at di resterende 110-115 satt for vold, knark og underslag.

Treningsromma var lite hyggelig pga bola typer som pusher 130 i benk. (Ble veldig koselig senere tho når en ble kjent med di.)

Mat på faste tider, var man sistemann i køen ble det brødskiver med syltetøy.

Faste plasser i spisesalen og tok du noen andres plass ble du fort prata til og uglesett så er du ny burde du bare stå og vente til alle har satt seg og så velge seg et bord..

Vær snill men ikke dum snill, ikke bom bort en haug av røyk/snus/penger for da kommer di i flokk når di vi ha noe..

Få deg kamerater, prat med folk! iløpet av 2 uker hvis du er aktiv og hyggelig burde du kjenne eller nesten prata med gud og værmann der inne..

du må stå i pillekø med 20 knarkere ska du ha deg en paracet og du må nesten sloss for og ta en tlf i rushen.

Ikke sett deg i gjeld på pokern og ikke lån penger! (Skylder du 100kr i fengsel skal du ikke se bort ifra at di kommer og krever di inn igjen når di slipper ut vis du slipper ut først og da er det ikke 100kr det er snakk om)

fisk 2 ganger i uka..

fengselsvaktene er litt bob bob, noen er greie noen er rasshøl (Arbeidsvaktene er sykt chill)

oppsummering; Ikke vær bråkjekk når du kommer inn og bare vær blid og hyggelig, prat med folk og det går greit.. bøker er veldig greit og lese der inne og leser du ikke bøker er det værtfall 300 donal duck pocketer der inne..

+ Det florerer av hasj og annet små snacks.. mye rumpe hasj
utifra det du skriver så bør jeg skaffe meg kompiser hvis ikke blir det morro på kveldene (hvis du skjønner hva jeg mener)

setter jeg meg på feil plass så blir jeg banka opp.
knark driver jeg ikke med så tror det skal gå bra.
Sist endret av VitoScaletta; 8. juli 2013 kl. 01:56.
Sitat av Elshop Vis innlegg
utifra det du skriver så bør jeg skaffe meg kompiser hvis ikke blir det morro på kveldene (hvis du skjønner hva jeg mener)

setter jeg meg på feil plass så blir jeg banka opp.
Vis hele sitatet...
Er du 12år gammel? Hvor får du det fra du blir voldtatt i fengsel i Norge og forstår du ikke hva "prata til" betyr?
Det er ingen andre enn du i denne tråden som snakker om vold på noe vis, du er dømt til 40 dagers kjedsomhet uten lønn og uten muligheten til å gå derifra. Du kommer til å sitte inne med familefedre som har litt for rask audi og en attenåring som smekka til en kar i fylla og sikkert et par stykker som hadde rappa lommeboka di på byen en kveld. Det er ikke en amerikansk film du skal inn i, det finnes ingen gangstere som danner gjenger for å knivstikke hverandre og det er ikke nynazister mot spanske narkobaroner som kjøper seg horer og våpen av korrupte voktere.
Har ikke verdt i fengsel før så vet ikke hvordan det er der, men de har vell noen form for gjenger her i norge også.. Kanskje jeg overtenker dette, kanskje ikke...

Håper jeg kommer på hof pga det hørtes ganske chill ut utifra informasjon siden deres. Jobb fra 0730 til 1430 så "fri" resten av dagen.. Volly, dart, bingo og poker. Skal sitte der i 40 dager så gidder ikke mekke fiender første dagen.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Har ikke verdt i fengsel før så vet ikke hvordan det er der, men de har vell noen form for gjenger her i norge også.. Kanskje jeg overtenker dette, kanskje ikke...

Håper jeg kommer på hof pga det hørtes ganske chill ut utifra informasjon siden deres. Jobb fra 0730 til 1430 så "fri" resten av dagen.. Volly, dart, bingo og poker. Skal sitte der i 40 dager så gidder ikke mekke fiender første dagen.
Vis hele sitatet...
Du skal jo inn med folk som soner omtrent for det samme som deg og omtrent like lenge. Altså har disse folkene du er redd for skal knivstikke og voldta deg rukket å sitte kanskje ti-femten dager før du kommer inn eller forlater fengselet ei uke etter at du kom, så i løpet av en drøy måned er de aller aller fleste innsatte der byttet ut og glemt. Det er klart det er utrulig mye voldtekter og knivstikkinger når folk som ikke kjenner hverandre skal være sammen i kanskje 14 dager med tilgang på bøker, tv, mat, egen seng, dusj og litt snekring for å få tia til å gå, spesielt med tanke på at det er hardbarkede kriminelle det er snakk om her. Voksne mennesker som har har kjørt i 130 på motorveien, drukket litt for mye øl før de kjører bil eller snytt på skatten.
Norge har en veldig bra prosent på tilbakefall etter endt straff. Tror dette fungerer veldig greit i Norge, er litt skeptisk til de veldige fine fengslene da store midler blir brukt på dette. Andre ting kan faktisk bli mindre prioritert, for eksempel så har vi jo sett at ting har vært bedre i fengsel enn på gamlehjem....

Tror du kommer til å få det ganske greit jeg, sitter sikkert noen karer som har vært på feil sted til feil tid osv. Norge er et vakkert land rett og slett, hadde vært verre om du skulle inn i Russland, USA eller et U-land. 3 måltider, tilgang på trening, lesing, utdanning, jobbing og masse du kan gjøre.

Det er faktisk noen som ikke har noe igjen å miste her som heller VIL sitte inne i fengsel enn å klare seg ute i det sosiale, så det sier litt om hvordan fengsler (kanskje spesielt her i Norge) er.

Lykke til, prøv å hold deg på matta når du kjæm ut!

heartslava.
Du havner ikke ved skien fengsel. Ring kriminalomsorgen for å høre om hvor du skal sone - Du har så og si 'krav' på å sone ved en åpen anstalt.

Arbeidsplikt. Du jobber/går på skole 09-15 som regel, mat 16, som regel noen turer/aktiviteter 2-3+ ganger i uken. Er du oppegående sosialtsett går det som en lek, ikke oppfør deg som en person du selv hadde mislikt. Ydmykhet kommer man som regel langt med. 40 dager går fortere enn hva du skulle tro så lenge du aksepterer at du skal være der i de 40 dagene og ikke stresser med å komme deg ut. Ingenting folk som soner lengre dommer misliker mer enn å høre folk med korte dommer stresse med når de skal ut.
Av erfaring er det greit å ha noen mål med soningen din;
God sjangse til å starte og trene og komme i form(Ta med deg noen treningsprogram/kostholdsplaner)
Fin plass å få lest noen bøker som ingen tar skade av - finn ut en 7-8 bøker du kunne tenkt deg å lese.
Usikker på hva andre interesser du har - Sjakk er alltid populært i fengsel. Hiv med deg Carlsen sin sjakkbok og spill litt, om det er noe som interesserer deg får det tiden til å gå lettere.
Originale CD-er er lov, finn ut noen plater du har lyst å ha med deg - fleste celler har radio samt cd-spiller.
Ta med deg noen noen tusenkroner så kan du handle for maksbeløp hver uke du er der.


Glem alle sammenligninger med hotell - Norge har kanskje 1 fengsel som kan matche et hotellstandard på fasilitetene. Ingenting med din soning vil være lik en hotellopplevelse. Fatter ikke hvorfor folk skriver det, men ikke gå å forvent deg noe lignende. En dom på 40 dager er dog ikke noe å grue seg til heller.
Sist endret av et eller annet; 8. juli 2013 kl. 03:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du skal jo inn med folk som soner omtrent for det samme som deg og omtrent like lenge. Altså har disse folkene du er redd for skal knivstikke og voldta deg rukket å sitte kanskje ti-femten dager før du kommer inn eller forlater fengselet ei uke etter at du kom, så i løpet av en drøy måned er de aller aller fleste innsatte der byttet ut og glemt. Det er klart det er utrulig mye voldtekter og knivstikkinger når folk som ikke kjenner hverandre skal være sammen i kanskje 14 dager med tilgang på bøker, tv, mat, egen seng, dusj og litt snekring for å få tia til å gå, spesielt med tanke på at det er hardbarkede kriminelle det er snakk om her. Voksne mennesker som har har kjørt i 130 på motorveien, drukket litt for mye øl før de kjører bil eller snytt på skatten.
Vis hele sitatet...
han over skrev jo "110-115 satt for vold, knark og underslag." altså er det ikke bare folk som har kjørt for fort, bøter og fyllekjørt, men det er kanskje sant som jeg sier til meg selv at jeg overtenker dette.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Lykke til, prøv å hold deg på matta når du kjæm ut!

heartslava.
Vis hele sitatet...
Takk, var en dum 18 åring å skulle kjøre fort på e18, så skal nok greie meg fint!

Sitat av hideout Vis innlegg
Du havner ikke ved skien fengsel. Ring kriminalomsorgen for å høre om hvor du skal sone - Du har så og si 'krav' på å sone ved en åpen anstalt.

Arbeidsplikt. Du jobber/går på skole 09-15 som regel, mat 16, som regel noen turer/aktiviteter 2-3+ ganger i uken.
Vis hele sitatet...
Skien fengsel har jo lav sikkerhet avdeling de også, skal høre med de.

Jobb fra 9 til 15 høres ikke galt ut :O

får vell bare tenke possitivt og komme meg igjennom dette.
Sitat av Elshop Vis innlegg
bøtene er pga råkjøring, kjøring uten lappen og prøve å stikke fra politiet, uten om det har jeg aldri hatt kontakt med politiet.

har lest det selv, tilgang på tv, filmer, bøker og ute området. Noe med spikring av paller til jobbing og mat 3 ganger daglig.

Noen som har vært i lav fengsel som kan fortelle meg hvordan det er med legge seg og våkne rutiner?
Vis hele sitatet...
hvordan har du fått til det ? har du ikke inntekt i det hele tatt ??...
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det vet jeg ikke enda, men siden jeg bor i Telemark så blir det vell Skien?

eller kan jeg bli puttet i ett tilfeldig ett en eller annen plass i Norge?
Vis hele sitatet...
http://www.varden.no/polopoly_fs/kleivgrend-1.5316309!/image/595365763.jpg_gen/derivatives/derivative_article_480/595365763.jpg

Kleivgrend fengsel i Fyresdal er en mulighet?

Arendal fengsel, Kleivgrend avdeling
Helsetenestetilbod til innsette i fengsel

Lykke til - God Soning
Om du har vært i militæret, så er det ganske likt, bare at du sover på alenerom og har TV på rommet.

Fast tid på døgnet å våkne på (Gjerne rundt 06.00), og fast tid å legge seg på (22-23 tiden).

Generelt er folk hyggelig, så om du er en sosial person, så kommer du nok til å trives ganske bra
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvordan har du fått til det ? har du ikke inntekt i det hele tatt ??...
Vis hele sitatet...
Fått til hva?
Mistet lappen fordi jeg kjørte 144 på e18 fikk 12 lapper i bot, så fikk jeg 10 til pga det andre. Har ikke inntekt til å betale det ekstra i måneden så. Soner i stedet.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du har vært i militæret, så er det ganske likt, bare at du sover på alenerom og har TV på rommet.

Fast tid på døgnet å våkne på (Gjerne rundt 06.00), og fast tid å legge seg på (22-23 tiden).

Generelt er folk hyggelig, så om du er en sosial person, så kommer du nok til å trives ganske bra
Vis hele sitatet...
Er 19 år kom ikke inn på sesjon del 2 så nei. Men kommer meg vell igjen om det. Stå opp klokka 6 shit
Sist endret av VitoScaletta; 8. juli 2013 kl. 05:45.
Hva om man nekter å stå opp? Bare ligge og sløve og gjøre som man vil?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva om man nekter å stå opp? Bare ligge og sløve og gjøre som man vil?
Vis hele sitatet...
Nope.
Du har normalt arbeidsplikt i fengselet - det innebærer at du enten må stille til arbeid der du har fått plass eller gå på skole dersom de har tilbud om det. Normalt er det også møteplikt til måltider.

Dersom du ikke gidder å jobbe blir du overført til et ordinært fengsel hvor du da sitter mesteparten av dagen på cellen utenom mat og lufting.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva om man nekter å stå opp? Bare ligge og sløve og gjøre som man vil?
Vis hele sitatet...
Hvis man nekter å stopp får man ikke arbeidspenger den dagen, samt at du må være inne på rommet hele dagen. Tv og oppholdsrom, trenings rom alt er stengt fram til 16.00. Skal love deg det blir fryktelig kjedelig å ligge i en seng hele dagen.

Men er som en sier lengre oppi her. Er i gjennomsnitt kun 10% som sitter for bil, bøter osv på Hof. Så kommer du inn der møter du et mangfold av kriminelle av alle slag.

Men du ser fort hva slags folk du bør menge deg med og ikke. Var ikke mange voldsepisoder når jeg var der. Men var gjerne de som tystet eller stjelte av andre som ble tatt hånd om.

Jeg var så heldig å komme på rom med han som var "sjefen" på kjøkkenet, så fikk alltid mengder av den beste maten hver dag. Så jeg levde som en konge der inne :P
Sist endret av $pliffeN; 8. juli 2013 kl. 15:26.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Mtp. fasilitene kan det faktisk sammenlignes. Såklart er selve opplevelsen annerledes, men selve fasilitetene er relativt likt.
Vis hele sitatet...
Det varierer da veldig på tjenesten du utfører i Forsvaret. Personlig har jeg 8 timer vakt i døgnet, og 16 timer av med fri disposisjon. Under dette går bla. at jeg kan være på et eget pauserom med TV, internett, Playstation og Xbox, samt møbler, kjøleskap, osv. Jeg kan ikke forestille meg at et fengsel har fri tilgang på alt dette hele døgnet.

De ukene jeg ikke er på vakt, så er det vanlige "militæruker", også kalt "grønntjænest", der vi driver soldat-ting, som for eksempel stridsteknikk og grunnleggende soldatferdigheter, som f.eks å ta en fiendtlig stilling.
Alt i alt, jeg ville sagt at førstegangstjenesten kan ligne på fengsel for noen, men det avhenger av hvor du er, hva du gjør, og hvor motivert du er for arbeidet du skal utføre i førstegangstjenesten.
Sist endret av Deadlock Radium; 8. juli 2013 kl. 15:31.
Blir man betalt en slant for arbeidet? edit: så innlegget litt over, man gjør visst det. Hvor mye?
Sist endret av bloodshotEyes; 8. juli 2013 kl. 15:47.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det varierer da veldig på tjenesten du utfører i Forsvaret. Personlig har jeg 8 timer vakt i døgnet, og 16 timer av med fri disposisjon. Under dette går bla. at jeg kan være på et eget pauserom med TV, internett, Playstation og Xbox, samt møbler, kjøleskap, osv. Jeg kan ikke forestille meg at et fengsel har fri tilgang på alt dette hele døgnet.

De ukene jeg ikke er på vakt, så er det vanlige "militæruker", også kalt "grønntjænest", der vi driver soldat-ting, som for eksempel stridsteknikk og grunnleggende soldatferdigheter, som f.eks å ta en fiendtlig stilling.
Alt i alt, jeg ville sagt at førstegangstjenesten kan ligne på fengsel for noen, men det avhenger av hvor du er, hva du gjør, og hvor motivert du er for arbeidet du skal utføre i førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner med forsvaret, jeg sammenlignet med ett litt småbillig hotell.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Blir man betalt en slant for arbeidet? edit: så innlegget litt over, man gjør visst det. Hvor mye?
Vis hele sitatet...
utifra det jeg har lest så er det alt fra 50-70 kr dagen.


Så feil det er faktisk 57 dager jeg skal sone.
Sitat av lihku Vis innlegg
Vell, jeg satt en måned i Vadsø. Kompisen min kjørte min bil, vi var kanon begge to.. Anywhore, jeg spaserte inn (var greit nervøs) Ble møtt av en betjent som ba meg gå inn på ett rom og vente. Kvarter senere kom betjenten med en annen betjent og ransaket meg(Stå helt naken og bøye seg fremover osv). Også viste dem meg opp på cella, hilste på div "cellmates". Sov til dagen etter. Da kom de på samme avdeling som meg og spurte om jeg hadde smuglet droger inn, noe jeg ikke hadde gjort. Så spurte betjentene meg om jeg ville jobbe på dagene, jeg svarte ja og bygde hundehus i 3 uker. Siste uka var jeg på åpen, da gikk dagene tregere, fordi vi hadde ikke noe spesielt og gjøre. Rydda noe skog av og til.. Fikk dra på butikken, gå tur, på biblioteket fikk vi dra på facebook.
Vis hele sitatet...
Åja..
Hørte ifra en bekjent som har vært i Vadsø fengsel at folk stadig støtt ble voldtatt.. han sa blant annet hvis han sa sug meg så gjorde folk det, noe jeg svarte "hadde heller fått knust trynet en og få stappa en wewe i kjeften". trur personlig at han bare bløffet men han va så sterk på sin mening...
DEILIG!! Fant akuratt ut at jeg slipper fengsel, siden det er 5 måneder til jeg kan ta førerkortet på nytt så selger jeg bilen, derfor har jeg da råd til å betale bøtene. DEILIG!!
Sitat av Elshop Vis innlegg
Fått til hva?
Mistet lappen fordi jeg kjørte 144 på e18 fikk 12 lapper i bot, så fikk jeg 10 til pga det andre. Har ikke inntekt til å betale det ekstra i måneden så. Soner i stedet.



Er 19 år kom ikke inn på sesjon del 2 så nei. Men kommer meg vell igjen om det. Stå opp klokka 6 shit
Vis hele sitatet...
du kan ikke velge selv .. har du noen form for inntekt eller verdi så vil dem ta det i stedet