Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5660
Dette er sikkert en tråd som ikke hører hjemme på dette forumet i det hele tatt, men spør for det. Vanligvis smaker norsk mat, spes melk, sjokolade, ost, annet forskjellig pålegg ++ mye bedre enn annen mat i utlandet (lenger sørover). Regner med ikke bare jeg syntes det?

Er det fordi jeg bare vandt med norsk mat, eller riktigere, mat vi har i Norge?
Da må vel mye mat være helt magisk for folk som kommer hit?
Selvfølgelig er mye utenlandsk mat godt, er sjelden middag eller noe sånn som ikke er godt.
Kultur, vaner, ganer. Alt er individuelt. Det du vokser opp med virker som regel best fremfor "fremmed mat". Ikke la deg begrense av det, utforsk matverdenen for alt den er verdt. Det finnes mange gullkorn der ute, mye å smake på. Favorittretten min er for eksempel ikke av norsk art.
Sist endret av Tawon; 29. august 2012 kl. 21:57.
norge har latterlig bra råvarer, men alle stder har sine spesialiteter, ikke sant? jeg tror spørsmålet ditt handler mer om psykologi enn smaksløker, råvarer, og tilberedning egentlig
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Dette er sikkert en tråd som ikke hører hjemme på dette forumet i det hele tatt, men spør for det. Vanligvis smaker norsk mat, spes melk, sjokolade, ost, annet forskjellig pålegg ++ mye bedre enn annen mat i utlandet (lenger sørover). Regner med ikke bare jeg syntes det?

Er det fordi jeg bare vandt med norsk mat, eller riktigere, mat vi har i Norge?
Da må vel mye mat være helt magisk for folk som kommer hit?
Selvfølgelig er mye utenlandsk mat godt, er sjelden middag eller noe sånn som ikke er godt.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du mener her.

Der du har et poeng er at noen norske råvarer er ganske gode sammenligna med hva som feks er allment tilgjengelig nedover kontinentet. Melk som du never er gjerne produsert under bedre vilkår her, og behandles bedre (en del land bruker hyperpaseurisering som gjør den mer holdbar, men ganske kjip for eksempel).

En god del handler om smak. Vi søker gjerne mot kjente smaker, selv når det egentlig er en dårlig ide. Synes man norsk ost (ved Norvegia ol) er best handler det om tilvenning (eller at man ikke liker ost. Det er en spektakulært dårlig ost). Mener du at norsk sjokolade er best trenger du å utvide sjokoladefronten din. Mener du at norske tomater er best trenger du hjelp.
"– Er Norvegia en ost eller en konsistens?"
Pontus Dahlström, restaurantsjef ved Maaemo.

Kilde
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Dette er sikkert en tråd som ikke hører hjemme på dette forumet i det hele tatt, men spør for det. Vanligvis smaker norsk mat, spes melk, sjokolade, ost, annet forskjellig pålegg ++ mye bedre enn annen mat i utlandet (lenger sørover). Regner med ikke bare jeg syntes det?
Vis hele sitatet...
Melk i utlandet er gjerne behandlet tøffere på meieriet. Den holder seg lenger, men smaker ikke så godt.
Ost vil jeg tro er smak og behag. De norske ostene smaker lite, mens utenlandske ofte har en kraftigere smak. Hva som er best kommer an på om man liker ostesmaken. Enkelte oster i utlandet er "billig-oster" som rett og slett ikke er gode. Jeg har sett noen av de samme i norske butikker, og de smaker like vondt her.
Kjøttpålegg har vært veldig godt i utlandet der jeg har vært.

Mener du at norsk sjokolade er best trenger du å utvide sjokoladefronten din.
Vis hele sitatet...
Jeg liker norsk sjokolade, men har faktisk aldri kjøpt sjokolade i utlandet. Har du noen tips som kan bestilles over internett? Obs, jeg spiser ikke mørk sjokolade.
Jeg synes Norge er usedvanlig dårlig på mat. Tyskland, Polen, Nederland, Danmark og ikke minst Frankrike slår vel Norge ned i støvlene når det gjelder.. alle matvarer?

Også må jeg ikke glemme India og Spania, hehe.
Sist endret av Naturgrønn; 29. august 2012 kl. 22:30.
Jeg syns kjøttpålegg fra sverige smaker dritt, og mat fra england generelt er svært fett.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg synes Norge er usedvanlig dårlig på mat. Tyskland, Polen, Nederland, Danmark og ikke minst Frankrike slår vel Norge ned i støvlene når det gjelder.. alle matvarer?
Vis hele sitatet...
Får jeg kjøpt brun geitost i noen av disse landene? Hvis ikke kan det jaggu være det samme.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Får jeg kjøpt brun geitost i noen av disse landene? Hvis ikke kan det jaggu være det samme.
Vis hele sitatet...
Ja man får vel tak på det i noen av de landene ja, om den er like god som den norske tviler jeg på.. Må vel være ett av få unntak.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg synes Norge er usedvanlig dårlig på mat. Tyskland, Polen, Nederland, Danmark og ikke minst Frankrike slår vel Norge ned i støvlene når det gjelder.. alle matvarer?
Vis hele sitatet...
Helt enig. "Dagligvarer" er uvanlig triste og kjedelige her hjemme i forhold til så og si alle andre land jeg har vært i. Utvalget av ferske råvarer er også ofte begredelig, selv i de store byene. Det virker som vi er livredde for smak og alt som er nytt. Vi er store på er halvfabrikater og frossen ferdigmat. Det virker som om det viktigste er at maten er BILLIG og at det hverken kreves tid eller energi for å tilberede den.

Jeg kan vanskelig forestille meg at utlendinger synes det er en stor gastronomisk opplevelse og komme til Norge.

Det er fullt mulig å få god mat i Norge også, men ikke i en hvilken som helst restaurant eller dagligvare, og det koster...

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ja man får vel tak på det i noen av de landene ja, om den er like god som den norske tviler jeg på.. Må vel være ett av få unntak.
Vis hele sitatet...
Vi eksporterer en god del ost. Fant faktisk flere Tine-oster i gourmet-butikker i New York, men de var svindyre og det er kanskje ikke det meste spennende du spiser når du er ute og opplever verden.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ja man får vel tak på det i noen av de landene ja, om den er like god som den norske tviler jeg på.. Må vel være ett av få unntak.
Vis hele sitatet...
Hvor? Jeg tviler. Og lenger opp her, dansker har bedre mat enn norge?? Gi deg!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvor? Jeg tviler. Og lenger opp her, dansker har bedre mat enn norge?? Gi deg!
Vis hele sitatet...
Hehe nei jeg skal ikke si det sikkert, jeg har aldri kommet over det selv i utlandet. Men jeg tenker som så at vi er i 2012, Norge er ikke et så lite og ukjent som det en gang var.

Vi finner jo mye varer med opphav fra utlandet i våre butikker så hvorfor ikke omvendt?
Itte no er som mjølk og gjetost, uansett kommentarer imot
Nå må vi ikke glemme Jarlsberg da dere Er den mest solgte, importerte osten i USA (ifølge Wiki)
Sist endret av PyroMartin; 29. august 2012 kl. 22:59.
har noen sett de triste kjøttproduktene f.eks. Albert Hein og Jumbo selger? ffs, det smaker enten ingenting, rent fett, eller helt drit. men går man til en lokal slakter i utlandet får man bedre kjøtt enn på supermarked i norge. samme gjelder brød, fisk, kaker, frukt/grønt, ost, vin, og alt annet i spesialistforretninger. slike små butikker finnes i norge også, men i mye mindre omfang og med helt andre prisnivåer enn på kontinentet
Norge har vel gjerne ganske god kvalitet på matvarer, og det er mye tester og godkjennelser som må til i Norge, men personlig synes jeg pålegg smaker minst like godt i utlandet, om ikke bedre. Med unntak av gulost, som virkelig ingen gjør bedre enn Norge etter min mening.

Hvis man ser på mat generelt foretrekker jeg virkelig utenlandsk mat. Norsk mat er så ofte kjedelig og smakløst.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Av de eksemplene trådstarter nevner (melk, ost, sjokolade og pålegg) er det kun melk jeg kjøper som argument. I Norge har vi over gjennomsnittet god melk. Norvegia er helt ok, men langtifra noe å eksportere for å si det slik. Jarlsberg er kurant, men man skal ikke langt sørover for å finne bedre ost. Sjokolade, tja, smakssak men tror nok de fleste vil påstå at norsk sjokolade ikke er i verdenstoppen.
Kjenner meg igjen i problemstillingen. Hadde meg en kjøretur gjennom Sverige og Finland for ikke så lenge siden. Må desverre legge til at jeg hadde med en Norwegia i kjøleboksen

Det er ikke slik som i Norge hvor man får seg en god baguette på en bensinstasjon, men på restauranter har jeg inntrykk av at kvaliteten ofte overstiger norsk kvalitet.
Flere folk jeg kjenner fra Nroge, Canada, england og india sier at når de kom til norge så syntes de at den norske maten smakte kun salt. Og at de brukte helt absurde mengder med salt på maten vår - kan ikke si det høres så fantastisk ut.
Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Kjenner meg igjen i problemstillingen. Hadde meg en kjøretur gjennom Sverige og Finland for ikke så lenge siden. Må desverre legge til at jeg hadde med en Norwegia i kjøleboksen

Det er ikke slik som i Norge hvor man får seg en god baguette på en bensinstasjon, men på restauranter har jeg inntrykk av at kvaliteten ofte overstiger norsk kvalitet.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du vært? Norsk kioskbaggis suger jo i forhold til hva du får andre steder.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/861675/

Hmm, det jeg skulle skrive forsvant visst i kosmos. Jaja, linken er til et program som tar for seg norsk smak og lukt, litt relatert til trådens tema.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Eneste jeg ikke kjøper i svergie er brød, melk, skinke og ost. Alt annet kan jeg kjøpe i sverige. Fordi jeg synes at melk, skinke, ost og brød er bedre her i Norge
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Nå må vi ikke glemme Jarlsberg da dere Er den mest solgte, importerte osten i USA (ifølge Wiki)
Vis hele sitatet...
Hvis du regner inn alle subsidiene så er hver kilo jarlsberg subsidiert med nærmere 50 kr. Greit nok at osten er god, men det koster norske forbrukere ganske mye å gi amerikanerne Jarlsbergost til en pris de gidde å betale.
Greia med at Jarlsberg er subsidiert går også på at man ikke skal kaste mat og faktisk ha et landbruk, så istedet for å slå ut melka og ikke betale bøndene så betales det subsidier for å få det eksportert slik at andre kan kjøpe det vi ikke selv trenger.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 10:42.
Sitat av Mith Vis innlegg
Greia med at Jarlsberg er subsidiert går også på at man ikke skal kaste mat og faktisk ha et landbruk, så istedet for å slå ut melka og ikke betale bøndene så betales det subsidier for å få det eksportert slik at andre kan kjøpe det vi ikke selv trenger.
Vis hele sitatet...
Det er da helt sinnsykt å bruke en halv milliard(!!! Det er ikke en skrivefeil !!!) på å bli kvitt overskuddsprodukter til et annet land med høy levestandard. Trenger vi virkelig å støtte amerikanske ostespisere med en halv milliard?
Hva med å heller gi det bort i stedet??

Dette er noe av det som er galt med Norge. Vi holder ikke-levedyktige næringer kunstig i live med milliard støtte. Tenk på det - hver nordmann gir 1000 kr for at amerikanerne skal spise Jarlsbergost. Forstå det den som kan....
Det er jo norske bønder som får denne støtten, så det at hver nordmann betaler 1000spenn for at amerikanere skal spise Jarlsberg er jo en drøy forenkling.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 11:30.
de som syntes Norsk mat er i verdensklasse må seriøst komme seg litt mer ut

Norsk skinke som er et MUK produkt uten like .. at noen spiser Gilde kokt skinke eller andre lignende produkter ...
,
generelt kjøtt i Norge er noe triste greier hvis du ikke kjøper ekstremt dyre produkter som fks jacobs utvalgte

frukt og grønnsaker er heller ikke noe å rope hurra for , utenom rotgrønnsaker ... prøv en solmoden tomat rundt middelhavet eller appelsin ,, Bruschetta FTW

syntes du Grandiosa er godt ?

eneste som er skikkelig god kvalitet i Norge er MELK , da snakker jeg Qmelk ikke tine som er dobbelt Pasteurisering av Qmelk sin .... legg merke til at q har kortere holdbarhetstid en tine sin melk og er mere hvit og ikke så grå som tine sin melk ..
Sitat av gekko4u Vis innlegg
de som syntes Norsk mat er i verdensklasse må seriøst komme seg litt mer ut

Norsk skinke som er et MUK produkt uten like .. at noen spiser Gilde kokt skinke eller andre lignende produkter ...
,
generelt kjøtt i Norge er noe triste greier hvis du ikke kjøper ekstremt dyre produkter som fks jacobs utvalgte

frukt og grønnsaker er heller ikke noe å rope hurra for , utenom rotgrønnsaker ... prøv en solmoden tomat rundt middelhavet eller appelsin ,, Bruschetta FTW

syntes du Grandiosa er godt ?

eneste som er skikkelig god kvalitet i Norge er MELK , da snakker jeg Qmelk ikke tine som er dobbelt Pasteurisering av Qmelk sin .... legg merke til at q har kortere holdbarhetstid en tine sin melk og er mere hvit og ikke så grå som tine sin melk ..
Vis hele sitatet...
Du sammenligner jo bokstavelig talt epler og pærer i posten din, så istedet for å klage på at andre bør komme seg mer ut bør du kanskje sette deg litt inn i problemstillinga?

"Norsk skinke" er det for det første ikke noe som heter, så hvordan kan du påstå at det er MUK? Hva sammenligner du med når du snakker om at kokt skinke ikke er god nok?

At kjøtt i Norge er generelt dårlige greier sier mer om dine matvaner enn hva som faktisk er tilfellet. Det stilles feks. strengere krav til både dyre-velferd, matvareproduksjon og ferdig produkt i Norge enn feks. EU. Om du sammenligner norske produkter med norske priser med andre land så er det jo en selvfølge at du betaler mer for maten, så å klage på prisene er jo idioti i en diskusjon om kvalitet.

Frukt og grønnsaker sier seg også selv at vi har vanskelig for å konkurrere med det store utland, med tanke på klimaet vi faktisk lever i. Det er ingen vilje til å betale for at vi skal være sjølberget på det området, men det vi faktisk kan dyrke og selge i såpass kvanta at det går med overskudd er som du sier mer enn godt nok til å konkurrere med importerte varer feks. epler og jordbær.

Det største problemet med norsk mat er at forbrukerne er soleklart mest opptatt av at ting skal være billig og lettvint og ikke innser at man faktisk får det man betaler for.

EDIT: Jeg syns det er veldig rart at fisk og vilt er ikke nevnt i denne tråden, for er det noe vi virkelig kan så er jo det.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 11:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo norske bønder som får denne støtten, så det at hver nordmann betaler 1000spenn for at amerikanere skal spise Jarlsberg er jo en drøy forenkling.
Vis hele sitatet...
Det spiller da ingen rolle hvor mange ulike ledd denne støtten kommer gjennom. 1000 kr er 1000 kr. Om du må betale 100 kr gjennom 10 ulike støtte og avgiftsordninger som likevel ender opp i det samme produktet, så blir vel det akkurat det samme. På denne måten klarer man å dekke over den virkelige kostnaden med å holde på med Jarlsberg eksporten. På denne måten blir ikke norske forbrukere og skattebetalere klar over den store kostnadene de må betale.

Hva om de heller kuttet alle disse tullete støtteordningene og satte inn en Jarlsberg-eksportskatt på 1500 kr i skatteoppgjøret. Hadde den skatten overlevd lenge tror du?
Sitat av BClr Vis innlegg
Det spiller da ingen rolle hvor mange ulike ledd denne støtten kommer gjennom. 1000 kr er 1000 kr. Om du må betale 100 kr gjennom 10 ulike støtte og avgiftsordninger som likevel ender opp i det samme produktet, så blir vel det akkurat det samme. På denne måten klarer man å dekke over den virkelige kostnaden med å holde på med Jarlsberg eksporten. På denne måten blir ikke norske forbrukere og skattebetalere klar over den store kostnadene de må betale.

Hva om de heller kuttet alle disse tullete støtteordningene og satte inn en Jarlsberg-eksportskatt på 1500 kr i skatteoppgjøret. Hadde den skatten overlevd lenge tror du?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at disse 1000kronene bidrar til mye mer enn eksport av Jarlsberg, ved nettopp å være en subsidieordning til norske melkebønder samtidig som vi får mest mulig mat ut av hver liter melk. En diskusjon om vi skal kutte i bondenæringa her i landet hører ikke hjemme i denne tråden, så hva du mener er tullete støtteordninger gidder jeg ikke kommentere.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 13:04.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget mitt er at disse 1000kronene bidrar til mye mer enn eksport av Jarlsberg, ved nettopp å være en subsidieordning til norske melkebønder samtidig som vi får mest mulig mat ut av hver liter melk. En diskusjon om vi skal kutte i bondenæringa her i landet hører ikke hjemme i denne tråden, så hva du mener er tullete støtteordninger gidder jeg ikke kommentere.
Vis hele sitatet...
Nei, de 1000 kr (eller rettere sagt den halve milliarden) er ene og alene kostnader ifm produsjon av Jarlsbergost. Bare for å ha det klart. Bare google, så finner du regnestykket. Vi får se om vi forsetter polemikken i en annen tråd....
Norske myndigheter er med på å betale mellomlegget det koster å produsere osten i Norge og det man selger den for i utlandet. Alt i alt utgjør slike avgifter ca. 2000 årsverk i norsk bondenæring. Det betyr at ved å subsidiere ostesalg til utlandet så opprettholder man 2000 arbeidsplasser på landsbygda, noe som har mye mye større ringvirkninger enn at hver av oss betaler 1000kroner for at amerikanere skal få norsk ost.
Det er ingen som lever ene og alene for å produserer jarlsbergost, men det er en måte å utnytte all melka vi sjøl drikker til fulle, samtidig som det opprettholder arbeidsplasser. Så kan du være så uenig du vil i om dette er en god måte å opprettholde arbeidsplasser og jordbruket.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 13:55.
Kanskje hvis man har for mye melk at man da skal slutte å produsere så mye da? Ingen vits å sysselsette noe som ikke er bærekraftig av seg selv ..

Forøvrig så er norsk mat jævlig dårlig. Finnes så mye god mat der ute i verden som holdes ute av Norge pga. latterlige tollregler.
Ja Mith, så du greide ikke å la diskusjonen være likevel.....

Du har rett - dette bidrar til å holde deler av bondenæringen kunstig i live.

Nordmenn betaler 500 millioner for å bøndene skal få holde på å produsere et produkt vi ikke vil ha(eller rettere sagt ikke har behov for). Og de 500 mill er ikke engang hele kostnaden, men rettere sagt tapet ved denne produksjonen. Som du peker på så utgjør melkeproduksjonen som går med til å lage osten, ca 2000 årsverk.

Det hadde dermed vært like billig(les dyrt) å gi disse 2000 bøndene 250.000 kr hver(skattefritt) for bare å sitte på rompa og ikke gjøre noen verdens ting. Og ja, vet skjønner at 2000 årsverk ikke betyr 2000 personer - men det illustrerer galskapen.

Vi kan bare holde på slik fordi vi har en kunstig økonomi som holdes i gang av oljerikdommen. Den dagen oljen tar slutt, tar nok slike tåpelige tapsprosjekter slutt også.
Sitat av BClr Vis innlegg
Ja Mith, så du greide ikke å la diskusjonen være likevel.....
Vis hele sitatet...
Som sagt så er jeg ikke interessert i å diskuterer dine meninger om subsidiering av norsk landbruk i denne tråden, det som hele tiden har vært poenget mitt er at din fremstilling om at hver nordmann betaler 1000spenn i året for at amerikanere skal spise Jarlsberg er en drøy forenkling som ikke bør stå uimotsagt, så kan du mene hva du vil om subsidiering.
Sist endret av Mith; 30. august 2012 kl. 14:51.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg synes Norge er usedvanlig dårlig på mat. Tyskland, Polen, Nederland, Danmark og ikke minst Frankrike slår vel Norge ned i støvlene når det gjelder.. alle matvarer?

Også må jeg ikke glemme India og Spania, hehe.
Vis hele sitatet...
Her syntes jeg man må skille på 2 vidt forskjellige ting.

Behandlet mat - melk, kjøttpålegg, tine ditt og toro datt
Et norsk / utlands kjøkken

Behandlet mat syntes jeg generelt holder god standard i Norge - sikkert mye å si at vi eks vis ikke trenger å behandle melken så kraftig, og kanskje det er mindre tilsettningsstoffer?
Kanskje har det også mye å at man ikke har funnet frem til de riktige produktene enda? i andre land har man mye større utvalg enn i norge. I norge tar det ikke langt tid å finne ut om man liker norvegia, jarlsberg eller synnøve best, mens i andre land har man ofte 5 forskjellige varianter av noe som ligner på hver av dem, og da tar det litt mer tid og prøving for å finne det som passer din vane/gane.

Når det kommer til det norske kjøkken derimot, så er nå min personlige mening at nesten alle land klarer å slå lapskaus og fårikål!
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Når det kommer til det norske kjøkken derimot, så er nå min personlige mening at nesten alle land klarer å slå lapskaus og fårikål!
Vis hele sitatet...
Det er faen ikke mange som slår fårikål nei!
Norsk lammekjøtt er i verdensklasse, så ingenting å si på det. Det som er mest trist i Norge er det dårlige utvalget av omtrent alle sorter mat.

I hyllene så er det Toro, Tine, Prior og Gilde som ruler. Er du heldig finner du en type Mozerella i hylla, finner du fersk er du superheldig. I resten av verden kan forbrukerene velge i mye forskjellig, det savner jeg her til lands.

Nå skal det straks bli enda dårligere med de nye tollreglene vil det bli umulig å få tak i en rekke oster og biffkjøtt. Frossen importert indrefilet fra Uruguay og Argentina kan man bare glemme fra nå av.. Nå er det kun Nortura som gjelder!
Personlig kjøper familien min mye fra utlandet, derav Sverige hvor kengurumedaljong har blitt en gjenganger i grillsesongen. Men tilbake i Norge, eller snarere Drøbak er det også mye god mat, da vi sitter på to ganske gode ressurser.
1 er slakteren i Drøbak, som lager mye kjøtt på fine måter, og har alt fra egenproduserte pølser til elg skutt i nærskog.
2 er lokale fiskebåten, som man kan vandre og møte nede på havne og få kjøpt fersk fiska reke, og noe annen fisk.

Disse to er konge og ha i lokalmiljøet, og må si at jeg liker god, nesten hjemmelagde pølse for 10kr mer enn butikkpris ganske godt.

Ellers er jeg stor fan av både norsk og utenlandsk mat, da fårikål, medisterpølse og ribbe er godt, er også risotto, kebab, grillet villsvin etc. Godt.
Norge er et annerledes-land i den store mat-sammenhengen. Ostene våre er spesielle, matlagingstradisjonene våre er forskjellige og vi bruker veldig lite krydder. Vi er veldig flinke på noen ting, særlig bearbeiding av gode råvarer.. vi ødelegger ikke grønnsaker og kjøtt med å koke det ihjel og fjerne smaken med krydder, men forsøker heller gjerne å trekke fram smaken ved hjelp av ting som passer til.

Når vi spiser kjøttkaker med brun saus, så har vi alltid blomkålen ved siden av... imens i de aller, aller fleste land ville man stappa alt sammen oppi samme gryta. Jeg liker denne måten å lage mat på, men vi har en lang vei å gå i å lære oss hvordan vi kan krydre godt.

--- En liten oversikt:

Kjøtt: Suverent best i Sør-Amerika, tragikomisk over mesteparten av Asia. Generel god kvalitet i Norge, men vi mangler litt på smak.. selv om det er mørt nok. Vilt-kjøttet vårt og nyskutt elg finner man knapt tilsvarende til.. og alltids sjarmerende at man får kjøpt hval-kjøtt her.

Fisk: Jeg har gitt opp å spise fisk utenfor Norge. Ihjelkokt, smakløs eller istykkerkrydret. Jeg har aldri noensinne smakt noe som er i nærheten av fersk, norsk nykokt torsk noe sted... selv ikke i Japan. Røde fisken vår er også langt over alt annet jeg har smakt.

Pølser: Øst-Europa, sentral-Europa og deler av Sør-Amerika har pølser som faktisk smaker noe. Her ligger vi milevis bak.

Krydder: Fra India og langs kysten opp til Sør-Korea har man veldig mange land som er ekstremt mye flinkere enn oss til å lage gode krydrede matretter av veldig mange forskjellige typer. Her ligger vi tusenvis av mil bak.

Ost: Fullstendig verdensledende i myk, rolig gulost, samt fullstendig unik brunost som man bare ikke finner tilsvarende til noe som helst sted. Absolutt ingen kultur for de sterkere ostene som regjerer nedover i Europa..

Melk: Vi har veldig god melk.

Grønnsaker: Smakløse. Stikk en tur til land med gammeldags jordbruk, Russland eller deler av Sør-Amerika og man begynner å grine av greiene som selges hjemme. Gulerøttene og kål'en vår er gode dog, men særlig tomatene er fullstendig håpløse. Grønnsakene i Norge er noe av det jeg gruer meg mest til hver eneste gang jeg stikker innom Norge.

Ferdigvarer: Leverpostei, kjøttvarer og endel annen ferdigbehandlet mat er vi gode på. Pasta og nudlene våre er ikke spesielt minneverdige. Vi har god juice, godt brød, god saft.. selv om jeg har smakt bedre på alle. Norge er vel unikt i at det er generelt god kvalitet på veldig mye.
Sist endret av DumDiDum; 1. oktober 2012 kl. 14:50.
Noen som har prøvd å kjøpe mellomgrovt eller grovt brød, gjerne fullkorn, i f.eks. england, usa eller australia? DET er dårlig greier det