Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2373
Kom til Trondheim nordfra med enveisbillett i et forsøk på å forsvinne, men må bevege meg videre for å komme til en plass jeg er sikker på jeg kan befinne meg på i lengre tid.

Eier verken penger eller retningssans, så aner rett og slett ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Målet er Stavanger, hvor jeg har et par kompiser som kan holde meg i hus, og nå kræsjer jeg hos diverse bekjente i Trondheim, men begynner å bli tom på karma-kontoen.

Noen som har tips til hvordan jeg på en mer eller mindre sikker måte kan komme meg til Bergen/Stavanger? Eller eventuelt et sted jeg kan kræsje her i byen uten at noen tar skade av det; f.eks. et okkupert hus eller lignende?
Sitat av Generoman Vis innlegg
Kom til Trondheim nordfra med enveisbillett i et forsøk på å forsvinne, men må bevege meg videre for å komme til en plass jeg er sikker på jeg kan befinne meg på i lengre tid.

Eier verken penger eller retningssans, så aner rett og slett ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Målet er Stavanger, hvor jeg har et par kompiser som kan holde meg i hus, og nå kræsjer jeg hos diverse bekjente i Trondheim, men begynner å bli tom på karma-kontoen.

Noen som har tips til hvordan jeg på en mer eller mindre sikker måte kan komme meg til Bergen/Stavanger? Eller eventuelt et sted jeg kan kræsje her i byen uten at noen tar skade av det; f.eks. et okkupert hus eller lignende?
Vis hele sitatet...
Haik Fantastisk undervurdert gratis reisemåte
Trådstarter
8 0
Joda, kunne tenke meg å haike, men vet ikke om det fins en god arena noen steder i byen for sånt. Hvor kan jeg finne sjåfører som er villige til å plukke opp en sliten fornorsket russer?
Sitat av Generoman Vis innlegg
Joda, kunne tenke meg å haike, men vet ikke om det fins en god arena noen steder i byen for sånt. Hvor kan jeg finne sjåfører som er villige til å plukke opp en sliten fornorsket russer?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke ser ut som en boms burde det gå bra Still deg ved motorveien, helst ved et stoppested som f.eks en bensinstasjon
http://lavprisekspressen.no/ får deg fra Trondheim til Oslo for 49,- og kan deretter kjøre deg til Stavanger for ekstra penger.
Trådstarter
8 0
Eier ikke penger i det hele tatt, men ser presentabel nok ut til å ikke skremme folk på gata. Noe betalt reise blir derfor utelukket. Hvor i byen burde jeg da befinne meg for å finne folk som kjører vekk i retningen jeg skal? Har bare vært her i underkant av to uker, så kjenner byen veldig dårlig.
Det må da vel være mye lettere å skaffe 49 kroner enn å haike Trondheim-Bergen?
Pant noen flasker, spør random folk etter busspenger, tigg, spør kompisene dine som bor hos no, e.l...
Om du vil ha bilett til 49 kroner må du bestille lang tid i forveien.

Haiking er et godt forslag, men du må også da regne med mange mellomlandinger underveis, som medfører at du kanskje må overnatte ute på kjipe steder.

Men spm fra meg. Om du er så blakk, hvordan får du tak i mat?

Og er det slik at du flykter fra loven eller noe? Om ikke, og om du ikke er helt toilljat. Så kan du jo ta noen korte vikariater eller tilfeldige jobber og få deg litt cash før du stikker videre.

Minner meg også om en sang:
http://www.youtube.com/watch?v=cCYBAxbG5Co
du kan jo også legge inn her, at du trenger skyss http://www.vg.no/spesial/haikesentralen/
Trådstarter
8 0
Har fått tak i mat på goodwill fra folka jeg har kræsjet hos. Flykter ikke fra loven; ble nylig arbeidsledig og husløs, og ettersom jeg da ikke hadde noe som holdt meg igjen i Finnmark, fant jeg ut at alternativene var å stikke langt vekk, eller leie en heliumstank til en heller lite fornuftig langsiktig løsning på problemet. Brukte siste lønna på enveisbillett hit, og er nå strandet.

Problemet med Haikesentralen, er at de krever telefonnummer, og jeg kan ikke kontaktes på telefon av grunner jeg ikke vil gå inn på.

Befinner meg nå på Svartlamoen (tror jeg), hos en kompis, men må helst ut i løpet av dagen. Noen andre tips om hvor man kan kræsje? Virker som couchsurfing-miljøet er et tilbud med litt for høy terskel for min situasjon, forresten.
Har du førerkort?
Hvis det kan du jo prøve deg på: http://www.leiebil.net/gratis_leiebil.html
Eller sjekke etter andre firmaer som skal ha returnert en leiebil fra der du er til der du skal. De fleste vil gi deg en full tank. så hvis du kommer deg til der du skal på en tank burde det gå fint :P
Om det er det som er problemet ditt så kan du jo gå til NAV/Sosialen og begynne på et nytt å bedre liv på den måten.

Om du er pågående og viser insj kan du nok få hjelp i en overgangsfase så du kan skaffe deg bolig og jobb og på den måten begynne på nytt.
Trådstarter
8 0
Har nok ikke lappen heller, så jeg innser mer og mer at tilbudene jeg har er få. NAV begynner å friste; har fått nødpenger derfra før, men da var det ikke snakk om mer enn 400kr. Er generelt skeptisk til det systemet, men i nøden spiser fanden fluer.

Har muligens noe pent brukt elektronikk jeg kan kvitte meg med for umiddelbar cash. Hva forventes det at jeg har tilgang på om jeg skal få hjelp av NAV da? Har legitimasjon (pass), og ellers ingenting.
Du trenger ikke forholde deg til de lenge, bare til du kommer deg på beina igjen. har du pass holder det. Så går du dit og/eller sosialen og er helt ærlig om din situasjon og hva du ønsker.

NAV gjør ikke alt for deg, men kan backe deg, du må selv jobbe med å få deg jobb og slikt. Men de kan guide deg i systemet.
Sist endret av jalig; 20. mars 2012 kl. 15:10.
Sitat av Generoman Vis innlegg
Joda, kunne tenke meg å haike, men vet ikke om det fins en god arena noen steder i byen for sånt. Hvor kan jeg finne sjåfører som er villige til å plukke opp en sliten fornorsket russer?
Vis hele sitatet...
Dra til Brattøra (Ferje kaia å godsterminalen), fult av sjåfører du kan haike med.
Trådstarter
8 0
Ingen tips om midlertidig tilholdssted altså. Jaja, kan kanskje ikke forvente slikt. Da blir det dumpster-diving etter mat og haik til jeg er i Stavanger, om jeg noensinne kommer så langt.

I og med at jeg er fra beste middelklasse, har jeg lite kjennskap til sosialen. Vet ellers om en "gratisbutikk" hvor det sikkert er mulig å få tak i noe varmere klær til et eventuelt uteopphold natterstider. Noen som har flere tips om denne typen "uteliv"?
Sitat av Generoman Vis innlegg
Ingen tips om midlertidig tilholdssted altså. Jaja, kan kanskje ikke forvente slikt. Da blir det dumpster-diving etter mat og haik til jeg er i Stavanger, om jeg noensinne kommer så langt.

I og med at jeg er fra beste middelklasse, har jeg lite kjennskap til sosialen. Vet ellers om en "gratisbutikk" hvor det sikkert er mulig å få tak i noe varmere klær til et eventuelt uteopphold natterstider. Noen som har flere tips om denne typen "uteliv"?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor kjent du er i Trondheim, men det finnes faktisk en gratis butikk i Svartlamon og vet også hvor du kan skaffe penger på dagen, dagsverket! Har aldri vært der før men er ett jobbtiltak til narkomane eller folk som sliter økonomisk der du kan jobbe i noen timer og få 200.- utbetalt på dagen. Trenger ikke noen form for registrering og det er ikke noe hard jobb. Det vil også bli servert mat der.
Sist endret av kimmy9gga; 20. mars 2012 kl. 16:19.
Trådstarter
8 0
Befinner meg for øyeblikket på Svartlamon, så det er utvilsomt en mulighet. Fikk også nettopp tips om billige togbilletter til Stavanger, så dette begynner å ligne noe. Fins det andre muligheter til å få et par raske hundrelapper her i byen da, a la gratisbutikken?

Er det forresten noen som vet om Game i Munkegata, eller eventuelt noen bruktbutikker kjøper brukte spill/konsoller? Har en pent brukt 3DS jeg tenkte det var mulig å få et par hundrelapper for, i og med at slik luksus er noe jeg lett kan klare meg foruten fremover.
Sitat av Generoman Vis innlegg
Befinner meg for øyeblikket på Svartlamon, så det er utvilsomt en mulighet. Fikk også nettopp tips om billige togbilletter til Stavanger, så dette begynner å ligne noe. Fins det andre muligheter til å få et par raske hundrelapper her i byen da, a la gratisbutikken?

Er det forresten noen som vet om Game i Munkegata, eller eventuelt noen bruktbutikker kjøper brukte spill/konsoller? Har en pent brukt 3DS jeg tenkte det var mulig å få et par hundrelapper for, i og med at slik luksus er noe jeg lett kan klare meg foruten fremover.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du kan selge det på game, men vet at gamestop på torget tar imot konsoller. Men viss det er kjappe penger du har lyst til og tjene på dagen burde du stikke innom dagsverket imorgen feks. Det ligger ved den gamle politistasjonen, noen hundre meter fra torget mot ila. Du får pengene med engang du er ferdig.
Sist endret av kimmy9gga; 20. mars 2012 kl. 17:02.
Trådstarter
8 0
I og med at jeg trenger pengene så fort som mulig, lurer jeg på hva terskelen er på Dagsverket. Jeg forsto det sånn, etter å ha sjekket nettsiden deres, at målgruppa deres er rusmisbrukere under rehabilitering - noe jeg ikke faller innenfor. Noen som har erfaring med Dagsverket? Ser ikke akkurat for meg at min situasjon blir prioritert, i og med at de ser ut til å ha få plasser.

Ok, etter en lang dag med løping frem og tilbake, har jeg fått tak i nok penger til togbillett til Stavanger, mye takket være tips fra denne tråden. Takk skal dere ha, folkens!