Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 15111
Hei Freaks.

-Norge er i disse dager på randen til undergang. Vi er på vei til å gå tom for SmØr!?!? Hva skal vi nordmenn gjøre nå? Vi mister vår alles kjære fettklump. Ingen jul uten smør.

http://img440.imageshack.us/img440/303/tineektemeierismr.jpg


-"Mormor har grått uavbrutt siden mangelen på smør har blitt dekt med tykke lag i mediabildet den siste tiden. Mor har fått sine krigssår over hele kroppen, etter utallige tapte løp mot andre gale kvinnemennesker som løper etter smør i butikken. Far går rundt i en stor depresjon, han er redd julematen ikke vil komme på bordet i år. Ja, faktisk så er hele familien på vei til å gå i oppløsning. ALT dette bare pga en ussel pakke med smør."


-Har du/dere merket noe til smørkrisa? Den har gått meg hus forbi. Danskene mobiliserer jo til og med. Dansker skal dele ut gratis smør i Oslo! Kanskje Norge havner under Danmark igjen, alt pga ei pakke smør.


http://www.nettavisen.no/nyheter/article3289724.ece

http://www.norsklandbruk.no/mat-og-m...rmangelen.aspx

http://www.norsklandbruk.no/mat-og-m...rmangelen.aspx



-Nordmenn bader seg i smør, man blir jo tynn av det! Lavkarbo generasjonen har skylda!

http://img685.imageshack.us/img685/7404/fedon2801157629293.jpg


-Skal lavkarbo nå forbys? Lager jo rene "Julehelvete". Familier splittes, sorgen er stor. Få smøret tilbake der det hører hjemme! Rundt midja til det norske folk.
Sist endret av stagg; 8. desember 2011 kl. 18:50.
Forsvinner smøret da? Har ikke lagt noe til det jeg.
Hvis folk har lyst til å stappe i seg smør og bacon må de gjerne gjøre det for min skyld. Variert kosthold ftw!
Sist endret av Bl4derunner; 8. desember 2011 kl. 18:50.
Jeg hører media maser om dette hele tiden, men jeg merker ingen forskjell...
Dette plager meg virkelig. Hittil har lavkarbo-fantastene bare vært en saueflokk jeg kan se på og lure på hvorfor de gidder. Nå gjør de faktisk direkte skade på meg.

Jeg vil ha smøret mitt, hører dere?
Sist endret av Kamuflarne; 8. desember 2011 kl. 18:51.
Jeg tror dette bare er ekstremt god markedsføring fra Tine sin side. De ser at etterspørselen er utrolig stor etter smør, og utsetter leveransene sine. Dette fører til at butikkhyllene blir tomme for smør, og at når det først er smør der så hamstrer vedkommende som er heldig nok å være der når smøret er i hyllene.
nå kan mann enkelt lage smør selv med fløte å salt , tar et kvarters tid... så skjønner ikke at det er krise
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
nå kan mann enkelt lage smør selv med fløte å salt , tar et kvarters tid... så skjønner ikke at det er krise
Vis hele sitatet...
1 kg fløte koster 100 kr! Skal du ha nok smør til ju så må du bruk hele matbudsjettet på smør. 1 liter fløte gir kun 400 gram smør. Det holder ikke engang til steking av julepølsa til far.

Nei, samle folket. Lavkarbo skal forbys!
Sitat av stagg Vis innlegg
1 kg fløte koster 100 kr! Skal du ha nok smør til ju så må du bruk hele matbudsjettet på smør. 1 liter fløte gir kun 400 gram smør. Det holder ikke engang til steking av julepølsa til far.

Nei, samle folket. Lavkarbo skal forbys!
Vis hele sitatet...
julepølsa steker du i ribbefett, lage smør selv blir som slakter ribbe vs billig fryst ribbe..
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
julepølsa steker du i ribbefett, lage smør selv blir som slakter ribbe vs billig fryst ribbe..
Vis hele sitatet...
Hallo. Du har ikke råd til ribbe. Matbudsjettet ditt er brukt opp på fløte.
Gjør ikke meg noe, så lenge ikke oliventrærne dør ut da
Sitat av stagg Vis innlegg
Hallo. Du har ikke råd til ribbe. Matbudsjettet ditt er brukt opp på fløte.
Vis hele sitatet...
he he prisen på fløta dekker så vidt en kilo ribbe, så tror ikke vi har likt julematbudsjett
Har kjøpt meg ei ku, så klarer meg.
Nå har det seg slik at det ikke er bare lavkarbo som har skylden, det hjelper litt at norske kyr har produsert nærmere 15 millioner liter melk mindre enn på samme tid i fjor.

I tillegg skaper mediadekningen større hysteri og mangel med at folk hamstrer mer enn de trenger slik at det blir mindre i hyllene. Hvis alle hadde handlet det de har trengt tror jeg at det hadde jevnet seg ut selv.
Det virker ærlig talt som media blåser opp hele "lavkarbo" fenomenet til de grader. Personlig kjenner jeg ikke til noen som holder på med dette, og de aller fleste jeg har snakket om det med har heller ikke kommet over noen som holder på med det. Det har vært litt diskusjon om at media bare elsker dette fenomenet og at det rett og slett ikke er så stort som media skal ha folk til å tro. Det ligger garantert store pengesummer i hele "lavkarbo" trenden, men det virker som folk bruker det som en unnskyldning for å ta seg en joggetur i ny og ne, og heller sier det går på "lavkarbo". Alt folk gjør for å unngå fysisk aktivitet...
Sitat av Leiha Vis innlegg
Nå har det seg slik at det ikke er bare lavkarbo som har skylden, det hjelper litt at norske kyr har produsert nærmere 15 millioner liter melk mindre enn på samme tid i fjor.

I tillegg skaper mediadekningen større hysteri og mangel med at folk hamstrer mer enn de trenger slik at det blir mindre i hyllene. Hvis alle hadde handlet det de har trengt tror jeg at det hadde jevnet seg ut selv.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du det tallet fra? kilder?
Har latt meg irritere bittelitt av at butikkene har vært tomme for smør i lenger tid nå, spesielt når det kommer lamme unnskyldninger som at kuene ikke produserer nok melk, det er både fløte og melk i bøtter og spann i butikkene, så ser ikke helt hvordan dette stemmer. Det er mer trolig, mener jeg, at den enorme økningen i antall "lavkarbodiettanter" som er skylden og tine har ganske enkelt ikke vært forberedt på dette mitt i julebaksten.

Selv har jeg kjøpt kviteside smør, prisen på dette smøret er forholdsvis stiv, nesten førti kroner for 450g, men siden det ikke er noe annet, kjøper jeg dette. Jeg har vokst opp med meierismør på brødskiva og det smaker også best med skikkelig smør når det kommer til matlaging. Så om/når butikkene går helt tomme for alt som heter smør, vil jeg etterhvert begynne å lage eget smør, da jeg ikke har tenkt til å la lavkarbobølgen som farer over landet, ødelegge matgleden for meg.
Sist endret av Veggen; 8. desember 2011 kl. 19:27.
Sitat av maling Vis innlegg
Det virker ærlig talt som media blåser opp hele "lavkarbo" fenomenet til de grader. Personlig kjenner jeg ikke til noen som holder på med dette, og de aller fleste jeg har snakket om det med har heller ikke kommet over noen som holder på med det. Det har vært litt diskusjon om at media bare elsker dette fenomenet og at det rett og slett ikke er så stort som media skal ha folk til å tro. Det ligger garantert store pengesummer i hele "lavkarbo" trenden, men det virker som folk bruker det som en unnskyldning for å ta seg en joggetur i ny og ne, og heller sier det går på "lavkarbo". Alt folk gjør for å unngå fysisk aktivitet...
Vis hele sitatet...
Men hvis de tar seg en joggetur så unngår dem jo ikke fysisk aktivitet? eller var det noe jeg ikke skjønte?
Sist endret av Awareness; 8. desember 2011 kl. 19:27.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Hvor tar du det tallet fra? kilder?
Vis hele sitatet...
Jeg leste det i en papiravis, men har sett tall fra 10- 20 millioner liter på nett også. Leter..

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1737999.ece 20 millioner liter mindre enn prognosen.. Blir noen kilo smør det.
Vist et menneske holder seg aktivt som vi er skapt til å være, kan vi nesten spise hva vi vill.
De som bare sitter på rævva å forventer å bli tynn, kan bare bli det!
Vil du også miste 20 kg før badesesongen? Spis smør!

Ganske ironisk, er det ikke? :0)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Stek i olje, bruk plantemargarin på brødskiva, problem solved.
Sitat av Demolution guy Vis innlegg
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...keyword=sm%F8r

Her har de smør til tusen Tusen kroner altså
Vis hele sitatet...
hvafaen. Folk som selger 1kg melange for 1500?

Norges folk burde skjemme seg. Fy faen så flaut og være norsk.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har latt meg irritere bittelitt av at butikkene har vært tomme for smør i lenger tid nå, spesielt når det kommer lamme unnskyldninger som at kuene ikke produserer nok melk, det er både fløte og melk i bøtter og spann i butikkene, så ser ikke helt hvordan dette stemmer. Det er mer trolig, mener jeg, at den enorme økningen i antall "lavkarbodiettanter" som er skylden og tine har ganske enkelt ikke vært forberedt på dette mitt i julebaksten.
Vis hele sitatet...
På grunn av en dårlig sommer, produserer ikke kuene bare mindre melk, men også magrere.
http://www.tv2.no/gmn/smoermangel-ti...r-3647155.html
Sitat av ghettokid Vis innlegg
hvafaen. Folk som selger 1kg melange for 1500?

Norges folk burde skjemme seg. Fy faen så flaut og være norsk.
Vis hele sitatet...
Spesielt når Melange ikke er smør engang.
Det er nå BI-studentene skulle tatt seg en harrytur over til søta bror og kjøpe hundre kilo smør, sette opp "smørbod" på torget til inntekt for studentkroa elns.

Gjelder å smi mens jernet er varmt...
Min mor var i Sverige forrige helg og kjøpte noen kilo smør, vi har vårt eget lille smør-lager nå.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Stek i olje, bruk plantemargarin på brødskiva, problem solved.
Vis hele sitatet...
Nei fysjameg.
Olje og smør smaker jo ikke noe godt.

For meg er det kun ekte smør som duger til mat, og jeg driter en lang beng i lavkarbo opplegget, putter i meg det som er godt.
Har ikke brukt halvparten av den smørkladden jeg kjøpte i sommer engang.. Tror virkelig ikke det blir noe smørkrise for min del, vedder på at jule-grandiosan går ned uansett.
Yaaay, penger og tjene på smør ?! Resturang Og Matfag FTW, skal hamstre inn smør og selge overprisa, som en i tråden sa tidligere, det er bare og smi mens hjernet er varmt!!! :P
Skjønner ikke hva media peser om med denna smør krisa. jobber På et av kjøle lagerne til En av di største matvarekjedene i norge. Å Der sender vi avgårde palla vis vær dag. kommer vell i snitt en full semi vær dag in på lageret.
Er det bare "krise" i deler av landet? Bor i Trondheim og merker veldig lite(les: ingenting) til mangelen på smør. Butikkhyllene sto fulle i dag, om jeg husker rett.
Sitat av MrHellen Vis innlegg
På grunn av en dårlig sommer, produserer ikke kuene bare mindre melk, men også magrere.
http://www.tv2.no/gmn/smoermangel-ti...r-3647155.html
Vis hele sitatet...
Da burde tine prioritere annerledes, for jeg har lagt merke til at fler og fler butikker nå sitter på større kvanta literkartonger fløte enn hva jeg kan huske og ha sett før. De siste jeg så (i dag) går ut 12/12, så jeg vil tro det er rimelig mange liter fløte som helles i vasken på landsbasis fordi fløten går ut på dato, fløte som i stede kunne vært brukt til å produsere smør, der etterspørselen tydeligvis er større enn hva den er på fløte. Jeg har ingen tall og synser bare, men reagerer på at smør er det eneste det er mangel på i butikkene. Helmelk er vel den melken det nå drikkes minst av og er også den eneste melken der ikke deler av eller all fløten fjernes, så med tanke på all melken som fortsatt er å få, klarer ikke jeg helt å se hvorfor smørproduksjonen skal rammes ekstra hardt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Nei fysjameg.
Olje og smør smaker jo ikke noe godt.

For meg er det kun ekte smør som duger til mat, og jeg driter en lang beng i lavkarbo opplegget, putter i meg det som er godt.
Vis hele sitatet...
Det vel en kombinasjon av lavere produksjon fra kuene samt lavkarbonissenes økte forbruk som har ført oss inn i denne "krisa".

Sitat av Krypton Vis innlegg
Er det bare "krise" i deler av landet? Bor i Trondheim og merker veldig lite(les: ingenting) til mangelen på smør. Butikkhyllene sto fulle i dag, om jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
Det er ikke smør alt du smører på skiva.
Er ikke grunnen til at det er så mye i media, at TINE som har monopol ikke har holdt reglene, som inngår i å fylle opp hyllene ved hjelp av import, hvis de ikke kan betjene etterspørselen?
Denne tråden er ett godt bevis på at vi har det alt for godt her i Norge. Det dør titusener hver dag av matmangel. God Jul!
Sitat av Omaha Vis innlegg
Denne tråden er ett godt bevis på at vi har det alt for godt her i Norge. Det dør titusener hver dag av matmangel. God Jul!
Vis hele sitatet...
Tror du mener at folk har det for kjipt andre steder.
Sitat av stagg Vis innlegg
-Skal lavkarbo nå forbys? Lager jo rene "Julehelvete".
Vis hele sitatet...
Man starter vanligvis det kommersielle julehelvetet allerede i oktober, lenge før denne smørkrisen av apokalyptiske proporsjoner oppstod.
I år var intet unntak.

Merker ikke spesielt mye til denne såkalte smørkrisen.
Selv bruker jeg margarin og olivenolje til matlaging og ettersom jeg bor alene går det ikke allverdens her i huset.

Slik media hauser opp denne saken skulle man tro at man ikke pleier å gjøre noenting som ikke involverer smør:

Vesle staggevagge kan dessverre ikke delta på julefeiringen i år pga. smørmangelen.
Det er intet smør igjen i varmtvannsberederen så jeg kan hverken dusje eller få unnagjort julerengjøringen! sier han oppgitt til randomsøppelavis.no.

På det lokale sykehuset dør det titalls pasienter hver dag fordi det ikke er er nok smørdonasjoner på daglig basis.
Ragnar har ventet i årevis på å få en ny klatt med smør operert inn i kraniet sitt, men nå fortviler han:

"Jeg har blitt lovet en god og feit klatt smør, men nå har jeg omsider fått beskjed om at jeg er for gammel."
I hjørnet ved siden av Ragnar sitter konen hans, helt uthulet i kinnene etter å ha holdt liv i sin kjære ved å regelmessig fettsuget seg selv for så å prøve å tvinge ekstraktet i han som en substitutt for det elskede smøret.
Sammen viser de frem bilder fra lykkeligere tider hvor Ragnars kone hadde en flott pakkebærer av en rumpe som nærmest hadde like stort areal som en 18-hullers golfbane.
Nå er det andre tider og det har de begge fått erfare da Ragnar har en lei uvane til å snuble i løsskinnet som dingler fra konens rumpe.


I etasjen under, på fødeavdelingen, risikerer den 16 år gamle Emma å måtte gå med barnet i kroppen frem til hun bokstavelig talt sprekker.
"Vi har ikke nok smeltet smør til å indusere fødselen til kvinnene ved avdelingen, akk ja, vi har ikke nok smør til å gni inn skalpellene våre slik at det kan foretas keisersnitt en gang!" Sier overlegen ved avdelingen.
Dermed kan det bli en høyst blodig affære å bli med barn nå for tiden ettersom smørkrisen antas å vare i mellom åtte til tolv år frem i tid.
Nå advarer Trekant-programlederne unge kvinner mot å ha ubeskyttet sex i frykt for at en hel generasjon skal gå til hundene.



Også på nettstedet Freak.no oppleves smørkrisen som problematisk.
Her er et utvalg over typiske tråder som har blitt opprettet i løpet av de siste dagene:

- Jelp! Ossen skal jeig klare å lage hasj kake uten smør?

- Smør, I need my fix!

- Hva slags linsemargarin anbefaler dere?

- Er det etisk riktig av meg å ikke dele på smøret?

- Rusrapport fra tidlig i 2011: En reise i det ytterste smørkosmos!



Se der ja, nå har jeg også gått fullstendig fra forstanden pga. alt dette smørmaset...
Haha, så mange på finn som selger melange og annen margarin for 500+ kr for kiloet. Butikkene her er FYLT opp med margarin, men ikke smør.

Smør "krisen" er ikke noe som jeg bryr meg helt om.
Her i området så er det 4 butikker og alle er tom for smør men ikke margaring.
Men jeg klarer helt fint å ha margarin på brødskiva mi å jeg ja
Klarer meg helt fint uten smør på alt jeg. Glad jeg har vokst opp uten å like smør
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Klarer meg helt fint uten smør på alt jeg. Glad jeg har vokst opp uten å like smør
Vis hele sitatet...
Liker ikke smør, den var ny.
Kjenner mange som ikke liker smør.

Jeg lo litt da jeg så på finn: '' Pent brukt smørpakke selges billig 150,-'' LOl
En kilos-pakke melange holder langt over en måned for meg, og den jeg har er det ihvertfall 80% igjen av .. så for meg spiller det ingen rolle... Skulle greid meg bra på olje i 2 måneder til også.

Ellers så bruker jeg aldri smør til maten. Skjønner ikke poenget. Ta på mer skinke elns isteden, sunnere.
Litt å tenke på..:
Det sitter ca. 85 000 barn bare her i landet, som ikke gleder seg til jul, av grunner som fattigdom, vold og alkohol. Det er mennesker som kjemper daglig en kamp for å overleve sykdom, krig, sult, og humanitære katastrofer osv,...
Og vi andre... vi mangler SMØR!!??
Sist endret av Vod0; 9. desember 2011 kl. 21:53.
Er det ikke bare å bruke olje?
Sitat av Settoz Vis innlegg
Litt å tenke på..:
Det sitter ca. 85 000 barn bare her i landet, som ikke gleder seg til jul, av grunner som fattigdom, vold og alkohol. Det er mennesker som kjemper daglig en kamp for å overleve sykdom, krig, sult, og humanitære katastrofer osv,...
Og vi andre... vi mangler SMØR!!??
Vis hele sitatet...
irrelevant

så vi burde bare glemme alle lokalnyheter som faktisk rammer oss og bare snakke om hvor forferdelig de har det i afrika? gå og redd verden hvis du kan altså

dette argumentet kan du komme med i hver eneste sak på nyhetene lol
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Litt å tenke på..:
Det sitter ca. 85 000 barn bare her i landet, som ikke gleder seg til jul, av grunner som fattigdom, vold og alkohol. Det er mennesker som kjemper daglig en kamp for å overleve sykdom, krig, sult, og humanitære katastrofer osv,...
Og vi andre... vi mangler SMØR!!??
Vis hele sitatet...
Ja, noe må vi ha å klage på i Norge også. Smør til folket nå!



"Oh, vad det är skönt
att inte veta sitt eget bästa
att gå på en smäll
och sen rusa som en tjur
rakt in i nästa

Oh, vad det är skönt och bra
att äga sin egen radioapparat
och slänga ut genom rutan
när dom snackar om sånt
jag vill vara förutan

Nu är det väl revolution på gång?
Jag tycker att väntan börjar bli lång

Bakfickan är tömd på ess
nykter i en vecka oändlig strecka
jag kan allting om tristess
jag går upp imorgon, jag väntar tills dess

Äh jag ligger här och tänker ut
på hur vi ska få vårt land på fötter bäst
Jag vill att allt ska bli som vanligt
ändå är det det som jag fruktar mest

Nu är det väl revolution på gång?
Jag tycker att väntan börjar bli lång

Fröken jag går på glödande kol
efter händerna på täcket i en vecka (2x)
Nu är det slut, nu får det räcka!

Nu är det väl revolution på gång?
Jag tycker att väntan börjar bli lång"