Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4072
Hei!

Noen som har erfaring fra digitalisering av video?

Har lyst til å overraske min fader med å gi han et par DVD-er med video fra omtrentlig 20 år tilbake i tid (aller helst til jul ). Han var ivrig i å fotografere forskjellig den gangen.
Masse av det har han spola over på VHS-kassetter, og tror han hadde satt pris på å fått dette digitalt. VHS er jo fasa ut for lenge siden.

Så til saken, jeg har gløtta på forskjellig utstyr man kan bruke.
Har i all hovedsak sett på denne dingsen.

Er det sånn og forstå at man bare blåser støv av den gamle VHS-spilleren, kobler opp kabelene til den, så plugger USB i maskina, og man er ready to go? Vil det funke? Og kvaliteten blir så god som kamera og kassett er?
Setter pris på å få tildelt deres erfaringer med dette.

Takker for svar
Hei.
Jeg har ingen erfaring med dette, men har flere ganger tenkt på akkurat det samme. Det som jeg har blitt anbefalt flere ganger er denne dingsen her.
Den gjør i realiteten akkurat det samme som den du viser til, men koster bare en 50 lapp. Jeg har som sagt ikke prøvd den selv, men har fått anbefalt den flere ganger av venner og bekjente.

Her skal det også stå litt om det å konvertere: Link.

Men det er klart ingenting i veien med den du fant. Den fungerer jo akkurat på samme måte. Det er også med software på den jeg viste deg for å "redigere" de innspilte VHS-kassettene før du brenner de på DVD.

Ja, det skal vel funke som du sier. Koble i den USBgreia i datan. VHS-spilleren i gul/rød/hvit, start filmen på VHS spiller, trykk "RECORD" i opptaksprogrammet som medføler og vent til filen er lagret. Deretter er det bare å redigere og eventuelt brenne på DVD eller overføre til en minnepenn

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei.

- G-Force
Helt okei
br4inz's Avatar
Trådstarter
Jess, den dongla der så jeg også. Til 117 kroner et sted her i Norge.
Tusen takk for linken, skal titte på den.
Spørs nå om det blir å sette seg ned med VHS-kassetter og putte dem over digitalt nå da. Tenker litt sånn at selv om duppeditten jeg henviste til i tråden koster 700 kroner, så er det jo ikke all verden, med tanke på at det tross alt er for å kunne få tatt vare på gamle minner og sånt. Går vel til innkjøp av den
Takk for at du tok deg tid til å bekrefte og hjelpe på vei, G-force!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av br4inz Vis innlegg
Jess, den dongla der så jeg også. Til 117 kroner et sted her i Norge.
Tusen takk for linken, skal titte på den.
Spørs nå om det blir å sette seg ned med VHS-kassetter og putte dem over digitalt nå da. Tenker litt sånn at selv om duppeditten jeg henviste til i tråden koster 700 kroner, så er det jo ikke all verden, med tanke på at det tross alt er for å kunne få tatt vare på gamle minner og sånt. Går vel til innkjøp av den
Takk for at du tok deg tid til å bekrefte og hjelpe på vei, G-force!
Vis hele sitatet...
Jeg sitter nå med den samme "utfordringen".
Har du kommet noe videre i prosessen?
Fungerte det eventuelt greit?
Helt okei
br4inz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Amatøren Vis innlegg
Jeg sitter nå med den samme "utfordringen".
Har du kommet noe videre i prosessen?
Fungerte det eventuelt greit?
Vis hele sitatet...
Hei!
Nei, jeg var så heldig at jeg kom over en gammel DVD-spiller med harddisk. Så kobla opp kamera/VHS-spiller til denne, og fikk tatt opp analog video til denne, og deretter brente jeg ut filmene på DVD med den opptakeren.
Og det fungerte greit. Skulle gjerne ha prøvd USB-dongleutstyret, men jeg slapp det. Kan da desverre ikke si noe om hvordan det ville fungert med det.
Sitat av br4inz Vis innlegg
Hei!
Nei, jeg var så heldig at jeg kom over en gammel DVD-spiller med harddisk. Så kobla opp kamera/VHS-spiller til denne, og fikk tatt opp analog video til denne, og deretter brente jeg ut filmene på DVD med den opptakeren.
Og det fungerte greit. Skulle gjerne ha prøvd USB-dongleutstyret, men jeg slapp det. Kan da desverre ikke si noe om hvordan det ville fungert med det.
Vis hele sitatet...
Det kan være greit med litt flaks i blandt
Men uansett så takk for infoen
Sist endret av Amatøren; 4. januar 2012 kl. 21:42.
Jeg kjøpte meg en kombospiller DVD/VHS for to år siden, enklere får du det ikke, bare putter inn en tom dvdplate og setter i VHSkassetten også kan du enkelt overføre vhsfilmen til dvd.

Den jeg har er nok for gammel for markedet idag, men Lefdal har noen slike kombospillere fra LG har jeg sett. Min er LG og er mer enn bra nok, om du ikke skal redigere såklart.
Enkelte fotobutikker gjør dette. Jeg fikk 12 timer for 400 kr. Det var heller ikke fra vhs, men slike minikasetter.
Helt okei
br4inz's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Enkelte fotobutikker gjør dette. Jeg fikk 12 timer for 400 kr. Det var heller ikke fra vhs, men slike minikasetter.
Vis hele sitatet...
Ja, for eksempel her. Men moro å kunne gjøre det selv og da
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg prøvde selv med masse utstyr og resultatet var greit på digitalkassettene!

Da jeg kom til VHS blei bildet så dårlig at jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.
En kompis av meg hadde sendt det bort, ikke til en slik fotobutikk..

Betalte like "mye" som utstyret kosta :-)

Tror det var disse her
▼ ... over en måned senere ... ▼
fy fader så latterlig dyrt LOL .. Jeg tar 100 kroner kassetten her jeg bor i hønefoss, jeg tar alle formater utenom smallfilm
Sitat av myte187 Vis innlegg
fy fader så latterlig dyrt LOL .. Jeg tar 100 kroner kassetten her jeg bor i hønefoss, jeg tar alle formater utenom smallfilm
Vis hele sitatet...
hvorfor ikke smallfilm?