Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 27378
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Har en "dott" i høyre øre som har vert der i ca. 24 timer nå, prøvd å rense øret med matolje og sånn vannpumpe greie, og q-tips men det gjør ingenting...

Noen som har noen råd? Er ganske irriterende når man liker å høre på musikk...
få noen til å blåse deg i det andre øret
La huet ligge med det øret ned så den kan renne seg litt.
Det pleier å hjelpe.. kanskje ikke med engang men f.eks. hvis prøver å ligge sånn i natt så er det jo et håp.

Ellers så pleier det å forsvinne etterhvert..

Edit; prøvd å trøkke ut trykket som etter du har vært høyt oppe på et fjell o.l ? kanskje det satt jeg seg litt fast i øret ditt? Har skjedd meg noen ganger...
Sist endret av Ruudi; 18. november 2010 kl. 22:26.
Du kan jo ha fått en hørselsskade, de gir utslag på mange måter.
Q-tips var visst noe av det dummeste man kunne bruke, ettersom du kan dytte ørevoks lengre inn i ørekanalen.
Kilde: fastlege.
Pleier å hjelpe å riste litt på huet, gjespe kjeften av seg, eller som sagt lenger opp; ligge med det tette øret ned en stund.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Er du forkjølt? Da er det beste bare vente, så vil den gå bort etter en stund når du ikke er like tett. Dersom du ikke er forkjølt ville jeg oppsøkt legen hvis problemet vedvarer.
Jeg har hatt dette problemet noen ganger. De gangene har det vært veldig mye ørevoks og drit i øret, og når man bruker q-tips så dytter man det lenger inn.

Mitt tips som funker hver gang: Gå til fastlegen din, og han vil skylle øret ditt med en stor sprøyte. (som sprøyter vann). Det renser øret SKIKKELIG! Og ja, det er FRYKTELIG irriterende. Men vasker man øret godt hver gang man dusjer så blir det ikke sånn. =)
Lykke til! Dra til legen!
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
gjesp

da ''åpner'' du for trykket i hodet
1. Ta fingen i det øret som det er dott i
2. press fingen såpass i øret at du på en måte ''skytter'' luft inn i øret og mot dotten, og det blir litt trykk.
3. Len hode til motsatt side av øret med dotten, slik at det friske øret ditt kommer mest mulig nærme skulderen.
4. Med en rask bevegelse må du ta fingen ut av øret mens du kaster hode i retning av den andre skulderen

Denne teknikken hjelper ofte meg, spesielt når du har vann i øret etter bading.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
Vis hele sitatet...
Pass på, det kan gjøre JÆVELIG vondt, og er ikke bra.
De selger øreskyll på apoteket. Matolje gjør noe av det samme, men du trenger øreskylleren som følger med. Alternativet er lege.
Sist endret av Ozma; 18. november 2010 kl. 23:01.
Støtter øre-skylling. Mistet hørselen på et øre grunnet ørevoks, og en real øre-skylling fikk rensket opp.
Ligg over natten med olje i øret, skyll ut med vann dagen etterpå.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
1. Ta fingen i det øret som det er dott i
2. press fingen såpass i øret at du på en måte ''skytter'' luft inn i øret og mot dotten, og det blir litt trykk.
3. Len hode til motsatt side av øret med dotten, slik at det friske øret ditt kommer mest mulig nærme skulderen.
4. Med en rask bevegelse må du ta fingen ut av øret mens du kaster hode i retning av den andre skulderen

Denne teknikken hjelper ofte meg, spesielt når du har vann i øret etter bading.
Vis hele sitatet...
Helst gjør det på bussen, kjøpesenteret eller andre offentlige plasser for best effekt.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Helst gjør det på bussen, kjøpesenteret eller andre offentlige plasser for best effekt.
Vis hele sitatet...
du gjør ikke narr av metoden min før du har prøvd det, prøvde ikke å være sarkastisk her, det funker faktisk.
ta å fyll litt lunkent vann i det øret det er vondt i, og legg den på deg på deg gode øret ei stund, så vannet ligger inni ei stund, og snu deg etter ei stund. hvis ikke kan du kjøpe sånn rensemiddel på apoteket. de hjelper deg : D
Håper for all del ikke din dott er like hard å knekke som min.
Har hatt min dott i høyre øre siden dagen før jeg begynte på skolen i år, den 17. august. Har vært hos legen med den, og han sa det hadde kommet væske i mellomøret. Det jeg måtte gjøre var å holde for nesa, og blåse trykket utover, 30 ganger om dagen.
Tredje dag med blåsing: det smeller, og øre(ne, begynte med at jeg hadde i begge ørene) blir gode å høre med. Men "væsken" kommer fort tilbake igjen, det tok vel 3 minutter. Sånn har det fortsatt, og nå, når jeg bruker blåsemetoden føler jeg bare jeg trykker alt som er ut av øret, og det sprenger helt, og gjør vondt. Nå har jeg bare blitt vant med å høre dårlig på høyre øre..
Må vel ta turen til den apekatten av en lege igjen snart..
men først, taste of chaos i helga, og ødelegge hørselen enda mer!
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Pass på, det kan gjøre JÆVELIG vondt, og er ikke bra.
Vis hele sitatet...
Jaha,ja (Hvorfor er det farlig?). Og det er bare vondt i en 5-10 minutter max.
Tygg tyggis istedenfor da
Om du har hatt influensa eller vært forkjølt, så er det tette bihuler som gjør at man får dott i øret. Det vil forsvinne av seg selv etter en stund, og er mindre behagelig når den er i ferd med å forsinne. Høres ut som bakepapir som knørves inni øret ditt, samtidig som det gjør litt vondt.
Øreskylling nytter ikke da det ikke er i selve øret problemet er, men tette bihuler som presser på ørekanalene.

Hvis du ikke har vært sjuk, tror jeg uansett at du bare trenger å vente til det går over.
Men som sagt, tok meg en tur til legen, han fikser det på 5 min, og med frikort så er det jo helt flott =). Slipper matolja og sånt, og ørene blir skinnende rene ! :>>
Kompis av meg har hatt det i et år eller lignende. Han tenker though ikke over det lenger. Og ikke fortvil siden jeg kommer med litt nedlatende info, jeg har hatt tinnitus (høyfrekvente pipelyder) et og et halvt år and counting..
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
Vis hele sitatet...
det kan også gi deg permanente skader på hørselen.

Sitat av oamo91 Vis innlegg
du gjør ikke narr av metoden min før du har prøvd det, prøvde ikke å være sarkastisk her, det funker faktisk.
Vis hele sitatet...
du må jo innrømme at det kan se litt komisk ut i offentlighet humor! altid best når den ikke rammer deg selv.
Sist endret av random42099; 19. november 2010 kl. 00:13.
[quote=EpicSnusBox;1895839]det kan også gi deg permanente skader på hørselen.

Gjør det alltid for utjevne trykk og/eller åpne tette ører. Visste ikke at det var farlig før nå
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
Vis hele sitatet...
Ikke for hardt, du kan sprenge trommehinnene og skade tårekanalene...
Jeg får også en dott i venstreøre ca hver dag. Den forsvinner for 20-30 sekunder når jeg utligner trykket, men så kommer den igjen. Jeg er ganske nervøs for hva dette kan være nå :P Skal jo inn i militæret i Januar og vil ikke at det skal påvirke det :/ burde vel besøkt en lege..
Jeg har hatt dott i venstre øret noen måneder snart, det jeg gjør er absolutt ingenting. Noen gang hører jeg supert, andre ganger ikke.

Håper denne var til nytte for noen, med samme problem.
[quote=Eplegutten;1895849]
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det kan også gi deg permanente skader på hørselen.

Gjør det alltid for utjevne trykk og/eller åpne tette ører. Visste ikke at det var farlig før nå
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å gjøre det når jeg dykker for å utjevne trykket og det er helt ufarlig så lenge du ikke blåser for hardt, er sikker litt anderledes når man er under vann også.
[quote=zevz;1895900]
Sitat av Eplegutten Vis innlegg

Jeg pleier å gjøre det når jeg dykker for å utjevne trykket og det er helt ufarlig så lenge du ikke blåser for hardt, er sikker litt anderledes når man er under vann også.
Vis hele sitatet...
når han sier "blås som faen" så tenker jeg "blås det du har". Noe som absolutt ikke burde gjøres. Misforståelser
Sitat av Ravedope Vis innlegg
Om du har hatt influensa eller vært forkjølt, så er det tette bihuler som gjør at man får dott i øret. Det vil forsvinne av seg selv etter en stund, og er mindre behagelig når den er i ferd med å forsinne. Høres ut som bakepapir som knørves inni øret ditt, samtidig som det gjør litt vondt.
Øreskylling nytter ikke da det ikke er i selve øret problemet er, men tette bihuler som presser på ørekanalene.

Hvis du ikke har vært sjuk, tror jeg uansett at du bare trenger å vente til det går over.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg er tett i høyre nese, kan dette ha noe med at jeg har dott i venstre? Eller må det være venstre nese som må være tett?
Har selv hatt mye trøbbel med ørene opp gjennom årene.

Ta deg en tur på din lokale øre-nese-hals-klinikk og be om suging av øret.
De har en liten tynn avlang "støvsuger" som de suger ut ørevoks og møkk med, og skraper langs øregangen og på trommehinnen for å rense skikkelig. Det tar ca 3-5 minutter, og gjør nesten ikke vondt (det vondteste er den høye sugelyden fra "støvsugeren).

Om du er tett i øret for lenge, kan det vokse et lag med vev på utsiden av trommehinnen, som må etses vekk med syre på q-tips. Det gjør fantastisk mye vondere enn overnevnt alternativ.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av mopdo Vis innlegg
...
Det jeg måtte gjøre var å holde for nesa, og blåse trykket utover, 30 ganger om dagen.
...
Vis hele sitatet...
Det er i allefall ikke noe man bør gjøre uten å først på en god beskrivelse av hvordan det skal gjøres (FORSIKTIG!). Om man blåser for hard, og det er lett å gjøre, kan man nemlig få det som kalles "indre øre fistel". Det vil si at det økte trykket i mellomøret presser inn det ovalevinduet i det indreøre som kan føre til så stor trykkøkning i det indre øret at det rundevinduet sprekker og veske renner ut i mellomøre.

Denne skaden er en svært alvorlig øreskade og man risikerer permanent redusert hørsel og muligens tinitus(pipelyd i hode) for resten av livet.

Så hva dere en gjør ikke blås kraftig ut i nesa samtidig som du holder for nesa.
Sist endret av sptz; 19. november 2010 kl. 02:23.
Tok å "blåste ut ørene" når jeg skulle få ut en skikkelig dott i ene øret på et fly som var på vei ned for landing.. Det smalt noe helt sykt og jeg fikk ekstreme smerter i det øret, ingen skade skjedd tror jeg...
Gjorde jeg også når jeg skulle til thailand, gjorde vondt i et døgn.

Er det noen her som har prøvd "øreblink"?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
Vis hele sitatet...
Gjør som Eplegutten sier, funker fjell!
Fikk dette etter en uke i tyrkia for 1,5 år siden, eller noe.
Var ørebetennelse, og gikk over etter to uker..
Jeg hadde en dott i øret i 8 dager i strekk, det var etter jeg hadde vært i syden, bruke q-tips og fjernet alt dritet ( det skulle jeg aldri gjort) kjørte deretter på vannskuter og fikk mass vind rundt ørene. Noen timer seinere resulterte det til en dott.

Når jeg kom hjem så gikk jeg til legen og han tok en titt, da var det blitt en betennelse.

Jeg fikk noen øredråper

Så da skulle jeg hver dag 2 ganger om dagen, ta litt varm eddik i øret ( du ligger skrått på sofaen slik at det ikke renner ut) 10-15 min deretter øre dråpene 5 min. Dotten kom seg sakte men sikkert, var borte etter ca 3 dager
La meg foreslå noen INGEN andre har gjort: få deg time hos fastlegen din.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Klem for nesen, hold igjen munnen, og blås som faen gjennom nesen
Vis hele sitatet...
Man kan gjøre mye skade ved å blåse for hardt. Om øregangene er litt trange eller tette, så er det vanskelig å utligne ørene, men når trykket først kommer, så kommer det alt for sterkt.

Mange råd om å holde for nesen og blåse, svelge, bevege på kjevene osv osv. Men om man kombinerer det å holde for nesen og blåse samtidig som man svelger, så gjør det underverker. Kan være litt vanskelig i begynnelsen, men øvelse gjør mester
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Hadde dot i øret i rundt 76 timer etter konsert.
Gikk over etter seg selv heldigvis.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Har en "dott" i høyre øre som har vert der i ca. 24 timer nå, prøvd å rense øret med matolje og sånn vannpumpe greie, og q-tips men det gjør ingenting...

Noen som har noen råd? Er ganske irriterende når man liker å høre på musikk...
Vis hele sitatet...
Hvis dotten kommer av voks så er det bare å komme seg på skiftestuen(?) med en gang, det er gjort på 2 min inn og ut. Man trenger ikke bestille time hos fastlegen med en gang. Er det ikke pga voksen vil sykesøsteren på skriftestuen nok si du må til lege. Ellers kan du prøve med nesespray det kan og hjelpe med å klarne opp i ørene.
Hvis dotten ikke forsvinner så gå til legen ja. Som oftest når man får dott i øret sånn uten videre så er det fordi at det sitter ørevoks foran trommehinnen. Hvis det ikke hjelper og spyle øret selv med sprøyte eller spylepumpe så kan du prøve å helle olivenolje i øret. Du må da ligge med det over natten. Gjør slik: helle olivenolje øret, og tett igjen med en bomullsdott slik at det ikke renner ut igjen med en gang. Olivenolje er svært effektivt, men det trenger litt virketid. Etter en natts virketid kan du prøve å spyle øret igjen.

Dotten kan jo ha andre årsaker og da er ikke dette så effektiv. Hvis dotten plager deg veldig så bare gå til legen med en gang. Jeg pleier å bli gal hvis når jeg har dott i øret og det hjelper som oftes å få en skylling av lege.
nesespray, åpner luft kanaler in ur head..
Om du mener å bruke nesesprayen i øret, så ikke gjør det. Kjøp heller noe som er ment for ørene (revaxør eller lignende)
Har opplevd dette selv. Det skjer uten noen spesiell grunn. Våkner om morgenen og er utrolig svimmel. Så er det dott i ene øret. Hører ingenting. Det er ikke voks fordi det sitter liksom lenger inne. Akkurat som en hevelse. Det pleier å forsvinne etter et 7-10 timer. Det hjelper lite med Q.tips osv. Har merket at det har hjulpet å komme seg ut, drikke, vann, holde seg i bevegelse. Prøv å gjespe litt osv. Forvirrende greier.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Om du mener å bruke nesesprayen i øret, så ikke gjør det. Kjøp heller noe som er ment for ørene (revaxør eller lignende)
Vis hele sitatet...
Mente ikke i øre nei. Nesespray skal brukes i nesen derav navnet nesespray...
om man sliter med ørevoks og ikke vil gå til lege eller proppe øret fullt av vann/olje. Prøv ut noe som heter Ørelys, jækla effektive greier, noe ekkelt men det suger møkka utav øret

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98relys
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av svirrevapp Vis innlegg
om man sliter med ørevoks og ikke vil gå til lege eller proppe øret fullt av vann/olje. Prøv ut noe som heter Ørelys, jækla effektive greier, noe ekkelt men det suger møkka utav øret

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98relys
Vis hele sitatet...
Nei, det suger ingenting ut. Det er rein svindel, og fungerer overhodet ikkje. Vil du teste? Brenn et lys på et fat. Gugga som blir påstått å komme fra øret dukker på magisk vis opp...

Hugs at trommehinna er *ekstremt* følsom for trykkforskjeller. Om noko begynte å suge ut materiale fra øregangen vil du garantert tru verden faller sammen rundt deg.

Les den engelske wikipediasida for litt meir kritisk blikk enn den norske greier å tilby.
Sitat av Acez Vis innlegg
Har opplevd dette selv. Det skjer uten noen spesiell grunn. Våkner om morgenen og er utrolig svimmel. Så er det dott i ene øret. Hører ingenting. Det er ikke voks fordi det sitter liksom lenger inne. Akkurat som en hevelse. Det pleier å forsvinne etter et 7-10 timer. Det hjelper lite med Q.tips osv. Har merket at det har hjulpet å komme seg ut, drikke, vann, holde seg i bevegelse. Prøv å gjespe litt osv. Forvirrende greier.
Vis hele sitatet...
Høres ut som noe jeg har slitt med. De første gangene varte det kun kort tid, så noen dager, og nå har jeg hatt problemet i kanskje 3 uker. Har blitt henvist til spesialist av fastlege, han mente at det kunne være fettstoffer som ble samlet opp på baksiden av trommehinna.
Utlign trykket i ørene ved å lukke munnen, klemme for nesen og blase hardt ut nesen.

Gjør litt vondt i begynnelsen hvis du ikke er vant med dette fra dykking o.l, men hvis det er uutholdelig anbefaler jeg å gå til legen - kjapt!