Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1406
Hei jeg ønsker et jevnt og moderne utseende, så tenkte å fjerne tapeten, sparkle og male rett på veggplatene. Er dette mulig eller trenger jeg noe primer og hva slags primer før jeg sparkler og maler? Er usikker på hva slags veggplater detter er? Det trenger ikke bli perfekt som med gipsplater, men ønsker selvfølgelig en look uten sømmer som tapeten har nå… det er vell litt sømmer til veggplatene også under vil jeg tro?? Er det lett å fikse?

Trooor platene er fra 90-tallet. Huset er bygget i 1967 om det hjelper

Takk for hjelpa!!



Her er det malt fra før så grunning er overflødig

Skrap og skjær ut det som er løst. Vær sikker på at du har fjernet alt som er løst. Er det en kant vil dette føre til at fuktigheten kryper under og løsner det som tidligere satt godt så ta en tapetkniv og skjær alt til null.

Slip alt

Flekk sparkling sår og skader og 2x rullesparkling. Amatører bør slipe over mellom sparkel strøkene. Så maler du 2-3 strøk etter finsliping

Synlige skjøter bør også fylles ut med sparkel så når du rullesparkler og går med med bredsparkel får du en javnere flate


Så litt mer teknisk

Når du Sparkler så har du javnt trykk over hele sparkelen og dra jevne drag. Lettest med to stk, så en ruller og en sparkler
Trådstarter
Tusen takk for kjapt og utfyllende svar! Tapeten er bare å dra rett av, sitter ikke godt så fjerner alt…

Jeg tror ikke veggplatene er malt, de er litt ludne nesten.. bare se på nærbilde jeg tok nå. Der er det mer tydelig… og jeg har ikke peiling på hva disse platene heter:

Sitat av Fomo Vis innlegg
Tusen takk for kjapt og utfyllende svar! Tapeten er bare å dra rett av, sitter ikke godt så fjerner alt…

Jeg tror ikke veggplatene er malt, de er litt ludne nesten.. bare se på nærbilde jeg tok nå. Der er det mer tydelig… og jeg har ikke peiling på hva disse platene heter:

Vis hele sitatet...

Spiller egentlig ikke så stor rolle det heller, det er enten gips eller spon. Stikk noe inn i dem, ser det ut som kokain er det gips :P

Hvis det er spon så må jeg også være så kjip og meddele at det vil sprekke opp uavhengig av hva du gjør. Vanskelig å si utifra et bilde men det virker som det er gips

Slip over og sparkle er tipset. Du må uansett sparkle 2 ganger og som en som har drevet med dette i 15 år så vår behandling hos kunde ville sett ut litt som dette

Tatt vekk alt av tapet. Dratt over et 120 papir kjapt så det verste løsner. Helsparklet to ganger. Malt første strøket med maling, flekk sparklet alt som syns igjennom første strøket
Slipt flekksparkling og malt alle steder hvor det er flekksparklet. Her er det viktig å få struktur i maling lik som alt det andre og malt toppstrøk (Nå er du ferdig)

Som en ekstra sidenote; hvis du velger å bruke teip så er det viktig å ta av denne på siste strøket mens malingen fremdeles er våt
Nå gjetter jeg, men er nesten 100% sikker på at det er huntonitt plater.

For å få det jevnt som mulig ville jeg gjort det med å faktisk bruke en tapet som heter "Veggfornyer", dem ble solgt på OBS! Bygg tidligere, usikker nå. Tapeten hjelper også med å styrke veggen mot dunk og bulk som kan forekomme.

Om alt ser ut som på det siste bildet etter du har revet tapeten, så hadde jeg primet. Det er for å mette platene med noelunde billigere maling slik at toppstrøket ikke krever så sykt mye maling.
Helsparkling er en fæl jobb og blir sjeldent bra med mindre underlaget ikke er helt perfekt. Bittelitt bevegelse fører fort til sprekker i ettertid. Hadde som han over meg heller valgt en veggfornyer tapet. Eventuelt byttet gips platene og bare sparklet skjøtene. Men går du for helsparkling, for all del fjern all tapeten først. Kommer nesten garantert til å boble opp under sparklinga, da tapeten blir våt. Noe som gir ekstra hodebry hehe
Sitat av Zarni Vis innlegg
Helsparkling er en fæl jobb og blir sjeldent bra med mindre underlaget ikke er helt perfekt. Bittelitt bevegelse fører fort til sprekker i ettertid. Hadde som han over meg heller valgt en veggfornyer tapet. Eventuelt byttet gips platene og bare sparklet skjøtene. Men går du for helsparkling, for all del fjern all tapeten først. Kommer nesten garantert til å boble opp under sparklinga, da tapeten blir våt. Noe som gir ekstra hodebry hehe
Vis hele sitatet...
Alt du tilfører fuktighet på noe sånt står du i fare for bobler. Fjerner han alt så eliminerer han det problemet helt. Veggfornyer/slettvegg må det limes og hvis det bobler her har du et mye større problem uansett. Bobler det ved helsparkling skjærer man bare vekk boblene og flekk sparkler over.

Helsparkling kan gjøres uansett underlag men er det for eks grov strie så bør man sparkle 3 ganger. Det er faktisk lettere og helsparkle enn å sparkle skjøter for man eliminerer mye slipejobb.

En annen ting som kan merkes er at om noe bobler når man sparkler eller henger tapet så er det en sterk overhengende «fare» at boblene strekker seg sammen når det tørker
…eller smell opp noe rehabgips og sparkle skjøtene. Minuset er kanskje utforing av brytere/stikkontakter, men finnes foringer som passer 6mm gips.

Sparer deg enormt mye tid.
Sitat av reklame Vis innlegg
…eller smell opp noe rehabgips og sparkle skjøtene. Minuset er kanskje utforing av brytere/stikkontakter, men finnes foringer som passer 6mm gips.

Sparer deg enormt mye tid.
Vis hele sitatet...

Sparer? Hvor er besparelsen?
Legge plater
Listing / modifisering av eksisterende. Foring av lysbryter etc.
Strimling, 2 x skjøtesparkling. Sliping og så male 2 ganger

Kan argumentere for at om ikke annet vil det ta lengre tid men også litt dyrere
Sitat av 420master Vis innlegg
Veggfornyer/slettvegg må det limes og hvis det bobler her har du et mye større problem uansett.
Vis hele sitatet...
OM det bobler... JESS det er en fare for at alt arbeidet vi gjør kan skape trøbbel for oss senere, la oss ikke basere oss på dette. Om man utfører jobben slik som den er forklart så er risikoen liten for at ting går galt.


Listene i gulv og tak må/bør fjernes uansett for en slik type jobb.

Rehab gips er ingen dum idé, blir nok dyrere, kan spare deg for mye sparkling(om du tenker på helsparkling). Utforing for EL-bokser kan du få kjøpt i nesten alle byggevarehandler. Jeg vil også tilføye at 420master er nok en maler, så for han så virker det enkelt å helsparkle. Jeg som ikke er maler, men tømrer synes det er lettere med gipsing.

Som nevnt tidligere så hjelper tapeten med å styrke overflaten på materialet, spesielt på gips så synes jeg det er viktig med tapet. Er ikke mye krefter som skal til for å lage en bulk i gipsplater.
Sitat av NikkiSix Vis innlegg
OM det bobler... JESS det er en fare for at alt arbeidet vi gjør kan skape trøbbel for oss senere, la oss ikke basere oss på dette. Om man utfører jobben slik som den er forklart så er risikoen liten for at ting går galt.


Listene i gulv og tak må/bør fjernes uansett for en slik type jobb.

Rehab gips er ingen dum idé, blir nok dyrere, kan spare deg for mye sparkling(om du tenker på helsparkling). Utforing for EL-bokser kan du få kjøpt i nesten alle byggevarehandler. Jeg vil også tilføye at 420master er nok en maler, så for han så virker det enkelt å helsparkle. Jeg som ikke er maler, men tømrer synes det er lettere med gipsing.

Som nevnt tidligere så hjelper tapeten med å styrke overflaten på materialet, spesielt på gips så synes jeg det er viktig med tapet. Er ikke mye krefter som skal til for å lage en bulk i gipsplater.
Vis hele sitatet...
Ja, har jobbet som maler i 14-15 men sier heller ikke at helsparkling er så jævla lett. Men en ting skal jeg ha sagt, helsparkling ER lettere å få fint enn skjøtesparkling. Derfor jeg ikke anbefalte ny gips for man ender opp med å legge plater i tillegg til strimling og sparkling

EDIT:

Hvis det heller ikke er gips og de platene ikke er limt spiller det fint liten rolle hva du gjør med platene det vil sprekke omtrent før du maler første strøket
Sist endret av 420master; 30. januar 2024 kl. 13:18.
Trådstarter
Tusen takk for alle svar! Freak overrasker med mye kunnskap som alltid ��

Jeg venter på svar fra Jotun om deres anbefalinger, også skal jeg gjøre litt mer research før jeg bestemmer meg.

Det som friser mest er å fjerne listene, helsparkle og male. Men 420master skremte meg litt med den siste editen sin: Hvis ikke platene er limt så vil det sprekke uansett…

Det gjorde meg igjen skeptisk. Håper noen kan utdype
Disse veggplatene ser ut som huntonit plater ja.

Jeg har en del erfaring med helsparkling av vegger. Ville aldri turt å helsparkle huntonit. Huntonit er trefiber, som vil trekke og utvide seg littegrann i løpet av året på grunn av forskjellig fuktighet i luften som varierer i løpet av sesongen. Det vil da fort bli sprekker i skjøtene. Skal du ha en sjanse til å unngå sprekker må du nok skjøtesparkle alle skjøter med papirstrimle, så kanskje også bruke fiberarmering når du (rulle)sparkler.

Mye tryggere å bruke rehab gips. Min erfaring er at når man gjør dette selv, så er det ofte ikke prisen som er utfordringen med rehab gips, men jobben med oppsett, skjøtesparkling, og ikke minst stress med transporten og bæring av platene.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Tusen takk for alle svar! Freak overrasker med mye kunnskap som alltid ��

Jeg venter på svar fra Jotun om deres anbefalinger, også skal jeg gjøre litt mer research før jeg bestemmer meg.

Det som friser mest er å fjerne listene, helsparkle og male. Men 420master skremte meg litt med den siste editen sin: Hvis ikke platene er limt så vil det sprekke uansett…

Det gjorde meg igjen skeptisk. Håper noen kan utdype
Vis hele sitatet...

Han over meg ga et godt svar, jeg har nemlig spon på veggene mine hjemme selv. 2 lag med strie. Helsparklet med slettvegg/armeringsduk. De skjøtene sprakk opp mens jeg slipte før maling. Gips er et dødt materiale så når du strimler disse hjelper strimlebåndet med å holde skjøtene hele.

Prøvde tilogmed rep teip over de skjøtene igjen men de kommer bare tilbake.

Spon og huntonitt er som Freddy Krueger, bare der for å lage faenskap